Mjet 1.3 (diesel) ongelmia.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Mjet 1.3 (diesel) ongelmia.

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Harmi homma, että paljon meni rahaa hukkaan, mutta hyvä että kerroit ratkaisun täällä. Seuraavalla on ehkä helpompaa...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Isola
Viestit: 250
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mjet 1.3 (diesel) ongelmia.

Viesti Kirjoittaja Isola »

am kirjoitti:vähän samanlaista oiretta omassa 1.3 mjet moottorissa ollut, mutta ei tuota koodia ole laittanut, vaan kiihdyttäessä kaasupoljin lattiaan menee limp modeen. Paineet nousee oikein tiettyyn vaiheeseen asti, mutta sitten alkaa putoamaan ja ecu laittaa suojamoodin päälle. Tuolla on pärjännyt "hennosti kaasutellen, mutta keväällä täytyy palata korjaushommiin.
Alkuperäisen kysyjän vika taisi ratketa ja hyvä niin, mutta tämä kuulosti tutulta. 2,4 JTD:ssä juuri tuollaista teki umpeen nokeentunut ahtopaineanturi, ja se kertoikin viastaan selvällä ahtopaineen vikakoodilla. Anturi ei muistaakseni ollut mikään kallis osa, ehkä kolmen kympin luokkaa. Vanha oli helppo puhaltaa puhtaaksi ja olisi luultavasti toiminut niinkin, mutta kun uusi osa oli jo ostettuna, niin ruuvasin sen kiinni.
Norppa
Viestit: 23
Liittynyt: 29.11.2018 15:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Mjet 1.3 (diesel) ongelmia.

Viesti Kirjoittaja Norppa »

Ja ettei vaan menis liian helpoksi, niin jotain kyrvähti taas. Pahvit keulassa ja kärry perässä. Kottero ei saanut jäähdytysilmaa kunnolla, vaan alkoi lämpenemään ja sytytti lämpöjen merkkivalonkin. Pysähdys pysäkille, pahvit pois keulasta ja takaisin tien päälle Lämmöt tippui samantien normaaliksi, mutta sytytti hetken päästä moottorin merkkivalon ja airbagin merkkivalon. Vikakoodina p0481, Solenoid valve relay command speed 2.

Ainakin flektin sulakkeen (iso 40A-sulake) oli käräyttänyt. Vikakoodi ei poistunut sulakkeenvaihdolla. Seuraavaksi relettä tunnustelemaan. Jos siinäkään ei ole vikaa niin varmaans saa alkaa taas johtoja räpeltämään. Flektin moottori saattaa kans olla vähän jumi-tilassa, koska ei moottorin lämmetessä pyörinyt ollenkaan.

Alkaa tuntuun pikkuhiljaa, että myyn "varaosien hinnalla" tuon murheen kryynin pois ja vaihdan takas saksalaiseen. Toisaalta, alkaa oleen jo kaikki mahdolliset osat vaihdettu niin vois kuvitella että kohta saa turvallisin mielin ajella. :D
Norppa
Viestit: 23
Liittynyt: 29.11.2018 15:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Mjet 1.3 (diesel) ongelmia.

Viesti Kirjoittaja Norppa »

Taas on saatu yks vika korjattua ja odotellaan nyt sitten seuraavaa. :D
Tuo edellämainittu kyrvähtänyt sulake oli loppujenlopuksi syypää vikakoodiriesaan. Uus maxi-sulake paikalleen ja vikakoodien nollaus niin ei enää häikäise merkkivalo mittaristossa.

Tähän väliin pakko hehkuttaa iCarsoftin merkkikohtaisia skannereita. Hain ensin Fiat/Alfa-skannerin ja totesin päteväksi vehkeeksi. Kävin sitten vaihtamassa sen monipuolisempaan. Tuohon uuteen skanneriin saa ladattua viiden merkin softat. Tällä hetkellä siinä on asennettuna MB ja Fiat/Alfa. Varmaan tuo VAG-ohjelmisto pitää vielä latailla ku tuntuu että kavereilla porsii noita kokoajan. :D

Tallikoneessa toki on MultiEcuScan, mutta näppärä tällanen mukana kulkeva skanneri. Oon huomannu että sitä kannattaa pitää mukana.
Vastaa Viestiin