Lämmityslaitteen säätömoottorit (Croma/Thema)

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Luigi
Viestit: 9523
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Lämmityslaitteen säätömoottorit (Croma/Thema)

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Maamme harvalukuisille jäljellä oleville Croman ja Theman omistajille lienee tuttu juttu lämmityslaitteen ohjauksessa olevat kaksi sähkömoottoria. Tutuksi ne käy viimeistään siinä vaiheessa, kun lämmityslaite lakkaa tekemästä sitä, mitä lämmityslaitteen odotetaan tekevän. Koska moottorit ovat Boschin valmistetta, tämä tapahtuu jossain vaiheessa kaikille. Yleensä homma on mennyt niin, että toimimattomaksi heittäytynyt moottori ei suoraan 12V syöttäessä ole toimimaton, mutta ohjausboksi ei sitä suostu pyörittämään.

Tehtaan jäljiltä oleva boksi on yleensä pysyvästi tältä osin mykkä, kun moottori on tiensä pään kohdannut. Laite ei ole hylkykamaa, vaan kolvaustaitoinen saa sen kuntoon vaihtamalla muutaman euron hintaisen L293B-piirin. Uudemmissa piireissä on usein vielä lämpösuojaus, joten jatkossa kiukuttelevat moottorit eivät boksia enää pysyvästi pimennä.

Entä itse moottorit sitten? Normaali proseduuri on ollut, että niillä heitetään kuikkaa ja etsitään toimivampi tilalle. Samoja moottoreita on käytetty Saab 9000:ssa, ehkä Alfa 164:ssä, ja Ferrari 348/355:ssa. Valmistus on loppunut jo aikoja sitten, ja uusia ei ole eikä tule, joten ei niitä kannata hävittää. Se mikä niissä näkyy vikaantuvan, on kuitenkin melko yksinkertainen korjata, ainakin joksikin aikaa. Suurin osa moottoria on pelkkää vaihteistoa, jonka käyttöikä lienee muutama miljoona kilometriä. Vikaantuva kohde on itse sähkömoottori, jonka osalta Bosch on arvellut parhaan osaamisen löytyvän Hong Kongista. Moottorin kollektori kerää rakoihinsa hiilipölyä, ja menee oikosulkuun, jolloin moottori alkaa haukkaamaan virtaa kymmeniäkin kertoja enemmän, kuin kuuluisi. Ehjä moottori vapaasti pyöriessään 10.2V:lla kulutti omassa mittauksessani 0.03-0.04A, vikaantunut taas yli 5A. Kun L293B-piirin maksimi on 1A, tietää miten siinä käy. Moottorit eivät vaikuta kovin eksoottiselta tavaralta, vaan todennäköisesti uusia sopivia on mahdollista löytää, ja hintaa tuskin tulee montaa euroa kappaleelta, jos alkuperäislaatu kelpaa. MAHDOLLISESTI sopiva moottorityyppi saattaa löytyä hakemalla "johnson 23840 391612"

Eli asiaan. Enempää ei säätömoottoria tarvitse purkaa, kuin irrottaa metallinen osa toisiovaihteistosta, olikohan kolme ruuvia. Lisäksi pitää irrottaa ensiövaihteiston kansi metallisen osan päädystä, jotta päästään käsiksi itse sähkömoottorin kiinnitysruuveihin. Ennenkuin niitä availee kannattaa tarkistaa moottorin asento kotelossaan - maalitipan sijainti kannattaa pistää tarkoin mieleen, koska väärään asentoon laitettu moottori toiminee väärään suuntaan. Kun ne on avattu, saa sähkömoottorin työnnettyä ulos:
20181014_120236758_iOS.jpg
20181014_120236758_iOS.jpg (25.81 KiB) Katsottu 2784 kertaa
Sähkömoottorissakin on Boschin numerot, mutta ei niillä mitään saa mistään tilattua.
20181014_112202316_iOS.jpg
20181014_112202316_iOS.jpg (27.85 KiB) Katsottu 2784 kertaa
Laadun merkit näkee moottorin päädystä:
20181014_112220191_iOS.jpg
20181014_112220191_iOS.jpg (20.94 KiB) Katsottu 2784 kertaa
Jotain on kuitenkin tehtävissä. Aluksi pitää moottorin hiiliä painavat jouset irrottaa, jotta kansi saadaan pois. Jousien alla on eristerinkulat, niitä ei pidä kadottaa. Ei myöskään kannata taivutella jousia yhtään enempää, kuin tarpeellista. Tämän jälkeen pitää taivuttaa auki kantta kiinni pitävät kynnet, mihin tarvitaan hyvälaatuinen pienikokoinen ruuvitaltta. Nyt kansi voidaan vetää pois, kunhan tarkkailee, etteivät hiilet ole liian pitkällä sisällä, ja että kannen ja akselin välissä olevat prikat ei pääse katoamaan. Kun kansi on pois, näkyy kulunut kollektori:
20181014_143336.jpg
20181014_143336.jpg (10.14 KiB) Katsottu 2784 kertaa
Kollektorin raot ovat täynnä hiilipölyä, joka pitää saada pois. Paras työväline on muovinen terävä veitsi tai vastaava, koska kollektorin rakojen reunat ei saisi nousta, kuten mattoveitsen kanssa toimiessa voi käydä. Tämä saa hiilet kulumaan nopeammin. Kun putsaus on valmis, kannattaa moskat putsata myös kannen sisältä, ja koota sen jälkeen moottori. Erityinen huomio akselin ja kannen väliin tuleviin prikkoihin, ja siihen, ettei hiiliä murjota kasatessa. Kannen kiinnityskynsien painaminen takaisin vaatii jämäkän pöydänreunan ja vähän isomman ruuvitaltan.

Tässä vaiheessa kannattaa moottoria pyöritellä jonkun verran, sillä kaikkea hiilipölyä ei kuitenkaan ole saatu pois. Alkuun voi kipunat lennellä, savu leijailla ja mahdollinen ampeerimittari näytellä reiluja lukemia, mutta homman pitäisi korjaantua nopeasti, kun vaihtelee pyörimissuuntaa, ja 10.2V:lla ruokkiessa vapaasti ilman vaihteistoa pyörivän moottorin vaatiman virran asettua 0.03-0.05A tienoille. Nyt moottori voidaan laittaa paikalleen, ja kasata säätömoottori.

Mikäli toisiovaihteistoa on purettu, kannattaa tässä vaiheessa ajaa lämmönsäätömoottori kumpaankin stoppariinsa, jotta asennon tunnistava potentiometri asettuu kohdalleen. Jakorummun moottorin osalta tämä on tehtävä siinä vaiheessa, kun moottori on lämmityslaitteessa paikallaan. Moottorin virtanastat on liittimen reunimmaiset nastat. Niiden väliin jäävät kolme nastaa on kytketty asennon tunnistavaan potentiometriin, eikä niihin kannata virtaa syötellä.

Lopuksi vielä huomautus moottoreiden numeroista. Sekä jakorummun, että lämmönsäädön moottorin Bosch-tunniste on 0 390 721 006, mutta eroavaisuudet tulee tunnisteen perässä olevassa ympyröidyssä koodissa, joka lämmönsäädölle on 944, ja jakorummulle 917. Kumpikin menee kyllä toistensa paikalle, mutta toimivat sitten väärinpäin. Periaatteessa asia olisi ehkä korjattavissa kääntämällä sähkömoottorin niiden sisällä toisinpäin, mutta tätä en nyt kaluston puuttuessa pysty varmistamaan.

Kaikki edellä mainittu on siis siinä määrin teoriatasolla, etten ole pystynyt moottorin fiksauksen onnistumista lopullisesti todentamaan autossa kiinni, kun sellaista ei enää ole. Jos jollakin on näistä parempaa tietoa, niin jakakaa ihmeessä tännekin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
VTO
Viestit: 1429
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lämmityslaitteen säätömoottorit (Croma/Thema)

Viesti Kirjoittaja VTO »

Käytännössä tuon jakorummun moottorin pitäisi kestää pitkään, kun se ei niin paljoa liiku. Lämmönsäätimen moottori surisee taas lämmityskaudella melko usein. Joitakin on tullut sen takia purettua, että eivät saa potentiometriltä oikeaa asentotietoa, vaan jäävät surisemaan laidasta laitaan . Tällöin varmasti sähkömoottorikin antautuu nopeasti. Ovat kuitenkin korjaantuneet puhdistamalla ja joitakin juotoksia uusimalla. Mitään ihmeempiä temppuja en muista takaisin asentaessa tehneeni. Ovat alkaneet heti toimimaan kuten pitääkin.
Läppien juuttuminen mekaanisesti lisää myös moottorien virrankulutusta reilusti. Yleisin omakohtainen ongelma automaattisessa lämmityslaitteessa on ollut pyörimisnopeussäätimen hajoaminen. Joko jää täysille tai sammuu kokonaan. Kaikki sen osat voi kuitenkin pienellä väkivallalla uusia. Juuri samaa tehotransistoria ei taida enää kaupasta saada, mutta vastaavalla virrankestolla oleva toimii hyvin. Tehtaan ohjeethan kieltävät itsediagnoosin tekemisen, jos ei olla varmoja että pyör.nop. säädin on kunnossa. Ilmeisesti kuormittaa ohjainboxia liikaa?
Avatar
Luigi
Viestit: 9523
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Lämmityslaitteen säätömoottorit (Croma/Thema)

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Hieman kokeilin stopparia vasten pyörittää tuota lämmönsäätömoottoria, ja kyllä virta alle yhden ampeerin jäi korkeimmillaankin. Siksi tuohon kait on alkujaan katsottu 1A virran kesto riittäväksi. Tietysti täysin jumissa oleva vivusto voi kuumentaa moottorin niin, että käämit palaa ja menee oikosiin, mutta pelkkä jähmeys ei riitä virtaa nostamaan yli rajojen.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Luigi
Viestit: 9523
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Lämmityslaitteen säätömoottorit (Croma/Thema)

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Lisätty muokkauksena mahdollisesti sopiva moottorityyppi johnson 23840 391612. Eli tämmöinen: https://www.intactascendants.top/gleich ... 15707.html" onclick="window.open(this.href);return false;
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin