Mjet 1.3 (diesel) ongelmia.
Mjet 1.3 (diesel) ongelmia.
Grande jätti tien päälle viime viikolla. Startin jälkeen sytytti moottorin merkkivalon, kävi muutaman sekunnin ja sammui. Hinaushommiksi meni. Vikakoodi sanoo p0778, joka viittaa railpaine-säätimeen/anturiin. Mittasin säätimen jännitteet ja näyttäisi että se olis ehjä. Ei viitsisi 150-200€ investoida uuteen, jos yleismittari kertoo arvojen olevan normaalit. On tietenkin mahdollista että johtosarja olis hapettunut jostakin, mutta melkoinen perkaaminen alkaa tuota selvittelemään.
Eli; Voisiko olla mahdollista että kulunut ja väsynyt ahdin aiheuttais vikakoodin epäsuorasti? Uusi ahdin on kuitenkin hyllyssä odottamassa asennusta. Voisiko vika olla suuttimissa? Ainakin livedata antaa eri pyttyjen suuttimille eri korjausarvoja.
Myös jakoketju alkaa olemaan venynyt. Mahtaa olla alkuperäinen ja mittarissakin jo kohta 280tkm. Uusi on tilauksessa ja työkalut olemassa vaihto-operaatiota varten. Jotenkin en jaksais uskoa, että pieni vika ajoituksessa aiheuttais syöttöpuolen sähkövian. Mekaanisten vikojen kanssa kyllä pärjää, mutta nää sähköviat vaatii vähän tutkiskelua. Onko kellään ollut samanlaisia vinkeitä pikku-multijeteissä?
Onko jakoketjun vaihto tuttua hommaa? Tuo varmasti omassa tallissa onnistuu, mutta jos siihen on jotain helpottavia kikkoja, niin ottaisin mielellään vinkit vastaan.
Eli; Voisiko olla mahdollista että kulunut ja väsynyt ahdin aiheuttais vikakoodin epäsuorasti? Uusi ahdin on kuitenkin hyllyssä odottamassa asennusta. Voisiko vika olla suuttimissa? Ainakin livedata antaa eri pyttyjen suuttimille eri korjausarvoja.
Myös jakoketju alkaa olemaan venynyt. Mahtaa olla alkuperäinen ja mittarissakin jo kohta 280tkm. Uusi on tilauksessa ja työkalut olemassa vaihto-operaatiota varten. Jotenkin en jaksais uskoa, että pieni vika ajoituksessa aiheuttais syöttöpuolen sähkövian. Mekaanisten vikojen kanssa kyllä pärjää, mutta nää sähköviat vaatii vähän tutkiskelua. Onko kellään ollut samanlaisia vinkeitä pikku-multijeteissä?
Onko jakoketjun vaihto tuttua hommaa? Tuo varmasti omassa tallissa onnistuu, mutta jos siihen on jotain helpottavia kikkoja, niin ottaisin mielellään vinkit vastaan.
Re: Mjet 1.3 (diesel) ongelmia.
Jos suuttimen kela olisi poikki, niin siitä tulisi melko varmasti oma koodi. Ahtimen epäsuoraan vaikutukseen en usko.
Venynyt ketju voi antaa jotain koodia, mutta ei sekään yleensä moottoria sammuta. Paitsi jos hyppää tai katkeaa.
Itse nollaisin vikakoodin ja katsoisin saako käyntiin ja mikä on mahdollinen koodi sen jälkeen. Jos samaa vikaa antaa, niin kuulostaisi aika¨
luotettavalta.
Venynyt ketju voi antaa jotain koodia, mutta ei sekään yleensä moottoria sammuta. Paitsi jos hyppää tai katkeaa.
Itse nollaisin vikakoodin ja katsoisin saako käyntiin ja mikä on mahdollinen koodi sen jälkeen. Jos samaa vikaa antaa, niin kuulostaisi aika¨
luotettavalta.
Re: Mjet 1.3 (diesel) ongelmia.
Sen vähän mitä dieseleiden vikadiagnosoinnin kanssa ollut tekemisissä (ja mjettiä tarkemmin tuntematta), kerron että usein tullut vastaan vastaavanlainen tilanne, jossa on vaihdettu railpaineanturi eikä vika ole poistunut.
Lopulta vika on ollut polttoaineen paineessa, eli pumpussa/säätimessä. Paineanturin arvot menevät rajojen ulkopuolelle, jolloin herjaa viallista anturia, vaikka se on oire.
Lopulta vika on ollut polttoaineen paineessa, eli pumpussa/säätimessä. Paineanturin arvot menevät rajojen ulkopuolelle, jolloin herjaa viallista anturia, vaikka se on oire.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Mjet 1.3 (diesel) ongelmia.
Ja ilmeisesti polttoaineensuodatin on vaihdettu huolto-ohjelman mukaisesti?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Mjet 1.3 (diesel) ongelmia.
Yksinkertaisesti selvitettäviä asioita on myös polttoaineen siirtopumpun toiminnan toteaminen. Onko sähköinen tankin sisällä, vai mekaanin jossakin korkeapainepumpun yhteydessä? Samalla saa sitten lisäymmärrystä paineensäätimen toiminnasta.
Ei niin kovin oikea tapa on kokeilla käymään vaikka jarruputsilla. Saa tarkempaa tietoa, saako moottori polttoainetta vai ei. Ja ehkä hieman analysoitua mahdollisia polttoinejärjestelmän ilmavuotoja.
Ei niin kovin oikea tapa on kokeilla käymään vaikka jarruputsilla. Saa tarkempaa tietoa, saako moottori polttoainetta vai ei. Ja ehkä hieman analysoitua mahdollisia polttoinejärjestelmän ilmavuotoja.
Re: Mjet 1.3 (diesel) ongelmia.
Multiecuscan tai autocom tai vastaava diagnostiikka jutska kiinni ja kattoo kuin se railipaine nousee ja mihin lukemaan sen pitäis nousta...
-
- GFF
- Viestit: 1305
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Mjet 1.3 (diesel) ongelmia.
Komppaisin VTO:n pohdintaa tuosta tankissa olevasta sähköisestä pumpusta, olisi helppo tarkistaa ainakin aluksi; siis jos siellä sellainen on. Kaikki sähkölaitteet pois päältä ja korvat hörölle takapenkin suuntaan, kun laitat virrat päälle, mutta et käynnistä: penkin alta pitää kuulua parin sekunnin lyhyt pumpun surahtava ääni. Jos ei kuulu, syöttöpaine ei riitä sinne common-rail-pumpulle ja kone ei käynnisty. Ajomäärä voisi hyvinkin riittää pumpun loppuun kulumiseksi. Penkin istuinosa avaamalla ääni kuuluu paremmin. Jos common-rail-pumppu on viallinen, yleensä se on jo naputtanut korvin kuultavasti terävästi, jopa vuotanut, ja varsinkin kiihdyttäessä tai ylämäkeen kaasuttaessa kone on jotenkin vajaatehoisen tuntuinen.
Joskus bensakoneissa onnistuu kuluneen pumpun vielä hetkeksi "herättelemään" naputtelemalla jollain tankkiin (tai tankin pumppu/mittaripaketin kanteen), esim. vasaran tai tunkin varren kumipäällä samaan aikaan kun starttaa. Minulla ruisku-Unossa on ollut tuota samaa oiretta, etenkin pitkän talviseisonnan jälkeen. Jotkut ovat huvittuneena katselleet parkissa, kun huidon ja paukuttelen takaosastoa, samalla oudosti käynnistän autoa ratin välistä vasemmalla kädellä, vähän kuin Uuno Turhapuro, joka ajaa pyörällä tangon välistä Esson baariin. Varmaan pitävät mielenköyhänä....... toisaalta harrastajakaverini Kappassa ilmenneeseen vastaavaan vikaan kehiteltiin ns. käynnistyshalko eli kolmen metrin ranteenvahvuinen ranka toinen pää tankin alle ja toinen pää kuskin oven alta näkyviin, rangan alle vähän paksumpi lyhyt pölli, jotta syntyy kiikkulauta, ja sitten yhdessä starttauksen kanssa polkemaan terävästi vasemmalla jalalla rankaan, jolloin toinen pää pamauttelee tankkiin ja "herättää" pumpun. Piruparka pääsi tällä konstilla pois metsäkeikaltaankin Pohjois-Karjalasta, muuten olisi jäänyt korpeen! Ja Lancia-klubilaiset olivat jo vuosikokouksessa kyselleet kapistukselle varaosanumeroa, kun tuntui pelaavan kuin "wanhan junan vessa"; ainakin pumpun vaihtoon asti. Minulla on jopa tuosta "käynnistyshalon" toimivuudesta vajaan minuutin aito videon pätkäkin; harmi, kun ei taida saada tänne foorumille katsottavaksi!
Joskus bensakoneissa onnistuu kuluneen pumpun vielä hetkeksi "herättelemään" naputtelemalla jollain tankkiin (tai tankin pumppu/mittaripaketin kanteen), esim. vasaran tai tunkin varren kumipäällä samaan aikaan kun starttaa. Minulla ruisku-Unossa on ollut tuota samaa oiretta, etenkin pitkän talviseisonnan jälkeen. Jotkut ovat huvittuneena katselleet parkissa, kun huidon ja paukuttelen takaosastoa, samalla oudosti käynnistän autoa ratin välistä vasemmalla kädellä, vähän kuin Uuno Turhapuro, joka ajaa pyörällä tangon välistä Esson baariin. Varmaan pitävät mielenköyhänä....... toisaalta harrastajakaverini Kappassa ilmenneeseen vastaavaan vikaan kehiteltiin ns. käynnistyshalko eli kolmen metrin ranteenvahvuinen ranka toinen pää tankin alle ja toinen pää kuskin oven alta näkyviin, rangan alle vähän paksumpi lyhyt pölli, jotta syntyy kiikkulauta, ja sitten yhdessä starttauksen kanssa polkemaan terävästi vasemmalla jalalla rankaan, jolloin toinen pää pamauttelee tankkiin ja "herättää" pumpun. Piruparka pääsi tällä konstilla pois metsäkeikaltaankin Pohjois-Karjalasta, muuten olisi jäänyt korpeen! Ja Lancia-klubilaiset olivat jo vuosikokouksessa kyselleet kapistukselle varaosanumeroa, kun tuntui pelaavan kuin "wanhan junan vessa"; ainakin pumpun vaihtoon asti. Minulla on jopa tuosta "käynnistyshalon" toimivuudesta vajaan minuutin aito videon pätkäkin; harmi, kun ei taida saada tänne foorumille katsottavaksi!
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Mjet 1.3 (diesel) ongelmia.
Jos välissä on suodatin niin vesiruuvin tai kannen ilmausruuvin aukasemalla ja kokeilemalla startata näkee toimiiko siirtopumppu vai ei.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Mjet 1.3 (diesel) ongelmia.
Siirtopumppu tuntuu toimivan. iCarSoftin monimerkkiskannerilla nollannut vikakoodit. Sain tuon jälkeen ajeltua muutaman kilometrin, toimi normaalisti. Toiselle kerralla sitten taas sammui kun sain tallista ulos. Uudestaan vikakoodin nollaus, tyhjäkäynnillä ei tee vikakoodia. Railpaineensäädin toimii mittauksen perusteella kunnolla, railpaineanturi taas antaa virrat päällä oikeat arvot, mutta kun käynnistää niin yhden kontaktin jännitteet seilaa niin, että voisi olla sökönä.
Naftafiltteri on vaihdettu vasta, edellisestä vaidosta varmaan useampi vuosi ja pirusti kilometrejä alla. Vaihdoin tuon ensimmäisenä vian ilmestyttyä. Muutaman kerran hehkutin ja annoin filtterin täyttyä, sen jälkeen käyntiin ihan normaalisti, mutta tosiaan tallista ulosajon jälkeen sytytti vikavalon ja sammui. Sain kuitenkin käyntiin ja ajettua takas talliin. Jos ei tuo paineanturin vaihto auta, niin alkaa menemään hankalaksi. Viimeisimmän vikakoodinluvun yhteydessä huomasin, että nostaa vapaalla kierroksia melko rauhallisesti, tuntuu kun ei reagoisi kaasuun kunnolla. En sitten tiedä onko tämä näiden vika vai ominaisuus.
Livedatasta katselin suuttimien korjausarvoja, karkeasti arvot 0.7, 0.6, -0.7 ja -1,3. Tuntuisi kuitenkin luonnolliselta, virtaus/paine heikkenee railin päätä kohti mentäessä.
Ilmeisesti näissä on jonkunverran ollut moottorin maadoitusongelmia. Seuraavaksi sitten lähteä tuota kautta selvitteleen, eli lisämaadoitusta lohkon ja rungon välille.
Kiitos vastauksista.
Naftafiltteri on vaihdettu vasta, edellisestä vaidosta varmaan useampi vuosi ja pirusti kilometrejä alla. Vaihdoin tuon ensimmäisenä vian ilmestyttyä. Muutaman kerran hehkutin ja annoin filtterin täyttyä, sen jälkeen käyntiin ihan normaalisti, mutta tosiaan tallista ulosajon jälkeen sytytti vikavalon ja sammui. Sain kuitenkin käyntiin ja ajettua takas talliin. Jos ei tuo paineanturin vaihto auta, niin alkaa menemään hankalaksi. Viimeisimmän vikakoodinluvun yhteydessä huomasin, että nostaa vapaalla kierroksia melko rauhallisesti, tuntuu kun ei reagoisi kaasuun kunnolla. En sitten tiedä onko tämä näiden vika vai ominaisuus.
Livedatasta katselin suuttimien korjausarvoja, karkeasti arvot 0.7, 0.6, -0.7 ja -1,3. Tuntuisi kuitenkin luonnolliselta, virtaus/paine heikkenee railin päätä kohti mentäessä.
Ilmeisesti näissä on jonkunverran ollut moottorin maadoitusongelmia. Seuraavaksi sitten lähteä tuota kautta selvitteleen, eli lisämaadoitusta lohkon ja rungon välille.
Kiitos vastauksista.
Re: Mjet 1.3 (diesel) ongelmia.
Sanoisin , että kannattaa keskittyä siihen paineen säätimeen.
Jos sammuessaan pa-paine kyykkää niin sieltä se vika taitaa löytyä.
Jos sammuessaan pa-paine kyykkää niin sieltä se vika taitaa löytyä.
Re: Mjet 1.3 (diesel) ongelmia.
Tällä operaatiolla oli onnellinen loppu. Railpaineanturin uusiminen korjas vian, siitä ne mystiset mittausarvotkin alunperin löytyi. Paineensäädin oli ehjä ja palautui liikkeeseen. Anturille löytyi useita Boschin numeroita, enkä uskaltanut summassa tilata uutta niin ruuvasin osan irti ja numeron mukaan tilaukseen. Luonnollisesti tää anturi oli se kallein kappale monista antureista, hintaa n. 200€.
Re: Mjet 1.3 (diesel) ongelmia.
Lyhyestä virsi kaunis. Railpaineanturi ja paineensäädin vaihdettu, toimintaas hetken aikaa mutta samat vinkeet tuli takas.
Seuraavana listalla moottorin maadoitusten parantelu, polttoainepumpun tarkastus ja pumpun releen tarkastus. Edelleen antaa vikakoodia p0778, joka viittaa tuohon railpainesäätimeen, joka vasta vaihdettu. Tuntuisi loogiselta, että paineensäädin herkaa vikaa, jos se ei saa nostettua paineita. Tätä miettiessä tuli tuo tankissa oleva nosto/siirtopumppu mieleen. Jos se ei jaksa pukata tarpeeksi löpöä niin korkeapainepumppu imee naftafiltterin tyhjäksi ja sammuu. Korkeapainepumppu ei varmaan jaksa imeä naftaa tankista asti, jos tankin pumppu kyykkää. Kuulostaisko loogiselta?
Onkohan näissä ollut johtosarjojen kanssa ongelmia, eli pitääkö tässä alkaa kuorimaan johtoja konehuoneesta?
Ideoita? Jos noilla operaatioilla ei saa kotteroa kuntoon niin alkaa loppumaan ideat kesken.
Seuraavana listalla moottorin maadoitusten parantelu, polttoainepumpun tarkastus ja pumpun releen tarkastus. Edelleen antaa vikakoodia p0778, joka viittaa tuohon railpainesäätimeen, joka vasta vaihdettu. Tuntuisi loogiselta, että paineensäädin herkaa vikaa, jos se ei saa nostettua paineita. Tätä miettiessä tuli tuo tankissa oleva nosto/siirtopumppu mieleen. Jos se ei jaksa pukata tarpeeksi löpöä niin korkeapainepumppu imee naftafiltterin tyhjäksi ja sammuu. Korkeapainepumppu ei varmaan jaksa imeä naftaa tankista asti, jos tankin pumppu kyykkää. Kuulostaisko loogiselta?
Onkohan näissä ollut johtosarjojen kanssa ongelmia, eli pitääkö tässä alkaa kuorimaan johtoja konehuoneesta?
Ideoita? Jos noilla operaatioilla ei saa kotteroa kuntoon niin alkaa loppumaan ideat kesken.
Re: Mjet 1.3 (diesel) ongelmia.
vähän samanlaista oiretta omassa 1.3 mjet moottorissa ollut, mutta ei tuota koodia ole laittanut, vaan kiihdyttäessä kaasupoljin lattiaan menee limp modeen. Paineet nousee oikein tiettyyn vaiheeseen asti, mutta sitten alkaa putoamaan ja ecu laittaa suojamoodin päälle. Tuolla on pärjännyt "hennosti kaasutellen, mutta keväällä täytyy palata korjaushommiin.
Mutta siis...
Tankissa olevan pumpun paluulinja voi olla jotenkin tukkoontunut (oli jossakin netin syövereissä tarinaa) ja siksi pumppu ei toimi kunnolla kaikilla kierroksilla. Voi toki olla lähtöpuolellakin suodatinsiivilä tukkeentunut. Ehkä on helpointa vaihtaa varaosapumppuun/käytettyyn vaihto-osaan, kuin lähteä puhdistamaan pumppua, kun se taitaa olla aika tiivisti rakennettu yhtenäiseksi. Tuo pumpun kierrekorkki oli tosin omassa niin tiukalla, että täytyy ensin keksiä miten sen saisi hajottamatta helpoiten auki.
Mutta siis...
Tankissa olevan pumpun paluulinja voi olla jotenkin tukkoontunut (oli jossakin netin syövereissä tarinaa) ja siksi pumppu ei toimi kunnolla kaikilla kierroksilla. Voi toki olla lähtöpuolellakin suodatinsiivilä tukkeentunut. Ehkä on helpointa vaihtaa varaosapumppuun/käytettyyn vaihto-osaan, kuin lähteä puhdistamaan pumppua, kun se taitaa olla aika tiivisti rakennettu yhtenäiseksi. Tuo pumpun kierrekorkki oli tosin omassa niin tiukalla, että täytyy ensin keksiä miten sen saisi hajottamatta helpoiten auki.
Re: Mjet 1.3 (diesel) ongelmia.
Ite oon käyttäny julmetun isoja kiinalaisia putkipihtejä, joilla saa kahdelta puolelta yhtäaikaa käännettyä. Kai tohon on jokin työkalukin? Yhdestä kohdasta naputtamalla en ole juuri koskaan saanut pitkään kiinni ollutta auki.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Mjet 1.3 (diesel) ongelmia.
Homma vihdoinkin kunnossa. Monen sadan edestä uutta osaa laitettu, mutta loppujenlopuksi vika löyty polttoainepumpun releestä.