Fiat Uno 1990 mallia 3- ovinen pohjapalkkien korjaus?
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: 28.09.2014 22:52
Fiat Uno 1990 mallia 3- ovinen pohjapalkkien korjaus?
Moi
Unoa on jokunen vuosi sitten hitsastu pohjasta ja nyt olisi taas tarvetta. Pohjapalkit ovat aika huonot, eli ne oven alla olevat palkit.
Kysymys:
Onko olemassa oven alla pohjassa olevia palkkeja valmiina tai lähes valmiina?
Onko niitä jostain varaosana saatavana?
Asun Helsingissä eli jos lähellä on jokin paja joka osaa tehdä sopivat palkit voin hakea.
Rälläköinti / hitsaus yms hoituu sitten omin voimin.
Autoon on tehty kattava moottoriremontti enkä halua luopua tästä.
Idea olisi laittaa uudet palkit pohjiin ja ajella Unolla vielä seuraavat 29 -vuotta.
T
Vesa Heilala
040 528 2918
vesa1234@hotmail.com
Unoa on jokunen vuosi sitten hitsastu pohjasta ja nyt olisi taas tarvetta. Pohjapalkit ovat aika huonot, eli ne oven alla olevat palkit.
Kysymys:
Onko olemassa oven alla pohjassa olevia palkkeja valmiina tai lähes valmiina?
Onko niitä jostain varaosana saatavana?
Asun Helsingissä eli jos lähellä on jokin paja joka osaa tehdä sopivat palkit voin hakea.
Rälläköinti / hitsaus yms hoituu sitten omin voimin.
Autoon on tehty kattava moottoriremontti enkä halua luopua tästä.
Idea olisi laittaa uudet palkit pohjiin ja ajella Unolla vielä seuraavat 29 -vuotta.
T
Vesa Heilala
040 528 2918
vesa1234@hotmail.com
Re: Fiat Uno 1990 mallia 3- ovinen pohjapalkkien korjaus?
Helmapelleistä ilmeisesti kyse. Niitä kyllä luulisi saavan vielä varaosaliikkeistä.
Esim.
https://www.klokkerholm.com/xProductCat ... roup=96062" onclick="window.open(this.href);return false;
Esim.
https://www.klokkerholm.com/xProductCat ... roup=96062" onclick="window.open(this.href);return false;
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat Uno 1990 mallia 3- ovinen pohjapalkkien korjaus?
Joo, helmapeltejä saa ainakin Alvadilta: https://alvadi.fi/varaosat/fiat/uno-146 ... -laatikko/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos tarkoitit sitten niitä lattian/kynnyskotelon osia mitä noiden helmojen alle jää, niin epäilen että niitä ei ole korjauspaloina saatavissa. Mutta ne taitavat syntyä ihan suorasta pellistä.
Jos tarkoitit sitten niitä lattian/kynnyskotelon osia mitä noiden helmojen alle jää, niin epäilen että niitä ei ole korjauspaloina saatavissa. Mutta ne taitavat syntyä ihan suorasta pellistä.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
...Audi Coupe Quattro -89 :?
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: 28.09.2014 22:52
Re: Fiat Uno 1990 mallia 3- ovinen pohjapalkkien korjaus?
Moi
tässä 2 kuvaa:
Mitä korjataan
ja millä korjataan
Nuo kulmaraudat 8 kpl, 1 metrin mittaisia löytyivät Bauhausista, hinta yhteensä 60 EUR
tässä 2 kuvaa:
Mitä korjataan
ja millä korjataan
Nuo kulmaraudat 8 kpl, 1 metrin mittaisia löytyivät Bauhausista, hinta yhteensä 60 EUR
- Liitteet
-
- UnoKulmaRautaaPohjaanPieni.jpg (302.15 KiB) Katsottu 2411 kertaa
-
- UnoPalkkiAltaPieni.jpg (120.74 KiB) Katsottu 2414 kertaa
Re: Fiat Uno 1990 mallia 3- ovinen pohjapalkkien korjaus?
Näyttää nuo kulmaraudat vähän turhan paksuilta, toki kestävät sitten kyllä paremmin.......Itse tekisin tuon helman/lattian puolen korjauksen sillai, että kanttikoneella taivuttaisin 1-1,5mm pellistä lattian puolelle 90-asteen kulman, ja ostaisin valmiit helmapellit, joista sitten leikkaisin tarvittavan määrän uutta...
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Fiat Uno 1990 mallia 3- ovinen pohjapalkkien korjaus?
Uno lienee joskus ruostesuojattu, kun on tänne asti säilynyt, joten helmat saattaakin olla kunnossa, mutta monesti itse helmatkin on jo sen verran lahonneet, että kannattaa uusia sitä tietä.
Unon rakennetta en tunne, mutta yleensä tuossa kohdassa on kolme peltiä päällekkäin pistehitsattuna: Lattia, sisäkynnys ja ulkokynnys. Kaikki tulee olla hitsattuna kiinni. Monet turakorjaajat tekevät vain nätin kakun, eli hitsataan vain mikä näkyy. Turvavöiden mekanismeille saattaa olla vielä lisävahvike, joka kiinnittyy tuonne alas, ja sekin tulee hitsata kiinni.
Korjauksen jälkeen on tärkeää, että alkuperäiset vedenpoistoreiät löytyy myös korjatusta rakenteesta, ja että suojaaminen on tehty kunnolla: Koteloöljy sisäpuolella (myös peltien välissä!), ja ulkopuolella kunnollinen maali ennen massauksia.
Unon rakennetta en tunne, mutta yleensä tuossa kohdassa on kolme peltiä päällekkäin pistehitsattuna: Lattia, sisäkynnys ja ulkokynnys. Kaikki tulee olla hitsattuna kiinni. Monet turakorjaajat tekevät vain nätin kakun, eli hitsataan vain mikä näkyy. Turvavöiden mekanismeille saattaa olla vielä lisävahvike, joka kiinnittyy tuonne alas, ja sekin tulee hitsata kiinni.
Korjauksen jälkeen on tärkeää, että alkuperäiset vedenpoistoreiät löytyy myös korjatusta rakenteesta, ja että suojaaminen on tehty kunnolla: Koteloöljy sisäpuolella (myös peltien välissä!), ja ulkopuolella kunnollinen maali ennen massauksia.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat Uno 1990 mallia 3- ovinen pohjapalkkien korjaus?
Mun muistaakseni Uno on harvinaisen helppo korjattava helmojen osalta, koska siitä puuttuu sisempi kotelo kokonaan. Eli hytin puolelta näkyy suoraan pystypelti ja sen ulkopuolella on helmakotelo, ei mitään muuta. Siis helman sisäpuoleisen lattian pääsee hitsaamaan suurimmaksi osaksi hytin puolelta, eikä ole pakko hitsata alhaaltapäin. Erinomainen kohde ekaksi kerraksi.
Koska rakenne on näinollen myös hiukan hennompi, voi olla ettei kannata edes yrittää koko helmaa kerralla vaan tekee vaikka 30-40cm pätkissä. Tekemällä oppii, eipä tuota voi kovin yksityiskohtaisesti neuvoa. vanhaa pois ja uutta tilalle. Jos pelti on sinkittyä, pitää hitsireunasta hioa sinkki pois sentin leveydeltä ja siitä huolimatta varoa sinkkihöyryjä joita syntyy. Siitä merkkinä pellistä nousee valkoisia "haituvia". Sinkkihöyryistä saa sinkkikuumeen.
Koska rakenne on näinollen myös hiukan hennompi, voi olla ettei kannata edes yrittää koko helmaa kerralla vaan tekee vaikka 30-40cm pätkissä. Tekemällä oppii, eipä tuota voi kovin yksityiskohtaisesti neuvoa. vanhaa pois ja uutta tilalle. Jos pelti on sinkittyä, pitää hitsireunasta hioa sinkki pois sentin leveydeltä ja siitä huolimatta varoa sinkkihöyryjä joita syntyy. Siitä merkkinä pellistä nousee valkoisia "haituvia". Sinkkihöyryistä saa sinkkikuumeen.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Fiat Uno 1990 mallia 3- ovinen pohjapalkkien korjaus?
Jos tukee auton pyörien varassa niin, että tuet on saman korkuisia, korin muoto tuskin muuttuu, vaikka ottaisi kerralla auki.
Puhdas pelti on yksi avaimista onnistuneeseen hitsaukseen.
Puhdas pelti on yksi avaimista onnistuneeseen hitsaukseen.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat Uno 1990 mallia 3- ovinen pohjapalkkien korjaus?
Ja ne bensa letkut menevät siellä oikean helman vieressä lattialla.
Re: Fiat Uno 1990 mallia 3- ovinen pohjapalkkien korjaus?
Erinomainen huomio! Omassa toinen näistä muoviletkuista jopa vuoti siihen apukuskin penkin juureen. Siinä kun olisi ruvennut helmaa hitsailemaan ja rälläköimään, niin olisi saattanut tulla Unosta soihtu.Wesulius kirjoitti:Ja ne bensa letkut menevät siellä oikean helman vieressä lattialla.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Re: Fiat Uno 1990 mallia 3- ovinen pohjapalkkien korjaus?
Yleensä nuo valmiit peltikulmat on 1.5-2 millimetrisiä. Ihan ok siis. Itsellä on unskissä ollut peltikulmista tehdyt helmat. Kestivätpähän nostella. Homman jälkeen kotolosuojaa sitten sisään niin kestää uunon lopun iän. Mätänee kumminkin muualtakin.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.