Bravo 1.9Mjet 8v tehottomuus/vakkariongelma

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
MHY303
Viestit: 19
Liittynyt: 24.08.2016 18:26

Bravo 1.9Mjet 8v tehottomuus/vakkariongelma

Viesti Kirjoittaja MHY303 »

Kirjoitin tämän toisaallekin, mutta laitetaan vielä tänne tekniikka puolelle jos joltain tulisi vinkkiä:


Nyt tarttis apua mistä lähteä vikaa etsimään:

Oireet

-Vakkari pudottaa aika-ajoin nopeutta, varsinkin ylämäessä. Lukittu arvo tippuu n. 10km/h, eli 70 ->60, jonka jälkeen lähtee kaasuttamaan itsestään takaisin annettuun nopeuteen.

-Auto on välillä täysin tehoton alimmilla vaihteilla. Koskee lähinnä ykköstä ja kakkosta, kerran tehnyt saman myös kolmosella. Kaasupolkimen asennolla ei tunnu olevan vaikutusta, ryömii vain eteenpäin ja nostaa kierroksia todella hitaasti. Monesti kakkosella siinä noin 2500rpm kohdalla tuntuu että ahdin yhtäkkiä hyppää mukaan ja auto lähtee vetämään aika "rajusti".

-oireet esiintyy pääosin lämpimällä koneella ja/tai kuumalla ilmalla.

-mitään vikavaloja ei sytytä.

Ongelma on se että en tiedä mistä lähteä etsimään vikaa. Oma veikkaus olisi MAF-anturi, mutta onko muita veikkauksia?
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Bravo 1.9Mjet 8v tehottomuus/vakkariongelma

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Jes. Täysin sama ongelma omassa cromassa mutta hieman lievempänä. Olen poistanut kaasuläpän pois käytöstä ja vakkari alkoi pelata.
Nykii kuumana osakaasulla siltikin aika ajoin.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3373
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Bravo 1.9Mjet 8v tehottomuus/vakkariongelma

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Turbon siivet jumissa? Mr Muscle käsittely voisi auttaa.Linkkiä en nyt löytänyt. Kuukkeli auttanee.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
woimasavu
Viestit: 308
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: Bravo 1.9Mjet 8v tehottomuus/vakkariongelma

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

Omassa jtd:ssä teki samaa aikanaan. Ota tämän maf anturin piuha irti ja kokeile kulkeeko sen jälkeen jokseenkin ok.
Fiat 500L 1.4 95
MHY303
Viestit: 19
Liittynyt: 24.08.2016 18:26

Re: Bravo 1.9Mjet 8v tehottomuus/vakkariongelma

Viesti Kirjoittaja MHY303 »

Teki aamulla taas saman kun motarilta tulin alas. Ei lähtenyt vetämään kakkosella millään. Painoin kytkimen alas, polkaisin kerran kaasua ja kytkin takas ylös. Heti lähti vetämään.

Alkaa vaikuttamaan että jotain vikaa tossa ois... :D
VTO
Viestit: 1441
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bravo 1.9Mjet 8v tehottomuus/vakkariongelma

Viesti Kirjoittaja VTO »

Onkohan siinä kytkinpolkimessa joku asentoanturi? Joissain autoissa on anturi, joka estää kytkin pohjassa ottamasta täysiä kierroksia. Olisi aika looginen syy tehottomuuteen viallinen anturi / katkaisija
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: Bravo 1.9Mjet 8v tehottomuus/vakkariongelma

Viesti Kirjoittaja am »

nämä ovat aika hankalia tutkittavia juttuja, kun oireet vaihtelevat jonkunverran ja vikakoodit eivät osoita suoraan korjattavaan kohtaan. Itse tutkisin asiaa dieselkorkeapaineen suuntaan. Vuotaako jokin komponentti järjestelmässä paineet pihalle. Vuotokohtia esim. suutin palotilaan, suutin paluulinjan kautta tankkiin, korkeapainesäädin/venttiili, korkeapainepumppu. Tutkimis-/korjauslista voisi mennä esim. järjestyksessä: uusi polttoainesuodatin, paluulinjavuotomäärän mittaus (4 mukin testillä minuutin ajan), korkeapaineanturin toiminnan tarkastus, korkeapainesäätimen vaihto tai joissain malleissa puhdistus, korkeapainepumpun vaihto tai tiivisteiden uusinta.

Taustalla toki hyvät öljyt, hyvä akku- ja latausjännite ja puhdistettu egr (jos on ko. mallissa) ym. peruasiat. Multiecuscan ohjelma ja obd-johdolla voi myös tutkia miten moottori käyttäytyy polttoainepaineiden suhteen ko. tilanteissa - mikä on "desired fuel pressure" ja "fuel pressure".
MHY303
Viestit: 19
Liittynyt: 24.08.2016 18:26

Re: Bravo 1.9Mjet 8v tehottomuus/vakkariongelma

Viesti Kirjoittaja MHY303 »

Jaa-a. En tiiä. Korjaamon kaverit ehdotti ensiavuksi antaa kunnolla kenkää 2 ja 3 vaihteella jos vika johtuisi karstasta. Löin tiistaina lämän tiskiin kiihdytyskaistalla ja kolmosella satasen vauhdissa löi peilistä nähden sellaiset savut ilmoille että sinne meni Suomen tän vuoden hiilinielut :D Toivottavasti takana ajanut V40 kuski ei ajanut ojaan.

Tuon jälkeen ei ole sitten vikaa enää esiintynyt. Voi toki olla myös siitä että on ollut viileämpää. Mene ja tiedä, seurataan tilannetta.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Bravo 1.9Mjet 8v tehottomuus/vakkariongelma

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Jaa a. Itse ajan cromalla aina kiihdytyksessä "lämä" pohjassa ja usein rpm limitille. Mikähän siinä on ns tavallisilla ihmisillä vierastus ettei kenkä paina poljinta koskaan ilman eri käskyä pohjaan. Enkä kyllä usko sellaiseen "kaasu pohjaan" korjaamiseenkaan" kyllä että tota vikaa odotellessa :lol:
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Bravo 1.9Mjet 8v tehottomuus/vakkariongelma

Viesti Kirjoittaja wellu »

MHY303 kirjoitti:Jaa-a. En tiiä. Korjaamon kaverit ehdotti ensiavuksi antaa kunnolla kenkää 2 ja 3 vaihteella jos vika johtuisi karstasta. Löin tiistaina lämän tiskiin kiihdytyskaistalla ja kolmosella satasen vauhdissa löi peilistä nähden sellaiset savut ilmoille että sinne meni Suomen tän vuoden hiilinielut :D Toivottavasti takana ajanut V40 kuski ei ajanut ojaan.

Tuon jälkeen ei ole sitten vikaa enää esiintynyt. Voi toki olla myös siitä että on ollut viileämpää. Mene ja tiedä, seurataan tilannetta.
Eli vanha kunnon "nätisti polttoainetta säästellen" tukkoon ajettu moottori. :mrgreen:

Suosittelisin muutamaa pidempää maantiereissua, jolloin käytät pykälää pienempää vaihdetta ja välillä kiihdytys kaasu pohjassa. Ne karstat ei koskaan lähde kertapolkaisulla.

Jos auton moottori on ehjä (ei mekaanista vauriota), se kestää kaasu lattiassa polkemista enemmän kuin ihmisen mieli. Ei tietenkään paikallaan, mutta maantiellä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Bravo 1.9Mjet 8v tehottomuus/vakkariongelma

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Vai onko ajo sellaista pätkää ettei DPF polttoa pääse tapahtumaan. Jos tässä siis on sellainen.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
MHY303
Viestit: 19
Liittynyt: 24.08.2016 18:26

Re: Bravo 1.9Mjet 8v tehottomuus/vakkariongelma

Viesti Kirjoittaja MHY303 »

Mun ymmärtääkseni DPF-poltto kyllä pitäisi käynnistyä, koska autolla ajetaan pääosin työmatkaa motarilla, n.65km suuntaansa, eli 130 per päivä. Mutta myönnettäköön että omalla ajotyylillä kierrokset aika harvoin nousee yli 3tonnin. :D Eli juurikin wellun kuvaama tilanne :thumb:
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Bravo 1.9Mjet 8v tehottomuus/vakkariongelma

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Kasiventtiilisessä 1,9 dieselissä ei pitäisi olla koko hiukkasloukkua. Ei omassani ainakaan onneksi ole. Sen olemassa olo helppo tarkistaa: jos hiukkasloukkua ei ole, auton alta näkyy kaksi pönttöä peräkkäin ja niistä taaksepäin mentäessä tulee vastaan takimmainen vaimennin ihan takana. Hiukkasloukku on isompi pönttö näiden kahden peräkkäisen pöntön tilalla.

Pakoputkisto
ilman DPF:fää:
https://www.fiatdalys.lt/en/catalog/par ... haust-pipe

DPF:n kanssa:
https://www.fiatdalys.lt/en/catalog/par ... haust-pipe
Vastaa Viestiin