Tervehdys foorumilaisille näin uutena foorumin käyttäjänä.
Marea tuli hankittua sulovileninä tyttären opetusautoksi viime kesän puolella, kun niin halvalla sai. Ilokseni vehje on toiminut hyvin, tokihan tuohon ikään ymmärrettävästi saa hieman huolenpitoakin osoittaa. Laskeskelin, että on meikäläisen neljäs 5-pyttyinen. Aiemmat kokemukset Audeista, soundihan noissa on pitkälle samanlainen, jäljittelemätön.
Asiaan. Mareaan on huoltovihkon perusteella jakopää huollettu noin 130 tkm:n kohdalla, mittarissa nyt noin 170 tkm. Aikaa tuosta huollosta on jo mennyt reilu viisi vuotta, joten lienee parempi miettiä remppaa jo nyt. Sen verran olen asiaa selvitellyt, että jakohihnan kaiketi vaihtaa konetta irrottamattakin? Auton arvo vs operaation hinta mietityttää. Onko jollain kokemusta hommasta? Vinkkejä myös otan mielelläni vastaan, jos joku homman tekisi sopivaa korvausta vastaan Kuopion seudulla.
Marea HLX 20V jakohihnan vaihto
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 24.03.2017 14:34
Marea HLX 20V jakohihnan vaihto
156 V6 24V | Marea 20V | Punto GT | Scudo Mk2
Re: Marea HLX 20V jakohihnan vaihto
Hommaan suositellaan vahvasti nokka-akseleiden pukkien tilalle laittettavia lukituspaloja, joilla ajoitus pysyy varmasti kohdallaan. Nokkapyörissä ei ole kiiloja. On noita ilmankin vaihdettu vaihtelevalla menestyksellä, mutta sitten jää stefat vaihtamatta, jos tarpeen tulee. Ja monta esimerkkiä on pielessä olevista ajoituksista tussimerkkivaihtojen jälkeen. Tämmöisistä palikoista siis kyse:
https://www.ebay.com/itm/Engine-Cam-Tim ... 0733426919" onclick="window.open(this.href);return false;
Itse olen samaa kokoluokkaa olevaan Lancia Lybraan vaihtanut saman koneen remmin pariinkin kertaan, ja onnistuu se kone paikallaan. Itse asiassa tehtaan ohjeaikaa nopeamminkin, ja kyseiseen autoon oli sveitsiläinen merkkiliike ensimmäisen remmin vaihdon tehnytkin niin. Tarvitset pari hallitunkkia, jotta konetta saa liikuteltua sopivasti. Vesipumpun vaihtoa (nokkahihna pyörittää, suositellaan, jos ei ole tietoa iästä) varten piti lyhentää kuusiokoloavainta, olikohan 10mm? Selviää kyllä sitten. Lancian tapauksessa oikean alatukivarren irrotus helpottaa hommaa. Erikoisista hylsykooista ainakin 18mm tarvitaan, ehkä myös 14mm, en nyt muista kaikkea.
Kone siis irrotetaan kiinnikkeistään, niin sitä saa tunkkien varassa käänneltyä tarpeellisessa määrin. Kannattaa harkita moniurahihnojenkin uusimista samalla, ehkä myös rullien. Ohjaustehostimen hihnan kiristimeen (kallis) saa rullan myös erikseen (halpa.) Rullan kiinnityspultti kiristinrunkoon on sitten vääränkätisellä kierteellä...
Jos Marea on ilman tehdasasenteista ilmastointia, on minulla siihen sopiva uusi laturi, jos tarvitaan. Varkaudesta löytyy.
Autolla on arvonsa ja jakopääremontilla hintansa. Remmivaurion jälkeisen auton arvo + jakopäärempan hinta ei liene vielä kovin kummoista kulkuneuvoa tarjoa, eli kunnossa olevaan autoonhan se kannattaa ilman muuta tehdä.
https://www.ebay.com/itm/Engine-Cam-Tim ... 0733426919" onclick="window.open(this.href);return false;
Itse olen samaa kokoluokkaa olevaan Lancia Lybraan vaihtanut saman koneen remmin pariinkin kertaan, ja onnistuu se kone paikallaan. Itse asiassa tehtaan ohjeaikaa nopeamminkin, ja kyseiseen autoon oli sveitsiläinen merkkiliike ensimmäisen remmin vaihdon tehnytkin niin. Tarvitset pari hallitunkkia, jotta konetta saa liikuteltua sopivasti. Vesipumpun vaihtoa (nokkahihna pyörittää, suositellaan, jos ei ole tietoa iästä) varten piti lyhentää kuusiokoloavainta, olikohan 10mm? Selviää kyllä sitten. Lancian tapauksessa oikean alatukivarren irrotus helpottaa hommaa. Erikoisista hylsykooista ainakin 18mm tarvitaan, ehkä myös 14mm, en nyt muista kaikkea.
Kone siis irrotetaan kiinnikkeistään, niin sitä saa tunkkien varassa käänneltyä tarpeellisessa määrin. Kannattaa harkita moniurahihnojenkin uusimista samalla, ehkä myös rullien. Ohjaustehostimen hihnan kiristimeen (kallis) saa rullan myös erikseen (halpa.) Rullan kiinnityspultti kiristinrunkoon on sitten vääränkätisellä kierteellä...
Jos Marea on ilman tehdasasenteista ilmastointia, on minulla siihen sopiva uusi laturi, jos tarvitaan. Varkaudesta löytyy.
Autolla on arvonsa ja jakopääremontilla hintansa. Remmivaurion jälkeisen auton arvo + jakopäärempan hinta ei liene vielä kovin kummoista kulkuneuvoa tarjoa, eli kunnossa olevaan autoonhan se kannattaa ilman muuta tehdä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Marea HLX 20V jakohihnan vaihto
Eikä siinä hommassa taida sopiva heittokellokaan olla haitaksi.
Näin ainakin kappassa.
Näin ainakin kappassa.
Re: Marea HLX 20V jakohihnan vaihto
Ei siitä haittaa ole,mutta ainakin Lanciassa kampiakselin hihnapyörän merkki oli tasan oikealla kohdalla heittokellolla mitattuna. Pärjää siis ilmankin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Marea HLX 20V jakohihnan vaihto
Omaan 20v mareaan vaihtanut hihnan+kiristimet/vesipumpun kolme kertaa maalimerkeillä, viimeksi juuri kuukausi sitten (oikeastaan neljä koska yksi gatesin satsi oli sekunda ja kävi vain hetken).
Hihnaan ja pyöriin merkit, hihna pois, merkit uuteen hihnaan (pari kertaa hampaat laskien) ja kasaan. Kiristimessä oleva merkki kohdilleen kampiakselia pyörittämällä (hihna kireällä vetämässä nokkapyöriä). Valkoinen rengastussi on hyvä.
Tunkkien varassa kuten aiemmin selitettiin.
Ainankaan ilmastoidussa vesipumppu ei mahdu kuin alakautta ja se pitää kääntää 180 astetta (hihnapyörä koneeseen päin, kääntyy pumpun reiässä) että mahtuu sieltä.
Omassa jouduin sahaamaan rautasahalla kiristimen pultin päästä (lohkossa kiinni) muutaman millin että kiristimen mahtui vaihtamaan helpommalla (moottorintuki jumissa eikä pysty siirtämään konetta tarpeeki sivuun).
Hihnaan ja pyöriin merkit, hihna pois, merkit uuteen hihnaan (pari kertaa hampaat laskien) ja kasaan. Kiristimessä oleva merkki kohdilleen kampiakselia pyörittämällä (hihna kireällä vetämässä nokkapyöriä). Valkoinen rengastussi on hyvä.
Tunkkien varassa kuten aiemmin selitettiin.
Ainankaan ilmastoidussa vesipumppu ei mahdu kuin alakautta ja se pitää kääntää 180 astetta (hihnapyörä koneeseen päin, kääntyy pumpun reiässä) että mahtuu sieltä.
Omassa jouduin sahaamaan rautasahalla kiristimen pultin päästä (lohkossa kiinni) muutaman millin että kiristimen mahtui vaihtamaan helpommalla (moottorintuki jumissa eikä pysty siirtämään konetta tarpeeki sivuun).
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: 24.03.2017 14:34
Re: Marea HLX 20V jakohihnan vaihto
Kiitoksia vastauksista, eiköhän tuo näillä vinkeillä onnistune. Hyvä juttu, että onnistuu moottoria irrottelematta.
156 V6 24V | Marea 20V | Punto GT | Scudo Mk2