127 mk1 lämppärin puhallin ja/tai etuvastus

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

127 mk1 lämppärin puhallin ja/tai etuvastus

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Tuossa edellä on pohdittu "kasin" lämmityslaitetta, mutta otanpa tähän nyt tämän "seiskan" saman tien, kun illalla lakkasi puhallin pyörimästä, eikä liene siivissä vika, koska ei kuulu minkäänlaista moottorin pyörinnän ääntä. Sulake on ehjänä, ei ole vika siellä. Kitinää toki on kuulunut jo monta ajokautta, mutta nyt mykistyivät molemmat nopeudet, joka tietenkin viittaisi moottorin kukistumiseen (ei kuitenkaan mitään haisuja tms. sähköongelmaa kuvastaen).

Unskin vastaava laatikko on joskus tullut purettua, mutta "seiskaa" ei koskaan. Ajattelinkin räjäyttää systeemin hallitusti ja kokeilla, onko puhaltimen moottori tyystin jumissa, joten kyselen, kukas olisi viime aikoina purkanut lämppärin pömpeliä ja antaisi sen verran askelmerkkejä/jopa kuvia, että homma etenisi kätevimmin? Muistelen, että laite hajoaa kahtia konehuoneen puolelta ikkunan alta, ja puhallin jää kennon taakse suurin piirtein rintapellin kohdalle omaan telineeseensä pömpelin sisäosaan (joka päätyy vivustuun kabiinin puolelle), ja tämä sisäosa olisi parilla mutterilla kiinni konehuoneen puolella rintapellissä? Kenno ja venttiilit taitavat olla vaan näiden kehyksen osien välissä/ulkopuolella, mahdollisesti käännettävissä sivuun ropelin edestä, mutta en kyllä muista vaijerien menoa systeemissä mitenkään. Entä nuo nopeudet, onko jossain passelissa paikassa etuvastus (kytkimen takana/vieressä), jonka voisi tietenkin ensin koestaa, vai onko tämäkin itse moottorin kyljessä eli joka tapauksessa on mentävä sinne sylttytehtaalle asti? Muistelen, että minulla maalla olisi tallessa iskemätön puhallinmoottori, joten sinänsä ei ole paniikkia, kun vaan saa juonen päästä kiinni ja vianetsintähomman hölmöilemättä käyntiin. Sitäkin muistelen, että moottorissa oli vain reilun vaaksan mittainen johdin, mutta pistokkeen paikkaakaan en muista, onko siellä pömpelin sisällä vai jossain verhoilujen alla kuitenkin jalkatilan yläpuolella? Tuostahan olisi tietenkin helppo aloittaa, tarkistamalla, tuleekö sähkö edes puhaltimelle........

Ja kun lopulta olisi kaikki käsillä, tekisikö "wellut" ja varustaisi "seiskan" saman tien seuraavan talven SAHK:n Talwiajoihin oikein viimeisen päälle lämppärin kennonkin osalta?!
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: 127 mk lämppärin puhallin ja/tai etuvastus

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Sen verran lisävalaistusta tuli tuohon, että itse keinukytkin, joka lämppärin käyttöpaneelissa kojetaulussa kytkee puhallinta päälle ja pois, on OEM 4132032, ja lienee sama kuin 124:ssä, 128:ssa ja "kasipuolikkaassakin", sekä tietenkin takaveto-Ladassa. Kun löysin lopulta netistä noita puhaltimen kuvia, niissä oli vain johdotusta, ei etuvastusta; voisikohan se kaksinopeuksinen etuvastus ollakin tuon katkaisimen sisällä? Katkaisin näyttää kahden kylkijousen varassa kammettavalta mallilta, joten ilmeisesti kytkinpaketti (n. 1 x 3 cm paneeli, syvyyttä lienee pari senttiä) ylös/ulos kojetaulusta ja pääseekin mittailemaan sähkön tuloa. "Hyvällä tuurilla" kytkin on lopussa, eikä kuljeta sähköä lävitseen; tuo olisi helppo korjata.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 127 mk lämppärin puhallin ja/tai etuvastus

Viesti Kirjoittaja wellu »

En muista enään oikein mitään muuta, kuin että puhallin purkautuu konehuoneen puolelta eikä ole vaikea.
Se "pömpeli" on 4-6 semmosella "virranjakaja" -klipsulla kasassa. Ne irti, niin sen pömpelin etuosa (koneen puolella) lähtee irti. Sitten siinä näkyy ilmanohjainläpät (ylempi kennon ohi, alempi kennon läpi) ja niiden vivut/vaijerit. Ne lähtivät jotenkin melko helposti. Sen jälkeen on kenno, joka purkautuu irti aika nätisti, hana on muistaakseni (?) kahdella pultilla kennon kyljessä.
Kennon jälkeen on moottori.

Aikaa on jo kohta 10v, joten muistikuvat on hataria. Jos meinaat sitä kennoa päivittää, niin tutki asiaa rauhassa. Pura kenno irti ja vertaile, minun kirjoitukset on tosiaan muistin varaisia. Sen muistan, että Panda45:n kenno käy "suoraan" paikoilleen (letkulähdöt oikein ja sama hana käy kuin orkkikseen), joutuu ainoastaan sitä pömpeliä muokkaamaan. Volvo 240:n kenno on mitoiltaan liki sama, mutta päädyt ja letkulähdöt ovat erilaiset (orkkishana ei käy).

Se hana rajoittaa ylivoimaisesti eniten veden kiertoa kennolla. Pallohanasta saa muokattua "löysän", jota vaijerikin jaksaa liikuttaa, purkamalla sen (pitää olla purettava malli) ja ottamalla nylon-prikat pallon molemmin puolin pois (näin on volvopuolella korvattu useampikin alipainetoiminen hana, kun ei kymmeniä vuosia vanha alipainekello jaksa orkkishanaa kääntää).

Ainakin pandan kennon kanssa ne ilmanohjainläpät saa jätettyä paikoilleen, vaikkakin molemmat päästävät kennon läpi tuolloin (mutta ulkoilman saa suljettua jos haluaa). Taas muistikuvat ovat hatarahkot.

Voisiko se puhaltimen moottorin kaksinopeuksisuus olla rakennettu moottoriin? Muistelisin ainakin pandaan olleen kahta erilaista moottoria (yksi- ja kaksinopeuksinen). Jos sen moottorin jokatapauksessa purat, niin pistä merkille mitenpäin on kasattu ja miten johdot on. Itse kasasin ensimmäisellä kertaa väärin ja ihmettelin kun paleli niin perhanasti, mutta konepelti oli skoopin edestä sula. :lol:


Omastani kuoli aikanaan puhallin. Hiilet olivat vielä ok, mutta akselin päät kuluneet urille ja leikanneet. Purin moottorin ankkurin irti, laitoin pylväsporakoneeseen kiinni ja kiillotin jollain 1000-2000 hiomapaperilla. Rasvaksi laitoin jotain kuumankestävää tahnaa.


127 on mahtava auto. Ei mitään niin monimutkaista osaa, että voisi polulta eksyä, jos ymmärtää mitenpäin pullonkorkki avataan ja että sähkö on sinistä. :mrgreen:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: 127 mk lämppärin puhallin ja/tai etuvastus

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Pullonkorkki avataan siten että pullon pohja pöydälle ja korkkia ylöspäin.

T:Muumilimumiäs
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: 127 mk lämppärin puhallin ja/tai etuvastus

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Wellun muisti pelaa moitteitta, juuri todistettu; hieman iltapuhteella tuli nyt tutustuttua lämmityslaitteen pömpelin sielunelämään! Ja nimenomaan sen moottorin suhteen: nopeusasetukset ovat siellä. Sain nätisti irti kabiinin puolelta nopeuskytkimen, tuli mittailtua, hyvin toimi; aika yksinkertainen kapistus. Plussia menee moottorille kaksin kappalein, ei ole etuvastusta; kun napppaa tuhkakupin irti, pohjalta on helposti nostettavissa tuulilasin pyöreät suuttimet ulos koloistaan ja sitten sinne moottorillekin näkee ainakin kulmapeilillä melko hyvin. Huvittavaa oli, että "nopeampaa" johdinta hieman pirttiin päin vetäessä moottori alkaa pyöriä yhä vinhemmin; taitavat olla hiilet lopussa, ja tuo mekaaninen veto parantaa kontaktia jossain kohtaa. Ykkösnopeus vain nytkähdellen lupailee, joten moottori on ilmiselvästi lopussa.

Eli vanha moottori aikanaan verkonpainoksi ja uutta tilalle; löysinkin laareistani jo uuden, mutta yksinopeuksisen, jota kokeilin johdotuksiin: käy niin nätisti ja tasaseen, että...... joku päivä sitten vaan pannuhuoneen puolelle tuumailemaan pömpelin halkaisua käytännössä. Omat päätelmät "pömpelistä" tukevat niin ikään Wellun kokemuksia, joten eiköhän tuosta selviä. Viime kesänä tuli Ritmon vastaavaa osaa hiukan väänneltyä samaan tapaan, kun palautin puuttuvat sähköt sen puhaltimeen. Tuohon yksinopeuksiseen voisi tietenkin rakennella sen etuvastuksen vaikka sinne kytkimen taakse, siellä on kyllä tilaa, tai sitten hankkia suosiolla kaksinopeuksinen, joka sekään ei kallis ole. Kenno vaikutti ainakin sisäpuolelta systeemiin kurkkien mahdottoman siistiltä, ja säädötkin pelaavat kevyesti, joten eipä ehkä tässä kohtaa tule tarve virittelyyn, etenkin, kun "seiskani" on vaan kesäpeli. Pitää tänne runoilla lisää, kun pääsee hommaan käsiksi. Niin, se vielä huomiona, että "seiskassa" tulee hyvin melkein jo kaupunkiajossa ajopaineella ilmaa systeemiin, joten huurtumisesta ei ole pelkoa. Sama juttu oli aikoinaan Unskissakin, hyvä läpivirtaus.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 127 mk lämppärin puhallin ja/tai etuvastus

Viesti Kirjoittaja wellu »

No hyvä että edes jotain sain oikein. :mrgreen:

Talwiajoa ajatellen sen kopin saa jo hieman lämpöisemmäksi tekemällä sille orkkishanalle jotain. Jos jostain löytyisi vaikkapa viallinen (jumiutunut) hana, jonka sitten väkivalloin meisselillä "avaisi" niin auki kuin menoreijästä saa. Tämän lisäksi varmistaa, että kennon ohittava ilmaläppä menee tiiviisti kiinni.

En tiedä miksi, mutta ainakin se oman seiskani hana aukesi sen 3-4mm, joka ei ollut edes puolia koko matkasta. Hanahan on ikäänkuin sylinteri, jossa liikkuu lautanen. Lautasen liike avaa/sulkee veden kulkureittiä.
Voihan toki sekin olla, että minun hanani oli viallinen, eikä siksi auennut enempää.
Minkä huollan, sen korjaan...
VTO
Viestit: 1441
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: 127 mk lämppärin puhallin ja/tai etuvastus

Viesti Kirjoittaja VTO »

Oikean puhaltimen hankkiminen on järkevämpää, jos haluaa 2 nopeutta. Siinä on kummallekin nopeudelle oma hiilensä. Etuvastusta ei voi oikein laittaa kuin puhaltimen ilmavirtaan, koska kuumenee aika paljon. Tai sitten sellainen rautalanviritys konetilaan kuin esim Ritmoissa on.
Rajoitetulla virtauksella olevia hanoja esiintyi paljonkin raskaassa kalustossa. Ilmeisesti paransi säädettävyyttä osa-alueilla, mutta teho kärsi. Eurooppalaista ajattelua siis. Ja useinhan nuo hanat ovat aika lailla on-off tyyppiä. Ainakin nämä vanhimmat ja Ladan hanaa muistuttavat.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: 127 mk lämppärin puhallin ja/tai etuvastus

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

No niin, korjaustyö maalissa onnistuneesti! Oli itse asiassa melko yksinkertainen kokonaisuutena, ja täysin alkuperäisellä puhaltimen moottorilla ehkä itse tekninen vaihtotyö jopa vaan reilun tunnin homma. Minulla tärvääntyi eilen monta lisähetkeä, kun hoksasin vasta vanhan viallisen irrottamisen myötä, että hyllyssäni ollut puhaltimen moottori olikin ilmeisesti Unon; tämä aiheutti itse laitteeseen parit modifikaatiot: ensinnä, potkuriosasto piti vaihtaa päikseen (eri työsuunta) ja toiseksi, moottorin kyljistä puuttuivat paketin keskittämiseen/kiinnittämiseen kehykseensä tarvittavat ohjurit (kätevästi onnistuivat alumiinista). Vanhan kukistumisen syy oli ensisijassa toisen ison magneetin irtoaminen moottorin seinältä, jolloin se tietenkin takertui vahvasti akseliin. Samalla toinen hiili oli lähes sulanut kehykseensä. Tuo aiemmin mainittu johtimesta vetäminen ilmeisesti liikutti kelaa ja hiilipakettia sen verran, että pyörittävä kontakti syntyi hetkeksi. Joka tapauksessa mitä ilmeisimmin mennyttä kalua...

Nyt siis paikallaan on reippaasti ilmaa puskeva uusi puhallin, joskin vain joko vapaa-asennolla tai sitten täysillä. Olennaisimmat puutteet tulivat samalla kuntoon: lisää puhallustehoa ja huomattavasti hiljaisempi käyntiääni. Kojetaulun puolelle itse nopeuskytkimen taakse kyllä mahtuisi etuvastuskin, ja saisi pienemmän nopeuden samalla, jolloin järjestelmästä tulisi aktiivisenakin melkein äänetön.

Itse kenno ja sen venttiili olivat oikein hyvässä kunnossa, samoin "pömpelin" laipat. Samalla tuli tutkailtua tuota kennonvaihtojuttua, jos sellaiseen joskus innostuisi. Hieman tuossa oli lisätilaa aavistuksen isommalle kennolle nytkin, mutta ei mahdottomasti. Wellun "sahaa ja sovella"-periaatteella, laipoista tinkimällä saisi mahtumaan kyllä varsinaisen kiukaan. Tuossa vielä muutama kuva rohkaisuksi muillekin, muutamin lisäkommentein.

Kenno on kummaltakin puolelta paketissa kahdella "virranjakajan kansi"-tyylisellä klipsillä/jousella. Ensin pois varapyörä ja akku, sitten pääsee kätevästi käsiksi. Kolme lähtee erittäin helposti, neljäs vesiventtiilin takana on hieman vaikeampi, mutta sinnekin kyllä pääsee. Kuskin puolella etupala on myös pohjasta kiinni 10mm kantaisella pienellä pultilla, vastakierre on auton rungossa. Kun löysää apumiehen puolelta vesiventtiilin vaijerin kiinnikkeet ja eräänlaisen säätötangon, niin koko etupalan voi kätevästi kääntää pois tieltä kuskin puolelle. Samalla tulee esille lämppärin kenno, jonka taas voi joustavasti kääntää apumiehen puolelle, letkut antavat hyvin myöden. Sitten puhallin onkin jo esillä, ja lähtee ohjureistaan jälleen kaksi edellä mainittua klipsiä irrottamalla. Tietenkin johtimet ovat siellä pirtin puolella kiinni sekä maajohdossa (usein jossain siinä moottorin takana) että nopeuskytkimessä, ne irti. Lopulta paketti tulee nätisti käsiin, ja jos vaihto-osa on jo hankittu, sama vain toisinpäin. Hienosti on ajateltu huoltotarvetta! Monissa nykyautoissa pitää irrottaa koko kojetaulu mokoman takia........


Uusi paketti modifioituna (ohjurit kummallakin puolella ovat tehdastekoisissa valmiina; sama malli käy mm. 124, 128, kasipuolikas, Dino,taisi olla vielä "äksäkin", 238 paku ja tietenkin nappisilmä-Lada):
IMG_5679[1].JPG
IMG_5679[1].JPG (86 KiB) Katsottu 2000 kertaa
Uusi jo paikallaan, kannattaa vielä varmistaa, että ropelin päätymutteri ei varmasti osu kennoon (ei ole vaaraa, jos on tehdastekoinen moottori, mutta minullahan oli modifioitu, joten asema ei ole ihan millintarkka); nyt jäi sellainen peukalon vahvuus väliin:
IMG_5681[1].JPG
IMG_5681[1].JPG (150.73 KiB) Katsottu 2000 kertaa
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 127 mk lämppärin puhallin ja/tai etuvastus

Viesti Kirjoittaja wellu »

Miten tuo sinun kenno näyttää noin isolta? :shock: Oman mk2:n kenno oli oikeasti noin puolet tuosta puhaltimen edessä olevasta kaukalosta.

Mutta tosiaan, kun tuon puhaltimen edessä olevan neliskanttisen lootan täyttää lämppärin kennolla, jossa kiertää ~90°C vesi, niin kyllä tarkenee. :mrgreen:
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin