Ducato pohjaanlyöntikumit
Ducato pohjaanlyöntikumit
Onko kokemusta Ducato asuntoauton (-08) kumien lyhentämisestä? Luin jostain, että näitä ois joissain korjaamoilla tehty.
Kumihan on 0.5-1cm päässä pohjaamisesta täydessä lastissa ja kuulostaakin takovan terävissä montuissa pohjaan.
Tokihan ois lisäjousia ja ilmajousta lisäksi, mutta mielestäni perän ei tarvitsis nousta, kun on jo nyt keulaa selvästi ylempänä ja eihän ne halpoja ole laitattaa. Kiinnostas jos jollain tietoa asiasta, paljonko kärsii lyhentää ja millasella sahalla homma helpoiten hoituis?
Kumihan on 0.5-1cm päässä pohjaamisesta täydessä lastissa ja kuulostaakin takovan terävissä montuissa pohjaan.
Tokihan ois lisäjousia ja ilmajousta lisäksi, mutta mielestäni perän ei tarvitsis nousta, kun on jo nyt keulaa selvästi ylempänä ja eihän ne halpoja ole laitattaa. Kiinnostas jos jollain tietoa asiasta, paljonko kärsii lyhentää ja millasella sahalla homma helpoiten hoituis?
Re: Ducato pohjaanlyöntikumit
Periaatteessa tilaa pitäisi olla vaikka ottaa kumit kokonaan pois. Kumit on suunniteltu vaimentamaan iskua kun jouset pohjaavat ja yleensä jousitus on suunniteltu täydelle liikkeelle.
Pitää muistaa, jos kumeja lyhentää niin ne myös muuttuvat jäykemmiksi, eivätkä siten vaimenna pohjaaniskua niin kuin kuuluisi jolloin alusta kuormittuu enemän kuin on tarkoitettu. Itse antaisin vain pohjata ja ajelisin tyytyväisenä.
Pitää muistaa, jos kumeja lyhentää niin ne myös muuttuvat jäykemmiksi, eivätkä siten vaimenna pohjaaniskua niin kuin kuuluisi jolloin alusta kuormittuu enemän kuin on tarkoitettu. Itse antaisin vain pohjata ja ajelisin tyytyväisenä.
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: Ducato pohjaanlyöntikumit
Vaikuttaa siltä että täysi lasti on suurempi mihin jousitus on suunniteltu. En lähtisi kumeja muokkaamaan. Toimenpide ei lisää jousituksen kantavuutta. Siitähän tässä on kyse.
Ei ilmajouset korota perää, ellet sitä itse tee. Ja kompuralla saat palkeitten paineet säädettyä.
Ei ilmajouset korota perää, ellet sitä itse tee. Ja kompuralla saat palkeitten paineet säädettyä.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Ducato pohjaanlyöntikumit
Mulla on 2008 retkeilymallin dukkis, eli jatko-ohjaamolla.
Auto ollut jo muutaman vuoden ja reilu 100tkm, ajossa lähes kokoajan aina tuntunut pientä täristystä, renkaiden painotukset kesä ja talvipyöräilillä on ok eikä alustassa muutenkaan vikoja.
Voisko noi pohjassa makaavat kumit vaikuttaa tuohonkin?
Auto ollut jo muutaman vuoden ja reilu 100tkm, ajossa lähes kokoajan aina tuntunut pientä täristystä, renkaiden painotukset kesä ja talvipyöräilillä on ok eikä alustassa muutenkaan vikoja.
Voisko noi pohjassa makaavat kumit vaikuttaa tuohonkin?
Re: Ducato pohjaanlyöntikumit
Kyllähän jos ne kumit on kokoajan "pohjassa", niin ne kantavat alustan (=akselin) tärinöitä koriin enemmän, kuin jouset ja iskunvaimentimet.Lurps777 kirjoitti:Mulla on 2008 retkeilymallin dukkis, eli jatko-ohjaamolla.
Auto ollut jo muutaman vuoden ja reilu 100tkm, ajossa lähes kokoajan aina tuntunut pientä täristystä, renkaiden painotukset kesä ja talvipyöräilillä on ok eikä alustassa muutenkaan vikoja.
Voisko noi pohjassa makaavat kumit vaikuttaa tuohonkin?
Mutta tuli tekstiä lukiessasi mieleen yksi Citroen Jumper. Siinä ihmeteltiin myös semmoista omituista tärinää useamman kerran, hieman kuin rikkoontunut pyöränlaakeri tai vetonivel. Taidettiin vaihtaakkin yksi pyöränlaakeri ja ulkonivel, mutta tärinät eivät poistuneet mihinkään. Renkaiden tasapainotusta hierottiin, käännettiin rengasta vanteilla että saadaan minimipainot jne, mutta tärinä pysyi.
Koskaan se tärinän lopullinen syy ei selvinnyt, mutta tärinän voimakkuus oli erilainen kesä/talvipyörillä. Talvipyörinä oli alumiinivantein nastarenkaat ja kesäpyörinä alkuperäisillä peltivanteilla kesärenkaat. Peltivanteilla tärräys oli selvempää, alumiinivanteet toivat rengasta hieman ulospäin ja renkaat olivat profiililtaan erilaiset. Seuraavaksi olisimme varmaankin kokeilleen etuiskunvaimentimien kääntölaakereiden vaihtoa, mutta auto lähti omistajaltaan kiertoon ennen kuin ehdimme sopia remontista, joten se siitä sitten...
Yhdessä Fiat Scudossa (pikkupaku) moinen tärinä hävisi iskarin yläpäät uusimalla. Nämä pakupohjaiset ovat vähän siitä hankalia, kun on lähtökohtaisesti suunniteltu työkaluiksi. Tällöin ei suunnittelussa varmaankaan ole ihan jokaiseen pieneen tärinään/jyrinään kiinnitetty huomiota.
Onko tärinä samanlainen moottorin kierrosluvusta riippumatta? Mietin, että jos vaikka 80km/h vaihtaa vaihteen vapaalle ja "rullailee" hetken, onko tärinä tuolloinkin samanlainen? Moottorin tuenta jos on väsähtänyt, aiheuttaa runkoon tuntuvia tärinöitä, varsinkin tuommoisen pakettiautodieselin kanssa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Ducato pohjaanlyöntikumit
Tuskin aurinko pahasti pilveen menee jos noista kumeista sentin puukkosahalla pois sipaisee. Painaviahan nuo asuntoautot yleensä ovat, joten ei kannata kaasu pohjassa routaheittoihin päästellä.
Re: Ducato pohjaanlyöntikumit
Onko taka-akseli Fiatin oma vai AL-KO? Epäilyttää että Fiatin akselille ei ole tehty mitään jotta kantaisi matkailukalusteen painon. Asennettu vain koppi päälle ja matkailija koppiin tavaraa. Itsellä höyläämössä AL-KO:n akseli takana. Joustovara riittää vaikka auto varustettu viikon puskailuun.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.