Huohottimet ja kylmälima

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Huohottimet ja kylmälima

Viesti Kirjoittaja wellu »

Luigi kirjoitti:. Voisin kuvitella runsaasti huohottavan koneen enemmänkin pitävän huohottimen auki, kun koneesta tulisi koko ajan kuumia ohivuotokaasuja.
Tuo voi muuten äkkiseltään olla tottakin.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Huohottimet ja kylmälima

Viesti Kirjoittaja väisänen »

wellu kirjoitti:
Luigi kirjoitti:. Voisin kuvitella runsaasti huohottavan koneen enemmänkin pitävän huohottimen auki, kun koneesta tulisi koko ajan kuumia ohivuotokaasuja.
Tuo voi muuten äkkiseltään olla tottakin.
Ei, ei se teijön teoria totta ole.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Huohottimet ja kylmälima

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Huohotinputken voi eristää. Armaflex on käypä ratkaisu.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Huohottimet ja kylmälima

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Ongelmahan on lähinnä se kohta, jossa huohotinkaasut poistuvat kylmään imu- tai ulkoilmaan.
Entäs ne pakoputkeen ulostavat huohotinventtiilit? Jos pukkais huohotinkaasut sille puolelle. Jonkinlainen takaiskuventtiilihän siinä on...

Mirafiorissa on pelkkä nysä lohkon kyljessä, mutta tosiaan ikävä hajuhaitta kun pysähtyy. Cromassa ollut orggis systeemi, eikä muuta ongelmaa kuin toki välijäähdytin on joskus pitempään jatkuneilla pakkasilla jäätynyt.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Huohottimet ja kylmälima

Viesti Kirjoittaja wellu »

Ei tarvi takaiskua se pakoputkeen hönkivä. Sopivassa kulmassa sopivanlaiseen supistukseen kun liittyy, niin lopputuloksena on imu.

Toki jos putken tukitaan, on asia eri.
Minkä huollan, sen korjaan...
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Huohottimet ja kylmälima

Viesti Kirjoittaja VTO »

vvieri kirjoitti:Ongelmahan on lähinnä se kohta, jossa huohotinkaasut poistuvat kylmään imu- tai ulkoilmaan.
Entäs ne pakoputkeen ulostavat huohotinventtiilit? Jos pukkais huohotinkaasut sille puolelle. Jonkinlainen takaiskuventtiilihän siinä on...

Mirafiorissa on pelkkä nysä lohkon kyljessä, mutta tosiaan ikävä hajuhaitta kun pysähtyy. Cromassa ollut orggis systeemi, eikä muuta ongelmaa kuin toki välijäähdytin on joskus pitempään jatkuneilla pakkasilla jäätynyt.
Kaasarikoneessa huohottimesta imuilmaan tuleva kosteus jäädyttää myös tehokkaasti kaasarin kurkkua. Vaatii hyvän imuilman lämmityksen. Tuli mieleen, että jos laittaisi huohottimen imusarjaan ? Jos vielä sattuu olemaan vesikierto imusarjassa, niin saisi moottori aterioida kylmälimalla. Vai muuttuko imusarja jääpalakoneeksi?
Mielikuvitus ei riitä, mutta jos sen jarrutehostimesta haaroittaa, niin taitaa tehostin hävitä toiminnasta?
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Huohottimet ja kylmälima

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Kaipa siihen on syynsä, että huohottimesta on haaroitettu kaasarikoneessa vain pieni letku imusarjan puolelle ja siinäkin venttiili, joka sulkeutuu tyhjäkäynnillä.

Siis pikkukoneissa tuo venttiili. Isommissa on tuotu kaasuttimen alle sellaiseen kohtaan ettei sotke seoksia. On niissä silti joskus venttiili.

Kuinka moni ajaa kaasuttimella talvella? Helpointa on kumminkin laittaa se huohotin ulkoilmaan tai purkkiin, jos on ongelmia.

Sisäkiertoiseksi tarkoitettu huohotin ei välttämättä ole öljytiivis raisussa ajossa, jos letkun poistaa. Sen takia esimerkiksi moottoriradoilla pitää olla keräinpurkki. Kun siis öljyt loiskuu niin niitä voi roiskua ulos asti.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
jaketech
Viestit: 254
Liittynyt: 27.11.2009 02:16
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Huohottimet ja kylmälima

Viesti Kirjoittaja jaketech »

kuinkaha moni on turhaan vaihtanut kansipahvin kylmäliman takia ku "asentajat" sanoneet että jäähytinneste menee öljyn sekaan ja se tekee harmaan liman. ite tiiän aika monta tapausta.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Huohottimet ja kylmälima

Viesti Kirjoittaja VTO »

Sämpy kirjoitti:Kaipa siihen on syynsä, että huohottimesta on haaroitettu kaasarikoneessa vain pieni letku imusarjan puolelle ja siinäkin venttiili, joka sulkeutuu tyhjäkäynnillä.

Siis pikkukoneissa tuo venttiili. Isommissa on tuotu kaasuttimen alle sellaiseen kohtaan ettei sotke seoksia. On niissä silti joskus venttiili.

OLENKIN FUNTSINUT ETTÄ MIKÄ TUON OHUEN LETKUN MERKITYS ON JA KUMPAAN SUUNTAAN SIELLÄ TAVARAA KULKEE? KATSELIN SOLEXIN KAASARIA JA SE AVAA VENTTIILIN KUN KAASU ON POHJASSA. SILLOIN EI KAIKETI OLE IMUSARJASSAKAAN ALIPAINETTA AINAKAAN KOVINPALJOA? PUTKI ON MYÖS AIKA PYSTYASENNOSSA HUOHOTTIMEN TULOSSA ILMANPUTSARIIN. MIKSI SITÄ HUOHOTINKAASUA PITÄÄ KAASARIN ALLE SYÖTTÄÄ?

Kuinka moni ajaa kaasuttimella talvella? Helpointa on kumminkin laittaa se huohotin ulkoilmaan tai purkkiin, jos on ongelmia.
EI VARMAAN MONI. ITSE TULEE KUUKAUSI TAI KAKSI 1300:lla RULLAILTUA. SIIHEN LAITOIN SÄHKÖN HUOHOTTIMEN JA KAASARIN LIITOKSEEN, MUTTA KOSTEUTTA TULEE KUITENKIN REILUSTI. ULKOILMAAN KÄÄNTÄMINEN HYVÄ VAIHTOEHTO.

Sisäkiertoiseksi tarkoitettu huohotin ei välttämättä ole öljytiivis raisussa ajossa, jos letkun poistaa. Sen takia esimerkiksi moottoriradoilla pitää olla keräinpurkki. Kun siis öljyt loiskuu niin niitä voi roiskua ulos asti.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Huohottimet ja kylmälima

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Kannattaahan sitä huohotintöhkää syöttää mielummin imusarjaan kuin kaasutinta likaamaan jos mahdollista, mutta kun se lisääntynyt ilma ohi kaasuttimen sotkee kaasarin toiminnan eritoten tyhjäkäynnillä, niin pitänyt keksiä vippaskonsteja. Ilmeisesti tuollainen pikkuletku ei virtaa liikaa ja on otettu huomioon jo kaasuttimen säädöissä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Huohottimet ja kylmälima

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Se pikkuletku sinne kaasarin alle kandee pitää kiinni vaikka ilmanputsarista ottaa letkun pois ja suoraan ulkoilmaan. Se pikkuletku vähentää joutokäynnin käryjä. Toki väljään huohottavaan moottoriin auta mitään.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Vastaa Viestiin