Huohottimet ja kylmälima
Huohottimet ja kylmälima
Pienen hetken pääsi taas pohjoisessa maistelemaan oikeaa pakkasta ja kovasti tutut olivat kupletin juonet. Korean poikien moottorista sai lapioida varmasti litran kylmälimaa ja patonkimaan vehje ampui öljytikkuaan pihalle, Tipo 4 projektin ruotsalainen edustaja kävi huonosti, vaikka 3 kehitysversion huohotin asennettu (omistajan mukaan)
Itsellä ainakin Thema ja Marea myös jäädyttäneet huohottajansa kylmälimalla. Thema asettui kun kaasuläpän lämmitys alkoi toimia. Mareasta (ja muistakin italiaanoista) olen heittänyt ne lekussa olevat piippurassit menemään.
Vanhemmista autoista olen tullut johtopäätökseen, että taitavat olla aina niin väljiä, että paras kääntää huohotin ulkoilmaan.Kaasari kun jäätyy kaiketi ruiskua helpommin. Vettä tulee usein tippumalla, eikä se huohottajan hajukaan erityisen hyvä ole.
Aloin miettiä, että mikä olisi optimaalinen tapa toteuttaa moottorin huohotus. Kylmälimaan kaiketi vaikuttaa myös öljyn merkki / laatu, mutta uskoisin sen olevan pääasiassa kuitenkin kosteuden aiheuttamaan. Öljy on tosi hankala saada niin kuumaksi, että vesi haihtuisia ja kylmää pintaa moottorista usein löytyy.
Onko hyviä ratkaisuja joku sattunut näkemään ?
Itsellä ainakin Thema ja Marea myös jäädyttäneet huohottajansa kylmälimalla. Thema asettui kun kaasuläpän lämmitys alkoi toimia. Mareasta (ja muistakin italiaanoista) olen heittänyt ne lekussa olevat piippurassit menemään.
Vanhemmista autoista olen tullut johtopäätökseen, että taitavat olla aina niin väljiä, että paras kääntää huohotin ulkoilmaan.Kaasari kun jäätyy kaiketi ruiskua helpommin. Vettä tulee usein tippumalla, eikä se huohottajan hajukaan erityisen hyvä ole.
Aloin miettiä, että mikä olisi optimaalinen tapa toteuttaa moottorin huohotus. Kylmälimaan kaiketi vaikuttaa myös öljyn merkki / laatu, mutta uskoisin sen olevan pääasiassa kuitenkin kosteuden aiheuttamaan. Öljy on tosi hankala saada niin kuumaksi, että vesi haihtuisia ja kylmää pintaa moottorista usein löytyy.
Onko hyviä ratkaisuja joku sattunut näkemään ?
Re: Huohottimet ja kylmälima
Siihen liman kertymiseen ei kai ole muuta vaihtoehtoa kuin lämpimämpi maa.
Palamisessa vapautuu vesihöyryä , se vesihöyry tulee männänrenkaiden ohi hundramenttiin ja tiivistyy sitten kylmille pinnoille (ventttilikoppa/ huohotin) muodostaen tuota kermaa.
Huohottimeen voi koittaa värkätä vastuksen , tai vesikierron ja jotain eristystä päälle jolla estää jäätymisen.
Kylmä käynnistyksissä sitä taitaa kertyä eniten.
Moottoritilan eristäminen saattaa auttaa hieman.
Palamisessa vapautuu vesihöyryä , se vesihöyry tulee männänrenkaiden ohi hundramenttiin ja tiivistyy sitten kylmille pinnoille (ventttilikoppa/ huohotin) muodostaen tuota kermaa.
Huohottimeen voi koittaa värkätä vastuksen , tai vesikierron ja jotain eristystä päälle jolla estää jäätymisen.
Kylmä käynnistyksissä sitä taitaa kertyä eniten.
Moottoritilan eristäminen saattaa auttaa hieman.
Re: Huohottimet ja kylmälima
- Hyvät öljyt
- Oikea termostaatti
- Ajetaan kone edes välillä kuumaksi (ei pelkkää pätkäajoa)
Jos jäätyy, niin päin peräsintä suunniteltu huohotin (mm VAG on tässä mestari).
Yhdestäkään autosta ei ole huohotin limaantunut kun edm asiat on kunnossa. Tuo perheen ruotsinkulkine yhden kerran limasi huohottimen pakkasella umoeen, kun oli koneessa Motox:n öljyt, heikko termostaatti ja pätkäajoa. Edes Punto ei mählännyt huohotinta umpeen tai Bravo.
Bravossa itseasiassa tuli sitä jäätynyttä limaa huohottimen letkuun kovalla pakkasella pätkäajolla, mutta pitkässä ajossa sekin hävisi.
- Oikea termostaatti
- Ajetaan kone edes välillä kuumaksi (ei pelkkää pätkäajoa)
Jos jäätyy, niin päin peräsintä suunniteltu huohotin (mm VAG on tässä mestari).
Yhdestäkään autosta ei ole huohotin limaantunut kun edm asiat on kunnossa. Tuo perheen ruotsinkulkine yhden kerran limasi huohottimen pakkasella umoeen, kun oli koneessa Motox:n öljyt, heikko termostaatti ja pätkäajoa. Edes Punto ei mählännyt huohotinta umpeen tai Bravo.
Bravossa itseasiassa tuli sitä jäätynyttä limaa huohottimen letkuun kovalla pakkasella pätkäajolla, mutta pitkässä ajossa sekin hävisi.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Huohottimet ja kylmälima
Hyviä pointteja tullut esiin. Ja varmasti riittävä esilämmityskin lieventää tuskaa. Kampuran Stefan irtoaminen varmasti syö kukkaroa kaikista eniten. En tosin ole nähnyt kuin ranskalaisissa tätä vaivaa.
Pitää kai jostakin bongata nappis lada ja katsoa miten siinä huohotin toteutettu. Onko letkut paksut ja tuleeko lohkosta vai mistä? Joissain taitaa olla myös venakopasta letkun ilmanputsariin. Kun en vuosikymmenien takaa muista edes kaasarin jäätymisen noita idän vehkeitä vaivanneen, vaikka ohipuhallus oli ainakin riittävä.
Monien kaasaripelien muistan olleen aika tarkkoja imuilman lämmityksen suhteen ja itsekin 1300 kanssa sitä noitunut.
Meniköhän noissa huohotin ilmanputsariin vai kaasarin alapuolle imusarjaan? Luulisi kosteuden ajan oloon jäädyttävän myös ilmansuodattimen.
Pitää kai jostakin bongata nappis lada ja katsoa miten siinä huohotin toteutettu. Onko letkut paksut ja tuleeko lohkosta vai mistä? Joissain taitaa olla myös venakopasta letkun ilmanputsariin. Kun en vuosikymmenien takaa muista edes kaasarin jäätymisen noita idän vehkeitä vaivanneen, vaikka ohipuhallus oli ainakin riittävä.
Monien kaasaripelien muistan olleen aika tarkkoja imuilman lämmityksen suhteen ja itsekin 1300 kanssa sitä noitunut.
Meniköhän noissa huohotin ilmanputsariin vai kaasarin alapuolle imusarjaan? Luulisi kosteuden ajan oloon jäädyttävän myös ilmansuodattimen.
Re: Huohottimet ja kylmälima
Kalliimmaksi tulee kun jako hyppää kiitos jäätyneen venttiilikoneiston.
Sitikan 1.8:ssa kaksi tullut ko ongelman takia vastaan.
Lyhyttä ajoa ja huohotin venakopasta on huono yhdistelmä.
Sitikan 1.8:ssa kaksi tullut ko ongelman takia vastaan.
Lyhyttä ajoa ja huohotin venakopasta on huono yhdistelmä.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Huohottimet ja kylmälima
Sitä luuli että ladasukuinen 131 TC olisi ollut melko immuuni tuolle, kun samaan aikaan jotkut poikittaismoottorit oli koko ajan ongelmissa. Mutta niin vaan jääty vuostuhannen vaihteessa, vaikka päivässä tuli 200-250km eli ei todellakaan pätkä-ajoa. Kalliit moottoriöljyt lirisi Sulan teollisuusalueen asfaltille, huomasin vasta kun öljyvalo vilkahti. Mukava siivota sellainen konehuone, onneksi oli tee-itse halleja joissa pääsi talvella pesemään.
Putki menee lohkosta suoraan ylös putsariin, hiukan vaakaan alussa. Ei pitäisi olla mitenkään ongelmaherkkä.
Muistaakseni siinä oli vielä liekinsammutin paikoillaan ja otin pois tuon episodin myötä. Eikä ole ollut tuollaisia talviakaan, että huitelisi viikkoja lähellä kolmeakymppiä. Öljyt oli Mobilia, saattoi olla jopa mineraalit, noihin aikoihin siirryin synteettisiin kun kyllästytti vaihtaa 3-4tkm välein eli parhaimmillaan 2x kuukaudessa.
Se huohotin pitäis mennä täysin pystysuorassa ettei jäätyis, mahdollisimman isoa letkua eikä mitään liekinsammuttimia Suomen olosuhteissa.
Nyttenhän tuossa on keräin kun on tuplat, mutta tuskin sekään on immuuni kun letkuun tulee väkisin mutkia.
Putki menee lohkosta suoraan ylös putsariin, hiukan vaakaan alussa. Ei pitäisi olla mitenkään ongelmaherkkä.
Muistaakseni siinä oli vielä liekinsammutin paikoillaan ja otin pois tuon episodin myötä. Eikä ole ollut tuollaisia talviakaan, että huitelisi viikkoja lähellä kolmeakymppiä. Öljyt oli Mobilia, saattoi olla jopa mineraalit, noihin aikoihin siirryin synteettisiin kun kyllästytti vaihtaa 3-4tkm välein eli parhaimmillaan 2x kuukaudessa.
Se huohotin pitäis mennä täysin pystysuorassa ettei jäätyis, mahdollisimman isoa letkua eikä mitään liekinsammuttimia Suomen olosuhteissa.
Nyttenhän tuossa on keräin kun on tuplat, mutta tuskin sekään on immuuni kun letkuun tulee väkisin mutkia.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Huohottimet ja kylmälima
Aika paljon PSA:n moottoreita päätyi verkonpainoksi kun stefa lähti pois ajossa ja kaikki öljyt pakeni. Sitä en tiedä ajoivatko öljynpainevalot loistaen vai ei. Yhden muistan varmuudella, että kun valo syttyi oli kampiakseli ja lohko jo mennyttä.väisänen kirjoitti:Kalliimmaksi tulee kun jako hyppää kiitos jäätyneen venttiilikoneiston.
Sitikan 1.8:ssa kaksi tullut ko ongelman takia vastaan.
Lyhyttä ajoa ja huohotin venakopasta on huono yhdistelmä.
Re: Huohottimet ja kylmälima
Oliko ne bensakoneita? Dieselit on toimineet mulla talvella moitteetta, sekä TD että HDI. Muistelen että 405/406 bensakoneissa olisi moottorin etupuolella ollut huohotin ollut herkkä jäätymään.
Niin onko ylipäätään dieselit vähemmän "jäätäviä" ja miksi?
Niin onko ylipäätään dieselit vähemmän "jäätäviä" ja miksi?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Huohottimet ja kylmälima
Pahvia keulaan, niin ei jäädy.
Re: Huohottimet ja kylmälima
Bensakoneita olivat. Teoriassa kaiketi dieselin korkeampien puristusten pitäisi haihduttaa kosteutta? Mutta ei dieselien huohottimien jäätyminenkään tuntematonta ole. Ainakin näissä Ducato-sukuisissa on ne lämmitysvastukset.
Re: Huohottimet ja kylmälima
Omituisia ongelmia. Sohossakin menee huohotin moottorin etupuolella, eikä sekään ole koskaan jäätynyt omien tai isän (yli miljoona kilometriä soholla) kokemuksien mukaan.
Pari kertaa se pulloharja (liekkilukko?) jäätynyt, mutta heitetty aina helvettiin se.
Hätäapuna laittaisin vaikka semmoisen "foliopintaisen" retkipatja-solumuovi-mikälie-putkieristeen siihen huohottimen päälle. Näin tehtiin yhteen Audiin kun kolmatta kertaa korjattiin jäätynyttä huohotinta, eikä tuon jälkeen ongelmaa ollut.
Öljyn sekaan pääsevä vesi tai jäähdytinneste kyllä höyrystyessään sitten sotkee nuo huohottimet ihan antaumuksella.
Eikä venttiilikoppahuohotus ole minulla aiheuttanut mitään murhetta. Noinhan on esim. 127:ssa ja 1.2/16V Bravx:ssa, njet problemo.
Nyttenkin perheen väärämerkkinen lulla on wiinastettuna pätkäajolla. Vesihöyryn määrä palotapahtuman jäljiltä on infernaalinen, mutta ei näy kylmälimaa huohottimessa, korkissa tai öljytikussa ja tuo kone on jo varmasti vähän väljä (ainakin kolisee niin perkeleesti).
Kyllä väittäisin jotain olevan vialla, jos huohotin limaantuu umpeen. Volkkareissahan se huhottimen rakenne on niin perseestä, että jäätyy (säiliö, josta jyrkällä mutkalla ylöspäin laturin jäähyilman viimassa). Asia ratkaistiin niissä lämmitysvastuksella (joka hajoaa jatkuvasti).
Pari kertaa se pulloharja (liekkilukko?) jäätynyt, mutta heitetty aina helvettiin se.
Hätäapuna laittaisin vaikka semmoisen "foliopintaisen" retkipatja-solumuovi-mikälie-putkieristeen siihen huohottimen päälle. Näin tehtiin yhteen Audiin kun kolmatta kertaa korjattiin jäätynyttä huohotinta, eikä tuon jälkeen ongelmaa ollut.
Öljyn sekaan pääsevä vesi tai jäähdytinneste kyllä höyrystyessään sitten sotkee nuo huohottimet ihan antaumuksella.
Eikä venttiilikoppahuohotus ole minulla aiheuttanut mitään murhetta. Noinhan on esim. 127:ssa ja 1.2/16V Bravx:ssa, njet problemo.
Nyttenkin perheen väärämerkkinen lulla on wiinastettuna pätkäajolla. Vesihöyryn määrä palotapahtuman jäljiltä on infernaalinen, mutta ei näy kylmälimaa huohottimessa, korkissa tai öljytikussa ja tuo kone on jo varmasti vähän väljä (ainakin kolisee niin perkeleesti).
Kyllä väittäisin jotain olevan vialla, jos huohotin limaantuu umpeen. Volkkareissahan se huhottimen rakenne on niin perseestä, että jäätyy (säiliö, josta jyrkällä mutkalla ylöspäin laturin jäähyilman viimassa). Asia ratkaistiin niissä lämmitysvastuksella (joka hajoaa jatkuvasti).
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Huohottimet ja kylmälima
Palokaasua taitaa noissa ranskiksissa päästä keskivertoa enempi myös männänrenkaiden ohi?
Jos on pitkä matka vesihöyryllä ennekuin pääsee huohottimeen niin kyllä se sinne pataan sisälle tiivistyy koska jäähtyy ja enempi sitä silloin myös huohoittimeenkin tiivistyy. Kuten Sämpy laittoikin pystyssä oleva huohotin ei kerää tuota kakkaa samoin mitä vaakamambo
Minun ahdettu marea teki myös kylmälimaa reippaammin talvella. Huohotus maahan niin ei tehnyt jäätyminen kiusaa mutta haisi pasta liikennevaloissa.
Kypsyin käryihin ja muutin niin että imuilmanäänenvaimenninpömpelin rooli vaihtui ko laitteessa huohotineroittimeksi.
Kuukauden ajoin talvella ja jäätyi koko pömpeli halki
Jos on pitkä matka vesihöyryllä ennekuin pääsee huohottimeen niin kyllä se sinne pataan sisälle tiivistyy koska jäähtyy ja enempi sitä silloin myös huohoittimeenkin tiivistyy. Kuten Sämpy laittoikin pystyssä oleva huohotin ei kerää tuota kakkaa samoin mitä vaakamambo
Minun ahdettu marea teki myös kylmälimaa reippaammin talvella. Huohotus maahan niin ei tehnyt jäätyminen kiusaa mutta haisi pasta liikennevaloissa.
Kypsyin käryihin ja muutin niin että imuilmanäänenvaimenninpömpelin rooli vaihtui ko laitteessa huohotineroittimeksi.
Kuukauden ajoin talvella ja jäätyi koko pömpeli halki
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Huohottimet ja kylmälima
Työkaverilla Ooppeli 1,6-16V ampu stefat ulos, kun huohotin jääty...
-Juha-
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
Re: Huohottimet ja kylmälima
Kerran meni huohotin jäähän Themasta (2.0ie) ja pari kertaa Prismasta (1.6ie, molemmat siis TC-koneella.) Kummassakin ongelma korjaantui ja pysyi poissa öljymerkin vaihdolla. Theman tapauksessa huohottimen putsauksen yhteydessä lyhensin letkua, koska se jäi kaasuläpän alla "pussille," siis keräsi nesteet ja moskat alimpana olevaan kohtaan. Lisäksi siirsin liekinpysäyttimen kaasuläpän päästä letkun toiseen päähän lähelle konetta. En usko valmistajien laittelevan turhia osia autoihinsa, joten en heittänyt pois.
Huohottimen kautta menee aika suuria määriä kosteutta. Tämän huomasi, kun Y10:n turbotuksen yhteydessä tein budjettimallin öljynkeräimen huohottimeen limupullosta. Ei sinne juuri öljyä kertynyt, mutta vettä senkin edestä. Keräimen jälkeen kaasut meni turbon imupuolelle koneeseen poltettavaksi. Voisin kuvitella runsaasti huohottavan koneen enemmänkin pitävän huohottimen auki, kun koneesta tulisi koko ajan kuumia ohivuotokaasuja.
Huohottimen kautta menee aika suuria määriä kosteutta. Tämän huomasi, kun Y10:n turbotuksen yhteydessä tein budjettimallin öljynkeräimen huohottimeen limupullosta. Ei sinne juuri öljyä kertynyt, mutta vettä senkin edestä. Keräimen jälkeen kaasut meni turbon imupuolelle koneeseen poltettavaksi. Voisin kuvitella runsaasti huohottavan koneen enemmänkin pitävän huohottimen auki, kun koneesta tulisi koko ajan kuumia ohivuotokaasuja.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Huohottimet ja kylmälima
Nii ei ole jäätynyt huohottimet sen jälkeen kun jätti Mobilit kauppaan.. Sen jälkeen oli Shelliä ja Valvolinea.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net