Bravo multijetin tyhjäkäynti
Bravo multijetin tyhjäkäynti
Bravo 1,9 multijetti on alkanut toisinaan tutista tyhjäkäynnillä. Ärsyttävä seistä valoissa kun tutisee ja tärisee. Mutta ei aina, vaan aika satunnaisesti. Ja ihan kun aika laiskasti ottais kierroksia, kaasu saa olla pohjassa tovi aikaa ennenkä on 3000 taulussa.
Dieselsuodatin on uusi, entisellä ajoin varmaan yli 50 tuhatta. Ilmanputsari alkaa olla 30 tuhatta ajettu.
Jaksaa mennä kyllä sen mitä tuollanen laiska diesel voi ylipäänsä jaksaakaan. Liikkeelle lähdöt valoista on tavallaan vaikeita kun pitää luistattaa kytkintä aika paljon ettei nyykähä. Ja kun kytkin on alkuperänen niin se alkaa ottaa aika ylhäältä vasta..
Olen käyttänyt Motul diesel system cleaner ja STP diesel injector cleaner paljon ajetuille autoille -aineita aika tiuhaan, mutta eipä niistä tunnu olevan mitään apua ainakaan tuohon tutinaan. Vois oikeastaan kokeilla vielä tätä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/6000005 ... iesel-plus
Välillä on pukannu mustaa usvaa kun on polettanut kakkosella ja kolmosella kiekkamittarin tappiin asti ja katsastuksessa huhtikuussa piti savutesti huuattaa kolmesti ennenkä meni läpi, oli testi niin lähellä raja-arvoa että ei päästäny läpi ennenkä sai kolmen huuatuksen keskiarvon. Tavallisesti auto ei puhalla pakoputkesta koskaan mitään, paitsi tietenki pakkasella vaaleaa höyryä.
Pitääkö tässä alkaa metästämään suuttimia ja / tai poistaa egr käytöstä?
Dieselsuodatin on uusi, entisellä ajoin varmaan yli 50 tuhatta. Ilmanputsari alkaa olla 30 tuhatta ajettu.
Jaksaa mennä kyllä sen mitä tuollanen laiska diesel voi ylipäänsä jaksaakaan. Liikkeelle lähdöt valoista on tavallaan vaikeita kun pitää luistattaa kytkintä aika paljon ettei nyykähä. Ja kun kytkin on alkuperänen niin se alkaa ottaa aika ylhäältä vasta..
Olen käyttänyt Motul diesel system cleaner ja STP diesel injector cleaner paljon ajetuille autoille -aineita aika tiuhaan, mutta eipä niistä tunnu olevan mitään apua ainakaan tuohon tutinaan. Vois oikeastaan kokeilla vielä tätä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/6000005 ... iesel-plus
Välillä on pukannu mustaa usvaa kun on polettanut kakkosella ja kolmosella kiekkamittarin tappiin asti ja katsastuksessa huhtikuussa piti savutesti huuattaa kolmesti ennenkä meni läpi, oli testi niin lähellä raja-arvoa että ei päästäny läpi ennenkä sai kolmen huuatuksen keskiarvon. Tavallisesti auto ei puhalla pakoputkesta koskaan mitään, paitsi tietenki pakkasella vaaleaa höyryä.
Pitääkö tässä alkaa metästämään suuttimia ja / tai poistaa egr käytöstä?
Re: Bravo multijetin tyhjäkäynti
EGR ei toimi. Haulla löytyy ohjeet putsaukseen. Poisto sytyttää vikavalon.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Bravo multijetin tyhjäkäynti
Niin sytyttää jos vain tulppaa, mutta tietenkin käyttäsin auton sitten optimoinnissa jossa se ohjelmoitaisiin pois päältä ja moottoriin sais samalla jokusen hevosvoiman lisää.
Re: Bravo multijetin tyhjäkäynti
Itselläni oli Stilossa tulpattuna EGR, vikavaloa ei polttanut mutta OBD:llä kun luki niin koodin antoi. Tosin en tiedä kuinkapaljon Bravon elektroniikka on kehittyneempää kuin Stilossa toimiiko sama.Nipa kirjoitti:EGR ei toimi. Haulla löytyy ohjeet putsaukseen. Poisto sytyttää vikavalon.
En siis itsekkään poistanut EGR vaan tulppasin ja hyvin toimi.
Fiat Tempra 1.6 S I.E. -95. Fiat Tempra 1.6 S I.E. -94.
Re: Bravo multijetin tyhjäkäynti
Putsasin egr:n, toivottavasti kohtuullisesti Venttiili ja solenoidi tuntui liikkuvan hyvin. Suhhuutin egr cleaneria myös imusarjaan ja olipas kalkahtava ensikäynnistys Tyhjäkäynnin tutina ei täysin hävinnyt, ehkä miedontui. Ja ihan kun veto olis vähän parempi hitaassa vauhdissa. Voispa melken ostaa jotain imusarjan ja venttiilien putsiainetta, jonka vaan suihkuttas imusarjaan.
Re: Bravo multijetin tyhjäkäynti
Voihan tuota kokeilla, mutta todennäköisesti tuhoat jotakin.jarikin kirjoitti:Putsasin egr:n, toivottavasti kohtuullisesti Venttiili ja solenoidi tuntui liikkuvan hyvin. Suhhuutin egr cleaneria myös imusarjaan ja olipas kalkahtava ensikäynnistys Tyhjäkäynnin tutina ei täysin hävinnyt, ehkä miedontui. Ja ihan kun veto olis vähän parempi hitaassa vauhdissa. Voispa melken ostaa jotain imusarjan ja venttiilien putsiainetta, jonka vaan suihkuttas imusarjaan.
Mikäli imusarja/kanavat on oikeasti siinä egr-paskassa, on ainoa ratkaisu imusarja irti ja pesua. Korjaamoimuri pitkällä ohuella pillillä imukanavia hieroen jne... Täydellisen jos haluaa, kansi pois.
Tämä on ollut kaikissa dieseleissä, missä on EGR moska aiheuttanut ongelmaa. Varovasti niiden lillien kanssa. Sieltä kun irtoaa semmonen peukalonpään kokoinen öljynokikarsta-mälli ja menee venttiilille/sen läpi, niin sit vituttaa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Bravo multijetin tyhjäkäynti
Olihan tuo solenoidi vain aika kakkanen
https://1drv.ms/u/s!ApH5J8zkEMqWnnVLJyuoBEiBYugm
https://1drv.ms/u/s!ApH5J8zkEMqWnnVLJyuoBEiBYugm
Re: Bravo multijetin tyhjäkäynti
Osaa ne karstat lähteä liikkeelle oma-aloitteisestikin. Pienempiä ja isompia tuhoja on ollut tuloksena, joten kannattaa niitä putsailla.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Bravo multijetin tyhjäkäynti
Arvailua...yksi suutin vuotaa joko juuren kuparitiivisteestä taivaalle tai sisäisesti paluulinjaa myöten tankkiin. Paluulinja vuodon voi testata youtubestakin löytyvillä mukivirityksillä. Jos yhteen mukiin tulee enemmän kuin toisiin dieseliä, suutin vaihtoon.
Re: Bravo multijetin tyhjäkäynti
Onko näissä uudemmissa tiiseleissä vielä jotain paluulinjaa tankkiin? Vähän epäilen
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D
-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
GFF
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D
-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
GFF
Re: Bravo multijetin tyhjäkäynti
Kyllä niissä vieläkin sellainen on.tare kirjoitti:Onko näissä uudemmissa tiiseleissä vielä jotain paluulinjaa tankkiin? Vähän epäilen
Re: Bravo multijetin tyhjäkäynti
Tein imukanavien putsioperaation tällä aineella: https://www.fixusnet.fi/fin/imukanavan_ ... 131-51572/.
Onnistuu yksinkin, mutta helpompi kaverin kanssa että kaveri pitää moottorissa kierroksia 2000+ kokoajan ja toinen suhhauttaa ainetta imukanavaan ja lopettaa kun kierrokset nousee ilman että kaveri painaa kaasua lisää. Eli lyhyehköjä suhautuksia niin kauan kun purkissa ainetta riittää.
Hajua alkoi tuntua operaation aikana, että ainakin se aine tietenkin paloi. Jospa se jotain paskaakin sai kanavista pois. En tiedä sitte miten hyvin tuon pitäs auttaa, mutta ihan kun tyhjäkäynnin pienet tutinat olis kadonneet. Veto ei parantunut yhtään, isompi vaikutus vetoihin oli egr:n putsauksella.
Onnistuu yksinkin, mutta helpompi kaverin kanssa että kaveri pitää moottorissa kierroksia 2000+ kokoajan ja toinen suhhauttaa ainetta imukanavaan ja lopettaa kun kierrokset nousee ilman että kaveri painaa kaasua lisää. Eli lyhyehköjä suhautuksia niin kauan kun purkissa ainetta riittää.
Hajua alkoi tuntua operaation aikana, että ainakin se aine tietenkin paloi. Jospa se jotain paskaakin sai kanavista pois. En tiedä sitte miten hyvin tuon pitäs auttaa, mutta ihan kun tyhjäkäynnin pienet tutinat olis kadonneet. Veto ei parantunut yhtään, isompi vaikutus vetoihin oli egr:n putsauksella.
Re: Bravo multijetin tyhjäkäynti
Ja nyt kun on yli tuhat kilsaa operaatiosta takana, kyllä se tutisee välillä tyhäjäkäynnillä edelleen.
Re: Bravo multijetin tyhjäkäynti
Edelleen se valoissa seistessä tutisee, eikä aina sitten ota kierroksia liikkeelle lähtiessä. Jos ei polkasee sekunniksi reilusti kaasua ennenkä löysää kytkintä. Oon pari kertaa meinannu sammuttaa lähtiessä kun ei kierrokset nouse. Ja kun sitten lähtee kiihdyttämään kun ei kelaa kierroksia, pitää lähteä ykkösellä kaasu pohjassa. Ei tapahdu mitään ennen 2000 kierrosta, sitten hyökkää. Hankala ajaa kaupungissa, kun ei lähe kunnolla muuten kun kytkimen luistatuksella.
Näinkö se ruppee Hiivatin moottori loppumaan kun yli 300 tuhatta on ajettu..
Näinkö se ruppee Hiivatin moottori loppumaan kun yli 300 tuhatta on ajettu..
Re: Bravo multijetin tyhjäkäynti
Höh, ja tänään helteiden jälkeen auto oikeastaan normaalisti vetää ja käy
Kylmästöintikö se ottaa tappohelteillä niin voimaa, että tyhjäkäynnissä huomaa vaikka senhän pitäs osata nostaa tyhjäkäyntiä aina kun kompura käy. Siis silleen nostaa, että kierrokset ei notkaha, tavallaan "painaa kaasua" sen verran että tyhjäkäyntikierrokset pysyy samassa aina.
Kylmästöintikö se ottaa tappohelteillä niin voimaa, että tyhjäkäynnissä huomaa vaikka senhän pitäs osata nostaa tyhjäkäyntiä aina kun kompura käy. Siis silleen nostaa, että kierrokset ei notkaha, tavallaan "painaa kaasua" sen verran että tyhjäkäyntikierrokset pysyy samassa aina.