Solex C30 DI 40

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Matti-Pekka
Viestit: 384
Liittynyt: 24.10.2005 22:49
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Solex C30 DI 40

Viesti Kirjoittaja Matti-Pekka »

solex.jpg
solex.jpg (57.26 KiB) Katsottu 2550 kertaa
Terve
Löysin romulavalta tuollaisen ihan "uudenveroisen" kaasuttimen , ja googlasin että se olisi jonkun 127 mallin kaasutin. Minulle tuo olisi kiinnostavan kokoinen ja sopivan yksinkertainen käsiryypyllinen kaasutin näihin vw ilmakoneisiin motukka projekteihin. Onko näitä ollut yleisesti käytössä kotimaisissakin autoissa ja onko kaasuttimen toiminnasta kokemuksia? Ainakin se on niin yksinkertainen kun kaasari olla voi...voisiko näitä ehjiä vielä kotimaasta löytyä? Ohessa kuvakaappaus vastaavasta kaasuttimesta
MATTI

Pur-valuja
http://www.elisanet.fi/ville-pekka
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8342
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Solex C30 DI 40

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tästä tuli yksärikyssäriäkin mutta en ole ehtinyt vastaamaan, joten postaan tänne julkisesti.

Itsellä ehkä joka kolmannessa seiskassa on tullut tuollainen vastaan. Tai joka neljännessä? Liekö merkitystä onko Seat vai Fiat, mutta useammin on ollut Weber putsarin alla.

Olen jotenkin karsastanut tuota Solexia, kun kokemusta on peräti yhdestä jota koitin saada toimimaan 20 vuotta sitten. Ryyppyhän tuossa on jollain ohikanavalla eikä läpällä? Joka teki diagnosoinnista hiukan vaikeampaa. Lisäksi noin yleisesti Solexeihin tuntuu saavan huonommin osia kuin webereihin. Mutta kuten todettua sinänsä yksinkertainen kaasutin ja periaatteessa voisi toimia isommassakin moottorissa jos se vastaavasti kiertää vähemmän eli virtaus on edes likimain samoilla alueilla.

Kun sitten miettii vaihtoehtoa, niin Ritmoissa on ollut ykskurkkuista ainakin vanhakoppaisessa 60:ssä, samoin 131 1300 moottorissa. En uskalla luvata että kumpaakaan olisi ylimääräistä omissa nurkissa, vaikka sellainen mahdollisuus teoriassa on olemassa.

Olen ehkä tässäkin turhan merkkiuskollinen, mutta pysyn vakaasti Weberin tuotteissa enkä edes kurki aidan taakse. :)
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Matti-Pekka
Viestit: 384
Liittynyt: 24.10.2005 22:49
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Solex C30 DI 40

Viesti Kirjoittaja Matti-Pekka »

Kiitos vastauksesta Sämpy! tuota ohivirtausryyppyä ei kovin monessa mallissa taida olla, ja mua kyllä kiinnostas myös Weber mallin vastaavat simppelit kaasarit saman kokoisella kiinnityslaipalla . esim. Weber 32 IBA , ja vain käsiryypylliset , jos tuo solex on harvinaisempi...vai onkohan nuo kaikki weberit jo The End.... :mrgreen:
MATTI

Pur-valuja
http://www.elisanet.fi/ville-pekka
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Solex C30 DI 40

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Litraisissa Fire-koneissa käytetty Weber 32TLF on myös yksinkertainen ja toimintavarma. Ja helppo paineistaa, jos turbon laittaa. :lol: Näitä saattaa vielä löytyä harrastajien nurkista.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8342
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Solex C30 DI 40

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Nii semmonen mutka pakarissa olisi passeli peurapuskuri ? :)
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Matti-Pekka
Viestit: 384
Liittynyt: 24.10.2005 22:49
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Solex C30 DI 40

Viesti Kirjoittaja Matti-Pekka »

Luigi kirjoitti:Litraisissa Fire-koneissa käytetty Weber 32TLF on myös yksinkertainen ja toimintavarma. Ja helppo paineistaa, jos turbon laittaa. :lol: Näitä saattaa vielä löytyä harrastajien nurkista.
Terve
sellainen jossa ei ole turhia sähkösolenoideja, alipaine kelloja.sähkö(vesi) ryyppyjä ja turhia liikkuvia(juuttuvia) läpyköitä...tuolla ajoviimassa ja suorassa sateessa+talvella suolassa on hyvä olla niin simppeli kaasari kun mahdollista, ja jos se laitetaan keskikaasariksi niin tilaa (korkeutta) ei ole liiemmin... :mrgreen:
Liitteet
123-2346_IMG.JPG
123-2346_IMG.JPG (181.52 KiB) Katsottu 2390 kertaa
MATTI

Pur-valuja
http://www.elisanet.fi/ville-pekka
stella
Viestit: 2029
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Solex C30 DI 40

Viesti Kirjoittaja stella »

Eli tässäkohtaa kannatta etsiä VW:n kaasari, ja mieluiten Kuplan.......Koska tuossa kuvassa on VW-Kuplan moottori......
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
Matti-Pekka
Viestit: 384
Liittynyt: 24.10.2005 22:49
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Solex C30 DI 40

Viesti Kirjoittaja Matti-Pekka »

No kun se vw:n kaasari ei oikein tuossa ole hyvä...niin siksi haluan siihen toisenlaisen kaasarin. Onhan tuolla kokoonpanolla jo tullut ajettua yli 30 000km (ei kylläkään tuolla kaasarilla vaan vastaavalla wanhemmalla vw:n) mutta noissa vw:n solexeissa on tähän kokoonpanoon tiettyjä ongelmia ,joita nyt yritän tässä ratkoa etsimällä sopivamman kaasuttimen.
MATTI

Pur-valuja
http://www.elisanet.fi/ville-pekka
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Solex C30 DI 40

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Mitäs jos tuohon laittaisi vaikka CV Keihinin? On aika simppeli laitos ja vaakamallisena mahtuisi hyvin. Mitä ongelmia tuossa oikein on mitä pitäisi ratkoa?

Menisikö liian monimutkaiseksi jos laittaisi kaksi kaasutinta? Ainakaan itsellä ei ole hirmu hyviä kokemuksia pitkistä imusarjoista. Voisi myös jeesata jos pienentäisi imusarjan putkea ja siten koittaisi saada lisää vauhtia sinne.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Matti-Pekka
Viestit: 384
Liittynyt: 24.10.2005 22:49
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Solex C30 DI 40

Viesti Kirjoittaja Matti-Pekka »

Terve
kiitos vinkeistä, mutta en oikeastaan tarvi apua tuon kokoonpanon ja kaasuttimien mallien ja määrän suunnitteluun, olen näitä jo aika monta variaatiota tehnyt, ja joutunut ratkomaan monia ongelmia , mitä auto-/moottoripyöräkäyttö tuo tullessaan.eli ei siitä sen enempää.. nyt etsin vaihtoehtoista kaasutinta tähän rakenteeseen ja yksi sellainen olisi tuo em. Solex C30DI 40 , mutta niitä ei taida kovin yleisesti kotimaisista projekteista jäänyt nurkkiin.
Kiitos keskusteluun osallistuneille!
MATTI

Pur-valuja
http://www.elisanet.fi/ville-pekka
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8342
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Solex C30 DI 40

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

pitää käydä vielä vintillä katselmassa noita kaasutinvaihtoehtoja. Seiskan kaasuttimiakin on ollut joitain verstaan hyllyssä, mutta ovat enempi varaosakaasuttimia tai ainakin jostain romukasoista dyykattuja että toiminnasta ei tiedä mitään.

Kun tässä ehtii vilkaisemaan että löytyykö minkälaista matalaa mallia.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Solex C30 DI 40

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Matti-Pekka kirjoitti:sellainen jossa ei ole turhia sähkösolenoideja,
Tuossa mainitussa TLF:ssä on kyllä jälkikäyntiventtiili, mutta senhän saa pois käytöstä vaikka katkaisemalla neulan tai laittamalla tulpan koko solenoidin tilalle.

Sivuimukaasareita ei ole juuri tainnut olla kuin vähän erikoisemmissa malleissa, sellainenhan korkeuden puolesta olisi ihanteellinen.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Matti-Pekka
Viestit: 384
Liittynyt: 24.10.2005 22:49
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Solex C30 DI 40

Viesti Kirjoittaja Matti-Pekka »

DSCN1003.JPG
DSCN1003.JPG (271.83 KiB) Katsottu 2206 kertaa
Luigi kirjoitti:
Matti-Pekka kirjoitti:sellainen jossa ei ole turhia sähkösolenoideja,
Tuossa mainitussa TLF:ssä on kyllä jälkikäyntiventtiili, mutta senhän saa pois käytöstä vaikka katkaisemalla neulan tai laittamalla tulpan koko solenoidin tilalle.

Sivuimukaasareita ei ole juuri tainnut olla kuin vähän erikoisemmissa malleissa, sellainenhan korkeuden puolesta olisi ihanteellinen.
Sivuimukaasarina on esim. Solex PHH 32 ollut varsin hyvä, ja melkein vastaava on tuo (Volvon) 150 SU , molemmat pelaa hyvin ,ja ovat käytössä, mutta niissäkin on tiettyjä ongelmia tässä vapaassa ulkokäytössä, mutta osittain ratkaistavissa.
Liitteet
DSCN1027.JPG
DSCN1027.JPG (239.82 KiB) Katsottu 2206 kertaa
MATTI

Pur-valuja
http://www.elisanet.fi/ville-pekka
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Solex C30 DI 40

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Hemmetin komea ajopeli.
Itse tartvitsen omaan mopoon myös kaasaria. Juuttuvakurkkuista miettinyt omien neljän tulvivan kaasarin tilalle mitkä nykyratkaisussa korvattu L-jetin ruiskulla. Tilaa ei liiemälti ole myös korkeuden puolesta.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Matti-Pekka
Viestit: 384
Liittynyt: 24.10.2005 22:49
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Solex C30 DI 40

Viesti Kirjoittaja Matti-Pekka »

Kiitos , kiitos kehuista!
Tämä oma pyörä on sellainen kokeilu mopo johon kokeillaan eri variaatioita (lähinnä sytkiä, kaasareita,periä, laatikon välityksiä, koneen tilavuutta jne..) oikea seikkailumopo, jolla on täydessä kuormassa ajettu mm.Norjan Altan wanhaa postitietä sateisen kesän jälkeen(n. 80km ihan erämaata) ..siis niin että tie oli lähinnä tunturijoki jossa pakokaasut vaan pulppusi pakoputkesta...kokemuksien pohjalta on nyt valmistettu muutama vastaavanlainen mopo vw 1600 koneella. Ohessa pätkä reissusta jossa meinas käydä ohrasesti kun vettä roisku liikaa jakajaan , onneksi kuuma kone kuivatti sen verta jakajan että pääsi jatkaa... :mrgreen:
https://www.youtube.com/watch?v=oP6DtveY8yU" onclick="window.open(this.href);return false;
jatkoa
https://www.youtube.com/watch?v=vfTni9tCTik" onclick="window.open(this.href);return false;

pari kuvaa vielä jos jotain kiinostaa...
DSCN0978.JPG
DSCN0978.JPG (339.18 KiB) Katsottu 2111 kertaa
DSCN0984.JPG
DSCN0984.JPG (390.81 KiB) Katsottu 2111 kertaa
Viimeksi muokannut Matti-Pekka, 14.03.2019 16:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MATTI

Pur-valuja
http://www.elisanet.fi/ville-pekka
Vastaa Viestiin