Fiat Punto 2006 lämmitys

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
arprea
Viestit: 1
Liittynyt: 04.11.2018 15:22

Fiat Punto 2006 lämmitys

Viesti Kirjoittaja arprea »

Punto '06 ja ongelma lämmönsäädön kanssa. Ongelma on diagnosoitu olevan lämmityslaitteen kotelon läpissä, jotka ilmeisesti tipahtaneet paikaltaan/rikkoutuneet. Korjausta varten kojelauta pitää irrottaa, jotta tuonne pääsee käsiksi. Näyttäisi siltä, että kojelaudan irrotus vaatii ohjausakselin irrotuksen. Mitä tuo ohjausakselin irrotus vaatii ja onko jossain kuvaa mitä pitää avata jotta sen saa riittävästi pois tieltä kojelaudan irrottamiseen? Linkit ja kuvat kojelaudan irroituksesta tällä palstalla näyttäisi olevan vanhentuneita eikä sitä kautta löytynyt apuja.

EDIT: siirretty tekniikkapalstalle ja ohjausakseli melkein irti myös. Läpät näyttäisi liikkuvan mutta mahdoton sanoa varmaksi. Ainakaan ei liiku täyttä matkaa lämpimälle. Vaihtoehtona varmaan voisi olla koko lämmityslaitteen kotelon vaihto, mutta vaikuttaa koko auto rakennetun sen ympärille. Onko jotain ehdotuksia mitä kannattaisi selvittää tai kokeilla?
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: Fiat Punto 2006 lämmitys

Viesti Kirjoittaja am »

en ko. mallia tunne tarkemmin, mutta https://www.autonvaraosatpro.fi/abakus-8564798" onclick="window.open(this.href);return false; lämmityslaitteen kenno voisi olla vaihdon tarpeessa, jos tihkuttaa/tukossa tms. Tuon pitäisi lähteä ilman kojelaudan irrotteluja keskikonsolista jalkatilasta sivullepäin.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Punto 2006 lämmitys

Viesti Kirjoittaja wellu »

Onko tuosta kennon vaihdosta kakkoskoppaseen puntoon kellään kokemusta?

Eikait nyt jumalauta tarvi tuosta(kin) purkaa kojelautaa pois? Ilmastoimaton malli kyseessä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Punto 2006 lämmitys

Viesti Kirjoittaja wellu »

Kävin apukuljettajan jalkatilasta vilkaisemassa ja kyllä, vahvasti todennäköisesti koko auto pitää räjäyttää atomeiksi jotta kennon saa vaihdettua.

Kenno on melko ylhäällä, putket kiertää lattiaa pitkin tulipellille "kiertäen" koko lämmityslaiteyksikön.
Minkä huollan, sen korjaan...
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: Fiat Punto 2006 lämmitys

Viesti Kirjoittaja am »

olikohan vuoden 2003 stilossa kerran samanlainen juttu. Paikkasin sen tiivistysaineella ja vuoto lakkasi. Noita aineita ei tosin kaikki suosittele, mutta siinä tilanteessa ei innostunut alkaa enempiä purkamaan ja aine toimi lopulta hyvin.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Punto 2006 lämmitys

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tässäpä onkin kenno tukossa edm aineiden takia...
Minkä huollan, sen korjaan...
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Fiat Punto 2006 lämmitys

Viesti Kirjoittaja uk350 »

jos ei vuoda, niin letkut irti, vesiletkulla vettä "väkisin " läpi molempiin suuntiin, välillä voi liotella fairilla tai voi ajella jonkunpäivän fairi litkuilla. vie aikaa mutta on usein pelastanut kennonvaihdolta.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Punto 2006 lämmitys

Viesti Kirjoittaja wellu »

uk350 kirjoitti:jos ei vuoda, niin letkut irti, vesiletkulla vettä "väkisin " läpi molempiin suuntiin, välillä voi liotella fairilla tai voi ajella jonkunpäivän fairi litkuilla. vie aikaa mutta on usein pelastanut kennonvaihdolta.
Nyt on semmonen ~100l juoksutettu kennon läpi. Mustaa sitkeää paskaa sieltä ainakin alkuun tuli reippaasti, mutta enään ei juuri kamalammin tule. Autolla myös ajettu ~30km ihan pesuaineet sisällä (järjestelmään tarkoitetut).

Operaation jälkeen aina vähän aikaa puhaltelee kuumaa, kunnes muuttuu haaleaksi. Ilmaa ei ole, vettä ei häviä. Kannentiiviste vaihdettu kesällä.
Minkä huollan, sen korjaan...
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Fiat Punto 2006 lämmitys

Viesti Kirjoittaja uk350 »

wellu kirjoitti:
uk350 kirjoitti:jos ei vuoda, niin letkut irti, vesiletkulla vettä "väkisin " läpi molempiin suuntiin, välillä voi liotella fairilla tai voi ajella jonkunpäivän fairi litkuilla. vie aikaa mutta on usein pelastanut kennonvaihdolta.
Nyt on semmonen ~100l juoksutettu kennon läpi. Mustaa sitkeää paskaa sieltä ainakin alkuun tuli reippaasti, mutta enään ei juuri kamalammin tule. Autolla myös ajettu ~30km ihan pesuaineet sisällä (järjestelmään tarkoitetut).

Operaation jälkeen aina vähän aikaa puhaltelee kuumaa, kunnes muuttuu haaleaksi. Ilmaa ei ole, vettä ei häviä. Kannentiiviste vaihdettu kesällä.
joo, tulee se jossainvaiheessa vastaan sellaanenkin
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fiat Punto 2006 lämmitys

Viesti Kirjoittaja VTO »

Ennen kaupan puhdisteita pestiin soodalla. Pari mukillista veteen, flekti irti ja kaasuteltiin aivan kiehumiseen asti. Jäähtymisen jälkeen huuhtelu ja uudet nesteet.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Punto 2006 lämmitys

Viesti Kirjoittaja wellu »

VTO kirjoitti:Ennen kaupan puhdisteita pestiin soodalla. Pari mukillista veteen, flekti irti ja kaasuteltiin aivan kiehumiseen asti. Jäähtymisen jälkeen huuhtelu ja uudet nesteet.
Tuollaisen kun tekee firepiltille, pääsee sitä kansijumppaa tekemään
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat Punto 2006 lämmitys

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Paa ne lämppärin letkut takaperin , että vesi kiertää toiseen suuntaan.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Punto 2006 lämmitys

Viesti Kirjoittaja wellu »

Wesulius kirjoitti:Paa ne lämppärin letkut takaperin , että vesi kiertää toiseen suuntaan.
Tuota nyt voisi kyllä vielä kokeilla.

Auton tiedossa oleva tarina lyhyesti:
- Flekti porsinut
- Syyläri porsinut, ehkä kokeiltu paikata litkulla
- Moottori porsinut
- Ilmeisesti kenno vuotanut
- Paikattu järjestelmää
- Moottori tosissaan porsinut
- Vaihdettu moottori
- Vaihdettu syyläri
- Vaihdettu koritietokone
- Ajettu
- Termari umpeutunut paikka-aineesta
- Kone keittänyt huolella
- Kansiremontti
- Kenno tukkeutunut
- Huuhdeltu
- Kennon vedenkierto tukkeutunut kokonaan
- Huuhdeltu ja poistettu paikka-paskaa täynnä ollut lämmitin
- Kenno tukkeutunut
- Huuhdeltu porakone-pumpulla väärään suuntaan kymmeniä litroja
- Kenno tukkeutunut
- Huuhdeltu "kone käyden", jonka jälkeen pesuneste sisään ja 30km ajoa
- Kenno tukossa
- Huuhdeltu tulikuumalla vedellä molempiin suuntiin, kunnes tulee kirkasta
- Puhaltaa vain haaleaa, -5 ja takaikkunat alkavat sulamaan vasta 100km ajon jälkeen
- Nestepinta ok, mutta ilmaantuu huonosti

Tuossa epäilys auton historiasta. Moottorinvaihdon jälkeen tuli siis vanhempieni talouteen.

Apukuskin "potkumuovien" taakse kun kurkkasin, niin kennon vaihto vaikutti senverran irstaalta toimenpiteeltä, että todennäköisempää on paalata koko romu kuin alkaa sitä vaihtamaan. Vaikka kuinka on kaikennäköistä jo tehty, niin tuo on jo liikaa. Kennon alumiiniputket lähtevät rintapellistä aikalailla suoraan kohti auton takaosaa ja kääntyvät noin 10cm jälkeen 90° oikealle (apukuljettajan suuntaan). Siinä noin 12-15cm jälkeen 90° käännös taakse alaviistoon ja ~20cm jälkeen käännös pystysuoraan ylöspäin häviten kojelaudan uumeniin jossain keskisuulakkeiden kohdalla/yläpuolella.

Ensinnäkin mietin, miten tuommonen kenno voi ylipäätään ikinä ilmaantua mitenkään kunnolla? Minusta ei mitenkään, koska ilma nyt on noin 0.998kg/litra kevyempää kuin vesi. Tätä päätelmää puolustaisi myös netistä löytyneet kirjoitukset, minkälaisilla kilometreillä noita kennoja on mennyt, ihan lämpimissäkin maissa (ilma on lämpöeriste vrt. vesi. Jos kennoon jää ilmapatja jonnekkinpäin, niin kennoon tulee lämpörasituksia ja lopulta virumista ---> murtuma). Esimerkiksi Fiat Bravx:ssa rakenne on muutoin samankaltainen, mutta kenno on pystyasennossa lattian rajan läheisyydessä ja kennon putkissa on liittimet siinä apukuljettajan jalkatilan kupeessa (ei tarvitse purkaa kuin muutama muovi).


En siis ole purkanut enkä todennäköisesti pura. Tässä vain omia havaintoja/ajatelmia tuosta systeemistä, mitä sitä pikaisesti tutkin ja vilkuilin.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vode131
GFF
Viestit: 1930
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Fiat Punto 2006 lämmitys

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Voisiko kovemmat moottorin kierrokset ja siten reippaampi veden kierto auttaa järjestelmän ilmaamisessa... :roll:
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Punto 2006 lämmitys

Viesti Kirjoittaja wellu »

Vode131 kirjoitti:Voisiko kovemmat moottorin kierrokset ja siten reippaampi veden kierto auttaa järjestelmän ilmaamisessa... :roll:
Eip. Tuotakin kokeiltu.

En tämän enkä edellistenkään Puntojen (enkä muuten 1.2:n Bravx) kanssa ole onnistunut tuossa "käyden ilmaamisessa". Se kennon letkun ilmausreikä on outo, ilmeisesti virtaus letkussa on niin kova, ettei ota ilmoja pois.

Muutenkin se on ennen kennoa, joten kennossa oleva ilma on ja pysyy.


Kierrosten antaminen muuten tienpäällä antaa hieman lämpimämpää ilmaa, mutta ajoin 2-3km noin 5000rpm koneessa eikä auttanut mihinkään. Ei nostanut lämpöjä tms. mutta sisälle ei vain tullut lämmintä.


Moottori lämpeää todella nopeasti mittarin mukaan termostaatti-lämpöön. Ihmekkös tuo, kun termostaatin "ohittava" vesireitti kennon kautta suoraan pumpulle virtaa huonosti.

Harmittaa kyllä vietävästi, koska muutoin ihan koppava pirssi menemään. Ei lotise/kolise eikä vie bensaakaan. Talvi vaan aika rajusti löi lyhtypylväät rataisiin nyt.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin