Vanhan Spiderin ohjauskulmat

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Matti R
Viestit: 38
Liittynyt: 18.08.2018 13:44

Vanhan Spiderin ohjauskulmat

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Missähän saisi -71 Spiderin ohjauskulmia kohdalleen? Vianor ja Euromaster ei löydä ko mallia koneeltaan eivätkä ala tekemään. Oikeat arvot löytyy korjauskäsikirjasta. Kaikki vinkit tervetulleita!
Fiat 124 Sport Spider - BS1 (11/71)
MB 560SL -87
Cadillac Eldorado Convertible -71
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Vanhan Spiderin ohjauskulmat

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Eivät ala tekemään?? Jos kyseessä ei ole ehdollinen korjaus ja sen jälkeinen katsastus eli kolarikorjaus, niin arvojen käsinsyöttö koneelle pitäisi olla arkipäivää.

HML euromasterilla tehtiin käsinsyöttö myös kolarikorjaukseen, koska arvoja ei Prisma Integraleen löytynyt. Varoituksen sanalla, että käsinsyöttö näkyy lapussa ja voi olla että konttori ei hyväksy.

Vai onko noi laitteet "kehittyneet" niin ettei arvoja pysty syöttämään. Kuulostaa täysin uskomattomalta toiminnalta. Ilmeisesti asiakkaista ei ole pulaa.

Kun vielä ajattelee, ettei tuossa säädy kuin auraus edestä. Itse olen moiset säätänyt laudanpätkällä kotipihassa. Jos olisi minun auto ottaisin yhteyttä ao firman pääkonttoriin muutaman kirosanan kera.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Luigi
Viestit: 9536
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Vanhan Spiderin ohjauskulmat

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Ehkä jos vielä on olemassa joku vanhan liiton remonttimiehen paja, niin siellä varmasti onnistuu, vanhoilla menetelmillä, joilla näitä uutenakin laitettiin.

Ettei tuossa vain ole kyse siitä, ettei haluta joutua availemaan vuosikymmeniä ryytyneitä kierteitä auki, ja nähtiin tämä selitys pakokeinona...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
VTO
Viestit: 1438
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanhan Spiderin ohjauskulmat

Viesti Kirjoittaja VTO »

Ei kai sellaista konetta olekaan, jossa ei lukemat ruudulla näy. 1+1 jos osaa laskea, niin osaa säätää aurauksenkin.
Ja tietysti olisi ne muutkin arvot hyvä nähdä, jotta voi verrata ohjearvoihin.
Ovat em firmat jonkin kerran sanoneet, ettei voi säätää. Liikaa välyksiä. Vaikka on samana päivänä katsastettu ja monin käsin
hyväksi havaittu. Taitavat jotkut tuennat olla niin joustavia, että joka mittaus antaa erilaista arvoa.
Jos tuossa Spiderissa ei säädy kuin auraus, niin 0,5-1 mm aurausta olisi arvaus. Casterin olisi hyvä olla kummallakin puolella suunnilleen sama. Tekee ikävän ajettavan, jos reilusti heittää.
Matti R
Viestit: 38
Liittynyt: 18.08.2018 13:44

Re: Vanhan Spiderin ohjauskulmat

Viesti Kirjoittaja Matti R »

EI ole kolarikorjauksesta kyse eikä tarvita lappuja konttorille. Palikoita edessä uusittu ja vetää oikealle ajossa joten saisi säätää kohdalleen.
Ja säädetäänhän siinä aurauksen lisäksi muutkin kulmat prikkojen avulla.

Sanoivat jo aikaa tilatessa että ei löydy ko mallia koneelta joten eivät voi säätää. Vanhan liiton pajaa juuri kaipaisinkin.
Arvot löytyy kyllä korjaamokäsikirjasta.
Fiat 124 Sport Spider - BS1 (11/71)
MB 560SL -87
Cadillac Eldorado Convertible -71
VTO
Viestit: 1438
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanhan Spiderin ohjauskulmat

Viesti Kirjoittaja VTO »

1975 eteenpäin oleva korjaamokirja löytyy netistä ilmaiseen lataukseen Ehkäpä sen arvoja voisi käyttää lähtökohtana, jos ei parempaa löydy. Kahdella päällikkäisellä tukivarrella varustettu kaiketi molemmat. Sama rakenne tietysti löytyy vanhoista tonnisarjoista.

Voisiko tästä olla apua?

https://www.ebay.com/itm/1971-Fiat-124- ... 1195842157" onclick="window.open(this.href);return false;
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Vanhan Spiderin ohjauskulmat

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Eikö tuolla ekassa viestissä annettu ymmärtää, että kulmat on kyllä tiedossa mutta eivät suostu säätämään niiden perusteella. "ei löydy koneelta" on vain tekosyy, käytännössä eivät siis halua säätää lainkaan tällaista vanhaa autoa.

Kuten todettiin siellä ohjelmassa voi lukea vaikka Toyota Avensis, kulmat on helppo laskea ja katsoa näytöltä jos halua löytyy.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
VTO
Viestit: 1438
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanhan Spiderin ohjauskulmat

Viesti Kirjoittaja VTO »

Sämpy kirjoitti:Eikö tuolla ekassa viestissä annettu ymmärtää, että kulmat on kyllä tiedossa mutta eivät suostu säätämään niiden perusteella. "ei löydy koneelta" on vain tekosyy, käytännössä eivät siis halua säätää lainkaan tällaista vanhaa autoa.

Kuten todettiin siellä ohjelmassa voi lukea vaikka Toyota Avensis, kulmat on helppo laskea ja katsoa näytöltä jos halua löytyy.

JOO. Ymmärryshäiriö. Ei pitäisi olla erikoinen operaatio saada lukemat näytölle kun saa mittavempeleet kiinni vanteisiin, 13-tuumaisiin joskus hieman soveltamista vaativaa.
Juurikin tuosta lienee kyse, että joutuisi jotain ajattelemaan "paina next" toiminnan sijaan.
Tavallisen yleiskorjaamon varustus pitäisi hyvin riittää. Taitavat olla rengasmiehet niin teteellisesti ajattelevia, että jos ei kone neuvo, niin sitten ei.
Vastaa Viestiin