2005 puntoon turbopakosarja?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

fsvaasam kirjoitti:Aika vahvaa "mutuiluahan" tää vaan nyt on eli tosiaan saatan olla syvällä metsässä. Kyllä toi paineanturi taitaa olla asetettu niin että se jotenkin fiatin oman ja detin anturin kanssa tajuaa yli ja alipaineen. Olis kyllä kiva ymmärtää tämän piggypacin elämästä enemmän ja ecuista yleensä. Jos tuo MPXH6400AC6U lukee väliä 20-400kPa :o
Siinä saa käytettyä pohjalla vaikka sitä omaa mappia ja sen jännitettä muokataan tällä lisä mapilla.
Tai voi käyttää pelkästään tätä lisämappia, tai kaasuläpän asentotunnistinta , tai vaikka maf anturia.
Itse juuri pähkäilin kun mulla on taas säädettävänä tuo 206 gti johon nyt laitettu vihasemmat nenut , koitin sitä tuossa loppu kesästä saada säätöihin ja sainkin , mutta onglmaksi tuli kierrosluvun rajoitin.
Sitten hokasin ,että yleensä rajotin katkoo pottoainetta ,no tämä piti varmistaa soitin auton omistajalle ja pyysin pitämään hetken rajotintavasten paukkuuko vai rajottaako pehemästi.
Ei paukkunut ei joten päättelin että katkoo polttoainetta.
No tänään olen vedelleyt uudet johdot det3 ja tarkoitus käyttää tätä nyt fuel implant modessa.
No uusi firmware boxiin ja johdot lämpöantureille ja suuttimille.
Hetken sai miettiä mitä miten polskit on tämän ajatellu toimivan , mutta joo kyllä se nyt alkoi toimia.
Ongelma oli se , että oma ecu rajottaa kierrokset 6500rpm.
No näillä nokka-akseleilla , imu ja pakosarjalla teho tulee varmaan jossain 7500rpm, teho käppyrä oli kovin nousussa vielä vaikka rajoitin pätki poikki.
Jospa huomenna pääsis säätämään kartat kohdalleen , viimeksi lähti 165hv /6500rpm jotain 180hv lukemia voi lähteäkin.
Pitää viellä asennella vaihtovalo , koska tuo pökön mittari ei mene 7000 ylemmäs. No onneks senkin saa helosti tän det3 kautta tehyä.


https://www.youtube.com/watch?v=LPEXsC81Q2w" onclick="window.open(this.href);return false;
fsvaasam
Viestit: 143
Liittynyt: 22.10.2006 01:54

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja fsvaasam »

Ihan komeesti parkaisee pösö! Mulla varmaan menee ainakin tammikuulle ennen kuin vois purkin toimintaa ruveta ihmettelemään tarkemmin. Pistele koodia kun joudat omaa puntoa purkamaan niin pääsen suutinhommassakin etiä päin ja päätä raapimaan. Ei tässä mikään hengen hätä. Jos vaikka vuoden vaihteeseen osuisi tms.
- kaikki menee, omat ja lainatut -
fsvaasam
Viestit: 143
Liittynyt: 22.10.2006 01:54

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja fsvaasam »

Hommat tässä edennyt jo siihen malliin että pitäis saada Punto käyntiin. Jostain syystä tuo DET3 herjaa että Cannot connect! kun USB töpselin laittaa kiinni läppäristä. Purkkiin tuntuis tulevan virta ja maa kun tuosta mun virittelemästä ulkoisesta paineanturista äkkiseltään mittailin. Ei kai mikään muu asetus tässä kohtaa vaikuta mihinkään? Luulis tuo pelkällä virralla jo yhteyden ottavan vai onko mulla kenties vaan jäänyt jotain yksinkertaista huomioimatta?
- kaikki menee, omat ja lainatut -
fsvaasam
Viestit: 143
Liittynyt: 22.10.2006 01:54

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja fsvaasam »

Mä latasin Ecumasterin sivuilta tuon "EcumasterDET3_1_35.zip" tiedoston mutta tarviikohan mulla olla vielä tuo "DET3_USB_DRIVER" ladattuna sieltä että rupeaa pelaamaan USB-yhteys läppäristä?

https://www.ecumaster.com/download/" onclick="window.open(this.href);return false; Tuosta kun scrollaa melkein alas niin on ladattavat vaihtoehdot tarjolla.
- kaikki menee, omat ja lainatut -
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

fsvaasam kirjoitti:Mä latasin Ecumasterin sivuilta tuon "EcumasterDET3_1_35.zip" tiedoston mutta tarviikohan mulla olla vielä tuo "DET3_USB_DRIVER" ladattuna sieltä että rupeaa pelaamaan USB-yhteys läppäristä?

https://www.ecumaster.com/download/" onclick="window.open(this.href);return false; Tuosta kun scrollaa melkein alas niin on ladattavat vaihtoehdot tarjolla.
Juu ajurin tarviit myös.

Tuo 35 on se jolla huijataan antureita ja tuo 46 , sitä voi käyttä vähän samaan tyyliin kuin stand-alone ecut.
46 tarvii lisätä johdot suuttimille , tuoda det 3 lle imu ja moottottorin lämpötila antureilta johdot.
Tuo 35 on paljon helpompi kun ei tarvitse aivan alusta lähteä säätämään.
Lisäksi olisi hyvä olla joku testeri jolla näkee map anturin ja lambdan jännitteen sekä lambda anturille huijari jolla saadaan lambdakorjaus pois päältä kun ajetaan reilummalla kaasulla.¨
fsvaasam
Viestit: 143
Liittynyt: 22.10.2006 01:54

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja fsvaasam »

Näinhän se oli ajurin puutteesta ei yhteyttä löytynyt, nyt pelaa se. Koitin autoa käyntiin ja kipinä hukassa. . . .Irroitin ecumasterin töpselin ja siltasin liittimestä yhteen kampurananturin pinnit niin menasi jo hörähtää käyntiin. Mulla on varmaan kytkennöissäkin vikaa Ecumasterin liittimessä kun omillaan haluis käynnistyä mutta purkin kanssa ei. 60-2 valittuna ja VR adaptive treshold mitkä oli jo valmiina asetuksissa. Bensalle Load tulee Analog2# missä on mun ulkoinen mappi ja modifoi Analog#1. Sytytykselle Load on Analog#2.

Mihin nuo ingition in ja ignition out kuuluisi mennä? Mä pistin pinneihin 9 ja 6?

https://www.flickr.com/photos/181730766 ... ed-public/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuolla lailla.
- kaikki menee, omat ja lainatut -
fsvaasam
Viestit: 143
Liittynyt: 22.10.2006 01:54

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja fsvaasam »

Lambdalle mä virittelin säädettävän painekatkaisijan 0,2-0,5 bar. Tosin se on sulkevaa sorttia, niin sillä ohjaan avaavaa relettä, mihin on kytketty lambdan piuha. Kytkin samalla merkkivalon kabiiniin sille niin näkee vähän milloin se aktivoituu. Saas nähdä toimiiko :D
- kaikki menee, omat ja lainatut -
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

fsvaasam kirjoitti:Lambdalle mä virittelin säädettävän painekatkaisijan 0,2-0,5 bar. Tosin se on sulkevaa sorttia, niin sillä ohjaan avaavaa relettä, mihin on kytketty lambdan piuha. Kytkin samalla merkkivalon kabiiniin sille niin näkee vähän milloin se aktivoituu. Saas nähdä toimiiko :D
SIlle lambdalle pitäisi syöttää noin 0,45V jännite niin ecu luulee seoksen olavan oikea ja tällöin ei ecu korjaa seosta ollenkaan.
Tällöin ei myöskään tule vikakoodia.

Tässä kun testailin omaan puntooni.
https://www.youtube.com/watch?v=oGcSiif ... A&index=10" onclick="window.open(this.href);return false;
jonik
Viestit: 266
Liittynyt: 12.09.2011 22:25
Paikkakunta: Ähtäri/Seinäjoki

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja jonik »

Mun mielestä kytkin sytytyksen 9 ja 5 ja piti yhdistää asentotunnistimen miinus + häiriösuoja. Mulla on lambdan signaalipiuhassa säädettävä nos kytkin, pelittää hienosti eikä tule vikakoodia
http://www.youtube.com/jonik1" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Tässä sulle on ohje. ecun numerot ei varmasti pidä paikkaansa mut ecumasterin kyllä , ja kytkentä on sama. Sulla ecussa 35 ja 25 jos sulla on map eikä maf

Kuva
Maadoita kampi anturin toinen piuha , kuten tässä ohjeessa.
Tarvittaessa vaihda maa toiseen piuhaan jos ei käynnisty.




PS. sitä sun lambdan relettä voi ohjata silla ecumasterillakin.
Mulla on varmaan kytkennöissäkin vikaa Ecumasterin liittimessä kun omillaan haluis käynnistyä mutta purkin kanssa ei. 60-2 valittuna ja VR adaptive treshold mitkä oli jo valmiina asetuksissa.
tää on ihan oikein. advancea voi laittaa max 5 ja retardia max 15 on hyvä.
Kierroksia 7000 kun punton oma rajotin tulee siinä niin karttakin loppuu sitten 7000rpm.



Punton oma mappi analog1
Analog 2 on se ecumasterin oma mappi.
Analog 3 voi laittaa vaikka kaasuläpän. Toki sitä ei turbo vehkeessä tarvitse.

Pistä virrat päälle ja kato mitä se punton oma mappi antaa jännitettä paa se analog out max(V).
Saman arvon voit laittaa Startup voltageen , ja klikaat Forse startup voltagen päälle.
Analog out min (V) arvon voit testata kun kaasutat konetta ja annat kierrosten laskea vähän piennemäksi kuin se punton oma map arvo.
Analog signal modification 0.195 niin säätövaraa riittää jos tuntuu liian karkealta niin piennennä.
jonik
Viestit: 266
Liittynyt: 12.09.2011 22:25
Paikkakunta: Ähtäri/Seinäjoki

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja jonik »

Mulla ei jostain syystä toiminut tuolla kampiakselin asentotunnistimen maadoituksella, tuli varmaan liikaa häiriötä jostakin kun ampui vaan välillä putkeen, muuten on kyllä juuri samalla tavalla kytketty kuin Wesuliuksella. Vahingossa sain toimimaan kun osui eculle menevät maadoitus + häiriöpiuha yhteen :D
http://www.youtube.com/jonik1" onclick="window.open(this.href);return false;
fsvaasam
Viestit: 143
Liittynyt: 22.10.2006 01:54

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja fsvaasam »

Hyvä kun teillä on kokemusta kun rupeaa menemään sormi syvemmälle suuhun. Mä katselin siinä Ecumasterin manuskassa oli parikin eri fiat kytkentää mutta yksikään ei just osunut puntoon. Meillä on Jonin kanssa samat 188.A4 moottorit niin sitä on hyvä mukailla ainakin kytkennässä. Mä tosiaan oon ottanut kampuran anturin punaisesta piuhasta ryöstön ja vetänyt suojatun parikaapelin sisällä sen ecumasterin 9 pinniin ja siitä toisella piuhalla takaisin pinneistä 4, 5 ja 6 mitä tuli hätäpäissään kokeiltua eri variaatioita ja ilman tulosta. Parikaapelin suojakuorta en ole maadoittanut erikseen.

https://www.flickr.com/photos/181730766 ... ed-public/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuolla lailla.

Mulla ei mene tuo kampuran valkoinen piuha yhtään mihinkään niin siinäkö se mun "stiplu" nyt sitten piilee :shock:
- kaikki menee, omat ja lainatut -
fsvaasam
Viestit: 143
Liittynyt: 22.10.2006 01:54

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja fsvaasam »

Eli kuuluuko mun vetää suojatussa johdossa suoraan yksi piuha kampuran valkoisesta piuhasta ecumasterin 4 pinniin? Ja jos haluaa vielä varmistaa niin maadoittaa kaikki piuhojen suojakuoret/verkot myös? Eikös tuon Wesun kuvan Crank sensorin B67 tarkoita samaa maadoitusta kuin ecun maadoitus tai maadoitusta yleensä. On tää perkele pöljälle hankalaa :lol:
- kaikki menee, omat ja lainatut -
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Siis mä tein kytkennät ecun liittimen viereen 5cm päähän liittimistä.
Vedin siitä punaisen ja valkoisen johdon jotka tulevat anturilta poikki , valkoisen maadoitin ecun kuoreen, kiinnityspultin alle koska siinä muutenkin ecun maadoitus.
Sen punaisen johdon joka tulee anturilta vedät ecumasterin pinni 9.
Sitten ecumasterilta pinni 5 vedät johdon punaiseen joka menee punton eculle.
Ja lopuksi vielä ecumasterin pinnistä 4 johto siihen valkoiseen joka menee eculle.

Näin se mun 80 puntossa meni , siinä tosin boschin ruutta.
Mutta mielestäni samalla tavalla tässä.
Ja jos ei toimi , niin vaihda anturin liittimestä pinnien paikkaa keskenään ja koita uudestaan.
Ja jos ei vieläkään niin vaihda 4 ja 5 päikseen ecumasterilta.
Tämä auttoi mulla kun 206 gti joskus laitoin , siinä kun oli vain valkoisia johtoja antureille.
Homma helpottuu jos liität ecumasterin tietokoneeseen ja katsot samalla kun starttaat , näkyykö näytöllä kierrosluku.
Jos kierroslukua ei näy , ongelma on anturin suuntaan ja jos näkyy ongelma on eculle päin.

Mä en käyttänyt suojattua johtoa ,koska 80 puntossa ei muutenkaan ole suojattua johtoa.




Kuva
fsvaasam
Viestit: 143
Liittynyt: 22.10.2006 01:54

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja fsvaasam »

Jep! Kyllä mun munaus tässä kohtaa on että en ole kytkenyt valkoista piuhaa vielä mihinkään. Marellissa tuo kampuran orkkis parikaapeli kulkee suojatussa ja jollain lailla muoviin valetussa pirun kovassa piuhassa. En sitä raaskinut keskeltä katkaista ja ecukin mun moottorissa on läppärungon ja tulipellin kupeessa vähän hankalasti päästävissä. Päädyin ratkaisuun että ryöstän liitännät sieltä anturin päästä vaikka aika pitkät vedot ryöstöjohdoille tuleekin. Ei siis mikään ihme jos häiriöitä voi tulla kun ecumasterin ohje puhuu max 30cm johdoista. Vielä on luotto että häiriöistä pääsee eroon suojakuoret maadoittamalla niin kuin Jonillakin. Kunhan sais eka johdotukset edes oikein :) kiitos ja palataan
- kaikki menee, omat ja lainatut -
Vastaa Viestiin