Bravo 2001 lämmitysongelma

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
ansumoi
Viestit: 1
Liittynyt: 06.11.2018 07:18

Bravo 2001 lämmitysongelma

Viesti Kirjoittaja ansumoi »

Heissan, osaako kukaan auttaa kun ostin vm 2001 Bravon 1,2l moottorilla
ja sisään ei tule lämmintä. puhallin toimii ja konehuoneesta tuntui toinen
vesiletku lämpöiseltä ja toinen kylmältä eli olisiko joku säätöjutska rikki ja missä sijaitsee?

Toinen ongelma että vilkku toimii/ei toimi/ toimii satunnaisesti?

Kiitos etukäteen upeista neuvoista millä saan lämpöä tupaan.
Avatar
wellu
Viestit: 6161
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Bravo 2001 lämmitysongelma

Viesti Kirjoittaja wellu »

Kun auto on seissyt esim. yön yli ja laitat käymään, kuuluuko keskikonsolin suunnalta lorinaa? Entäs jos annat vähän kierroksia (n2000rpm)?
Tuleeko lämmintä esim. maantiellä ollenkaan?

Onhan järjestelmässä tarpeeksi nestettä? Tämän näkee syylärin päädyssä olevasta säiliöstä....


Bravo on todella kuuma auto, kun on kunnossa. Tuon moottorin jäähdytysjärjestelmä on todella TODELLA tarkka ilmattava ja mikäli on ilmattu väärin, voi kennoon jäädä ilmaa jolloin puhaltaa kylmää.

Toinen mikä on harmittavan yleistä, on huonosta ilmaamisesta johtunut kannentiivistevaurio. Tällöin vaikka järjestelmän ilmaisi kunnolla, menee hetken aikaa hyvin kunnes alkaa taas kuulumaan lorahtelua eikä puhalla tyhjäkäynnillä lämmintä.



Itse nyt tarkastaisin ensin nesteet ja kokeilisin ajaa esim. moottoritietä vähän matkaa ja kokeilisin samalla tuleeko yhtään lämmintä. Moottorin lämpömittaria kannattaa seurata todella tarkasti. Sen pitäisi nousta tasaisesti puoliväliin ja jäädä siihen. Ei heitellä eestaas. Jos termostaatti on rikki, niin moottori voi jäädä alilämpöiseksi, jolloin ei juuri lämpeä sisältäkään, mutta vielä ei ihan niin kylmät kelit ole ettei lämpeäisi ollenkaan.
Minkä huollan, sen korjaan...
A Bart
Viestit: 904
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Bravo 2001 lämmitysongelma

Viesti Kirjoittaja A Bart »

wellu kirjoitti: Bravo on todella kuuma auto, kun on kunnossa. Tuon moottorin jäähdytysjärjestelmä on todella TODELLA tarkka ilmattava ja mikäli on ilmattu väärin, voi kennoon jäädä ilmaa jolloin puhaltaa kylmää.
Ovvai?
Vaihdoin meidän -01 bravoon (1.2 koneella myös) lämppärinkennonkin ja ei tuota kyllä todella läpimäksi voi sanoa kuin heinäkuussa.
Siellähän on kaksi ilmausruuvia konehuoneessa ja jos molemmista saa tulemaan jäähdytysnestettä ilmatessa niin eikö sen pitäis riittää.

Varsinaista nesteenkierronrajoitusventtiiliä tuolla ei ole, vaan kuuma vesi kiertää koko ajan ja lämpö valitaan läpällä.
Avatar
wellu
Viestit: 6161
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Bravo 2001 lämmitysongelma

Viesti Kirjoittaja wellu »

On kuuma, mutta ilmaamisesta todella kranttu, koska joku insinöörin idiootti on päättänyt sijoittaa "paisuntanestesäiliön" syylärin päätyyn.

Jos säiliö olisi vaikka rintapellissä kiinni ylhäällä ja noista ilmausnipoista menisi sinne letkut - itseilmaava, mitä Bravx 1.2 ei ole.

Olen ilmannut näin:
Auton keula mahdollisimman ylös (siis todellakin ylös, mielettömän jyrkkä mäki, tunkilla metrin korkeuteen tai jotain)
- Säiliön korkki ja molemmat ilmanipat auki
- Kaadetaan nestettä rauhallisesti säiliöön
- Kun lämmityslaitteen letkusta tulee tasainen noro (ei yski/syljeksi ilmaa) --> se nippa kiinni
- Kaadetaan lisää rauhallisesti
- Kun syylärin päädystä tulee noro, lopetetaan kaataminen ja katsotaan jääkö ilmausreijässä nestetaso "pinnalle"
- Jos kyllä ---> syylärin nippa kiinni
- Kaadetaan vielä korkkia myöten täyteen
- Avataan lämmityslaitteen nippa ja seurataan jäähdytinnesteen tasoa
- Kun taso likellä MAX merkkiä, lämmityslaitteen nippa kiinni
- Moottori kuumaksi ja koeajo (koeajolla hyvä antaa välillä vähän kierroksia)
- Katsotaan taskulampulla säiliön kyljestä nestetaso (ÄLÄ AVAA KORKKIA!)
- Sammutetaan moottori
- Jos taso ok, niin tarkastetaan taso koneen jäähdyttyä. Jos pinta on noussut merkittävästi (melkein täyttöputkessa) --> uusi ilmaus. Jos on vajausta, niin koneen jäähdyttyä voi lisätä MAX merkkiin ihan tasamaalla.

Tuo onnistuu myös, jos tekee adapterin täyttökorkin paikalle, jolla nestepinnan voi nostaa korkeammalle (0.5l limupullo riittää, jos saa tiiviisti paikoilleen ja leikkaa pohjan auki). Tällöin voi edm. operaation suorittaa tasamaalla.

On ihme läträämistä ja sotkemista, mutta noin tulee varmasti ilmat pois. Moni on minullekkin kertonut, että ihan vaan kaataa kunnes tulee kaikkialta vettä, mutta.ei toimi käytännössä. Jos moottoriin jää vain vähän ilmaa, niin se menee yleensä syylärin yläosaan. Sitä taas ei saa pois kuin ylitäyttämällä järjestelmän, tai tekemällä ilmauksen alusta.

Moottoria ei kannata käyttää ilmauksen aikana, koska ilmeisesti tuo kannesta lähtevän vesiletkun, jossa kennon ilmausnippa on, virtaus on niin suuri että joko horii ilmaa tai on puolimahdoton katsoa milloin sieltä tulee pelkkä nestepatsas ilman ilmakuplia. Tai näin oli ainakin minulla.


Ja on lämmin kunnossa ollessaan. Omaani tein kansiremontin ja pesin vesijärjestelmän, jonka jälkeen vaihdoin kennon ja samalla imuroin kennon "poteron" lämppärin sisältä niin hyvin kuin ohut muoviputki imurin suulakkeessa sinne taittui. -20 pakkasilla pystyi ajamaan vielä T-paitasillaan. -25 pakkasillakin onnistui, mutta moottorin lämmöt lähtivät maantiellä laskuun, ellei ajanut 120km/h tai sitten nelonen päällä. Kovin pakkanen taisi olla -28 jolloin tuli tuolla liikuttua ja ihan hyvin tarkeni koko perhe pelkkä huppari + kollegehousut vaatetuksella. Toki takaikkunat alkoi mennä jäähän, mutta lämmin oli hytissä muuten.

Esim. puhallus lattialle kuumensi keskikonsolin niin, että minun piti talvella laittaa kumimaton palanen siihen keskikonsolin kylkeen kuljettajan paikan kohdalle. Poltteli jalkaa muuten (jalkani nojasi aina siihen pohkeesta) ja atoopikkona alkoi iho halkeilemaan.
Minkä huollan, sen korjaan...
A Bart
Viestit: 904
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Bravo 2001 lämmitysongelma

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Kyllä tossa meidän bravossa on sitten jossain ilmaa missä ei pitäisi.

Pitääpä koittaa noilla ohjeilla soveltaa.
Avatar
Luigi
Viestit: 9534
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Bravo 2001 lämmitysongelma

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Citroën ZX ilmattiin itse tehdyllä ilmaustyökalulla. Siihen on kuulemma ihan tehtaan virallinenkin työkalu olemassa, mutta tämä tehtiin niin, että puolen litran limupullosta pohja pois ja korkki irti, ja kierteiden ympäri paksua kuminauhaa, ja painettiin paisuntasäiliön täyttöaukkoon. Sitten vain nestettä niin, että oli pullo puolillaan, jolloin ilmaruuvit ei enää ollee nestepinnan yläpuolella.

Se idiootin suunnittelema rakenne on sellainen siitä syystä, että keula on matalalla, ja erillisen paisuntasäiliön tekeminen nostaisi valmistuskustannuksia aika paljonkin. Kuitenkin oikealla työmenetelmällä ilmaus ei ole temppu eikä mikään.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
wellu
Viestit: 6161
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Bravo 2001 lämmitysongelma

Viesti Kirjoittaja wellu »

Luigi kirjoitti:Citroën ZX ilmattiin itse tehdyllä ilmaustyökalulla. Siihen on kuulemma ihan tehtaan virallinenkin työkalu olemassa, mutta tämä tehtiin niin, että puolen litran limupullosta pohja pois ja korkki irti, ja kierteiden ympäri paksua kuminauhaa, ja painettiin paisuntasäiliön täyttöaukkoon. Sitten vain nestettä niin, että oli pullo puolillaan, jolloin ilmaruuvit ei enää ollee nestepinnan yläpuolella.

Se idiootin suunnittelema rakenne on sellainen siitä syystä, että keula on matalalla, ja erillisen paisuntasäiliön tekeminen nostaisi valmistuskustannuksia aika paljonkin. Kuitenkin oikealla työmenetelmällä ilmaus ei ole temppu eikä mikään.
Kyllä, nostaisi kustannuksia aika helvetisti.

Kohta 1. Otetaan paisuntanestesäiliö Tiposta, Temprasta, Coupesta tjsp.
Kohta 2, otetaan syyläri vaikka 1.8 Mureasta
Vaihtoehto 2. otetaan edm. kokonaan siitä 1.8 murea, bravx kopasta

Idiotismia se on, piste.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin