Bravo 1.9Mjet 8v tehottomuus/vakkariongelma
Bravo 1.9Mjet 8v tehottomuus/vakkariongelma
Kirjoitin tämän toisaallekin, mutta laitetaan vielä tänne tekniikka puolelle jos joltain tulisi vinkkiä:
Nyt tarttis apua mistä lähteä vikaa etsimään:
Oireet
-Vakkari pudottaa aika-ajoin nopeutta, varsinkin ylämäessä. Lukittu arvo tippuu n. 10km/h, eli 70 ->60, jonka jälkeen lähtee kaasuttamaan itsestään takaisin annettuun nopeuteen.
-Auto on välillä täysin tehoton alimmilla vaihteilla. Koskee lähinnä ykköstä ja kakkosta, kerran tehnyt saman myös kolmosella. Kaasupolkimen asennolla ei tunnu olevan vaikutusta, ryömii vain eteenpäin ja nostaa kierroksia todella hitaasti. Monesti kakkosella siinä noin 2500rpm kohdalla tuntuu että ahdin yhtäkkiä hyppää mukaan ja auto lähtee vetämään aika "rajusti".
-oireet esiintyy pääosin lämpimällä koneella ja/tai kuumalla ilmalla.
-mitään vikavaloja ei sytytä.
Ongelma on se että en tiedä mistä lähteä etsimään vikaa. Oma veikkaus olisi MAF-anturi, mutta onko muita veikkauksia?
Nyt tarttis apua mistä lähteä vikaa etsimään:
Oireet
-Vakkari pudottaa aika-ajoin nopeutta, varsinkin ylämäessä. Lukittu arvo tippuu n. 10km/h, eli 70 ->60, jonka jälkeen lähtee kaasuttamaan itsestään takaisin annettuun nopeuteen.
-Auto on välillä täysin tehoton alimmilla vaihteilla. Koskee lähinnä ykköstä ja kakkosta, kerran tehnyt saman myös kolmosella. Kaasupolkimen asennolla ei tunnu olevan vaikutusta, ryömii vain eteenpäin ja nostaa kierroksia todella hitaasti. Monesti kakkosella siinä noin 2500rpm kohdalla tuntuu että ahdin yhtäkkiä hyppää mukaan ja auto lähtee vetämään aika "rajusti".
-oireet esiintyy pääosin lämpimällä koneella ja/tai kuumalla ilmalla.
-mitään vikavaloja ei sytytä.
Ongelma on se että en tiedä mistä lähteä etsimään vikaa. Oma veikkaus olisi MAF-anturi, mutta onko muita veikkauksia?
Re: Bravo 1.9Mjet 8v tehottomuus/vakkariongelma
Jes. Täysin sama ongelma omassa cromassa mutta hieman lievempänä. Olen poistanut kaasuläpän pois käytöstä ja vakkari alkoi pelata.
Nykii kuumana osakaasulla siltikin aika ajoin.
Nykii kuumana osakaasulla siltikin aika ajoin.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Bravo 1.9Mjet 8v tehottomuus/vakkariongelma
Turbon siivet jumissa? Mr Muscle käsittely voisi auttaa.Linkkiä en nyt löytänyt. Kuukkeli auttanee.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Bravo 1.9Mjet 8v tehottomuus/vakkariongelma
Omassa jtd:ssä teki samaa aikanaan. Ota tämän maf anturin piuha irti ja kokeile kulkeeko sen jälkeen jokseenkin ok.
Fiat 500L 1.4 95
Re: Bravo 1.9Mjet 8v tehottomuus/vakkariongelma
Teki aamulla taas saman kun motarilta tulin alas. Ei lähtenyt vetämään kakkosella millään. Painoin kytkimen alas, polkaisin kerran kaasua ja kytkin takas ylös. Heti lähti vetämään.
Alkaa vaikuttamaan että jotain vikaa tossa ois...
Alkaa vaikuttamaan että jotain vikaa tossa ois...
Re: Bravo 1.9Mjet 8v tehottomuus/vakkariongelma
Onkohan siinä kytkinpolkimessa joku asentoanturi? Joissain autoissa on anturi, joka estää kytkin pohjassa ottamasta täysiä kierroksia. Olisi aika looginen syy tehottomuuteen viallinen anturi / katkaisija
Re: Bravo 1.9Mjet 8v tehottomuus/vakkariongelma
nämä ovat aika hankalia tutkittavia juttuja, kun oireet vaihtelevat jonkunverran ja vikakoodit eivät osoita suoraan korjattavaan kohtaan. Itse tutkisin asiaa dieselkorkeapaineen suuntaan. Vuotaako jokin komponentti järjestelmässä paineet pihalle. Vuotokohtia esim. suutin palotilaan, suutin paluulinjan kautta tankkiin, korkeapainesäädin/venttiili, korkeapainepumppu. Tutkimis-/korjauslista voisi mennä esim. järjestyksessä: uusi polttoainesuodatin, paluulinjavuotomäärän mittaus (4 mukin testillä minuutin ajan), korkeapaineanturin toiminnan tarkastus, korkeapainesäätimen vaihto tai joissain malleissa puhdistus, korkeapainepumpun vaihto tai tiivisteiden uusinta.
Taustalla toki hyvät öljyt, hyvä akku- ja latausjännite ja puhdistettu egr (jos on ko. mallissa) ym. peruasiat. Multiecuscan ohjelma ja obd-johdolla voi myös tutkia miten moottori käyttäytyy polttoainepaineiden suhteen ko. tilanteissa - mikä on "desired fuel pressure" ja "fuel pressure".
Taustalla toki hyvät öljyt, hyvä akku- ja latausjännite ja puhdistettu egr (jos on ko. mallissa) ym. peruasiat. Multiecuscan ohjelma ja obd-johdolla voi myös tutkia miten moottori käyttäytyy polttoainepaineiden suhteen ko. tilanteissa - mikä on "desired fuel pressure" ja "fuel pressure".
Re: Bravo 1.9Mjet 8v tehottomuus/vakkariongelma
Jaa-a. En tiiä. Korjaamon kaverit ehdotti ensiavuksi antaa kunnolla kenkää 2 ja 3 vaihteella jos vika johtuisi karstasta. Löin tiistaina lämän tiskiin kiihdytyskaistalla ja kolmosella satasen vauhdissa löi peilistä nähden sellaiset savut ilmoille että sinne meni Suomen tän vuoden hiilinielut Toivottavasti takana ajanut V40 kuski ei ajanut ojaan.
Tuon jälkeen ei ole sitten vikaa enää esiintynyt. Voi toki olla myös siitä että on ollut viileämpää. Mene ja tiedä, seurataan tilannetta.
Tuon jälkeen ei ole sitten vikaa enää esiintynyt. Voi toki olla myös siitä että on ollut viileämpää. Mene ja tiedä, seurataan tilannetta.
Re: Bravo 1.9Mjet 8v tehottomuus/vakkariongelma
Jaa a. Itse ajan cromalla aina kiihdytyksessä "lämä" pohjassa ja usein rpm limitille. Mikähän siinä on ns tavallisilla ihmisillä vierastus ettei kenkä paina poljinta koskaan ilman eri käskyä pohjaan. Enkä kyllä usko sellaiseen "kaasu pohjaan" korjaamiseenkaan" kyllä että tota vikaa odotellessa
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Bravo 1.9Mjet 8v tehottomuus/vakkariongelma
Eli vanha kunnon "nätisti polttoainetta säästellen" tukkoon ajettu moottori.MHY303 kirjoitti:Jaa-a. En tiiä. Korjaamon kaverit ehdotti ensiavuksi antaa kunnolla kenkää 2 ja 3 vaihteella jos vika johtuisi karstasta. Löin tiistaina lämän tiskiin kiihdytyskaistalla ja kolmosella satasen vauhdissa löi peilistä nähden sellaiset savut ilmoille että sinne meni Suomen tän vuoden hiilinielut Toivottavasti takana ajanut V40 kuski ei ajanut ojaan.
Tuon jälkeen ei ole sitten vikaa enää esiintynyt. Voi toki olla myös siitä että on ollut viileämpää. Mene ja tiedä, seurataan tilannetta.
Suosittelisin muutamaa pidempää maantiereissua, jolloin käytät pykälää pienempää vaihdetta ja välillä kiihdytys kaasu pohjassa. Ne karstat ei koskaan lähde kertapolkaisulla.
Jos auton moottori on ehjä (ei mekaanista vauriota), se kestää kaasu lattiassa polkemista enemmän kuin ihmisen mieli. Ei tietenkään paikallaan, mutta maantiellä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Bravo 1.9Mjet 8v tehottomuus/vakkariongelma
Vai onko ajo sellaista pätkää ettei DPF polttoa pääse tapahtumaan. Jos tässä siis on sellainen.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Bravo 1.9Mjet 8v tehottomuus/vakkariongelma
Mun ymmärtääkseni DPF-poltto kyllä pitäisi käynnistyä, koska autolla ajetaan pääosin työmatkaa motarilla, n.65km suuntaansa, eli 130 per päivä. Mutta myönnettäköön että omalla ajotyylillä kierrokset aika harvoin nousee yli 3tonnin. Eli juurikin wellun kuvaama tilanne
Re: Bravo 1.9Mjet 8v tehottomuus/vakkariongelma
Kasiventtiilisessä 1,9 dieselissä ei pitäisi olla koko hiukkasloukkua. Ei omassani ainakaan onneksi ole. Sen olemassa olo helppo tarkistaa: jos hiukkasloukkua ei ole, auton alta näkyy kaksi pönttöä peräkkäin ja niistä taaksepäin mentäessä tulee vastaan takimmainen vaimennin ihan takana. Hiukkasloukku on isompi pönttö näiden kahden peräkkäisen pöntön tilalla.
Pakoputkisto
ilman DPF:fää:
https://www.fiatdalys.lt/en/catalog/par ... haust-pipe
DPF:n kanssa:
https://www.fiatdalys.lt/en/catalog/par ... haust-pipe
Pakoputkisto
ilman DPF:fää:
https://www.fiatdalys.lt/en/catalog/par ... haust-pipe
DPF:n kanssa:
https://www.fiatdalys.lt/en/catalog/par ... haust-pipe