Fiat Pandan nykiminen

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Fiat Pandan nykiminen

Viesti Kirjoittaja pentozal »

Tästä on jo puhuttu tuossa "pandan kulutus" ketjussa, mutta arvelin tehä uuden kun arvelen että kuhan nykiminen selviää niin kulutuskin pienenee.

Eli, on ollu semmosta ongelmaa että auto rupeaa ajossa nykimään. Nykimisen ilmaannuttua auto kummiskin kiihtyy hyvin ja ilman nykinöitä, tyhjäkäynti on hyvä. Mikä tässä on jännää, niin se kun ajelee puolella tankilla niin mielestäni mitään rehellistä nykimistä ei ole. Mutta sitten kun tankkaan auton täyteen niin tietää jo että kohta nykyttää ja heittää moottorihäiriötä.

Tässä häröt:
Fiuden häröt.jpg
Fiuden häröt.jpg (22.68 KiB) Katsottu 3282 kertaa
Autoon on vaihdettu tulpat, puolat ja johdot. Kaasuläppäkoteloa olen putsaillut. Muutkin huollot tehty. Pakokaasutestiin menen kunhan kaveri saa uudet laitteet.

Mitä tästä voi vielä tarkastaa. Lambdoja en kehtaa ruveta vaihtamaan ihan vaan kokeilumielessä.. Vai kannattaako, voisko sieltä vika löytyä? Kuinka näissä ilmamassamittari? Vai mikä se on mikä siinä imusarjassa painetta haistelee, voiko se temppuilla?

Vai liekkö ECU sökö? Nyt jos vielä nuita sytytyskatkoja herjaa niin..
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Fiat Pandan nykiminen

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Meneekö tankkiin tarpeeksi korvausilmaa?
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: Fiat Pandan nykiminen

Viesti Kirjoittaja pentozal »

Ainakin nykimistä oli kun koitin ajella tankin korkki auki.
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: Fiat Pandan nykiminen

Viesti Kirjoittaja pentozal »

Nipa kirjoitti:Meneekö tankkiin tarpeeksi korvausilmaa?
Voisin aika varmasti sanoa että tankkiin ei mene tarpeeksi korvausilmaa täydellä tankilla. Eilen tankkasin auton täyteen ja ajelin kotiin. Avasin auton ollessa sammuksissa tankin korkin ja aikamoinen suhahus kuulu. No aamulla kun laitoin auton piuhaan niin avasin taas korkin ja sieltä kuului semmonen lotina, eli varmaan ilmaa pääs tankkiin. Kylillä ajelessa auto taas nyki. Ennen tankkausta auto toimi ilman nykinöitä. Sillon bensaa oli pikkasen alta 3/4 tankillista.
Onko näissä joku venttiili, ja jos on niin missä? Tankkaus onnistuu pistooli pohjassa, eli sillon ilma pääsee bensan edestä pois. Tietysti tankkausreikä ei niin tiivis ole etteikö sitä kautta pääse ilma pakenemaan. Pitää ottaa irti se ohkanen letku mikä on tankkausletkun alapuolella ja kattoa onko siellä jotain tukosta..
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat Pandan nykiminen

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tankista ei pääse kumminkaan ilmaa ulospäin, joten jos auton seistessä ilma tai bensa lämpenee, kertyy tankkiin painetta joka sihahtaa kun korkin avaa. Kuitenkaan ajon jälkeen ei pitäisi sihahtaa koska alipainetta sinne ei kerry ja moottori on imenyt paineet pois. Yleensä jostain tankin päältä lähtee pikkuletku auton korin sisään ja letkussa on venttiili joka päästää ilmaa tankkiinpäin mutta ei pois. Toisaalta "uudemmissa" tuo saattaa olla hoidettu jotenkin samalla kuin bensahöyryjen kierräytys, jotka menee moottoriin, en tiedä varmasti, joskus tankista lähtee useita pikkuletkuja joitten tarkoitus jää hämäräksi. Se vähän isompi letku tankin päältä tankkausliitännän juureen on vain sitä varten että tankista pääsee ilmaa pois tankatessa, se ei ole tuuletus ulkoilmaan.

Oliko näissä muuten tyyppivikana tankkaushaitarin rikkoutuminen pyöräkotelossa, jonka seurauksena tankkiin pääsee hiekkaa ja vettä? Silloin tosin ei luulisi sihahtelevan.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat Pandan nykiminen

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Sen verran muokkausta, että joissain korvausilma on hoidettu tankin korkin kautta, jossa venttiili. Onko tässä alkuperäinen korkki?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: Fiat Pandan nykiminen

Viesti Kirjoittaja pentozal »

Sämpy kirjoitti:Sen verran muokkausta, että joissain korvausilma on hoidettu tankin korkin kautta, jossa venttiili. Onko tässä alkuperäinen korkki?
Luulisin että on orkkis.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat Pandan nykiminen

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Eikös näissä oo jo se evap venttiili , jos oikeen kovan alipaineen tekee niin vuotaiskohan se .
Tai tietysti on kun se oli jo 90 luvun uunossa.
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: Fiat Pandan nykiminen

Viesti Kirjoittaja pentozal »

Wesulius kirjoitti:Eikös näissä oo jo se evap venttiili , jos oikeen kovan alipaineen tekee niin vuotaiskohan se .
Tai tietysti on kun se oli jo 90 luvun uunossa.
Onkos tuo evap siinä imusarjan kylessä?
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Pandan nykiminen

Viesti Kirjoittaja wellu »

pentozal kirjoitti:
Wesulius kirjoitti:Eikös näissä oo jo se evap venttiili , jos oikeen kovan alipaineen tekee niin vuotaiskohan se .
Tai tietysti on kun se oli jo 90 luvun uunossa.
Onkos tuo evap siinä imusarjan kylessä?
EVAP on pakokaasun huurujen talteenotto/suodatusjärjestelmä. Tavallisesti jossain päin auton moottoritilaa on "aktiivihiilipönttö", johon tulee letkut polttoainetankista.
Sopivassa kuormitustilanteessa tuo EVAP tyhjentää suodatetut huurut imusarjaan, jolloin ne poltetaan moottorissa.

En tiedä missäpäin Pandaa se on, mutta epäilisin olevan jossainpäin auton etuosassa. Selviää kun seurailee minne kaikkialle polttoaineputkia menee konehuoneessa (yksi tulo, ehkä yksi paluu ja EVAPin putket).

Sanoisin ettei vika ole EVAPissa eikä tankin huohotuksessa. Kaikki autot mitä olen koskaan joutunut tankkaamaan, ovat päästäneet tuon "TSSUHH" -äänen korkkia avatessa. Tankkiin kait kuuluu muodostua pieni alipaine, ettei EVAP joudu suodattelemaan kesken ajon. Tai näin luulisin.

Jos Pandassa on kerta puolat, sytytysjohdot ja -tulpat kunnossa, sekä kaasuläppä puhdistettu, niin eipä ole enään tiedossa mikä moista voisi aiheuttaa. 1.2/16V moottorissa imusarjan paineanturin (MAP) tukkeutuminen ja/tai kaasuläpän asentoanturin huono kunto aiheuttivat myös kuvatunlaista ongelmaa, mutta 1.2/8V moottorin yhteydessä en moiseen ole kuunaan törmännyt.

Sensijaan järestään kaikki "8V-FIRET" ennen tuota pakosarja-katalysaattoriversiota (mikä siis on mk2 Puntosta eteenpäin, myös Pandassa) ovat käyneet esim. tyhjäkäyntiä todella tasaisesti (kolikko pysyy koneen päällä pystyssä) ja ala-/keskialueen vääntö on ollut tasaista. Sensijaan nuo myöhemmät "8V-FIRET" ovat omien kokemuksien mukaan kaikki käyneet tyhjäkäyntiä kyllä tasaisesti, mutta jotenkin hiuka hytkyen/heijaten vaikka kaikki olisi kunnossa ja uutta. Samaten ala-/keskialueen vääntö on minusta noissa uudemmissa jotenkin laimeampaa, vaikkei se suorituskyvyssä näykkään (moottorin ääni pölynimurimaisempi?).


Ilmiö ei ole minulle tuttu pelkästään Fiatin pikkumoottoreissa. Toyotan koneiden kanssa huomannut ihan saman, että -90luvun pikkukoneet käyvät kauniisti, mutta 2000-luvun Yaris kuulostaa dieseliltä kun käynti niin karheaa (kuin puntossakin). Liekkö tosiaan johonkin päästöihin liittyvää, voi hyvin ollakkin. Fiat sinnitteli yllättävän pitkään esim. ilman EGR:ää, joten voisikohan tuo liittyä siihenkin? Samoin teki esimerkiksi mainitsemani Toyota.

Semmostakin hulluutta voisi kokeilla, että kytkee akun irti parin tunnin ajaksi. Tuskin auttaa mihinkään, mutta resetoi ruiskun noin. Googlettamalla löytyy varmasti lisätietoa.
MES:lla tuon resetoinnin voi muistaakseni myöskin tehdä. Täydellisen resetoinnin jälkeen on tietty proseduuri, mikä pitää suorittaa. Siinä moottori kierrätetään pari kertaa rajoittimelle ja ajetaan tietyllä tavalla, jotta ruisku hakee raja-arvot antureille ja komponenteille.
Minkä huollan, sen korjaan...
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: Fiat Pandan nykiminen

Viesti Kirjoittaja pentozal »

wellu kirjoitti:
pentozal kirjoitti:
Wesulius kirjoitti:Eikös näissä oo jo se evap venttiili , jos oikeen kovan alipaineen tekee niin vuotaiskohan se .
Tai tietysti on kun se oli jo 90 luvun uunossa.
Onkos tuo evap siinä imusarjan kylessä?
EVAP on pakokaasun huurujen talteenotto/suodatusjärjestelmä. Tavallisesti jossain päin auton moottoritilaa on "aktiivihiilipönttö", johon tulee letkut polttoainetankista.
Sopivassa kuormitustilanteessa tuo EVAP tyhjentää suodatetut huurut imusarjaan, jolloin ne poltetaan moottorissa.

En tiedä missäpäin Pandaa se on, mutta epäilisin olevan jossainpäin auton etuosassa. Selviää kun seurailee minne kaikkialle polttoaineputkia menee konehuoneessa (yksi tulo, ehkä yksi paluu ja EVAPin putket).

Sanoisin ettei vika ole EVAPissa eikä tankin huohotuksessa. Kaikki autot mitä olen koskaan joutunut tankkaamaan, ovat päästäneet tuon "TSSUHH" -äänen korkkia avatessa. Tankkiin kait kuuluu muodostua pieni alipaine, ettei EVAP joudu suodattelemaan kesken ajon. Tai näin luulisin.

Jos Pandassa on kerta puolat, sytytysjohdot ja -tulpat kunnossa, sekä kaasuläppä puhdistettu, niin eipä ole enään tiedossa mikä moista voisi aiheuttaa. 1.2/16V moottorissa imusarjan paineanturin (MAP) tukkeutuminen ja/tai kaasuläpän asentoanturin huono kunto aiheuttivat myös kuvatunlaista ongelmaa, mutta 1.2/8V moottorin yhteydessä en moiseen ole kuunaan törmännyt.

Sensijaan järestään kaikki "8V-FIRET" ennen tuota pakosarja-katalysaattoriversiota (mikä siis on mk2 Puntosta eteenpäin, myös Pandassa) ovat käyneet esim. tyhjäkäyntiä todella tasaisesti (kolikko pysyy koneen päällä pystyssä) ja ala-/keskialueen vääntö on ollut tasaista. Sensijaan nuo myöhemmät "8V-FIRET" ovat omien kokemuksien mukaan kaikki käyneet tyhjäkäyntiä kyllä tasaisesti, mutta jotenkin hiuka hytkyen/heijaten vaikka kaikki olisi kunnossa ja uutta. Samaten ala-/keskialueen vääntö on minusta noissa uudemmissa jotenkin laimeampaa, vaikkei se suorituskyvyssä näykkään (moottorin ääni pölynimurimaisempi?).


Ilmiö ei ole minulle tuttu pelkästään Fiatin pikkumoottoreissa. Toyotan koneiden kanssa huomannut ihan saman, että -90luvun pikkukoneet käyvät kauniisti, mutta 2000-luvun Yaris kuulostaa dieseliltä kun käynti niin karheaa (kuin puntossakin). Liekkö tosiaan johonkin päästöihin liittyvää, voi hyvin ollakkin. Fiat sinnitteli yllättävän pitkään esim. ilman EGR:ää, joten voisikohan tuo liittyä siihenkin? Samoin teki esimerkiksi mainitsemani Toyota.

Semmostakin hulluutta voisi kokeilla, että kytkee akun irti parin tunnin ajaksi. Tuskin auttaa mihinkään, mutta resetoi ruiskun noin. Googlettamalla löytyy varmasti lisätietoa.
MES:lla tuon resetoinnin voi muistaakseni myöskin tehdä. Täydellisen resetoinnin jälkeen on tietty proseduuri, mikä pitää suorittaa. Siinä moottori kierrätetään pari kertaa rajoittimelle ja ajetaan tietyllä tavalla, jotta ruisku hakee raja-arvot antureille ja komponenteille.
Kiitos vastauksesta.

Sen unohdin mainita että tämä on 1.1 koneella, mutta sama taitaa muuten olla kun 1.2. Akun irrotustakin olen kokeillut, MES.in resetointia en ole uskaltanut kokeilla, vielä..

Kyllä tuo ongelma liittyy täyteen tankkiin. Tänään arveltiin että käydään Joensuussa ostamassa pikkasen kuohuvaa ja muuta naposteltavaa. Kun lähdettiin, oli täyteen tankkauksen jälkeen ajeltu noin 50km. Joensuuhun päin ajellessa oli nykimistä, siis ihan rehellistä nykimistä. Meiltä Joensuuhun on noin 50km. Kotiin ajellessa ei sitten rehellistä nykimistä ollut. Ja tämä on todettu monta kertaa työmatkoillakin Joensuuhun ja takas kotiin välillä. Mutta pitää seurailla niitä letkuja ja kattoa löytyykö mitään. Tosin mahdollinen huohotin ongelma ei selitä 7 litran kulutusta..

Hommasin tuohon toisen polttoainekorkin, katellaan onko vaikutusta.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Pandan nykiminen

Viesti Kirjoittaja wellu »

Mikäli se EVAP on rikki niin, että "vuotaa" koneeseen, voisi tuommoinen olla mahdollista.

Onko kulutus sama täydellä ja tyhjällä tankilla?
Minkä huollan, sen korjaan...
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: Fiat Pandan nykiminen

Viesti Kirjoittaja pentozal »

Ja tuo EVAP vissiin antaisi jotain häiriö ilmoitustakin..?
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: Fiat Pandan nykiminen

Viesti Kirjoittaja pentozal »

fiat.png
fiat.png (48.88 KiB) Katsottu 2772 kertaa
Mikäs tuo numero 4 möykky on?
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: Fiat Pandan nykiminen

Viesti Kirjoittaja pentozal »

wellu kirjoitti:Mikäli se EVAP on rikki niin, että "vuotaa" koneeseen, voisi tuommoinen olla mahdollista.

Onko kulutus sama täydellä ja tyhjällä tankilla?
Mielestäni kyllä.
Vastaa Viestiin