2003 Ducato 2.3 JTD Maxi, lämmöt
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 21.07.2019 09:02
2003 Ducato 2.3 JTD Maxi, lämmöt
Eilen tapahtui kummallinen homma.
Olin juuri ajanut 2003 vuosimallin Ducato 2.3 JTD:llä yhtäjaksoisesti liki 200km matkan ilman ongelmia.
Kaikki pelasi niin kuin pitää. Saavuin määränpäähän ja jätin auton tyhjäkäynnille.
Kesä kuuma päivä, auringossa varmaan yli +30.
Onneksi satuin juuri katsomaan mittaristoon, kun rupesi tapahtumaan kummia. Auto oli käynyt tyhjäkäyntiä tähän mennessä noin 30min.
Lämpö lähti silmissä nousemaan kohti huippua. Sammutin moottorin välittömästi ja jäin kummastelemaan tapahtunutta.
Tuli heti mieleen, että joku letku varmaan petti ja nesteet ulos. Ei, mikään ei ollut rikki ja paisuntasäiliössäkin nestepinta oikea.
No päätin kokeilla, että vieläkö lämpö on ylhäällä. Oli kulunut ehkä 2min sammuttamisesta. Käynnistin moottorin ja kas, lämmöt oli puolessa välissä, missä ne on aina olleetkin.
Eli. MIKÄ kumma voi aiheuttaa tuollaisen äkillisen nousun?
Nyt en tiedä uskaltaako tuolla lähteä mihinkään pidemmälle tuon takia ja varsinkaan jättää enää tyhjäkäynnille ainakaan valvomatta.
Olin juuri ajanut 2003 vuosimallin Ducato 2.3 JTD:llä yhtäjaksoisesti liki 200km matkan ilman ongelmia.
Kaikki pelasi niin kuin pitää. Saavuin määränpäähän ja jätin auton tyhjäkäynnille.
Kesä kuuma päivä, auringossa varmaan yli +30.
Onneksi satuin juuri katsomaan mittaristoon, kun rupesi tapahtumaan kummia. Auto oli käynyt tyhjäkäyntiä tähän mennessä noin 30min.
Lämpö lähti silmissä nousemaan kohti huippua. Sammutin moottorin välittömästi ja jäin kummastelemaan tapahtunutta.
Tuli heti mieleen, että joku letku varmaan petti ja nesteet ulos. Ei, mikään ei ollut rikki ja paisuntasäiliössäkin nestepinta oikea.
No päätin kokeilla, että vieläkö lämpö on ylhäällä. Oli kulunut ehkä 2min sammuttamisesta. Käynnistin moottorin ja kas, lämmöt oli puolessa välissä, missä ne on aina olleetkin.
Eli. MIKÄ kumma voi aiheuttaa tuollaisen äkillisen nousun?
Nyt en tiedä uskaltaako tuolla lähteä mihinkään pidemmälle tuon takia ja varsinkaan jättää enää tyhjäkäynnille ainakaan valvomatta.
Re: 2003 Ducato 2.3 JTD Maxi, lämmöt
Kuinka korkealle ne nousi?
Pari vaihtoehtoa ylikuumenemiselle tulisi (mikäli semmoisesta on nyt ollut kyse):
- Järjestelmässä ilmaa/tukos (epätodennäköinen, kun juuri ajettu maantietä)
- Flekti ei toimi (maantiellä jäähtyy, paikoillaan ei)
Tosin kovilla helteillä auto kuin auto saattaa hetkellisesti nostaa mittariaan hieman yli "normaalin", josta ei kannata huolestua.
Pari vaihtoehtoa ylikuumenemiselle tulisi (mikäli semmoisesta on nyt ollut kyse):
- Järjestelmässä ilmaa/tukos (epätodennäköinen, kun juuri ajettu maantietä)
- Flekti ei toimi (maantiellä jäähtyy, paikoillaan ei)
Tosin kovilla helteillä auto kuin auto saattaa hetkellisesti nostaa mittariaan hieman yli "normaalin", josta ei kannata huolestua.
Minkä huollan, sen korjaan...
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 21.07.2019 09:02
Re: 2003 Ducato 2.3 JTD Maxi, lämmöt
Ei kerennyt tappiin asti nousemaan, kun satuin juuri katsomaan mittaristoon kun tuo tapahtui, mutta lähelle kerkisi.
Flekti varmaan toimii, koska huusi kun syötävä sammuttamisen jälkeen vielä tovin.
Tuota ilmaa järjestelmässä minäkään en usko koska toimi hyvin ajossa.
Ja toimi uudelleen käynnistämisen jälkeen taas normaalisti. Perin outo juttu.
Pitänee aloittaa halvimmasta päästä, eli uuden termostaatin ostamisella ja vaihtamisella. Jos vanha on vaikka juminut jostain ihme syystä.
Flekti varmaan toimii, koska huusi kun syötävä sammuttamisen jälkeen vielä tovin.
Tuota ilmaa järjestelmässä minäkään en usko koska toimi hyvin ajossa.
Ja toimi uudelleen käynnistämisen jälkeen taas normaalisti. Perin outo juttu.
Pitänee aloittaa halvimmasta päästä, eli uuden termostaatin ostamisella ja vaihtamisella. Jos vanha on vaikka juminut jostain ihme syystä.
Re: 2003 Ducato 2.3 JTD Maxi, lämmöt
Korin maa kaapeli siellä oikeanpulen etu aisassa.
Lämpötila anturi voisi olla toinen.
Lämpötila anturi voisi olla toinen.
Re: 2003 Ducato 2.3 JTD Maxi, lämmöt
Bravo/Brava/Marea on osassa mittariston viisarin kontakteissa häikkää ja nousee tappiin.
Itselläkin käynyt kerran 1.6 Bravassa.
Itselläkin käynyt kerran 1.6 Bravassa.
Re: 2003 Ducato 2.3 JTD Maxi, lämmöt
Itellä oli arkipäivää -99 Bravon kanssa.Neverth kirjoitti:Bravo/Brava/Marea on osassa mittariston viisarin kontakteissa häikkää ja nousee tappiin.
Itselläkin käynyt kerran 1.6 Bravassa.
Nyrkillä kojelautaan siihen mittariston päälle, eikä kone enään ollutkaan ylikuuma.
Minkä huollan, sen korjaan...
-
- Viestit: 109
- Liittynyt: 24.08.2011 17:28
- Paikkakunta: Vantaa
Re: 2003 Ducato 2.3 JTD Maxi, lämmöt
Jos mennään siihen että autossa oikeasti olisi joku vika joka tämän aiheuttaa niin voin kertoa esimerkin. Tosin toisesta automerkistä, enkä tiedä onko Fiatien kanssa ikinä ollut tällaista ongelmaa mutta kerron kuitenkin.
Ihmettelin kun autoni moottori nosti lämpöjä tyhjäkäynnillä. Ajossa ollessa lämmöt olivat normaalit. Sattui sitten että erään kerran en seurannut lämpömittaria ja tyhjäkäyntiä kesti liian kauan, seurauksena se että keittämäänhän se rupesi ja kannen tiiviste siinä meni. Purkuhommiin kun ryhdyin niin avasin samalla vesipumpun. Sieltä oli pumpun siipien ulkonurkista syöpynyt (???) sellaiset puolen neliösentin palaset pois. Uusi kannen tiiviste sekä uusi vesipumppu paikalleen. Tämän jälkeen vesi kiersi tyhjäkäynnilläkin hyvin.
Tästä ei tietenkään välttämättä ole kysymys juuri tässä tapauksessa mutta triviaalina tietopläjäyksenä liitettäköön pitkäaikaismuistiin tällainenkin mahdollisuus jos tyhjäkäynnillä lämmöt nousee.
Ihmettelin kun autoni moottori nosti lämpöjä tyhjäkäynnillä. Ajossa ollessa lämmöt olivat normaalit. Sattui sitten että erään kerran en seurannut lämpömittaria ja tyhjäkäyntiä kesti liian kauan, seurauksena se että keittämäänhän se rupesi ja kannen tiiviste siinä meni. Purkuhommiin kun ryhdyin niin avasin samalla vesipumpun. Sieltä oli pumpun siipien ulkonurkista syöpynyt (???) sellaiset puolen neliösentin palaset pois. Uusi kannen tiiviste sekä uusi vesipumppu paikalleen. Tämän jälkeen vesi kiersi tyhjäkäynnilläkin hyvin.
Tästä ei tietenkään välttämättä ole kysymys juuri tässä tapauksessa mutta triviaalina tietopläjäyksenä liitettäköön pitkäaikaismuistiin tällainenkin mahdollisuus jos tyhjäkäynnillä lämmöt nousee.
Re: 2003 Ducato 2.3 JTD Maxi, lämmöt
Hyvä huomio tuokin. Itelle tullut useammankin eri merkkisen ja mallisen auton kanssa vastaan halpis-tarvikepumppuja, joissa siipipyörä on muovia. Tuo muovi on sitten korkannut pumpun akselista ja alkanut pyörimään "terveisiä".Kesäautoilija kirjoitti:Jos mennään siihen että autossa oikeasti olisi joku vika joka tämän aiheuttaa niin voin kertoa esimerkin. Tosin toisesta automerkistä, enkä tiedä onko Fiatien kanssa ikinä ollut tällaista ongelmaa mutta kerron kuitenkin.
Ihmettelin kun autoni moottori nosti lämpöjä tyhjäkäynnillä. Ajossa ollessa lämmöt olivat normaalit. Sattui sitten että erään kerran en seurannut lämpömittaria ja tyhjäkäyntiä kesti liian kauan, seurauksena se että keittämäänhän se rupesi ja kannen tiiviste siinä meni. Purkuhommiin kun ryhdyin niin avasin samalla vesipumpun. Sieltä oli pumpun siipien ulkonurkista syöpynyt (???) sellaiset puolen neliösentin palaset pois. Uusi kannen tiiviste sekä uusi vesipumppu paikalleen. Tämän jälkeen vesi kiersi tyhjäkäynnilläkin hyvin.
Tästä ei tietenkään välttämättä ole kysymys juuri tässä tapauksessa mutta triviaalina tietopläjäyksenä liitettäköön pitkäaikaismuistiin tällainenkin mahdollisuus jos tyhjäkäynnillä lämmöt nousee.
Oireita ollut juurikin tyhjäkäynnillä/matalilla kierroksilla lämpöjen nousu ja/tai, ettei sisälle tule lämmintä.
Voi olla aika viheliäinen diagnosoida tuommoinen. Yhdenkin tapauksen kohdalla oltiin aivan 100% varmoja, että kannentiiviste mennyt. Onneksi jakopää piti purkaa (pösö) ennen kannen irroitusta, jolloin totuus selvisi.
Minkä huollan, sen korjaan...
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 21.07.2019 09:02
Re: 2003 Ducato 2.3 JTD Maxi, lämmöt
Kiitoksia vain kaikista vinkeistä
Jakohihna + vesipumppu vaihdettu n.20th sitten, niin siipipyörin kuluminen olisi outoa, mutta kaikki on mahdollista.
Nyt tapahtuneesta kulunut tovi. Uusi termostaatti ostettu, mutta ei vielä asennenttu koska taas kaikki tuntuu toimivan niin kuin pitää.
Tämä jää nyt toistaiseksi niitten selvittämättömien, mysteeri vikojen joukkoon.
Mutta jos vielä nostaa tyhjäkäynnillä lämpöjä, niin sitten ruvetaan termarin tms. vaihtoon.
Jakohihna + vesipumppu vaihdettu n.20th sitten, niin siipipyörin kuluminen olisi outoa, mutta kaikki on mahdollista.
Nyt tapahtuneesta kulunut tovi. Uusi termostaatti ostettu, mutta ei vielä asennenttu koska taas kaikki tuntuu toimivan niin kuin pitää.
Tämä jää nyt toistaiseksi niitten selvittämättömien, mysteeri vikojen joukkoon.
Mutta jos vielä nostaa tyhjäkäynnillä lämpöjä, niin sitten ruvetaan termarin tms. vaihtoon.
Re: 2003 Ducato 2.3 JTD Maxi, lämmöt
Seuraavan kerran jos näet mittarin nousevan, niin kopauta mittaristoa tai sen päällä olevaa kojelautaa.
Näkee ainakin sen, onko mittaristossa häiriötä.
Näkee ainakin sen, onko mittaristossa häiriötä.
Minkä huollan, sen korjaan...