Fiat Punto RE85

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Fiat Punto RE85

Viesti Kirjoittaja pentozal »

Panin puntoon RE85 lootan. Käyntiin ainakin lähti.. Pitää varmaan isolle kirkolle mennä tankkaamaan etanolia, toivottavasti en jää matkalle.. :?
koppero
Viestit: 31
Liittynyt: 19.11.2012 15:17

Re: Fiat Punto RE85

Viesti Kirjoittaja koppero »

lootan?

-e-

Jaa boxin?
dio natale
Viestit: 70
Liittynyt: 20.07.2016 11:07

Re: Fiat Punto RE85

Viesti Kirjoittaja dio natale »

Niin,tarkoittaa varmaan tätä ns boxia ..itse ajelen kolmatta vuotta ilman mtn virityksiä 1,4 firellä ja hyvin toimii raalla viinalla tosin leimalle pitää kuitata vikavalo pois .
koppero
Viestit: 31
Liittynyt: 19.11.2012 15:17

Re: Fiat Punto RE85

Viesti Kirjoittaja koppero »

Ei edes bensanpainetta tarvinnut nostaa?
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Fiat Punto RE85

Viesti Kirjoittaja väisänen »

1.4 firessä on noin 200cc suuttimet eli ne riittää ihan hyvin. Käymään se pasta ei kyl hyvin lähde reellä.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat Punto RE85

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

väisänen kirjoitti:1.4 firessä on noin 200cc suuttimet eli ne riittää ihan hyvin. Käymään se pasta ei kyl hyvin lähde reellä.
jaa mun mielestä ne olivat 150cc
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: Fiat Punto RE85

Viesti Kirjoittaja pentozal »

Hyvin on pelannut toistaiseksi, eikä kulutuskaan ole hirveämmin noussut.

Tämä loota on kyseessä.. https://holvi.com/shop/FuelFlexFinland/ ... c0f6e12fe/" onclick="window.open(this.href);return false;
koppero
Viestit: 31
Liittynyt: 19.11.2012 15:17

Re: Fiat Punto RE85

Viesti Kirjoittaja koppero »

Kokemuksia sitten tänne kun alkaa löytymään. :)
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: Fiat Punto RE85

Viesti Kirjoittaja pentozal »

Nyt ajelen ensimmäistä 100% re85 tankillista. Edelleen toimii niin kuin ennenkin, mutta pientä kulutuksen lisäystä näkyvissä.. Alle litran näyttäs nyt kulutus kasvaneen matka ajossa. Katotaan sitten kun tankkaan seuraavan kerran mitä on menny.
Kaiken puolin hyvä homma :thumb: (toistaiseksi)
jonik
Viestit: 266
Liittynyt: 12.09.2011 22:25
Paikkakunta: Ähtäri/Seinäjoki

Re: Fiat Punto RE85

Viesti Kirjoittaja jonik »

Mulla oli vastaava ilman etanolianturia, enkä voi suositella. Tai no kyllähän se toimi, jos ei tiedä mitään seoksista. Omassa oli säätömahdollisuus 1-10 automaattisäädön lisäksi ja sitä joutui säätelemään riippuen mitä tankissa oli, jos halusi pitää seoksen optimaalisena. Toki ilman seosmittaria tuota ei tiennyt mutta esim. nro 5 säädöllä kävi laihalla etanolilla ja rikkaalla bensalla. Itse asiassa säätö täysilläkin kävi laihemmalla täys etanolilla mitä ilman muutossarjaa bensalla, mutta kai se näissä on ideanakin, yleensä autot kun on säädetty asteen liian rikkaalle varmuuden vuoksi. Tehossa ei ollut mitään eroa ainakaan parempaan suuntaan ja kulutus nousi reilu 20%. Säästöä tuli noin 5€ luokkaa per tankkaus. Käynnistyvyys oli alle +5 lämpötilassa huono ja pienellä pakkasella tuntui suht toivottomalta, noin kymmenennellä starttauskerralla pysyi käynnissä. Eflexfuelia monet suosittelee ja sitä vois vielä joskus kokeilla.
http://www.youtube.com/jonik1" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: Fiat Punto RE85

Viesti Kirjoittaja hankala »

Minulla kokemuksia vuoden 2000 1.3 mazdasta. Sille tein muutoksia vain sytkän ajoitukseen, vähän vaati aikaisemmalle. Muuten toimi hyvin mutta tosiaan alle 5 astetta lämmintä ja käynnistäminen oli jo vaikeampaa, kävi toki kun vaan lähti ensin. Kulutus nousi noin 1,5 litraa sataselle ja tehot kyllä selvästi hiipuivat, sitkeys katosi. Kyllä tuon varmaan olisi saanut toimimaan hiplailemalla, mutta halusin kokeilla ja periaatteessa toimi ihan tuolla.
Kaikki on aina vaikeeta!
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: Fiat Punto RE85

Viesti Kirjoittaja pentozal »

jonik kirjoitti:Mulla oli vastaava ilman etanolianturia, enkä voi suositella. Tai no kyllähän se toimi, jos ei tiedä mitään seoksista. Omassa oli säätömahdollisuus 1-10 automaattisäädön lisäksi ja sitä joutui säätelemään riippuen mitä tankissa oli, jos halusi pitää seoksen optimaalisena. Toki ilman seosmittaria tuota ei tiennyt mutta esim. nro 5 säädöllä kävi laihalla etanolilla ja rikkaalla bensalla. Itse asiassa säätö täysilläkin kävi laihemmalla täys etanolilla mitä ilman muutossarjaa bensalla, mutta kai se näissä on ideanakin, yleensä autot kun on säädetty asteen liian rikkaalle varmuuden vuoksi. Tehossa ei ollut mitään eroa ainakaan parempaan suuntaan ja kulutus nousi reilu 20%. Säästöä tuli noin 5€ luokkaa per tankkaus. Käynnistyvyys oli alle +5 lämpötilassa huono ja pienellä pakkasella tuntui suht toivottomalta, noin kymmenennellä starttauskerralla pysyi käynnissä. Eflexfuelia monet suosittelee ja sitä vois vielä joskus kokeilla.
Tässä minunkaan satsissa ei ole mitään anturia.
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Fiat Punto RE85

Viesti Kirjoittaja uk350 »

Ite oon ajanut useammalla autolla 50%e95, 50%e85 ilman boxia tai mitään muutoksia, en ole pahemmin kulutusta tai tehoja mittaillut(kaikki menee mitä tankkaa ja pienemmälläkin teholla kerkiää, persdynolla ei kuitenkaan eroa huomaa), käyntiinkin on tuolla seoksella lähtenyt myös talvella ok, ehkä hieman pitemmällä vieterillä tai joskus tarvinnut toisen starttauksen.
c3 citikka teki pakkasella sen että meinas sammua liikkeelle lähdössä kylmänä, pikkasen aikaa tyhjäkäyntiä tai reilummasti kierroksia niin ei ongelmaa. Tiä häntä liekkö mitään muuta hyötyä kuin maailma pelastuu 50% meidän puolesta :D

BTW: kaikenlainen valehtelu ja kieroilu ilmastonmuutoksesta vs. yksityisautoilun päästöt on täyttä rahastusta ja vi**uilua normi ihmistä kohtaan. Öljybisnes on sen verta suuri bisnes että raakaöljy tullaan pumppaamaan viimeiseen pisaraanasti ja jalostamaan se myytäväksi tuotteeksi, joku sen polttaa jossain muodossa kuitenkin mutta miksi siitä pitää rankaista riistoverolla vedoten väistämättömään, pelastaako se rangaistusvero siis ns. ilmastonmuutokselta, EI?
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Fiat Punto RE85

Viesti Kirjoittaja Nipa »

uk350 kirjoitti:BTW: kaikenlainen valehtelu ja kieroilu ilmastonmuutoksesta vs. yksityisautoilun päästöt on täyttä rahastusta ja vi**uilua normi ihmistä kohtaan. Öljybisnes on sen verta suuri bisnes että raakaöljy tullaan pumppaamaan viimeiseen pisaraanasti ja jalostamaan se myytäväksi tuotteeksi, joku sen polttaa jossain muodossa kuitenkin mutta miksi siitä pitää rankaista riistoverolla vedoten väistämättömään, pelastaako se rangaistusvero siis ns. ilmastonmuutokselta, EI?
Onhan yksittäistä bensa/diesel moottorilla ajavan auton kuljettajaa helpompi syyllistää kuin kivihiilellä energiaa tuottavan laitoksen johtoa. Saattaisi Sinnemäen suunnitelmat mennä sekaisin jos Helsigin kivihiilikasat pitäisi poistaa mahdollisimman nopeasti.
Saksa ajaa ydinvoimaansa alas ja jatkaa hiilienergialla.
Sähköauto on tulevaisuutta kun sähkö tulee töpselistä.

Ylläpito siirtänee tämän jonnekin offtopicin alle
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Punto RE85

Viesti Kirjoittaja wellu »

Etanolilla menee käynnistys vaikeaksi viimeistään -15°C alapuolella, mutta tähän vaikuttaa todella moni asia:
- Puristussuhde
- Polttoaineen syöttö ja pisarakoko (kaasutin, ruisku, minkälaiset suuttimet ym.)
- Palotila (seoksen jakautuminen/pyörteily/homogeenistuminen)
- Kipinä (wiina on bensaa parempi eriste ---> suurempi tulpan kärkivälin läpilyönnin resistanssi).


Vääränmerkkinen, mutta tässä omasta autosta esimerkkivideo, kuinka vaikeaa se pakkastartti voi olla. Moottorinohjauksesta polttoainepuoli säädetty etanolille ja starttikarttoja käpistelty. Suuttimet vanhat, Bosch EV1:t, joiden sumu on todella pistemäinen ja pisarakoko iso. Puola vaihdettu rajumpaan, joka auttoi käynnistyvyyteen ihan pirusti.

Startti vanhalla puolalla, -15,4°C:
https://youtu.be/NKgr2nYFh5M" onclick="window.open(this.href);return false;

Uudella puolalla, -21°C:
https://www.youtube.com/watch?v=lvsPC80tqlI" onclick="window.open(this.href);return false;

Tarkoitus oli aikanaan "herneeseen" (Bravo mk1 1.2/16V) kokeilla samaa, mutta vain vaihtamalla isommat suuttimet. Boschin motronicissa on isompi lambdaikkuna, jonka mukaan voi elää. Ainakin noita 90-luvun motronic Vålvåja on "hyvällä" menestyksellä etanolisoitu juuri noin (isommat suuttimet). En löytänyt sopivia suuttimia pienenkään etsimisen jälkeen kohtuuhintaan, joten se kokeilu jäi tekemättä.


Onhan tämä ilmastoasia aika perseestä, varsinkin kun suomessakin on patentteja jo liikenteen päästöjen vähentämiseksi. Valtiovalta kiertää näitä kuin kissa kuumaa puuroa, vain odottaen lisäveron lätkäisyä. Siinä käsityksessä olen, ettei uusiutuvia polttoaineita saa verottaa enempää, kuin mitä esim. Re85 on tällähetkellä ja tämän estäisi EU-määräys/asetus mikälie. Tosin, tällöinhän vain sopivan tilaisuuden tullen kauppias vetää välistä.

Itseä hymyilyttää se, että voin jyräyttää pihalla 30-vuotiaan ympäristölle haitallisen puolimiljoonaa ajetun paskaläjän tulille ja todeta naapurin hybridikuskille minun liikkuvan meistä vihreämmin. :mrgreen:
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin