Grande punto diesel moottorivika

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Grande punto diesel moottorivika

Viesti Kirjoittaja Luigi »

403. That’s an error.

Your client does not have permission to get URL /ofVPubGKgfdmrVsAjMzYSK-LBwWuaRxzBPE_utHKZ9D9JrV7X6icSDVgtdNDOC_L1kY_Bkjjm7XrNeDdWL7E=w1366-h654 from this server. (Client IP address: XXX.YYY.ZZZ.34)

Forbidden That’s all we know.
Eli ei toimi kuvalinkit täälläkään.

Minä olen kyllä jo tipahtanut kärryiltä, että mitä on löydetty ja mitä ei. :lol: Vuotaako kannentiiviste ja aiotaanko kansi avata?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: Grande punto diesel moottorivika

Viesti Kirjoittaja am »

korjasin nuo kuvalinkit, drivessa oli näkyvyysestoja päällä.

Auto tuntui nyt aamulla askelta paremmalta... Laitoin tosiaan osat takaisin paikalleen pari päivää sitten, kun aloittelin kannen avausta - suuttimet eivät irronneet. Samalla tiivistin lisää mm. jarruimupumpun kiinnitystä. Näillänäkymin vuotoa moottorin reunasta vaihteiston päälle oli tullut sieltä - ei välttämättä kannentiivisteestä.

Eilen putsasin ja tiivistin tuon öljynlauhdittimen ja sieltä tiivisteiden välistä mahdollisesti oli tullut öljyä jäähdytinnesteen sekaan.

Tänään sitten starttasin autoa ja yllättäin pitkän pitkän starttauksen jälkeen auto lähti käymään valkoisen savupilven saattelemana. Aluksi moottori kävi heikommin misfire-tyylisesti ja toisella starttaus kerralla käynti tasaantui ja savukin hieman väheni. Ajoin autoa myös kymmenisen metriä ja annoin sen käydä lämpimämmäksi. Nyt ei kolinoita enää kuulunut ja vuodot koneen reunasta oli myös loppunut.

Kahden suuttimen juuresta kuitenkin selvästi kupli dieseliä, joten ne täytyy vielä saada irroteltua ainakin o-renkaiden vaihtoa varten. Etsinnässä on tuohon sopivan edukas tökalu. Tuo saattaisi aiheuttaa myös huonoa käynnistyvyyttä tai sitten puristukset ovat muutoinkin heikentyneet. Mutta kolinaton käynnistyminen ja käynnin tasaantuminen oli positiivinen yllätys ja voi autosta vielä toimiva peli tulla :)
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Grande punto diesel moottorivika

Viesti Kirjoittaja uk350 »

Ei näy kuvat vieläkään.
En muista millainen rakenne tuossa öljy/vesi pulikassa on mutta jos siitä lähtee ja tulee vesi letkuilla niin laita niihin vesiletkun pätkät ylöspäin, vettä sen verran ettei ihan juokse yli, kone käyntiin ja antaa käydä lämpimäksi, jos vuotaa ölppää niin sen näkee nousevana pintana letkuissa.
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: Grande punto diesel moottorivika

Viesti Kirjoittaja am »

siirsin kuvat flickeriin :geek: . Tuossa lauhduttimessa on vain "tasaiset pinnat toisiaan vasten" eli testaus on vaikea. Saattaa olla, että puhdistus ja tiivistysaineella mahdollisen vuotokohdan paikkailu sai sen pitämään.

Nyt kun konetta voi käyttää lämpimäksi, täytyy kokeilla, jos myös nuo suuttimet lähtisivät helpommin irti kuopistaan.
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: Grande punto diesel moottorivika

Viesti Kirjoittaja am »

näyttäisi siltä, että grande punto 1.3 multijet 55kw palailee liikenteeseen lähipäivinä :o

Öljyt eivät nyt tulleet jäähdytinveteen, kun käytin autoa useampia minuutteja. Öljyt myös pysyivät samalla tasollaan. Ei kolinoita tai muita sivuääniä myöskään kuulunut enää käynnissä. Pakokaasut tasaantuivat normaalin värisiksi, tosin kierroksilla edelleen savuttaa vaaleaa jonkunverran normaalista enemmän. Varmaan suuttimien reunavuoto aiheuttaa heikkoa puristusta ja siten savutusta. Hyvä käynnistyvyys on myös hakusalla johtuen varmaan samasta ed. syystä. Nämä suuttimet ovat päättäneet jäädä jumittumaan tuohon. Erikoistyökaluilla lähtenee myöhemmin irti ja pääsee vaihtamaan tiivisteet suuttimien kärkiin.

Diesel-korkeapainepumppu kostui vähän alapuoleltaan ja sen pikkuluukkujen puhdistelua/tiivistystä täytyi tarkastaa irrottamalla se toistamiseen moottorista. Se on tällainen samanlainen Kuva Nuo luukut aukaisemalla saa olla tarkkana, että pikkuosat eivät lentele lattialle. Kannen välistä näyttää helposti vuotavan pihalle dieseliä, kun pieni epätasaisuus välissä vetää kannen vinoon.

Uskoakseni koko vika (joka jätätti auton maantielle) tuli alunperin Kuva tämän pumpun etuakselin ympärillä olevien kolmen kiinnityspultin löystymisestä. Vähitellen (muutaman kuukauden sisällä) vuoto oli lisääntynyt ja lopulta tärinä tms. oli saanut ne kaikki auki. Tämä lisäsi moottoriöljy/diesel-sekoituksen määrän korkealle ja osa siitä meni myös sylintereiden palotilaan.

Kolinat koneesta tulivat joko heikentyneen voitelun myötä kuluneista kiertokankien laakereista (jotka vaihdoin) ja/tai palotilaan jumiutuneesta ylimääräisestä nesteestä.

Lisääntynyt kuumuus/paine tms. etsi öljylle reitin jäähdytinveteen myös öljynlauhduttimen tiivisteen kautta. Näillänäkymin kannentiiviste pysyi kunnossa, kun sitä myös ehdin epäillä vuotokohdaksi.

Aika paljon tuli tässä itselle uutta oppia tästä moottorista ja "muutama tunti" meni urakoidessa autoa takaisin toimintakuntoon :roll: Kiitos palstan avuliaille vinkkaajille, varmaan näistä vinkeistä on hyötyä muillekkin samanlaisia moottoreita korjaaville kuskeille.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Grande punto diesel moottorivika

Viesti Kirjoittaja wellu »

Jos on palamatonta löpöä päässyt putkistoon, niin saattaa aika kauankin työntää kuormalla/kierroksilla harmaata. Lähtee ajamalla.
Minkä huollan, sen korjaan...
am
Viestit: 508
Liittynyt: 20.02.2003 15:35

Re: Grande punto diesel moottorivika

Viesti Kirjoittaja am »

tämä tosiaan näyttää olevan juttu. Olen ajellut testilenkkejä edestakaisin ja savu on vähitellen tuntunut vähentyvän. Nyt ei enää juurikaan savuta.

Pientä säätöä autossa on edelleen. Tiedä sitten mikä on minkäkin syytä - vähäisen huollon tai aikaisemman diesel-ylivuodon...

Eli lambda käyttäytyy oudosti graafissa, vaikka olen putsannut sen. Alussa se näyttää suoraan 2,5 volttia ja kun kone lämpenee, voltit hyppää 11voltin tietämille ja eivät juuri hyppele alas ylös. Taitaa olla täysin viallinen lambda...

Egr-venttiili näyttää alussa 2 prosentia aukeamista ja ajossa käy maksimissaan 35prosentin aukeamisessa ja keskimäärin n. 25 prosentin aukeamisasennossa. Ilmeisesti se on jumittunut myös. Tässä autossa egr-venttiili on aika pienessä nurkkauksessa kiinni puhdistusta varten.

Lisäksi :lol: ehkä nämä yhdessä aiheuttavat sen, että moottori vielä kylmänä, auto menee "limp modeen" kiihdyttäessä ja antaa vikakoodin p0089 (fuel pressure regulator). Ja kun moottori lämpenee, vikakoodia ei näytä tulevan. Dieselpaine näyttää tuolloin seuraavan oikean ns. haluttua dieselpainetta. Ehkä moottori myös tiivistyy lämmetessään ja paineet pysyvät suuttimien reunoilla paremmin.

Mielenkiintoista sinänsä, että näissä korjauksissa kytkin tuli kuin salaa kuntoon :) Pakille laittaessa aikaisemmin "rusahteli" ja joskus ykkösellekkin oli vaikea vaihtaa risteyksessä. Pakki laitettiinkin yleensä päälle moottori sammnuksissa... No, nyt imupumpun tiivistyksien myötä vaihteet toimivat kuin uudessa autossa. Hydraulinen kytkin lähti ilmeisesti toimimaan paremmin tuota kautta ja kyseessä ei ollutkaan työsylinterin vuoto tai vaihteiston sisällä olevan mekanismin kulumat.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Grande punto diesel moottorivika

Viesti Kirjoittaja wellu »

Palamatonta löpöä + karstaa putkistossa voi hyvinkin sanoa kaikille antureille "heihei" mitä sieltä löytyy. Eli Lambda ja mahdollinen loukun paine-eroanturi.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin