903 cc moottorin piristys?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
PeteP
Viestit: 15
Liittynyt: 09.12.2018 11:12

903 cc moottorin piristys?

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Kun noita 767cc, 843cc ja 903cc koneita on piristelty viitisenkymmentä vuotta. Kysyisin hyviä vinkkejä kohtuulliseen piristämiseen, jonka tavoitteena nykyliikenteessä pysymisen tehotaso noin 60 - 70hv. Lähtökohtana on 5 vaihteinen 903cc Stella ja auton alkuperäisyyttä tulisi kunnioittaa, eli uudemmat esim. Punton koneet lasketaan pois laskuista. Ilmeisesti Stradan ja Sportin 1050 OHC moottori tarvitsee myös vaihdelaatikon kuoren vaihdon, eli unohdetaan sekin toistaiseksi. Jos nykyinen kuutiotilavuus 903cc säilytetään ja moottoriin asennetaan esim: peltisatsi ja Abarth-putkisto, kaksikurkkuinen weber (32), Abarthin nokka-akseli 295 astetta? Mahdollisesti kärjetön sytytys ja kannesta otetaan esim. milli pois (paljonko on kokemusperäisesti on otettu?) Lisäksi kanavisto kiillotetaan, niin paljonko teho laskee? :D No entäpä sitten jos sylinterit porataan tuonne ylikokoon > 67mm ja mahdollisesti iskua pidennetään joko Seatin 1010cc tai A112 74mm kampiakselilla, joiden yksi ongelma on saatavauus kohtuullisella rahalla.

Onko näistä variaatioista kokemusta tai kyseisiä osia rantautunut Suomeen. Hyviä vinkkejä myös osista otetaan kiitollisuudella vastaan, vai pitäisikö paalata koko härveli? :lol:
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: 903 cc moottorin piristys?

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Päijät-Hämeessä, melkein naapurissani, vaikuttaa Esatech-niminen virityspaja. Silvennoisen Esa on varmaan 30 vuotta rakentanut pikkufiiatteja kilpakentille, häneltä saattaisit saada jopa valmiin koneenkin, jos sattuisi olemaan "pölyttymässä". Myös osapolitiikkaa sekä moottorin penkitystä saa samasta pisteestä. Arvelen myös täällä foorumilla liikkuvien monenkin käyneen tuolla. Seuraavista yhteystiedoista tavoittaa:

Esatech Tmi

Kopsuontie 929, 17220 Pietilä (Asikkala)
Puh.: nolla kolme 7 kuus kuus 98 kaks kaks
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: 903 cc moottorin piristys?

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Puristussuhdettä vähä ylös, kanavien siistiminen ja säädettävä jakopää. Noillakin saa jo vähän lisää. Kannattaa muistaa että tuo kone on kohtuu pieni, liian isolla kaasarilla äkkiä vain pilaa koneen.
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
PeteP
Viestit: 15
Liittynyt: 09.12.2018 11:12

Re: 903 cc moottorin piristys?

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Hienoa, kiitoksia vinkeistä. Minäpä otan yhteyttä Esatechiin. Kiire ei ole, jos vaikka auto valmistuisi vuodelle -20. Hienoja kolmoskoppaisia sportteja näkyy Euroopassa. Toki kakkoskoppainen on ehkä se legendaarisin sportti ainakin minun mielestä. Josko tuosta syntyisi jotakin kolmoskoppaisen tyylistä menopeliä alkuperäishengessä. Espanjassa ovat näköjään tehneet Seat Fura Cronoa, jossa ilmeisesti 124 Seatin tikkarikone, oisko 1.4?Eteläisessä Amerikassa näyttäisi olevan sovitettu Fiat 147 Sorpasson keulalle 1116 ja 1301 koneita kuvista päätellen.
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: 903 cc moottorin piristys?

Viesti Kirjoittaja A Bart »

kappa12 kirjoitti:Puristussuhdettä vähä ylös, kanavien siistiminen ja säädettävä jakopää. Noillakin saa jo vähän lisää. Kannattaa muistaa että tuo kone on kohtuu pieni, liian isolla kaasarilla äkkiä vain pilaa koneen.
Ja mites tuo tapahtuu, mikä lienee lähes vakioon riittävä kurkku?
Tai saahan siihen imusarjan jossa voi olla vaikka tupla ruokkimassa.
Tällä siis käy kätevästi.
https://www.ebay.co.uk/itm/A112-ABARTH- ... SwNRdX4lzt" onclick="window.open(this.href);return false;
Eikös se 4=>1 pakosarja ahista myös tuossa jonkun verta, eli parempi olisi 4=>2=>1 ?
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 903 cc moottorin piristys?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Autobianchissahan oli jotain 985 cc tjsp versiota. Eikös 850 coupe ollut toisaalta vähän pirteämpi versio? Muistelisin, että moisessa olisi ollut vähän pattia männissä ja kaksikurkkuinen kaasari. Todennäköisetsi hirveitä puristuksia ei tuohon saa taiottua, joten ne kärsinee vetää niin ylös kun saa ja lisäkuutiot jeesaisi tuon suhteen. Lohkosta myös pois jos varoja on eikä pelkkää kantta höyläten. Jotain Micran mäntiähän näihin on vissiin kanssa laitettu. Vakiot taisi olla vähän heikkoa disainia (urat eikä reiät öljyrenkaiden alla).

Jotkin hurjathan näihin on askerrelleet jopa 4-reikäisiä imupuolia, mutta ehkä katuvirinä kannattaisi vaan koittaa sitä imureikää levittää sivuille minkä pystyy. Ehkä käyttäisin pultattua alumiininpalaa vielä välissä kun nuo imusarjan tötteröt taisi olla melko ohuita. Joku virtauksenohjainkin siihen reiäen keskelle saattaisi olla siihen ihan poikaa. 40 vaakatupla on kyllä ihan overkilli tuollaiseen. Joku perus vaiheittainaukeava DMTR, ADF, tai vastaava. Joskus noita kaasareita tutkiskelin ja se on ihan hyvä nyrkkisääntö, että jos haet 60 hv, niin etsi 60 hv koneen vakiokaasutin. Nuo on kautta linjan valmistajat mitoittaneet ihan toisiaan peesaten. Kovat niissä on virtaunopeudet jo vakiona, joten hirveästi ei yli tehtaan arvosta. Ymmärrettävää kyllä kun tehtaan mitoitus on aina kompromissi ajettavuuden, taloudellisuuden ja tehon kanssa, vielä yleensä kahta ensimmäistä painottaen.

Taannoin itsellä oli pari 133:sta. Toisesta oli konetta vähän joku roplannut. Se oli kyllä selvästi pirteämpi mitä vakio vaikka oli ihan vakiokaasarilla. En tiedä mitä sille oli tehty, mutta kantta ainakin oli pirrattu. Joko siinä oli jo peltisarja tai sitten lisäsin itse sen. Ei muista enää. Ei tuo toinen sillä pelkällä peltisarjalla kyllä piristynyt yhtään. Venajouset kannattaa vähän tutkia, jotkin kiertää liki 8000 ja toiset rötää 6500 tienoilla. Voi tietty olla sytkäkin jos ei ole ihan 100% kunnossa.

Se tietty kannattaa aina pitää mielessä, että kun moista piristellä alkaa, niin äkkiä palaa se touhutonni ja pian huomaa jo toisenkin menneen. Kuitenkin jos haet 60..70 hv 903:sta, niin litratehona tuo on 66..77 hv/l. Etenkin yläpää alkaa tuolle kansirakenteelle olemaan jo hyvin kunnioitettava lukema jos sen sieltä ulos saa.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: 903 cc moottorin piristys?

Viesti Kirjoittaja A Bart »

No sehän se on aina selvää että touhutonni menee aina kun rupeaa jotain muuta tekemään kuin vaihtaa öljyt.
Mitähän tuommoisesta 985 koneesta kannattaisi maksaa ja tippuuko se suoraan paikoilleen 127 konehuoneeseen?
Vetarit lienee samat?
Tämähän se helpoin tapa virittämiseen on.
Mites nuo jarrut, meneekö originaalit läpi jos setä huomaa konttorilla?
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 903 cc moottorin piristys?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tämmöisen reseptin kertoi peruskoulun opettaja tehneen omalle 127:lleen joskus -90 luvulla:
- Kannen "imupotero" pirrattu isoksi ja jouhevaksi (tilavuutta siis siihen kannen sisäiseen plenumiin)
- Olikohan Talbot Solaran 2-kurkkuinen weber-kopio (tulpakaasutin siis)
- 4-2-1 peltisarja, mitoitettu noin 5000rpm kohdille.
- Kärjetön sytytys jollain sen aikaisella virityspuolalla (jotta kipinässä riittää teho)
- Lohkoa muistaakseni 1mm matalammaksi
- Pandan männät(?)
- mk1 127:n vakionokasta hiottu nokka (en enään valitettavasti muista asteita tai nostoa)
- Kansityöt (kanavien hienosäätö ja pinnanlaatu, venttiilien ja seetien muokkaus)

72hp otti eturenkailta 8200rpm kohdalla. En tosin enään muista, oliko venttiileillekkin tehty jotain muuta kuin sorvaaminen ja kolmikulmaseetit. Oliko vakiokokoiset vai ei.

Ja 903cc siis tosiaan kyseessä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: 903 cc moottorin piristys?

Viesti Kirjoittaja Stefa »

En näistä kovin paljoa tiedä enkä koskaan ole seuraillut miten maailmalla noita isompien versioiden osia liikkuu. Voisin kuvitella ettei ihan mahdottomasti, joten varmaan aika etsimiseksi menee ja hinnat voi olla mitä vain. Olisiko iskun myötä lohko korkeampi, mutta melkolailla ihmettelen jos jotain katsuria tuo kiinnostaisi pätkääkään.

Tuon Pandan ihan unohdin. Olisi muistikuva, että siinä on kanssa pattia männässä vähän ja poraus isompi, eli jotain 950 cc tienoille (vai jopa 965 cc?) niillä tulisi. Hirveästi enempää ei tainnut 903 lohko kestää varmuudella. Olisikohan jo tuokin pitänyt porata epäkeskeisesti :roll: Mutta nämä ihan vain joskus netissä vastaantullutta "tietoa". Olisiko Pandassa ollut inan isompaa venttiiliäkin..? Tai sitten tuossa Autobianchissa.

Kanavat tuossa kannessa taisi olla suht isot, mutta venttiilit aika pienet. Tuokin varmaan selittää miksi on väännötön ja toisaalta vakio imupuolella ei oikein kierräkään. Kovin paljoa ei myöskään tainnut olla tilaa isontaa venttiilejä. Tosin en ny muista oliko tuo juuri 133:n kansi vai seiskan 903:n mitä joskus käsissä pyörittelin. Kuitenkin isot reiät ja tuo kansirakenne, niin kyllähän siellä aika ristiin rastiin virtaukset seilaa. Tuohon jos vielä nokkaa laittaa reilummin, niin aika jännä voi olla. Tuo mun kasikin huuhteli ristiin vaikka siinä oli paljon pidemmät imureiät, reilusti enempi tilavuutta eikä juurikaan isommat kanavat. Päästöropleemathan tuon tönärikoneen taisi tuotannostakin tappaa, että ei tuo kansi ihan tätäpäivää ole. Kuitenkin noista 80-lukulaisista mitataan jo päästöjäkin.

Voihan tuota 903:sta toki noilla perustempuilla virittää, mutta ei toisaalta jokin 1,2 8V fire mikään huono vaihtoehto olisi. Mk1 Puntossa vakiona jo 75 hv. Tosin omat ongelmathan sitä tuossakin tulee.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 903 cc moottorin piristys?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tietysti vaikka piristelyä kysytäänkin, niin onhan noita tikkukoneita ahdettukkin ja vissiin ihan toimivia ovat olleet...

Huomasin vain, että kyseessä 5-v stella. Vitonen tekisi oikeutta väännölle (turbolle).

Tosin, kisakireästi röpöttävä 903 on kyllä kaunis kuunnella.


Eikös mk1 ole nokan ajoitus inan myöhäisemmällä, kuin mk2/mk3? Muistaakseni tuossa syy, miksi mk1 on pirteämmän tuntuinen kuin mk2 (+ tietenkin muuttunut perävälitys).

Tuossa videonpätkä, miten oma vakio mk2 903 liikkui kohta kymmenen vuotta sitten, avarretulla ilmanputsarilla ja hierotulla sytytyksellä:
Vaihteenvaihto 2-->3 7000rpm:
https://youtu.be/7lTL2pjaH1M" onclick="window.open(this.href);return false;

Veto kakkosella 55-80km/h:
https://www.youtube.com/watch?v=nAbpKMGikK0" onclick="window.open(this.href);return false;


Hyvältä kyllä kuullostaa, edelleen.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 903 cc moottorin piristys?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Siinä mk1:ssä on myös kannessa pienempi palotila eli enemmän puristusta. Noin ulkomuistista.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Niko T
Viestit: 84
Liittynyt: 19.12.2003 13:38
Paikkakunta: Orivesi

Re: 903 cc moottorin piristys?

Viesti Kirjoittaja Niko T »

Kaksi heppaa tais olla vanhemmissa enemmän. Vanhemmissa 47 ja tuoreemmissa 45.Mulla oli aikaan pikkumustasta tehty vähän rakenneltu . Sportin spoilereita ja Marteliuksen peltisarjaa jne. Saksasta purkaamolta hain osia. Enenemmän kuitenkin ääntä, kuin kulkua. Mutta fiilis oli hyvä :D
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 903 cc moottorin piristys?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Eikös mk3 eli Stella ole sitten enää 43. siitä en tiedä kannesta muutoksia, ehkä paksumpi kansipahvi tai vaan erilainen nokka. Enemmän sitkeyttä mutta vähemmän terävyyttä yläkierroksilla? Pienempi kulutus?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 903 cc moottorin piristys?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Miten muistelisin nähneeni useamman tietolähteen perusteella (mainokset, myyntiesitteet ja joku nettisaitti) seuraavanlaisia:
Mk1 47hp
mk2 42hp
mk3 42hp

Sitten
mk1 47hp
mk2 45hp
mk3 42hp

Ja vielä
mk1 45hp
mk2 ja mk3 42hp

Tuommoisia siis jäänyt mieleen. Tuo mk1:n 47hp on useimmin tullut vastaan, mk2:ssa eniten tuota hajontaa ja useammassa paikkaa tainnut tulla tuo 42hp vastaan.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 903 cc moottorin piristys?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Yleensä kaikista pikkufiiuista on ollut "super" versiot sekä normaalit. Suomeen on yleensä tullut tehokkaampia. Ehkä ne laimeemmat on sinne missä bensa on huonompaa eli vähempi purkkaria. esim. 850 olikos Suomessa 37hv ja jossain muualla "normal" 34hv.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin