Fiat Pandan nykiminen
Re: Fiat Pandan nykiminen
Ennemmin oikea kokenut automekaanikko kuin oikea seppä
Toivotaan että homma alkaa seljetä.
Toivotaan että homma alkaa seljetä.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Fiat Pandan nykiminen
Vanhan liiton mekatsu vaihtaa polttimotkin moskalla. Pienemmät instrumentit ovat vain hienostelua.
Re: Fiat Pandan nykiminen
Ja haukkuu italian sähköt, kun lamppu ei edelleenkään toimi.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Fiat Pandan nykiminen
Tänään tuli semmonen mahollinen teoria "sepän" luona ilmi että kun tankin laittaa täyteen ja tankin päällä olevat kelluke venttiilit vuotaa ja päästää bensaa siihen höyrysäiliöön. No sieltä se bensa sitten tärähtää imusarjaan ja aiheuttaa tukehtumista.. Kuulostaako järkevältä? Se höyrysäiliö kyllä haisee hiukan bensalle tankkauksen jälkeen, ja rauhoittuu kun ajaa.
Re: Fiat Pandan nykiminen
Tätä täällä on ehdoteltu.pentozal kirjoitti:Tänään tuli semmonen mahollinen teoria "sepän" luona ilmi että kun tankin laittaa täyteen ja tankin päällä olevat kelluke venttiilit vuotaa ja päästää bensaa siihen höyrysäiliöön. No sieltä se bensa sitten tärähtää imusarjaan ja aiheuttaa tukehtumista.. Kuulostaako järkevältä? Se höyrysäiliö kyllä haisee hiukan bensalle tankkauksen jälkeen, ja rauhoittuu kun ajaa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Pandan nykiminen
Niimpäs olikin. Varmaan mäni jakeluun kun puhuttiin murteella..wellu kirjoitti:Tätä täällä on ehdoteltu.pentozal kirjoitti:Tänään tuli semmonen mahollinen teoria "sepän" luona ilmi että kun tankin laittaa täyteen ja tankin päällä olevat kelluke venttiilit vuotaa ja päästää bensaa siihen höyrysäiliöön. No sieltä se bensa sitten tärähtää imusarjaan ja aiheuttaa tukehtumista.. Kuulostaako järkevältä? Se höyrysäiliö kyllä haisee hiukan bensalle tankkauksen jälkeen, ja rauhoittuu kun ajaa.
Mutta tuota mahdollisuutta pitää tutkia paremmin.
Re: Fiat Pandan nykiminen
Sikäli jännä, jos ei generoi vikakoodeja tuosta, koska kuitenkin luulisin (MuTu), että tuokin EVAP (huurupönttö) on ECU:n valvonnan alaisena näin vähäpäästöisessä autossa.
Vanhemmista (jostain 90-luvulta) sen voi tuurilla jo viskata mäjelle ja tulpata letkut, mutta uudemmista ei välttämättä onnistu.
Sikäli suosittelisin kokeilemaan (mikäli mahdollista hajoittamatta mitään), tulpata EVAP:lle tuleva ja siitä lähtevä letku. Jos ei generoi vikakoodeja, sekä itse vika poistuu, niin varmasti tiedetään missä vika on. On sitten jokaisen omatunnosta kiinni, korjaako sen vai ajeleeko saastelaite "disabloituna" auringonlaskuun.
Teoreettisesti tuon EVAP:n disabloiminen lisäisi polttoaineen kulutusta X% tietyssä kuormatilanteessa, koska huurut poltetaan moottorissa. Tämä kuitenkin teoria, ei kohtaa käytännön kanssa...
"Entäs ylipaine??"
Yhdenkään auton kanssa en ole tuommoista huomannut, eikä se EVAP pysty mitenkään olemaan "paineakku", jonne tankissa oleva ylipaine varastoidaan. Sen paine on aina MAX tankin paine ja jos auto seisoo vaikka +50°C paahteessa 6-7 tuntia, ei auto saa räjähtää. Ei EVAP tuolloin "oksenna" niitä kaasuja imusarjaankaan, jos auto ei käy, koska niin se ei saa tehdä (moottoria ei voi täyttää bensalla eikä huuruja saa laskea ulkoilmaan).
Jokaisessa tutkimassani autossa on aina ollut jokin "varoke" ylipaineen varalta. Yleensä tämä on ollut korkissa oleva venttiili, josta korvausilma otetaan (vuotaa riittävällä paineella ulospäin, eli tankki "hengittää").
Vanhemmista (jostain 90-luvulta) sen voi tuurilla jo viskata mäjelle ja tulpata letkut, mutta uudemmista ei välttämättä onnistu.
Sikäli suosittelisin kokeilemaan (mikäli mahdollista hajoittamatta mitään), tulpata EVAP:lle tuleva ja siitä lähtevä letku. Jos ei generoi vikakoodeja, sekä itse vika poistuu, niin varmasti tiedetään missä vika on. On sitten jokaisen omatunnosta kiinni, korjaako sen vai ajeleeko saastelaite "disabloituna" auringonlaskuun.
Teoreettisesti tuon EVAP:n disabloiminen lisäisi polttoaineen kulutusta X% tietyssä kuormatilanteessa, koska huurut poltetaan moottorissa. Tämä kuitenkin teoria, ei kohtaa käytännön kanssa...
"Entäs ylipaine??"
Yhdenkään auton kanssa en ole tuommoista huomannut, eikä se EVAP pysty mitenkään olemaan "paineakku", jonne tankissa oleva ylipaine varastoidaan. Sen paine on aina MAX tankin paine ja jos auto seisoo vaikka +50°C paahteessa 6-7 tuntia, ei auto saa räjähtää. Ei EVAP tuolloin "oksenna" niitä kaasuja imusarjaankaan, jos auto ei käy, koska niin se ei saa tehdä (moottoria ei voi täyttää bensalla eikä huuruja saa laskea ulkoilmaan).
Jokaisessa tutkimassani autossa on aina ollut jokin "varoke" ylipaineen varalta. Yleensä tämä on ollut korkissa oleva venttiili, josta korvausilma otetaan (vuotaa riittävällä paineella ulospäin, eli tankki "hengittää").
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Pandan nykiminen
Aina tankkauksen jälkeen tulee nuo ensimmäisellä sivulla olevat häiriöt.wellu kirjoitti:Sikäli jännä, jos ei generoi vikakoodeja tuosta, koska kuitenkin luulisin (MuTu), että tuokin EVAP (huurupönttö) on ECU:n valvonnan alaisena näin vähäpäästöisessä autossa.
Vanhemmista (jostain 90-luvulta) sen voi tuurilla jo viskata mäjelle ja tulpata letkut, mutta uudemmista ei välttämättä onnistu.
Sikäli suosittelisin kokeilemaan (mikäli mahdollista hajoittamatta mitään), tulpata EVAP:lle tuleva ja siitä lähtevä letku. Jos ei generoi vikakoodeja, sekä itse vika poistuu, niin varmasti tiedetään missä vika on. On sitten jokaisen omatunnosta kiinni, korjaako sen vai ajeleeko saastelaite "disabloituna" auringonlaskuun.
Teoreettisesti tuon EVAP:n disabloiminen lisäisi polttoaineen kulutusta X% tietyssä kuormatilanteessa, koska huurut poltetaan moottorissa. Tämä kuitenkin teoria, ei kohtaa käytännön kanssa...
"Entäs ylipaine??"
Yhdenkään auton kanssa en ole tuommoista huomannut, eikä se EVAP pysty mitenkään olemaan "paineakku", jonne tankissa oleva ylipaine varastoidaan. Sen paine on aina MAX tankin paine ja jos auto seisoo vaikka +50°C paahteessa 6-7 tuntia, ei auto saa räjähtää. Ei EVAP tuolloin "oksenna" niitä kaasuja imusarjaankaan, jos auto ei käy, koska niin se ei saa tehdä (moottoria ei voi täyttää bensalla eikä huuruja saa laskea ulkoilmaan).
Jokaisessa tutkimassani autossa on aina ollut jokin "varoke" ylipaineen varalta. Yleensä tämä on ollut korkissa oleva venttiili, josta korvausilma otetaan (vuotaa riittävällä paineella ulospäin, eli tankki "hengittää").
Re: Fiat Pandan nykiminen
Ja korjaus vaatisi varmaan tankin vaihdon. Ne kellukkeet ei varmaan ole vaihettavia, ja toisekseen miksi ei tankkia vaihtais kun irrottamaan sen joutuu kummiskin.
Re: Fiat Pandan nykiminen
Anteeksi, nyt olen tyhmä ja kysyn, mitkä kellukkeet?pentozal kirjoitti:Ja korjaus vaatisi varmaan tankin vaihdon. Ne kellukkeet ei varmaan ole vaihettavia, ja toisekseen miksi ei tankkia vaihtais kun irrottamaan sen joutuu kummiskin.
Vai menikö minulta nyt jotain vakavasti ohi...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Pandan nykiminen
Ne kohoventtiilit, vai miksiköhän niitä kutsutaan.. Mitkä estää bensan valumisen jos auto menee mukkelis makkelis. Ja niitten kautta ne höyryt mänee siihen höyrypönttöön.
Viimeksi muokannut pentozal, 11.01.2019 12:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Fiat Pandan nykiminen
Tänään koitin ajella piuha irti siitä evap venttiilistä. Ei ainakaan oireillut enempää, mutta eikö joku häiriö ilmoitus kuuluisi asiaan?
Re: Fiat Pandan nykiminen
Tankkasin aamulla ja jätin vajaaksi, ei nykinöitä..
Re: Fiat Pandan nykiminen
Auto on pelannut hyvin kun olen ajanut vajaalla tankilla. Toissa viikolla sattui vahinko ja tankkasin täyteen mutta nykinöitä ei tullut. Eikä tullut nytkään kun tankkasin täyteen toisenkin kerran. Arvelen että silloin kun nykinöitä ilmaantui, olin liian aktiivinen tankkaaja. En laskenut tankkia alle puolen välin. Nyt kun ajaa bensavalolle asti niin höyrypönttö varmaan pysyy kuivana, tai sitten ne venttiilit tankinpäällä ei enää vuoda..?