Sivu 3/3

Re: Fiat Pandan nykiminen

Lähetetty: 09.01.2019 20:30
Kirjoittaja väisänen
Ennemmin oikea kokenut automekaanikko kuin oikea seppä :mrgreen:
Toivotaan että homma alkaa seljetä.

Re: Fiat Pandan nykiminen

Lähetetty: 10.01.2019 10:23
Kirjoittaja VTO
Vanhan liiton mekatsu vaihtaa polttimotkin moskalla. Pienemmät instrumentit ovat vain hienostelua.

Re: Fiat Pandan nykiminen

Lähetetty: 10.01.2019 10:50
Kirjoittaja Luigi
Ja haukkuu italian sähköt, kun lamppu ei edelleenkään toimi.

Re: Fiat Pandan nykiminen

Lähetetty: 10.01.2019 18:40
Kirjoittaja pentozal
Tänään tuli semmonen mahollinen teoria "sepän" luona ilmi että kun tankin laittaa täyteen ja tankin päällä olevat kelluke venttiilit vuotaa ja päästää bensaa siihen höyrysäiliöön. No sieltä se bensa sitten tärähtää imusarjaan ja aiheuttaa tukehtumista.. Kuulostaako järkevältä? Se höyrysäiliö kyllä haisee hiukan bensalle tankkauksen jälkeen, ja rauhoittuu kun ajaa.

Re: Fiat Pandan nykiminen

Lähetetty: 10.01.2019 19:08
Kirjoittaja wellu
pentozal kirjoitti:Tänään tuli semmonen mahollinen teoria "sepän" luona ilmi että kun tankin laittaa täyteen ja tankin päällä olevat kelluke venttiilit vuotaa ja päästää bensaa siihen höyrysäiliöön. No sieltä se bensa sitten tärähtää imusarjaan ja aiheuttaa tukehtumista.. Kuulostaako järkevältä? Se höyrysäiliö kyllä haisee hiukan bensalle tankkauksen jälkeen, ja rauhoittuu kun ajaa.
Tätä täällä on ehdoteltu.

Re: Fiat Pandan nykiminen

Lähetetty: 10.01.2019 19:55
Kirjoittaja pentozal
wellu kirjoitti:
pentozal kirjoitti:Tänään tuli semmonen mahollinen teoria "sepän" luona ilmi että kun tankin laittaa täyteen ja tankin päällä olevat kelluke venttiilit vuotaa ja päästää bensaa siihen höyrysäiliöön. No sieltä se bensa sitten tärähtää imusarjaan ja aiheuttaa tukehtumista.. Kuulostaako järkevältä? Se höyrysäiliö kyllä haisee hiukan bensalle tankkauksen jälkeen, ja rauhoittuu kun ajaa.
Tätä täällä on ehdoteltu.
Niimpäs olikin. Varmaan mäni jakeluun kun puhuttiin murteella.. :)

Mutta tuota mahdollisuutta pitää tutkia paremmin.

Re: Fiat Pandan nykiminen

Lähetetty: 10.01.2019 20:25
Kirjoittaja wellu
Sikäli jännä, jos ei generoi vikakoodeja tuosta, koska kuitenkin luulisin (MuTu), että tuokin EVAP (huurupönttö) on ECU:n valvonnan alaisena näin vähäpäästöisessä autossa.

Vanhemmista (jostain 90-luvulta) sen voi tuurilla jo viskata mäjelle ja tulpata letkut, mutta uudemmista ei välttämättä onnistu.


Sikäli suosittelisin kokeilemaan (mikäli mahdollista hajoittamatta mitään), tulpata EVAP:lle tuleva ja siitä lähtevä letku. Jos ei generoi vikakoodeja, sekä itse vika poistuu, niin varmasti tiedetään missä vika on. On sitten jokaisen omatunnosta kiinni, korjaako sen vai ajeleeko saastelaite "disabloituna" auringonlaskuun. :mrgreen:

Teoreettisesti tuon EVAP:n disabloiminen lisäisi polttoaineen kulutusta X% tietyssä kuormatilanteessa, koska huurut poltetaan moottorissa. Tämä kuitenkin teoria, ei kohtaa käytännön kanssa...

"Entäs ylipaine??"
Yhdenkään auton kanssa en ole tuommoista huomannut, eikä se EVAP pysty mitenkään olemaan "paineakku", jonne tankissa oleva ylipaine varastoidaan. Sen paine on aina MAX tankin paine ja jos auto seisoo vaikka +50°C paahteessa 6-7 tuntia, ei auto saa räjähtää. Ei EVAP tuolloin "oksenna" niitä kaasuja imusarjaankaan, jos auto ei käy, koska niin se ei saa tehdä (moottoria ei voi täyttää bensalla eikä huuruja saa laskea ulkoilmaan).
Jokaisessa tutkimassani autossa on aina ollut jokin "varoke" ylipaineen varalta. Yleensä tämä on ollut korkissa oleva venttiili, josta korvausilma otetaan (vuotaa riittävällä paineella ulospäin, eli tankki "hengittää").

Re: Fiat Pandan nykiminen

Lähetetty: 10.01.2019 21:19
Kirjoittaja pentozal
wellu kirjoitti:Sikäli jännä, jos ei generoi vikakoodeja tuosta, koska kuitenkin luulisin (MuTu), että tuokin EVAP (huurupönttö) on ECU:n valvonnan alaisena näin vähäpäästöisessä autossa.

Vanhemmista (jostain 90-luvulta) sen voi tuurilla jo viskata mäjelle ja tulpata letkut, mutta uudemmista ei välttämättä onnistu.


Sikäli suosittelisin kokeilemaan (mikäli mahdollista hajoittamatta mitään), tulpata EVAP:lle tuleva ja siitä lähtevä letku. Jos ei generoi vikakoodeja, sekä itse vika poistuu, niin varmasti tiedetään missä vika on. On sitten jokaisen omatunnosta kiinni, korjaako sen vai ajeleeko saastelaite "disabloituna" auringonlaskuun. :mrgreen:

Teoreettisesti tuon EVAP:n disabloiminen lisäisi polttoaineen kulutusta X% tietyssä kuormatilanteessa, koska huurut poltetaan moottorissa. Tämä kuitenkin teoria, ei kohtaa käytännön kanssa...

"Entäs ylipaine??"
Yhdenkään auton kanssa en ole tuommoista huomannut, eikä se EVAP pysty mitenkään olemaan "paineakku", jonne tankissa oleva ylipaine varastoidaan. Sen paine on aina MAX tankin paine ja jos auto seisoo vaikka +50°C paahteessa 6-7 tuntia, ei auto saa räjähtää. Ei EVAP tuolloin "oksenna" niitä kaasuja imusarjaankaan, jos auto ei käy, koska niin se ei saa tehdä (moottoria ei voi täyttää bensalla eikä huuruja saa laskea ulkoilmaan).
Jokaisessa tutkimassani autossa on aina ollut jokin "varoke" ylipaineen varalta. Yleensä tämä on ollut korkissa oleva venttiili, josta korvausilma otetaan (vuotaa riittävällä paineella ulospäin, eli tankki "hengittää").
Aina tankkauksen jälkeen tulee nuo ensimmäisellä sivulla olevat häiriöt.

Re: Fiat Pandan nykiminen

Lähetetty: 10.01.2019 21:21
Kirjoittaja pentozal
Ja korjaus vaatisi varmaan tankin vaihdon. Ne kellukkeet ei varmaan ole vaihettavia, ja toisekseen miksi ei tankkia vaihtais kun irrottamaan sen joutuu kummiskin.

Re: Fiat Pandan nykiminen

Lähetetty: 10.01.2019 22:52
Kirjoittaja wellu
pentozal kirjoitti:Ja korjaus vaatisi varmaan tankin vaihdon. Ne kellukkeet ei varmaan ole vaihettavia, ja toisekseen miksi ei tankkia vaihtais kun irrottamaan sen joutuu kummiskin.
Anteeksi, nyt olen tyhmä ja kysyn, mitkä kellukkeet?

Vai menikö minulta nyt jotain vakavasti ohi... :oops:

Re: Fiat Pandan nykiminen

Lähetetty: 10.01.2019 23:30
Kirjoittaja pentozal
Ne kohoventtiilit, vai miksiköhän niitä kutsutaan.. Mitkä estää bensan valumisen jos auto menee mukkelis makkelis. Ja niitten kautta ne höyryt mänee siihen höyrypönttöön.

Re: Fiat Pandan nykiminen

Lähetetty: 11.01.2019 12:23
Kirjoittaja pentozal
Tänään koitin ajella piuha irti siitä evap venttiilistä. Ei ainakaan oireillut enempää, mutta eikö joku häiriö ilmoitus kuuluisi asiaan?

Re: Fiat Pandan nykiminen

Lähetetty: 18.01.2019 11:08
Kirjoittaja pentozal
Tankkasin aamulla ja jätin vajaaksi, ei nykinöitä..

Re: Fiat Pandan nykiminen

Lähetetty: 05.05.2019 11:53
Kirjoittaja pentozal
Auto on pelannut hyvin kun olen ajanut vajaalla tankilla. Toissa viikolla sattui vahinko ja tankkasin täyteen mutta nykinöitä ei tullut. Eikä tullut nytkään kun tankkasin täyteen toisenkin kerran. Arvelen että silloin kun nykinöitä ilmaantui, olin liian aktiivinen tankkaaja. En laskenut tankkia alle puolen välin. Nyt kun ajaa bensavalolle asti niin höyrypönttö varmaan pysyy kuivana, tai sitten ne venttiilit tankinpäällä ei enää vuoda..?