Grande punto diesel moottorivika

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Grande punto diesel moottorivika

Viesti Kirjoittaja am »

1.3 mjet 75hv vm 2008 moottorilla oleva punto oli jo jonkin aikaa perheen kakkosautona ollut hidas lähtemään kylmänä kiihtymään ja lämmetessäään normalisoitui. Arvelin vian johtuvan egr-venttiilistä ja korjailu siirtyi, kun auto tuntui muutoin toimivan oikein.

Jälkeenpäin miettiessäni, jokukerta tuli lähiaikoina katsottua öljytikkua ja mittamäärä ehkä oli lisääntynyt. Kun auto ei ollut omassa käytössäni, lisäystä ei varmaan huomannut niin selvästi. Viime viikolla punto sitten jäi tienvarteen valkoisen savun saattelemana ja lopussa oli kuulema kuulunut myös kolahdusta (ei omassa ajossa).

Auton arvo on "kiikun kaakun korjaushintoja", joten aloin tutkimaan kulkinetta itse. Öljyn sekaan oli vuotanut dieseliä. Öljy oli mustaa ja jäähdytinneste oikean väristä. Vikalähteeksi kohdistui näillänäkymin Bosch cp-1 korkeapainedieselpumppu, joka vuoti vähitellen ja myöhemmin vauhdilla dieseliä öljyn sekaan koneen oikeasta päädystä. Irrotin pumpun ja puhdistin sen sisältä ja ulkoa sekä tiivisteet. Akselia paikallaan pitävät ruuvit olivat valmiiksi löysällä ja dieselin kulkureitti öljyn sekaan oli selvästi nähtävissä. Ilmeisesti pumppu oli vuotanut jo jonkin aikaa siten, että kylmänä vuoto oli runsaampaa (tehopuute) ja lämmetessään pumpun rakenteet olivat tiivistyneet ja käynti/teho normalisoitui. Kun sitten vuotoa oli enemmän, koneen käynti epätasaantui (heiluntaa ym.) ja lopulta mutterit aukesivat enemmän ja vuoto lisääntyi isommin.

Tämä sitten nosti vauhdilla öljytilan nestemäärän huippuunsa ja laski vauhdilla myös öljyn voiteluominaisuuksia. Eli seurauksena jonkinasteinen moottorivika ja mietintä mitä autolle tekisi...

Puhdistin ja tiivistin dieselkorkeapainepumpun ja laitoin paikalleen takaisin. Vaihdoin autoon uudet öljyt. Käynnistys "ota tai jätä" fiiliksillä.
Auto lähti käyntiin ja vuotoa ei näkynyt pumpusta ulos mitä oli tapahtunut aikaisemmin nestenorojen perusteella. Mutta hyvin lyhyen käynnin jälkeen kuului varsin kovaa koputusääntä mooottorista. Sammutin auton saman tien...

Olisiko arvauksia, tietoa tms. mikä osa moottorin kannen alta voisi helpoiten hajota tällaisessa ylivuoto tilanteessa? Ja onko sellaisen korjaus kohtuullisen helppoa osia vaihtamalla ?

Tutkinut olen netistä "rocker arm", "push rod" ja venttiili-juttuja ja mietinnässä on harjoittelumielessä availla kantta ja tutkia mitä punto on "syönyt" tms. mitä on käynyt koneelle. Muutoin fiilikset ovat jo laittaa auto varaosamyyntiautoksi ja alkaa etsiä toista Fiatia tilalle :)
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Grande punto diesel moottorivika

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Jos kolinaa kuuluu koneesta tuollaisen tapahtumaketjun jälkeen, epäilisin heti ensimmäisenä kiertokangenlaakereita. Jos kone ei paljon ehtinyt kolista, voi tuurillaan selvitä laakeriliuskojen uusimisella, mika voi onnistua konetta irrottamatta.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Grande punto diesel moottorivika

Viesti Kirjoittaja uk350 »

Luigi kirjoitti: laakeriliuskojen uusimisella, mika voi onnistua konetta irrottamatta.
Voi onnistua = onnistuu helpohkosti.

kannnen irroittelu vaatii enemmän punnertamista, nokka-akselin jakorattaan pultti on erittäin tiukassa + kannen päässä on jakokopan sisällä piilotettuna 6mm pultti, löytyy sieltä samasta holesta missä kiristin. ketjunkiristin tarttee painaa sisään ja lukita, jakokoppaa+k.a rattaita ei tartte purkaa pois jos ei ketjuhommia halua uusia. k-a lukitaan puoliväliin iskua 8mm pultilla , vauhtipyörällä reikä ja nokassa lukitustapille paikka(käy sama lukitustyökalu kuin 1.2 16v fiatin)
Jos tarttee irroitella niin k.a. pultissa vääränkätinen kierre
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: Grande punto diesel moottorivika

Viesti Kirjoittaja am »

kiitos vinkeistä, tutkin tätä alakerta-juttua tarkemmin ja https://www.youtube.com/watch?v=pw-ibWjH42M&app=desktop" onclick="window.open(this.href);return false; tämän ohjeistuksen mukaan kiertokangen laakereiden "big end bearings" vaihto olisi joihinkin autoihin mahdollista tehdä kone paikallaan alakautta. Luin aiheesta myös elearn-cd:ltä. Siinä ei näitä kiertokangen laakereita vaihdettu ohjeistuksena muutoinkuin samalla irrottamalla koko varsi+mäntä yläkautta. Ainakin tuo jaksottainen kova kolina-ääni kuulostaisi hyvin todennäköiseltä tuosta samasta kohtaa kuin tuolla videolla.

Saakohan öljypohjaa tässä mallissa irti paikoiltaan ilman pakoputken irrotusta katista, sillä se on todennäköisesti täysin ruosteessa oleva kiinnityskohta.

Onko sitten ehtinyt tulla muuta vikaa...on toinen juttu, mutta ehkä auto voisi tuolla kuntoutua, kun lähti kuitenkin käyntiin aikaisemmin vähäksi aikaa.
Avatar
Luigi
Viestit: 9537
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Grande punto diesel moottorivika

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Jos kampiakselin kaula on mennyt huonoon kuntoon, ei uusi laakeri kauan kestä. Sen tietää sitten, kun näkee. Mikäli siis kolina tulee laakereista, eikä jostain muualta - käsittääkseni joskus ongelmat dieselin ruiskutuksen ajoituksessa voi kuulua kolinana, samoin hajonnut kannentiiviste.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: Grande punto diesel moottorivika

Viesti Kirjoittaja am »

moottorin kolinoita on monenlaisia ja joskus samassa autossa vuoti ruiskusuuttimen reunasta taivaalle dieseliä ja se piti omaa "sätsätystä". Mitä olen youtubesta kuunnellut erilaisia vikatilanteita esim. murtuneen "rocker arm" -särinää ym. niissä kone on pyörinyt kohtuullisen tasaisesti räpättäen. Poisotetun öljydiesel-seoksen mukana ei näkynyt metallihileitä. Tämä ääni tuli lyhyen melko tasaisen alkukäynnin jälkeen, kunnes alkoi selvästi kuulumaan "kop kop kop" ääntä ratin taakse, ja sammutin auton sen jälkeen.

Ilmeisesti yläpuolella konetta nostin tai venttiili https://tinyurl.com/ybo9jk26" onclick="window.open(this.href);return false; murtaisivat iskurin (rocker arm), jos ne paukuttaisivat sitä väärässä tahdissa tms. ja ehkä tuollainen ääni olisi hiljaisempi kuin nyt esiintynyt kolina. Mutta varmaan yläkerran osien vääntyilyt tms. aiheuttavat kaikenlaisia ääniä myös...

Kannentiiviste on varmaankin kunnossa, kun öljy ja jäähdytinnesteet eivät ole sekoittuneet.

Täytynee valmistella kurkkausta öljykopan alle, kun se on helpompi reitti aloittaa moottorin tutkinnat :roll: Tämä kiertokangen laakeri/-t tuntuu nyt todennäköisimmältä vaihtoehdolta äänelle.
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Grande punto diesel moottorivika

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tuntematta multijetin syötön ajoitusta kysyn, hoitaako tuon täysin ECU (commonrail ja pumppu tekee vain paineen), vai hoitaako pumppu myös ruiskutuksen ajoitusta?

Pielessä oleva ruiskutusennakko voi nimittäin oikeasti tehdä todella voimakkaan kolinan ja samaan aikaan putkesta tupruaa harmaata. Tämän olen kokenut eläessäni ainakin Toyotan, PSAn, VAG:n ja Mazdan dieselin kanssa. Jumalaton kolina ja kone kuulostaisi leikkaavan/hyytyvän justiinsa, samalla pölläyttäen putken täydellä harmaata. Se ääni tulee todella voimakkaasta polttoaineen palamisesta aivan liian aikaisin ja palorintama lyö mäntää vastapalloon todella kovalla voimalla. Noissa tilanteissa kone pyörii puhtaasti inertialla (pyörivät massat) ja ainakin kahdesta PSA:sta ja yhdestä Mazdasta olen nähnyt männän haljenneen edm. ilmiön seurauksena.

Niin sitä tässä mietin, että jos multijetissä pumpun ajoituksella on mitään merkitystä, niin ettei jako ole nyt pielessä?
Minkä huollan, sen korjaan...
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Grande punto diesel moottorivika

Viesti Kirjoittaja uk350 »

pumppu pumppaa, ecu ohjaa. jos siel on jako hukassa niin pitäis tulla moottorin kuva mittaristoon (nokka vs. k.a anturin tiedot...)

pakoputken joutuu irroittamaan, öljypohja pitää saada tulemaan n. korkeutensa verran alaspäin, laakerit saa irti/paikalleen , 1 ja 4 alas, laakerin silmukka auki (merkkaa huolella kumminpäin )ja pukkaa pikkasen ylös ja pyöräyttää kampirautaa "sivuun" jne.
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: Grande punto diesel moottorivika

Viesti Kirjoittaja am »

autoon ei tullut mitään vikakoodeja aikaisemmin. Viimeisestä käynnistyksestä tuli jokin lämpötilakoodi, mutta se ei tuonut mittaristoon moottorivaloa. Korkeapainepumppu on ilman sähkökytkentojä, joten ecu ohjailee muuta reittiä sytytystä. Sytytys on ilmeisesti kohdillaan, kun auto toimi kohtuullisen oikein aikaisemmin poislukien heikko teho kylmänä ennen lämpenemistä.

Pakoputki on varmaan tiukassa ruosteen myötä. Täytyy etsiä osia ja tiivisteitä autoon ja odotella vähän kelien lämpenemistä :) meinaa pakkaskelille tulla parhaimmat korjaukset ulkosalla työskentelyyn.
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: Grande punto diesel moottorivika

Viesti Kirjoittaja am »

Osat löytyivät tilaukseen varaosamaailmasta. Pakoputki on jostain syystä tässä autossa rakenneltu eri tavalla kuin Elearn-cd:n ohjeistuksessa. Katin jälkeen ei ole laippaa, vaan putki on liitetty työntämällä toisen sisään puolivälissä öljypohjaa. Vauhtipyörää peittävän kotelopalan saa ehkä heilauteltua sivuun, kun pakoputken katkaisee jostain keskikohdalta ja vetää tuon putken pätkän pois tielta. Putken voi sitten liittää jollain liitoskappaleella myöhemmin, jos auto muutoin tulee kuntoon näillä laakereilla.

Elearn-cd:llä ohje menee niin, että irrota pakoputken laippa katin juuresta ja pudota pakoputkea alaspäin joustopalan jouston verran.
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: Grande punto diesel moottorivika

Viesti Kirjoittaja am »

vaihto näille kiertokangen laakereille on hieman edennyt ja 2,3 sylinterit ovat vielä uusimatta. Pakoputki täytyi sahata katin läheltä ja täytyy keksiä siihen sopiva liitospätkä myöhemmin. Pakoputki esti vaihteistossa kiinni olevan kannattimen poiston. Öljypohja on ehkä tämän urakan hankalin juttu, mutta lähti lopulta terotetulla ruuvimeisselillä ja taltan tyyppisellä kääntöraudalla. Hallinosturilla tämänlainen autofiksailu helpottuisi paljolti, mutta menee se näin maatavasten maatenkin :)

1,4 sylinterien laakereissa ei tuntunut olevat kovin erikoisesti kulumaa. Ehkä ylimmäisissa osissa hieman enemmän värimuutosta korkeimmalta kohdaltaan.

vaihteiston puoleisessa päädyssa olevassa sylinterissä oli öljynsekaista dieseliä enemmälti, kun otin sen hehkutulpan pois. Ihan mielenkiintoista saakohan koneesta vielä laulavan pelin...
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: Grande punto diesel moottorivika

Viesti Kirjoittaja am »

osat tuli vaihdettua ja paikat tuntuivat kulkevan ok käsikääntöisesti, mutta käynnistys oli lopulta hankala, vähän pyöri ja sitten alkoi ääntelemään. Poistin vielä hehkutulpat ja pyöritin konetta käsin. Kaksi reunimmaista sylinteriä sylki hehkutulpan reijistä öljy-dieselin sekoitusta. Arvailuna tämän myötä, että koneesta on yksi tai kaksi mäntää vääntynyt/murtunut tai männäntiivisteet vuotavat ja nämä hissinostelevat palotilaan öljyä. "Hydrolock" hakusanalla löytyi tästä lisätietoa googlella.

Hmm. Onkohan tällaisessa koneessa vielä ideaa korjata sitä yläkautta näiden mäntä/kiertokankien tutkimisella?
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Grande punto diesel moottorivika

Viesti Kirjoittaja uk350 »

siel on männissä isot "kupit", oisko "valunut" ölppä diisseli litkua täyteen, koita pyöritellä ilman hehkuja jos se sieltä tulis pois.
männät saa pökittyä yläkautta pois kun purkaa kannen edestä, aikaahan siinä menee parin baari illan verran, kannattavuus riippuu siitä miten ylös oman työn arvostaa..

oliko siellä laakerit p_skana?
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: Grande punto diesel moottorivika

Viesti Kirjoittaja am »

kyllä tuo kiinnostaa vielä ainakin opiskelun kannalta avata ja tutkia kannen alta tarkemmin, jos se näyttää ainoalta vaihtoehdolta. Ilmeisesti tarvitsee ajoitustyökalupaketin tähän hommaan tai pärjääkö tuossa "normaaleilla" tai itsetehdyillä työkaluilla?

Laakerit kiertokangissa olivat kohtuullisen vähän kuluneita. Jonkunverran kulumakohtia sisäkaaressa ja hieman enemmän värimuutoksia yläpuolella kaarta - en tiedä sitten onko yläpuolen kulumalla merkitystä. Ei kuitenkaan mitään isompia naarmuja tai lohkeamia, jollaisia löytyy nettihaulla vastaavista oikeasti kuluneista osista.

Ehkä rohkenen vielä kerran pyörittää käynnistä, kun tyhjennän ensin käsipyörittämällä palotiloja :roll:
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Grande punto diesel moottorivika

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Onko tsäänssi että huohottimesta on työntänyt imusatsiin öljyn ja polttonesteen sekoitusta ja käynyt sitten niillä. Meinaan rpm on rynnännyt aika rajusti sitten...
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Vastaa Viestiin