2003 Ducato 2.3 JTD Maxi, lämmöt

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
isomiestaas
Viestit: 3
Liittynyt: 21.07.2019 09:02

2003 Ducato 2.3 JTD Maxi, lämmöt

Viesti Kirjoittaja isomiestaas »

Eilen tapahtui kummallinen homma.
Olin juuri ajanut 2003 vuosimallin Ducato 2.3 JTD:llä yhtäjaksoisesti liki 200km matkan ilman ongelmia.
Kaikki pelasi niin kuin pitää. Saavuin määränpäähän ja jätin auton tyhjäkäynnille.

Kesä kuuma päivä, auringossa varmaan yli +30.

Onneksi satuin juuri katsomaan mittaristoon, kun rupesi tapahtumaan kummia. Auto oli käynyt tyhjäkäyntiä tähän mennessä noin 30min.
Lämpö lähti silmissä nousemaan kohti huippua. Sammutin moottorin välittömästi ja jäin kummastelemaan tapahtunutta.

Tuli heti mieleen, että joku letku varmaan petti ja nesteet ulos. Ei, mikään ei ollut rikki ja paisuntasäiliössäkin nestepinta oikea.
No päätin kokeilla, että vieläkö lämpö on ylhäällä. Oli kulunut ehkä 2min sammuttamisesta. Käynnistin moottorin ja kas, lämmöt oli puolessa välissä, missä ne on aina olleetkin.


Eli. MIKÄ kumma voi aiheuttaa tuollaisen äkillisen nousun?
Nyt en tiedä uskaltaako tuolla lähteä mihinkään pidemmälle tuon takia ja varsinkaan jättää enää tyhjäkäynnille ainakaan valvomatta.
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2003 Ducato 2.3 JTD Maxi, lämmöt

Viesti Kirjoittaja wellu »

Kuinka korkealle ne nousi?

Pari vaihtoehtoa ylikuumenemiselle tulisi (mikäli semmoisesta on nyt ollut kyse):
- Järjestelmässä ilmaa/tukos (epätodennäköinen, kun juuri ajettu maantietä)
- Flekti ei toimi (maantiellä jäähtyy, paikoillaan ei)

Tosin kovilla helteillä auto kuin auto saattaa hetkellisesti nostaa mittariaan hieman yli "normaalin", josta ei kannata huolestua.
Minkä huollan, sen korjaan...
isomiestaas
Viestit: 3
Liittynyt: 21.07.2019 09:02

Re: 2003 Ducato 2.3 JTD Maxi, lämmöt

Viesti Kirjoittaja isomiestaas »

Ei kerennyt tappiin asti nousemaan, kun satuin juuri katsomaan mittaristoon kun tuo tapahtui, mutta lähelle kerkisi.
Flekti varmaan toimii, koska huusi kun syötävä sammuttamisen jälkeen vielä tovin.
Tuota ilmaa järjestelmässä minäkään en usko koska toimi hyvin ajossa.

Ja toimi uudelleen käynnistämisen jälkeen taas normaalisti. Perin outo juttu.

Pitänee aloittaa halvimmasta päästä, eli uuden termostaatin ostamisella ja vaihtamisella. Jos vanha on vaikka juminut jostain ihme syystä.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5129
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 2003 Ducato 2.3 JTD Maxi, lämmöt

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Korin maa kaapeli siellä oikeanpulen etu aisassa.
Lämpötila anturi voisi olla toinen.
Neverth
Viestit: 354
Liittynyt: 03.11.2012 14:45

Re: 2003 Ducato 2.3 JTD Maxi, lämmöt

Viesti Kirjoittaja Neverth »

Bravo/Brava/Marea on osassa mittariston viisarin kontakteissa häikkää ja nousee tappiin.
Itselläkin käynyt kerran 1.6 Bravassa.
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2003 Ducato 2.3 JTD Maxi, lämmöt

Viesti Kirjoittaja wellu »

Neverth kirjoitti:Bravo/Brava/Marea on osassa mittariston viisarin kontakteissa häikkää ja nousee tappiin.
Itselläkin käynyt kerran 1.6 Bravassa.
Itellä oli arkipäivää -99 Bravon kanssa.
Nyrkillä kojelautaan siihen mittariston päälle, eikä kone enään ollutkaan ylikuuma. :mrgreen:
Minkä huollan, sen korjaan...
Kesäautoilija
Viestit: 109
Liittynyt: 24.08.2011 17:28
Paikkakunta: Vantaa

Re: 2003 Ducato 2.3 JTD Maxi, lämmöt

Viesti Kirjoittaja Kesäautoilija »

Jos mennään siihen että autossa oikeasti olisi joku vika joka tämän aiheuttaa niin voin kertoa esimerkin. Tosin toisesta automerkistä, enkä tiedä onko Fiatien kanssa ikinä ollut tällaista ongelmaa mutta kerron kuitenkin.

Ihmettelin kun autoni moottori nosti lämpöjä tyhjäkäynnillä. Ajossa ollessa lämmöt olivat normaalit. Sattui sitten että erään kerran en seurannut lämpömittaria ja tyhjäkäyntiä kesti liian kauan, seurauksena se että keittämäänhän se rupesi ja kannen tiiviste siinä meni. Purkuhommiin kun ryhdyin niin avasin samalla vesipumpun. Sieltä oli pumpun siipien ulkonurkista syöpynyt (???) sellaiset puolen neliösentin palaset pois. Uusi kannen tiiviste sekä uusi vesipumppu paikalleen. Tämän jälkeen vesi kiersi tyhjäkäynnilläkin hyvin.

Tästä ei tietenkään välttämättä ole kysymys juuri tässä tapauksessa mutta triviaalina tietopläjäyksenä liitettäköön pitkäaikaismuistiin tällainenkin mahdollisuus jos tyhjäkäynnillä lämmöt nousee.
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2003 Ducato 2.3 JTD Maxi, lämmöt

Viesti Kirjoittaja wellu »

Kesäautoilija kirjoitti:Jos mennään siihen että autossa oikeasti olisi joku vika joka tämän aiheuttaa niin voin kertoa esimerkin. Tosin toisesta automerkistä, enkä tiedä onko Fiatien kanssa ikinä ollut tällaista ongelmaa mutta kerron kuitenkin.

Ihmettelin kun autoni moottori nosti lämpöjä tyhjäkäynnillä. Ajossa ollessa lämmöt olivat normaalit. Sattui sitten että erään kerran en seurannut lämpömittaria ja tyhjäkäyntiä kesti liian kauan, seurauksena se että keittämäänhän se rupesi ja kannen tiiviste siinä meni. Purkuhommiin kun ryhdyin niin avasin samalla vesipumpun. Sieltä oli pumpun siipien ulkonurkista syöpynyt (???) sellaiset puolen neliösentin palaset pois. Uusi kannen tiiviste sekä uusi vesipumppu paikalleen. Tämän jälkeen vesi kiersi tyhjäkäynnilläkin hyvin.

Tästä ei tietenkään välttämättä ole kysymys juuri tässä tapauksessa mutta triviaalina tietopläjäyksenä liitettäköön pitkäaikaismuistiin tällainenkin mahdollisuus jos tyhjäkäynnillä lämmöt nousee.
Hyvä huomio tuokin. Itelle tullut useammankin eri merkkisen ja mallisen auton kanssa vastaan halpis-tarvikepumppuja, joissa siipipyörä on muovia. Tuo muovi on sitten korkannut pumpun akselista ja alkanut pyörimään "terveisiä".

Oireita ollut juurikin tyhjäkäynnillä/matalilla kierroksilla lämpöjen nousu ja/tai, ettei sisälle tule lämmintä.


Voi olla aika viheliäinen diagnosoida tuommoinen. Yhdenkin tapauksen kohdalla oltiin aivan 100% varmoja, että kannentiiviste mennyt. Onneksi jakopää piti purkaa (pösö) ennen kannen irroitusta, jolloin totuus selvisi.
Minkä huollan, sen korjaan...
isomiestaas
Viestit: 3
Liittynyt: 21.07.2019 09:02

Re: 2003 Ducato 2.3 JTD Maxi, lämmöt

Viesti Kirjoittaja isomiestaas »

Kiitoksia vain kaikista vinkeistä :thumb:

Jakohihna + vesipumppu vaihdettu n.20th sitten, niin siipipyörin kuluminen olisi outoa, mutta kaikki on mahdollista.

Nyt tapahtuneesta kulunut tovi. Uusi termostaatti ostettu, mutta ei vielä asennenttu koska taas kaikki tuntuu toimivan niin kuin pitää.
Tämä jää nyt toistaiseksi niitten selvittämättömien, mysteeri vikojen joukkoon.

Mutta jos vielä nostaa tyhjäkäynnillä lämpöjä, niin sitten ruvetaan termarin tms. vaihtoon.
Avatar
wellu
Viestit: 6166
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2003 Ducato 2.3 JTD Maxi, lämmöt

Viesti Kirjoittaja wellu »

Seuraavan kerran jos näet mittarin nousevan, niin kopauta mittaristoa tai sen päällä olevaa kojelautaa.

Näkee ainakin sen, onko mittaristossa häiriötä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin