Sohc kone takavetoon

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Fiatmaster
Viestit: 329
Liittynyt: 12.11.2006 21:30
Paikkakunta: Alavus

Sohc kone takavetoon

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Hei! Mistään en löytänyt tietoa, joten lähden kyselemään onko joku onnistunut naittamaan Fiatin sohc koneen takavetoon? Jakohan ei täsmää laatikossa, joten joutuuko muokkaamaan kytkinkopan, vaiko onko joku sopiva loota :? Haave olis laittaa turbo unon tekniikka ladaan :P
-Fiat Croma Ti.e -92
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Sohc kone takavetoon

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Ei tainnut olla koskaan takavetolaatikkoa sohossa. Laita koko etuvetopaketti taka-akselin eteen. :P

Vai meinasitko ihan leimakelpoista tehdä?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Fiatmaster
Viestit: 329
Liittynyt: 12.11.2006 21:30
Paikkakunta: Alavus

Re: Sohc kone takavetoon

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Aivan ajoautoksi olisi tulossa ja onkin kesäautona tällä hetkellä. Voimaa vaan tarttis vähän lisää ;) Varmaan täytyy alkaa kytkinkoppaa rukaamaan
-Fiat Croma Ti.e -92
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Sohc kone takavetoon

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Pistä 1,8 moduuli-TC ?? Sellainen suunnitelma oli joskus itellä, mutta aihio karkasi. Onko kukaan tehnyt moista, moottoreita luulisi saavan puolilmatteeks ja kytkinkoppajakokin kaiketi täsmää. Vai onko tehot liikaa Ladaan. 115 ja 130 heppaako noissa oli.

Toki muut ongelmat on, eli lähinnä kytkinakselin laakerointi ja öljypohja.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Fiatmaster
Viestit: 329
Liittynyt: 12.11.2006 21:30
Paikkakunta: Alavus

Re: Sohc kone takavetoon

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Isompi turbokone houkuttaisi, mutta ladassa kun tehoraja on 100,8hv. Tämä tuleva kone olisi 100,64hv :D Menee vähän kikkailuksi, jos vaikka TC konetta alkaisi väkertämään että saa alle tehorajan. Vaikkakin olisi helpompi asentaa
-Fiat Croma Ti.e -92
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Sohc kone takavetoon

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Jaa, lienee jollain poikkeusluvilla tehty muut versiot. Itellä oli kohteena 124BC joten tehoreserviä oli enempi. Liittyykö tää niihin Trafin perseilyihin että 1,7 ei ole "samaa mallisarjaa".
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Sohc kone takavetoon

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Turbota se larpan oma kone. Samalla vältät Ladakerholaisten vihan.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Fiatmaster
Viestit: 329
Liittynyt: 12.11.2006 21:30
Paikkakunta: Alavus

Re: Sohc kone takavetoon

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Ennen ollut vissiin vähän helpompi saada teecee leimalle. 1.7 käy vertailuun. Kävi kyllä mielessä turbottaa oma kone, mutta on siinäkin työmaansa, jos siihen rakentelee kaikki moottorinohjaukset ja mylly on muutenkin vuodelta peruna ja kuokka :D Ei toki suuri harppaus ole uunonkaan koneessa
-Fiat Croma Ti.e -92
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Sohc kone takavetoon

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Eikös yksi tuollainen sohc Tie-Lada ole tehtykin.. Mutta helposti ei synny. Tietty myös se, että onko tuossa mitään järkeä. Samaa 60-lukuista disainia se soho on mitä ladankin pannu. Kyllä siitä ladan 1,7:sta rakentaa aika kohtuukuluin ihan hyvän ja pirteän turbokoneen. Tai sitten on vielä 110:n 16V koneet. Nuohan menee liki Ladan lootaan.

Onhan noita vaihtoehtoja. CHT-Croman lohkoon tekee 72 hv 1,6:n TC:n. Jos menee uudempiin modulikoneisiin, niin 1,4:n lohkoon tulee taas sopivan pienitehoinen vaikka sitten 16V hatulla.

Jos aihio on pyöreälamppuinen, niin kannattaa selvittää konttorin nykykanta. Nuo kun lanseerasivat omat auto "tyyppinsä" niin välttämättä se 1700 ei kelpaakaan verrokiksi enää pyöreälamppuiseen.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Fiatmaster
Viestit: 329
Liittynyt: 12.11.2006 21:30
Paikkakunta: Alavus

Re: Sohc kone takavetoon

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Järkihän näissä omissa virityksissä ei ole ikään ollut oleellisesti mukana. Vaan kun tarvittavat palikat löytyy, niin niistä tulee jotain usein kyhättyä. Konttorin kanta on jo selvitetty ja heille kelpasi Konelan vanha todistus moottorimuutoksista. Projektille näytettiin vihreätä valoa. Sovitellaan pakettia ja katotaan kuinka käy ;)
-Fiat Croma Ti.e -92
-Fiat Fiorino -95
-Fiat Bravo HGT -97
-Fiat Punto 1.9TD -95
-Fiat 127 -74
-Fiat Punto HGT -00
-Fiat Uno 1.4 16v
VCDS, Multiecuscan, Autocom, webasto + muu korjauskalusto E-P
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sohc kone takavetoon

Viesti Kirjoittaja wellu »

Stefa kirjoitti:Eikös yksi tuollainen sohc Tie-Lada ole tehtykin.. Mutta helposti ei synny. Tietty myös se, että onko tuossa mitään järkeä. Samaa 60-lukuista disainia se soho on mitä ladankin pannu. Kyllä siitä ladan 1,7:sta rakentaa aika kohtuukuluin ihan hyvän ja pirteän turbokoneen. Tai sitten on vielä 110:n 16V koneet. Nuohan menee liki Ladan lootaan.

Onhan noita vaihtoehtoja. CHT-Croman lohkoon tekee 72 hv 1,6:n TC:n. Jos menee uudempiin modulikoneisiin, niin 1,4:n lohkoon tulee taas sopivan pienitehoinen vaikka sitten 16V hatulla.

Jos aihio on pyöreälamppuinen, niin kannattaa selvittää konttorin nykykanta. Nuo kun lanseerasivat omat auto "tyyppinsä" niin välttämättä se 1700 ei kelpaakaan verrokiksi enää pyöreälamppuiseen.
Eikös se nykyään sylinterikannen "lähtöteho" ole minimiteho, eikä lohkon?
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Sohc kone takavetoon

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

wellu kirjoitti:
Stefa kirjoitti:Eikös yksi tuollainen sohc Tie-Lada ole tehtykin.. Mutta helposti ei synny. Tietty myös se, että onko tuossa mitään järkeä. Samaa 60-lukuista disainia se soho on mitä ladankin pannu. Kyllä siitä ladan 1,7:sta rakentaa aika kohtuukuluin ihan hyvän ja pirteän turbokoneen. Tai sitten on vielä 110:n 16V koneet. Nuohan menee liki Ladan lootaan.

Onhan noita vaihtoehtoja. CHT-Croman lohkoon tekee 72 hv 1,6:n TC:n. Jos menee uudempiin modulikoneisiin, niin 1,4:n lohkoon tulee taas sopivan pienitehoinen vaikka sitten 16V hatulla.

Jos aihio on pyöreälamppuinen, niin kannattaa selvittää konttorin nykykanta. Nuo kun lanseerasivat omat auto "tyyppinsä" niin välttämättä se 1700 ei kelpaakaan verrokiksi enää pyöreälamppuiseen.
Eikös se nykyään sylinterikannen "lähtöteho" ole minimiteho, eikä lohkon?
Näin olen ymmärtänyt. siksi olenkin nyt hillonut muutaman 999 firen kannen.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Sohc kone takavetoon

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Helpommalla vaan pääsee kun etsii laatikkoon käyvän koneen ja käyttää sitten vaikka Tie:n ohjausta, kun että koittaa sovittaa vierasta konetta sopimattomaan laatikkoon. Ainakin oma näkenys olisi tuo. Tosin jonkun mielestä voi olla helpompi vaan hitsata sopivat kytkinkopan palat yhteen tai laitella laippa väliin. Riippuu tekijästä. Kuitenkaan päivitys Ladan koneesta Sohoon ei oikein tuo mainittavaa etua noin moottorikonstruktioita katsoen. Mutta tosiaan ei harrastuksissa aina järkeä ole ja jokainen tekee mitä haluaa.

Sen sovellusohjeen mukaan tavallaan kirjaimellisesti on noin että kannen mukaan. Kuitenkin katsurillakin on oma harkinta ja onko Trafi edes yrittänyt ihan tuota tarkoittaa. Toisekseen usein kannen yksilöinti on aika mahdotonta, mutta lohkon numero on suht helppo kurkata ja alkuperä selvittää. Pääsääntöisesti kuitenkin jos on esittää jonkinlainen järkevä esitys mikä moottorin lähtöteho on, niin se kelpaa. Tai noin se menee käytännössä mitä katsurien kanssa jutellut. Toki edelleen varmasti on konttorikohtaisia eroja. Sikälikään en turbolohkosta alkaisi konetta tehdä, koska se on aika yksiselitteisesti sanottu että tehot ei laske ellei ahdinta poista. Vaparilohkoon jos laittaa turbon, niin silloin kelpaa penkkilappu. Vaikka sitten laittaa kaikki sisukalut ja apulaitteet suoraan turbosta. Sikäli Tien lohkolla ei ole asiaa katsastaa konetta Ladaan. Tiedä sitten menisikö läpi jos sanoo, että siinä on vaparin kansi :roll: Oma fiilis olisi ettei kelpaa koska sillä lohkon numerolla on niin helppo identifioida kone tehdasturboksi ja vaikka katsuri hyväksyisikin, niin Trafilta voi silti tulla bumerangi. Veikkaan että katsuri suojaa itsensä sanktioilta eikä hyväksy tuota. Jos tuota koittaisin, niin selvittäisin kyllä tarkasti konttorilta etukäteen. Tiedä sitten jos tilaa sellaisen repro-kiinakannen ja on siitä kuitti näyttää. Silloin ei ole edes tehdaskansi, eikä siten tehdasmoottori. Siltikin mielummin tekisin johonkin muuhun kun turbon lohkoon kun noin helposti voi tehdä.

Kuitenkin vahvasti kehoitan selvittämään suunnitelman tarkasti konttorin kanssa muultakin osalta kun sen konela-todistuksen tiimoilta. Mutta hyvä jos tuo lappu edelleen kelpaa myös pyöreälamppuiseen. Aina ei kaikilla ole käynyt vaikka eihän nuo eroa kun koripelleiltään. Myös konttorin koneelta näkee vertailutietoja. Esimerkiksi omaan kasiin löytyi se SC verrokiksi ja siten sen kanssa ei ollut mitään ongelmaa. Jos ei löydy, niin sitten on varmaan hankalampaa selvitellä noita. Myös sellainen tuli itselle eteen, että vertailumalli pitäisi olla vanhempi mitä muutettava auto, koska voi olla tullut piiloparannuksia rakenteeseen tehtaalta. Tuo ehto ei täyty vertaillessa pyöreälamppuista Ladaa 1700i:hin.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sohc kone takavetoon

Viesti Kirjoittaja wellu »

Stefa kirjoitti:Helpommalla vaan pääsee kun etsii laatikkoon käyvän koneen ja käyttää sitten vaikka Tie:n ohjausta, kun että koittaa sovittaa vierasta konetta sopimattomaan laatikkoon. Ainakin oma näkenys olisi tuo. Tosin jonkun mielestä voi olla helpompi vaan hitsata sopivat kytkinkopan palat yhteen tai laitella laippa väliin. Riippuu tekijästä. Kuitenkaan päivitys Ladan koneesta Sohoon ei oikein tuo mainittavaa etua noin moottorikonstruktioita katsoen. Mutta tosiaan ei harrastuksissa aina järkeä ole ja jokainen tekee mitä haluaa.

Sen sovellusohjeen mukaan tavallaan kirjaimellisesti on noin että kannen mukaan. Kuitenkin katsurillakin on oma harkinta ja onko Trafi edes yrittänyt ihan tuota tarkoittaa. Toisekseen usein kannen yksilöinti on aika mahdotonta, mutta lohkon numero on suht helppo kurkata ja alkuperä selvittää. Pääsääntöisesti kuitenkin jos on esittää jonkinlainen järkevä esitys mikä moottorin lähtöteho on, niin se kelpaa. Tai noin se menee käytännössä mitä katsurien kanssa jutellut. Toki edelleen varmasti on konttorikohtaisia eroja. Sikälikään en turbolohkosta alkaisi konetta tehdä, koska se on aika yksiselitteisesti sanottu että tehot ei laske ellei ahdinta poista. Vaparilohkoon jos laittaa turbon, niin silloin kelpaa penkkilappu. Vaikka sitten laittaa kaikki sisukalut ja apulaitteet suoraan turbosta. Sikäli Tien lohkolla ei ole asiaa katsastaa konetta Ladaan. Tiedä sitten menisikö läpi jos sanoo, että siinä on vaparin kansi :roll: Oma fiilis olisi ettei kelpaa koska sillä lohkon numerolla on niin helppo identifioida kone tehdasturboksi ja vaikka katsuri hyväksyisikin, niin Trafilta voi silti tulla bumerangi. Veikkaan että katsuri suojaa itsensä sanktioilta eikä hyväksy tuota. Jos tuota koittaisin, niin selvittäisin kyllä tarkasti konttorilta etukäteen. Tiedä sitten jos tilaa sellaisen repro-kiinakannen ja on siitä kuitti näyttää. Silloin ei ole edes tehdaskansi, eikä siten tehdasmoottori. Siltikin mielummin tekisin johonkin muuhun kun turbon lohkoon kun noin helposti voi tehdä.

Kuitenkin vahvasti kehoitan selvittämään suunnitelman tarkasti konttorin kanssa muultakin osalta kun sen konela-todistuksen tiimoilta. Mutta hyvä jos tuo lappu edelleen kelpaa myös pyöreälamppuiseen. Aina ei kaikilla ole käynyt vaikka eihän nuo eroa kun koripelleiltään. Myös konttorin koneelta näkee vertailutietoja. Esimerkiksi omaan kasiin löytyi se SC verrokiksi ja siten sen kanssa ei ollut mitään ongelmaa. Jos ei löydy, niin sitten on varmaan hankalampaa selvitellä noita. Myös sellainen tuli itselle eteen, että vertailumalli pitäisi olla vanhempi mitä muutettava auto, koska voi olla tullut piiloparannuksia rakenteeseen tehtaalta. Tuo ehto ei täyty vertaillessa pyöreälamppuista Ladaa 1700i:hin.
On tullut jo tapauksia vastaan tuolla "väärämerkkisten" seassa, että konstruktio hylätty turbossa käytetyn sylinterikannen takia, vaikka on vaparilohkon päällä.
Kuten myös toisinpäin, tehtaan "viri" kansi ison holsetin kanssa on kelvannut, koska "virikannen" omaavan vaparimoottorin teho on jäänyt alle sallitun, vaikka turbon (jossa on sama kansi, kuin vakiovaparissa) tehot ovat rajojen yli.

Tuossa taisi aloittaja jo kirjoittaa, että asiaa ja konelan lapun kelpaavuutta on kyselty ja kelpaa. Hyvä jos on näin, koska itse jäin viimeksi konttorin kanssa tapellessani (ihan vain vikakoodista oli vääntöä) käsitykseen, että viime vuonna on Trafi ns "nollannut" kaikki maahantuojan tekniset lausunnot, eikä mikään vanha selitys/vertauslappu enään kelpaisi. Toivottavasti minä olen väärässä tämän muutoskatsastuksen osalta.
Minkä huollan, sen korjaan...
jaketech
Viestit: 254
Liittynyt: 27.11.2009 02:16
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Sohc kone takavetoon

Viesti Kirjoittaja jaketech »

miten olis uudemman ladan 16v moottori. niitähä on muutamia laiteltu ja saa leimaanki. parilla kaverilla on tommonen ja toinen on ahdettu.
toinen olis samaran 8v. moottorit mene takavetosen kytkinkoppaan yhen pultinreikää muuttamalla. vauhtipyörän joutuu tekee mutta niitäkin saa valmiinakin.
Vastaa Viestiin