Ja veivi vääntyy ja suuttimen kärjet nenee yleensä rikki , reijät soikeikisi.väisänen kirjoitti:Onko tsäänssi että huohottimesta on työntänyt imusatsiin öljyn ja polttonesteen sekoitusta ja käynyt sitten niillä. Meinaan rpm on rynnännyt aika rajusti sitten...
Grande punto diesel moottorivika
Re: Grande punto diesel moottorivika
Re: Grande punto diesel moottorivika
Tyhjensin moottorista palotilat hehkutulpat irti käsikääntäen konetta ja laitoin käyntiin. Vähän yllättäin kone lähti käyntiin ilman sivuääniä. Odottelin hetken käyntiä auton vierellä ja pakoputki savutti selvästi vaalean harmaata - ilmeisesti öljyn tai jäähdytinnesteen päästessä palotilaan. Odottelin tyhjäkäynnillä tasaantuuko käynti tuosta, mutta auto sitten sammui itsekseen (varmaan sylinterit täyttyivät nesteellä). Kolinoita ei nyt kuulunut moottorista, mutta tarkastin konepellin alle ja nyt sitten kuskin puoleisesta reunasta vuoti mustaa nestettä. Se ei näyttänyt nyt tulevan dieselpumpusta, vaan sylinterikannen välistä (kansipahvi...) Otin myös hehkutulpat pois ja kuskinpuolelta ensimmäinen ja toinen tulppa olivat mustan nesteen peittämiä, kun loput olivat kuivia.
Tuo vuoto reunasta vaihdelaatikon päälle viittailisi nyt kansipahviin, kun samalla huomasin myös jäähdytinnesteen muuttuneen mustaksi. Kiertokanget ovat ehkä kunnossa, kun pieni elonmerkki oli puolenminuutin käynti kolinoitta, mutta kantta avaamatta ei taideta tuolla moottorilla enää ajella.
Arvailen, että dieselsuuttimet eivät vuoda sylintereihin ylimääräistä, kun jonkunaikaa auto kävi kohtuullisesti. Männän tiivisteet ovat arvailujen varassa. Kansipahvin vaihdon tarvitsee nyt ainakin.
Alkuperäinen aiheuttaja on varmaankin tuo dieselkorkeapainepumpun vuoto, joka ylitäyttäen öljytilan ja heikentäen voitelua on kuumentanut konetta ja mahdollisesti samalla poltellut kansipahvin. Nyt sitten kone ei käy kunnolla, kun kaksi sylinteriä täyttyy jäähdytinnesteellä, öljyllä ja dieselillä.
Hmm, pieni toivo on viel, että tuosta voisi saada toimivan kannen avaamalla... ilman erikoistyökaluja https://www.ebay.co.uk/itm/Fiat-Timing- ... 2588045894" onclick="window.open(this.href);return false; taitaa olla vaikea juttu. Joissain ohjeistuksissa tuollaisilla työkaluilla voisi päästä lähemmäksi vikakohtaa. Jos ja kun suuttimet irtoavat kohtuullisella aherruksella.
Tuo vuoto reunasta vaihdelaatikon päälle viittailisi nyt kansipahviin, kun samalla huomasin myös jäähdytinnesteen muuttuneen mustaksi. Kiertokanget ovat ehkä kunnossa, kun pieni elonmerkki oli puolenminuutin käynti kolinoitta, mutta kantta avaamatta ei taideta tuolla moottorilla enää ajella.
Arvailen, että dieselsuuttimet eivät vuoda sylintereihin ylimääräistä, kun jonkunaikaa auto kävi kohtuullisesti. Männän tiivisteet ovat arvailujen varassa. Kansipahvin vaihdon tarvitsee nyt ainakin.
Alkuperäinen aiheuttaja on varmaankin tuo dieselkorkeapainepumpun vuoto, joka ylitäyttäen öljytilan ja heikentäen voitelua on kuumentanut konetta ja mahdollisesti samalla poltellut kansipahvin. Nyt sitten kone ei käy kunnolla, kun kaksi sylinteriä täyttyy jäähdytinnesteellä, öljyllä ja dieselillä.
Hmm, pieni toivo on viel, että tuosta voisi saada toimivan kannen avaamalla... ilman erikoistyökaluja https://www.ebay.co.uk/itm/Fiat-Timing- ... 2588045894" onclick="window.open(this.href);return false; taitaa olla vaikea juttu. Joissain ohjeistuksissa tuollaisilla työkaluilla voisi päästä lähemmäksi vikakohtaa. Jos ja kun suuttimet irtoavat kohtuullisella aherruksella.
Re: Grande punto diesel moottorivika
vauhtipöyrän saa lukittua 8mm pultilla, mittaa joku 60 -100 mm. paikka jossain k.a. asentotunnistimen paikkeilla, tai jossain muualla kytkin kopassa, riippuen vähä mistä roikkuu.
nokka-akselin lukitus tapin mitan voin mittoa mikäli tarpeen, on joku std. tiheäkierre pultti josta pää sorvattu sopivaan mittaan, kestää vetää lukittuna nokkarattaan pultin momenttiin (mitä tuo sarjan lukitus työkalu tuskin kestää?).
tuossa linkin sarjassa on myös tuo sininen vipstaaki jolla saa kiristimen nollattua, itellä oli sinipäinen latelattapää meisseli...
Kansipahvia on useaa paksuutta, merkintä jossain kohtaa pahvia reijillä merkattuna, näkee kun vanha pahvi kourassa, kansipultteja ei tartte uusia. kiristys omanlainen viritelmänsä, tätä voidaan runoilla tarinaksi mikäli tarvetta...
jos joku purussa/kasaamisessa mietityttää niin kysäse, hakataan yhessä päitä seinään.
nokka-akselin lukitus tapin mitan voin mittoa mikäli tarpeen, on joku std. tiheäkierre pultti josta pää sorvattu sopivaan mittaan, kestää vetää lukittuna nokkarattaan pultin momenttiin (mitä tuo sarjan lukitus työkalu tuskin kestää?).
tuossa linkin sarjassa on myös tuo sininen vipstaaki jolla saa kiristimen nollattua, itellä oli sinipäinen latelattapää meisseli...
Kansipahvia on useaa paksuutta, merkintä jossain kohtaa pahvia reijillä merkattuna, näkee kun vanha pahvi kourassa, kansipultteja ei tartte uusia. kiristys omanlainen viritelmänsä, tätä voidaan runoilla tarinaksi mikäli tarvetta...
jos joku purussa/kasaamisessa mietityttää niin kysäse, hakataan yhessä päitä seinään.
Re: Grande punto diesel moottorivika
kiitos, vinkit ovat varmaan tarpeen koppaa avatessa. Nokka-akselien lukituspultin mitta myös kyllä kiinnostaa. Suuttimet ovat varmaan tiukassa ja siihen täytynee viritellä jokin työkalu myös.
Suuttimien vuoto on ehkä yksi mahdollinen sylinteritulvan syy myös, mutta niiden testaus taitaa olla kotikonstein vaikeaa.
Suuttimien vuoto on ehkä yksi mahdollinen sylinteritulvan syy myös, mutta niiden testaus taitaa olla kotikonstein vaikeaa.
Re: Grande punto diesel moottorivika
Eikös suutinvika voi dieselissä joskus saada aikaan kolinaa ilman varsinaista mekaanista vikaa? Tosin kun pahvi kerran on entinen, niin siinähän ne mukitkin tulee samalla katsottua.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Grande punto diesel moottorivika
Kaikkien merkkien asiantuntijapalstalla muuten ollaan tietävinään tällaisestakin syystä vesien mustumiseen:
https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... in.309180/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... in.309180/" onclick="window.open(this.href);return false;
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Grande punto diesel moottorivika
nokan lukitus juttu, tuo 11mm mittaan sorvattu oli johonki erikoistarpeeseen, en nyt enää muista mihin... tapin pään vois sorvata viisteellä niin ei tökkää jos ei satu oleen nokka justkohallaan.
paikka löytyy pakopuolelta muistaakseni keskeltä nokkapukkia ja siinon joku kuusiokolo pultti tulppana
paikka löytyy pakopuolelta muistaakseni keskeltä nokkapukkia ja siinon joku kuusiokolo pultti tulppana
Re: Grande punto diesel moottorivika
kiitos lukituspultin kuvasta. Siitä on hyötyä varmaan muillekin vastaavan koneen kanssa. Kopan aukaisu pysähtyi nyt suuttimiin, kun ne ovat jumissa lohkossa. Etsin boschin suuttimeen kiinnitettävää m27 1.0 kierteistä liukuvasaraa, jolla ne saisi irti. Kaksi suutinta näyttäisi jokatapauksessa hieman vuotaneen kannen päälle, joten ne täytyy irrotella isolla vetovoimalla.
Tosin Luigin linkki öljynjäähdyttimestä laittoi myös miettimään öljy-veden sekoitusta lisää. Tuo "vedessä öljyä"-sekoitus ilmeni vasta alakautta tekemäni kiertokankien laakerivaihdon jälkeen, joten kansitiiviste ei välttämättä ole ns. korkannut. Epähuomiossa kiertäessäni konetta käsiveivillä käänsin sitä muutamia kierroksia vastapäivään ja tuohon öljynjäähdyttimeen liittyen saattaisi olla mahdollista, että öljyä on sitä kautta mennyt jäähdytinnesteen sekaan lauhdittimen venttiilien toimiessa virheellisesti. En tiedä onko tuo mahdollista - ehkä.
Tosin Luigin linkki öljynjäähdyttimestä laittoi myös miettimään öljy-veden sekoitusta lisää. Tuo "vedessä öljyä"-sekoitus ilmeni vasta alakautta tekemäni kiertokankien laakerivaihdon jälkeen, joten kansitiiviste ei välttämättä ole ns. korkannut. Epähuomiossa kiertäessäni konetta käsiveivillä käänsin sitä muutamia kierroksia vastapäivään ja tuohon öljynjäähdyttimeen liittyen saattaisi olla mahdollista, että öljyä on sitä kautta mennyt jäähdytinnesteen sekaan lauhdittimen venttiilien toimiessa virheellisesti. En tiedä onko tuo mahdollista - ehkä.
Moottorin reunasta vuotanut öljy voi olla tullut "brake vacuum pump"- tiivisteen alta, kun tiiviste näkyi olevan hieman murtunut yhdestä kohtaa. Kannentiivisteen välistä vuoto ei ole ihan selvä, kun tuon pumpun alareuna on samalla korkeudella. Taidan kasata koneen vielä yhtä käynnistystä varten ja pyöritän nyt veivillä "myötäpäivään" ennen käynnistystä Tiivistän imupumppua lisää.4. Oil in the Cooling System
Just as you don’t want coolant mixing with oil in your engine, you never want to find oil in the cooling system. This problem occurs when a bad oil cooler raises oil pressure higher than cooling system pressure, forcing oil into the cooling system. Once again, you’re looking at engine damage, due to a lack of lubrication. http://knowhow.napaonline.com/signs-bad-oil-cooler/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Grande punto diesel moottorivika
Ei öljy mene jäähdytysnesteen sekaan mitenkään, ellei jotain ole rikki. Tiivistettä tai muuta osaa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Grande punto diesel moottorivika
ok, joo ihme rakenne olisi, jos se sillain onnistuisi. Täytynee välissä kokeilla koneen paikkausaineita, kun suuttimet eivät anna hetkeen jatkaa tutkimista eteenpäin.
Re: Grande punto diesel moottorivika
Tästä autosta en tiedä millainen öljynjäähdytin siinä on, mutta jos on öljy-neste tyyppiä, niin se viallisena työntää öljyn nesteen sekaan. Öljynpaine kaiketi yleensä kovempi kuin nesteen.
Re: Grande punto diesel moottorivika
Paikkausaineet on muutenkin ongelmien kerjäämistä. Tietysti jos tykkää vaikka tukkeutuneesta lämppärin kennosta, niin ne voi olla hyväkin valinta.
Öljynjäähdyttimen saanee testattua paineilmalla, kunhan ei liikoja huimistele. Joku 5bar lienee riittävä paine öljypuolelle, vesipuolelle en 1bar enempää menisi työntämään, eikä siitä tässä tapauksessa mitään hyötyäkään olisi. Tosin paineen järjestäminen voi olla haastavaa, kun nuohan taitaa yleensä olla suodattimen jalassa. Pidempiaikainen testi voisi tietysti onnistua niinkin, että ottaa sen jäähdytysnestekierrosta pois (liittää tulo- ja paluuletkut toisiinsa), jolloin jonkun ajan päästä sen pitäisi olla öljyä täynnä, jos vuotaa. Kevyellä käytöllä öljyn lämmöt tuskin ehtii tulla ongelmaksi.
Öljynjäähdyttimen saanee testattua paineilmalla, kunhan ei liikoja huimistele. Joku 5bar lienee riittävä paine öljypuolelle, vesipuolelle en 1bar enempää menisi työntämään, eikä siitä tässä tapauksessa mitään hyötyäkään olisi. Tosin paineen järjestäminen voi olla haastavaa, kun nuohan taitaa yleensä olla suodattimen jalassa. Pidempiaikainen testi voisi tietysti onnistua niinkin, että ottaa sen jäähdytysnestekierrosta pois (liittää tulo- ja paluuletkut toisiinsa), jolloin jonkun ajan päästä sen pitäisi olla öljyä täynnä, jos vuotaa. Kevyellä käytöllä öljyn lämmöt tuskin ehtii tulla ongelmaksi.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Grande punto diesel moottorivika
kasasin piuhat paikalleen, mutta en vielä tiivisteaineita laittanut tai kokeillut käynnistellä. Tosiaan niistä on erinäisiä mielipiteitä. Olisiko jotkut paikka-aineet toisia parempia, en tiedä.
Tuo öljynjäähdytin on kyllä tässä suodattimen vieressä kiinni ja jonkunverran piilossa koneen ja puskurin välissä. Täytyypä tutkia saisiko sitä jotenkin testattua tuollatapaa.
Tuo öljynjäähdytin on kyllä tässä suodattimen vieressä kiinni ja jonkunverran piilossa koneen ja puskurin välissä. Täytyypä tutkia saisiko sitä jotenkin testattua tuollatapaa.
Re: Grande punto diesel moottorivika
Otin öljynsuodattimen kotelon irti koneen kyljestä. Aika pienessä tilassa näpräämistä, mutta lähti se sieltä. Ohessa kuva, jos jotakuta 1.3 jtd 55kw koneen öljynlauhditin kiinnostaa omassa kulkineessa. Ensimmäinen kuva on puolelta, joka on kiinni koneen kyljessä. Kuva on ennen puhdistusta ja tiivisteiden väliuriin oli kertynyt jo jonkinverran sakkaa tms.
Toisella puolella on kiinni kyljessä öljynlauhdutin ja siinä on öljylle sisään/ulos ja vedelle sisään/ulos aukot. Tuon pitävyyttä puolivälistä on vaikea testata, kun painetta pitäisi saada sinne reilusti ja sitten esim. kuplia katselemaan ämpäriin upotettuna. Tuollainen vinkki youtubessa oli lauhduttimelle, jossa on pitemmät putkenpäät liitoksia ja sulkuja varten.
Mutta toinen öljy-vesi väli oli kuiva ja toinen kostea. Mahdollisesti öljy on kulkenut veteen ainakin tuota reittiä. Putsasin, tiivistin ja laitoin takas motikan autoon. Ylimpään reikään menee turbon öljyputki.
Toisella puolella on kiinni kyljessä öljynlauhdutin ja siinä on öljylle sisään/ulos ja vedelle sisään/ulos aukot. Tuon pitävyyttä puolivälistä on vaikea testata, kun painetta pitäisi saada sinne reilusti ja sitten esim. kuplia katselemaan ämpäriin upotettuna. Tuollainen vinkki youtubessa oli lauhduttimelle, jossa on pitemmät putkenpäät liitoksia ja sulkuja varten.
Mutta toinen öljy-vesi väli oli kuiva ja toinen kostea. Mahdollisesti öljy on kulkenut veteen ainakin tuota reittiä. Putsasin, tiivistin ja laitoin takas motikan autoon. Ylimpään reikään menee turbon öljyputki.
Viimeksi muokannut am, 08.11.2018 14:01. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Re: Grande punto diesel moottorivika
Ainakaan minulla "googleusercontent" -kuvat ei näy, ei edes yritä ladata. Voi toki olla jostain selaimen estolistoistakin kiinni.. vaikkakin ei näy että mikään scripti haluaisi toimia.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net