Stellan lasien irroitus

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
PeteP
Viestit: 15
Liittynyt: 09.12.2018 11:12

Stellan lasien irroitus

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Kuka osaa neuvoa miten uudemmasta 127 Stellasta lähtee etu- ja takalasi irti? Näyttäisi olevan perinteiseen tapaan kiilakumilla kiinni, mutta kiilalistassa ei ole jatkokohtaa? Järki ei sano, miten olisivat saaneet lasit paikoilleen, jos olisivat tuon kiilakumia valaneet umpeen tiivisteeseen?
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Stellan lasien irroitus

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Eikö se ihan samoin oo tiivisteellä kun muiskin. Jos ei muuten, niin mattopuukolla tiiviste paloiksi.
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Stellan lasien irroitus

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

vallankin koristekiilat olen yleensä laittanut tiivisteeseen jo ennakkoon ja tiiviste normaalisti sisälievettä avaamalla irti ja kiinni.

Jotenkin en oo lämmenny noihin "tiiviste ensin ja lasi perässä" -asennuksiin. Ehkä oon vaan ennakkoluuloinen.

Tulee mieleen tuo Range jossa piti olla kiilalistan ansiosta "maailman helpoin lasin paikoilleen luiskautus", mutta ainakaan tarviketiivisteellä oli maailman kamalin. Lopulta viilattiin ikkuna-aukkoakin uusiksi ja kun lasi oli monen tunnin epätoivon jälkeen saatu sinne tiivisteeseen, piti kaivaa nurkista pienempää kiilalistaa, kun alkuperäistä ei olisi ollut mitään toivoa saada paikoilleen ilman lekaa. Eikä olisi ollut sellaisista virallisista asennusrulla työkaluistakaan tuon kanssa iloa, kun 10mm lista piti saada 2mm rakoon.

Niin joo aiheeseen, aika pelottava hommahan se sisäliepeen aukaisemalla ehjänä irrottaminenkin on, ensinnä pitää käydä koko tiiviste läpi että on irti korista ja sitten puu tai peltiliuskoilla alkaa taivuttelemaan tiivistettä "auki" eli tiiviste nurin ja liuska väliin pitämään se auki. Ja sitten kun lasi alkaa lähteä, pitää vielä malttaa mielensä koska silloin just se yleensä hajoo. Hei nyt tää lähtee, mä tuosta kampeen.. *kraks*. Ja kiinni tietty narun kanssa.

Tuskin sitä kiilalistaa sinne valettu on. Joko siinä tiivisteessä ei ole irtonaista kiilalistaa lainkaan vaan on umpitavaraa koristeurilla tai sitten se lista on tehty yhtenä palana tai liimattu taitavasti.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
PeteP
Viestit: 15
Liittynyt: 09.12.2018 11:12

Re: Stellan lasien irroitus

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Kovin on samanlaisia kokemuksia lasin irrotuksesta, juuri irtoamaisillaan ja räks. Ehkä näistä kokemuksista johtuen on ihan hyvä ajatus silputa vanhat tiivisteet mattopuukolla. Italiasta, mutta todennäköiesti myös Suomesta näyttää saavan uusia tiivisteitä kohtuuhintaan. Tuleepa samalla tiiveys varmistettua uudella pehmeällä ja notkealla tiivisteellä, joka on olut varastossa 30v. :roll:
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Stellan lasien irroitus

Viesti Kirjoittaja stella »

Tuo tiivistelasin irroitus on loppujen lopuksi malttia vaativa homma.....Eli ei siis aleta taivuttamaan lasia siinäkohtaa, kun se on vielä tiivisteessä ;) .....Lasi,kun ei kestä taivutusta :roll:
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Vastaa Viestiin