Solex C30 DI 40
- Matti-Pekka
- Viestit: 384
- Liittynyt: 24.10.2005 22:49
- Paikkakunta: Janakkala
- Viesti:
Solex C30 DI 40
Löysin romulavalta tuollaisen ihan "uudenveroisen" kaasuttimen , ja googlasin että se olisi jonkun 127 mallin kaasutin. Minulle tuo olisi kiinnostavan kokoinen ja sopivan yksinkertainen käsiryypyllinen kaasutin näihin vw ilmakoneisiin motukka projekteihin. Onko näitä ollut yleisesti käytössä kotimaisissakin autoissa ja onko kaasuttimen toiminnasta kokemuksia? Ainakin se on niin yksinkertainen kun kaasari olla voi...voisiko näitä ehjiä vielä kotimaasta löytyä? Ohessa kuvakaappaus vastaavasta kaasuttimesta
MATTI
Pur-valuja
http://www.elisanet.fi/ville-pekka
Pur-valuja
http://www.elisanet.fi/ville-pekka
Re: Solex C30 DI 40
Tästä tuli yksärikyssäriäkin mutta en ole ehtinyt vastaamaan, joten postaan tänne julkisesti.
Itsellä ehkä joka kolmannessa seiskassa on tullut tuollainen vastaan. Tai joka neljännessä? Liekö merkitystä onko Seat vai Fiat, mutta useammin on ollut Weber putsarin alla.
Olen jotenkin karsastanut tuota Solexia, kun kokemusta on peräti yhdestä jota koitin saada toimimaan 20 vuotta sitten. Ryyppyhän tuossa on jollain ohikanavalla eikä läpällä? Joka teki diagnosoinnista hiukan vaikeampaa. Lisäksi noin yleisesti Solexeihin tuntuu saavan huonommin osia kuin webereihin. Mutta kuten todettua sinänsä yksinkertainen kaasutin ja periaatteessa voisi toimia isommassakin moottorissa jos se vastaavasti kiertää vähemmän eli virtaus on edes likimain samoilla alueilla.
Kun sitten miettii vaihtoehtoa, niin Ritmoissa on ollut ykskurkkuista ainakin vanhakoppaisessa 60:ssä, samoin 131 1300 moottorissa. En uskalla luvata että kumpaakaan olisi ylimääräistä omissa nurkissa, vaikka sellainen mahdollisuus teoriassa on olemassa.
Olen ehkä tässäkin turhan merkkiuskollinen, mutta pysyn vakaasti Weberin tuotteissa enkä edes kurki aidan taakse.
Itsellä ehkä joka kolmannessa seiskassa on tullut tuollainen vastaan. Tai joka neljännessä? Liekö merkitystä onko Seat vai Fiat, mutta useammin on ollut Weber putsarin alla.
Olen jotenkin karsastanut tuota Solexia, kun kokemusta on peräti yhdestä jota koitin saada toimimaan 20 vuotta sitten. Ryyppyhän tuossa on jollain ohikanavalla eikä läpällä? Joka teki diagnosoinnista hiukan vaikeampaa. Lisäksi noin yleisesti Solexeihin tuntuu saavan huonommin osia kuin webereihin. Mutta kuten todettua sinänsä yksinkertainen kaasutin ja periaatteessa voisi toimia isommassakin moottorissa jos se vastaavasti kiertää vähemmän eli virtaus on edes likimain samoilla alueilla.
Kun sitten miettii vaihtoehtoa, niin Ritmoissa on ollut ykskurkkuista ainakin vanhakoppaisessa 60:ssä, samoin 131 1300 moottorissa. En uskalla luvata että kumpaakaan olisi ylimääräistä omissa nurkissa, vaikka sellainen mahdollisuus teoriassa on olemassa.
Olen ehkä tässäkin turhan merkkiuskollinen, mutta pysyn vakaasti Weberin tuotteissa enkä edes kurki aidan taakse.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
- Matti-Pekka
- Viestit: 384
- Liittynyt: 24.10.2005 22:49
- Paikkakunta: Janakkala
- Viesti:
Re: Solex C30 DI 40
Kiitos vastauksesta Sämpy! tuota ohivirtausryyppyä ei kovin monessa mallissa taida olla, ja mua kyllä kiinnostas myös Weber mallin vastaavat simppelit kaasarit saman kokoisella kiinnityslaipalla . esim. Weber 32 IBA , ja vain käsiryypylliset , jos tuo solex on harvinaisempi...vai onkohan nuo kaikki weberit jo The End....
MATTI
Pur-valuja
http://www.elisanet.fi/ville-pekka
Pur-valuja
http://www.elisanet.fi/ville-pekka
Re: Solex C30 DI 40
Litraisissa Fire-koneissa käytetty Weber 32TLF on myös yksinkertainen ja toimintavarma. Ja helppo paineistaa, jos turbon laittaa. Näitä saattaa vielä löytyä harrastajien nurkista.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Solex C30 DI 40
Nii semmonen mutka pakarissa olisi passeli peurapuskuri ?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
- Matti-Pekka
- Viestit: 384
- Liittynyt: 24.10.2005 22:49
- Paikkakunta: Janakkala
- Viesti:
Re: Solex C30 DI 40
TerveLuigi kirjoitti:Litraisissa Fire-koneissa käytetty Weber 32TLF on myös yksinkertainen ja toimintavarma. Ja helppo paineistaa, jos turbon laittaa. Näitä saattaa vielä löytyä harrastajien nurkista.
sellainen jossa ei ole turhia sähkösolenoideja, alipaine kelloja.sähkö(vesi) ryyppyjä ja turhia liikkuvia(juuttuvia) läpyköitä...tuolla ajoviimassa ja suorassa sateessa+talvella suolassa on hyvä olla niin simppeli kaasari kun mahdollista, ja jos se laitetaan keskikaasariksi niin tilaa (korkeutta) ei ole liiemmin...
- Liitteet
-
- 123-2346_IMG.JPG (181.52 KiB) Katsottu 2390 kertaa
MATTI
Pur-valuja
http://www.elisanet.fi/ville-pekka
Pur-valuja
http://www.elisanet.fi/ville-pekka
Re: Solex C30 DI 40
Eli tässäkohtaa kannatta etsiä VW:n kaasari, ja mieluiten Kuplan.......Koska tuossa kuvassa on VW-Kuplan moottori......
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
- Matti-Pekka
- Viestit: 384
- Liittynyt: 24.10.2005 22:49
- Paikkakunta: Janakkala
- Viesti:
Re: Solex C30 DI 40
No kun se vw:n kaasari ei oikein tuossa ole hyvä...niin siksi haluan siihen toisenlaisen kaasarin. Onhan tuolla kokoonpanolla jo tullut ajettua yli 30 000km (ei kylläkään tuolla kaasarilla vaan vastaavalla wanhemmalla vw:n) mutta noissa vw:n solexeissa on tähän kokoonpanoon tiettyjä ongelmia ,joita nyt yritän tässä ratkoa etsimällä sopivamman kaasuttimen.
MATTI
Pur-valuja
http://www.elisanet.fi/ville-pekka
Pur-valuja
http://www.elisanet.fi/ville-pekka
Re: Solex C30 DI 40
Mitäs jos tuohon laittaisi vaikka CV Keihinin? On aika simppeli laitos ja vaakamallisena mahtuisi hyvin. Mitä ongelmia tuossa oikein on mitä pitäisi ratkoa?
Menisikö liian monimutkaiseksi jos laittaisi kaksi kaasutinta? Ainakaan itsellä ei ole hirmu hyviä kokemuksia pitkistä imusarjoista. Voisi myös jeesata jos pienentäisi imusarjan putkea ja siten koittaisi saada lisää vauhtia sinne.
Menisikö liian monimutkaiseksi jos laittaisi kaksi kaasutinta? Ainakaan itsellä ei ole hirmu hyviä kokemuksia pitkistä imusarjoista. Voisi myös jeesata jos pienentäisi imusarjan putkea ja siten koittaisi saada lisää vauhtia sinne.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
- Matti-Pekka
- Viestit: 384
- Liittynyt: 24.10.2005 22:49
- Paikkakunta: Janakkala
- Viesti:
Re: Solex C30 DI 40
Terve
kiitos vinkeistä, mutta en oikeastaan tarvi apua tuon kokoonpanon ja kaasuttimien mallien ja määrän suunnitteluun, olen näitä jo aika monta variaatiota tehnyt, ja joutunut ratkomaan monia ongelmia , mitä auto-/moottoripyöräkäyttö tuo tullessaan.eli ei siitä sen enempää.. nyt etsin vaihtoehtoista kaasutinta tähän rakenteeseen ja yksi sellainen olisi tuo em. Solex C30DI 40 , mutta niitä ei taida kovin yleisesti kotimaisista projekteista jäänyt nurkkiin.
Kiitos keskusteluun osallistuneille!
kiitos vinkeistä, mutta en oikeastaan tarvi apua tuon kokoonpanon ja kaasuttimien mallien ja määrän suunnitteluun, olen näitä jo aika monta variaatiota tehnyt, ja joutunut ratkomaan monia ongelmia , mitä auto-/moottoripyöräkäyttö tuo tullessaan.eli ei siitä sen enempää.. nyt etsin vaihtoehtoista kaasutinta tähän rakenteeseen ja yksi sellainen olisi tuo em. Solex C30DI 40 , mutta niitä ei taida kovin yleisesti kotimaisista projekteista jäänyt nurkkiin.
Kiitos keskusteluun osallistuneille!
MATTI
Pur-valuja
http://www.elisanet.fi/ville-pekka
Pur-valuja
http://www.elisanet.fi/ville-pekka
Re: Solex C30 DI 40
pitää käydä vielä vintillä katselmassa noita kaasutinvaihtoehtoja. Seiskan kaasuttimiakin on ollut joitain verstaan hyllyssä, mutta ovat enempi varaosakaasuttimia tai ainakin jostain romukasoista dyykattuja että toiminnasta ei tiedä mitään.
Kun tässä ehtii vilkaisemaan että löytyykö minkälaista matalaa mallia.
Kun tässä ehtii vilkaisemaan että löytyykö minkälaista matalaa mallia.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Solex C30 DI 40
Tuossa mainitussa TLF:ssä on kyllä jälkikäyntiventtiili, mutta senhän saa pois käytöstä vaikka katkaisemalla neulan tai laittamalla tulpan koko solenoidin tilalle.Matti-Pekka kirjoitti:sellainen jossa ei ole turhia sähkösolenoideja,
Sivuimukaasareita ei ole juuri tainnut olla kuin vähän erikoisemmissa malleissa, sellainenhan korkeuden puolesta olisi ihanteellinen.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
- Matti-Pekka
- Viestit: 384
- Liittynyt: 24.10.2005 22:49
- Paikkakunta: Janakkala
- Viesti:
Re: Solex C30 DI 40
Sivuimukaasarina on esim. Solex PHH 32 ollut varsin hyvä, ja melkein vastaava on tuo (Volvon) 150 SU , molemmat pelaa hyvin ,ja ovat käytössä, mutta niissäkin on tiettyjä ongelmia tässä vapaassa ulkokäytössä, mutta osittain ratkaistavissa.Luigi kirjoitti:Tuossa mainitussa TLF:ssä on kyllä jälkikäyntiventtiili, mutta senhän saa pois käytöstä vaikka katkaisemalla neulan tai laittamalla tulpan koko solenoidin tilalle.Matti-Pekka kirjoitti:sellainen jossa ei ole turhia sähkösolenoideja,
Sivuimukaasareita ei ole juuri tainnut olla kuin vähän erikoisemmissa malleissa, sellainenhan korkeuden puolesta olisi ihanteellinen.
- Liitteet
-
- DSCN1027.JPG (239.82 KiB) Katsottu 2206 kertaa
MATTI
Pur-valuja
http://www.elisanet.fi/ville-pekka
Pur-valuja
http://www.elisanet.fi/ville-pekka
Re: Solex C30 DI 40
Hemmetin komea ajopeli.
Itse tartvitsen omaan mopoon myös kaasaria. Juuttuvakurkkuista miettinyt omien neljän tulvivan kaasarin tilalle mitkä nykyratkaisussa korvattu L-jetin ruiskulla. Tilaa ei liiemälti ole myös korkeuden puolesta.
Itse tartvitsen omaan mopoon myös kaasaria. Juuttuvakurkkuista miettinyt omien neljän tulvivan kaasarin tilalle mitkä nykyratkaisussa korvattu L-jetin ruiskulla. Tilaa ei liiemälti ole myös korkeuden puolesta.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
- Matti-Pekka
- Viestit: 384
- Liittynyt: 24.10.2005 22:49
- Paikkakunta: Janakkala
- Viesti:
Re: Solex C30 DI 40
Kiitos , kiitos kehuista!
Tämä oma pyörä on sellainen kokeilu mopo johon kokeillaan eri variaatioita (lähinnä sytkiä, kaasareita,periä, laatikon välityksiä, koneen tilavuutta jne..) oikea seikkailumopo, jolla on täydessä kuormassa ajettu mm.Norjan Altan wanhaa postitietä sateisen kesän jälkeen(n. 80km ihan erämaata) ..siis niin että tie oli lähinnä tunturijoki jossa pakokaasut vaan pulppusi pakoputkesta...kokemuksien pohjalta on nyt valmistettu muutama vastaavanlainen mopo vw 1600 koneella. Ohessa pätkä reissusta jossa meinas käydä ohrasesti kun vettä roisku liikaa jakajaan , onneksi kuuma kone kuivatti sen verta jakajan että pääsi jatkaa...
https://www.youtube.com/watch?v=oP6DtveY8yU" onclick="window.open(this.href);return false;
jatkoa
https://www.youtube.com/watch?v=vfTni9tCTik" onclick="window.open(this.href);return false;
pari kuvaa vielä jos jotain kiinostaa...
Tämä oma pyörä on sellainen kokeilu mopo johon kokeillaan eri variaatioita (lähinnä sytkiä, kaasareita,periä, laatikon välityksiä, koneen tilavuutta jne..) oikea seikkailumopo, jolla on täydessä kuormassa ajettu mm.Norjan Altan wanhaa postitietä sateisen kesän jälkeen(n. 80km ihan erämaata) ..siis niin että tie oli lähinnä tunturijoki jossa pakokaasut vaan pulppusi pakoputkesta...kokemuksien pohjalta on nyt valmistettu muutama vastaavanlainen mopo vw 1600 koneella. Ohessa pätkä reissusta jossa meinas käydä ohrasesti kun vettä roisku liikaa jakajaan , onneksi kuuma kone kuivatti sen verta jakajan että pääsi jatkaa...
https://www.youtube.com/watch?v=oP6DtveY8yU" onclick="window.open(this.href);return false;
jatkoa
https://www.youtube.com/watch?v=vfTni9tCTik" onclick="window.open(this.href);return false;
pari kuvaa vielä jos jotain kiinostaa...
Viimeksi muokannut Matti-Pekka, 14.03.2019 16:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MATTI
Pur-valuja
http://www.elisanet.fi/ville-pekka
Pur-valuja
http://www.elisanet.fi/ville-pekka