Unon nopeusmittarin vaijerin irrotus vaihdelaatikosta
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Unon nopeusmittarin vaijerin irrotus vaihdelaatikosta
Nolosti melkein pitää kysellä, kun edellisestä Unon mittarivaijerin vaihdosta on 20 vuotta......... Oliko sinne vaihdelaatikon päälle tulevaan vaijerin pään kierretulppaan olemassa jokin oma, vastaavalla tavalla uritettu, jarrusatulan letkujen irrotusavaimen tyylinen päästään halkaistu työkalu? On tuo nimittäin sen verran hankalassa paikassa, että kärki/papukaijapihdeillä ei oikein saa kunnon otetta yläkautta. Tietenkin saattaisi auttaa lähestyminen vetoakselin aukosta. Mitäs vihjeitä antaisitte ylipäätään tuohon hommaan?
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Unon nopeusmittarin vaijerin irrotus vaihdelaatikosta
En ainakaan vääntämistä.MultiplaJTDmies kirjoitti: Mitäs vihjeitä antaisitte ylipäätään tuohon hommaan?
Eräästä Tipottimesta aikanaan samaa onglemaa pohdin ja päädyin laadukkailla siirtoleukapihdeillä varovaiseen nykimiseen, jotta mokoman kierretulpan saisi auki.
Noh, tietäähän miten siinä käy, kun brute-force periaatteella yrittää kahta toisiinsa oksidoitunutta tiheäkierteistä alumiinikappaletta irroittaa toisistaan. Halkesi se tulppa, mutta onneksi vain 1/3 osaltaan kierteen kohdalta, joten jäi tiiviiksi ja tiukaksi.
Eli vihjeenä antaisin pientä (oikeasti aika nättiä) naputtelua esim. hyvällä tuurnalla ympäriinsä sitä tulppaa/holkkia, samalla mahdollisesti lämpöä jollain pienellä käsitoholla. Varovainen pitää olla, koska alumiinilla on tapana murtua (alumiinioksidi on pirun kovaa ja haurasta). Irroitusöljyjä kannattaa kans suosia, mutta ne ei yksinään tee mitään vaan vaatii tuon lämmön/tärinän kaveriksi jotta auttavat.
Eli vihjeenä: Hiplaa sitä kuin kipeää piparia.
Minkä huollan, sen korjaan...
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Unon nopeusmittarin vaijerin irrotus vaihdelaatikosta
Jep ja kiitos Wellu!
Taas kummastuttaa, miksei se vaihteistossa oleva tulppa voi olla ulkopuolelta kantikas, että siihen kävisi joko perinteinen jokin sopiva lenkkiavaimen avopää tai tuo mainitsemani jarruletkuavain suuremmitta tuskitta?!?! Olisi viiden sekunnin homma.
Mutta pikku lämmittelyllä voisi aloittaa, mini-mini-tohoa tms., sitten tulpan särmään osuvaa tuurnaa. Työkalua voisi myös yrittää tehdä, halpa siirtoleukapihti, siitä muotoillen eli sentti pois leukojen päistä, niin kaarevat särmät jo voisivat istua vaijerin tulppaan kätevästi. Sellainenkin juolahti mieleen, että jostain miniatyyrikokoisesta haka-avaimesta voisi myös rakentaa apuvälineen? Yleensä niissä on se leuan nystyrä pyöreä, mutta jos sen viilaisikin mittarin tulpan ulkopuolen särmiin istuvaksi ohueksi, niin saattaisi riittää juuri ja juuri kääntämään tulppaa (sieltä vetarin aukosta); paljonhan tuo ei sinänsä voimaa vaadi. Vielä yksi konsti voisi olla, että vahvan letkunkiristimen ensin aukaisee ja ujuttaa vaihteiston pyörittäjässä kiinni olevan vaijerin alapään kierretulpan ympärille sekä kiertää niin tiukkaan kuin suinkin. Sitten varovasti naputtelemaan siihen kantaan pitkällä meisselillä vastapäivään tai jos siinä on pieni hylsykanta, niin minihylsy siihen, jatkovartta ja sinne varren päähän iskuja. Luulisi lähtevän pyörimään vihdon viimein......
Pelle Peloton kun olen, niin tästähän syntyi suorastaan haaste!
Taas kummastuttaa, miksei se vaihteistossa oleva tulppa voi olla ulkopuolelta kantikas, että siihen kävisi joko perinteinen jokin sopiva lenkkiavaimen avopää tai tuo mainitsemani jarruletkuavain suuremmitta tuskitta?!?! Olisi viiden sekunnin homma.
Mutta pikku lämmittelyllä voisi aloittaa, mini-mini-tohoa tms., sitten tulpan särmään osuvaa tuurnaa. Työkalua voisi myös yrittää tehdä, halpa siirtoleukapihti, siitä muotoillen eli sentti pois leukojen päistä, niin kaarevat särmät jo voisivat istua vaijerin tulppaan kätevästi. Sellainenkin juolahti mieleen, että jostain miniatyyrikokoisesta haka-avaimesta voisi myös rakentaa apuvälineen? Yleensä niissä on se leuan nystyrä pyöreä, mutta jos sen viilaisikin mittarin tulpan ulkopuolen särmiin istuvaksi ohueksi, niin saattaisi riittää juuri ja juuri kääntämään tulppaa (sieltä vetarin aukosta); paljonhan tuo ei sinänsä voimaa vaadi. Vielä yksi konsti voisi olla, että vahvan letkunkiristimen ensin aukaisee ja ujuttaa vaihteiston pyörittäjässä kiinni olevan vaijerin alapään kierretulpan ympärille sekä kiertää niin tiukkaan kuin suinkin. Sitten varovasti naputtelemaan siihen kantaan pitkällä meisselillä vastapäivään tai jos siinä on pieni hylsykanta, niin minihylsy siihen, jatkovartta ja sinne varren päähän iskuja. Luulisi lähtevän pyörimään vihdon viimein......
Pelle Peloton kun olen, niin tästähän syntyi suorastaan haaste!
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Unon nopeusmittarin vaijerin irrotus vaihdelaatikosta
Lyöntimeisseli tasapäisenä voisi olla hyvä! (eli siis meisseli, joka soveltuu vasaroitavaksi).
Mutta mulla on tämmönen:
https://www.ikh.fi/fi/kaasupoltin---juotin-kem12500" onclick="window.open(this.href);return false;
Osoittautunut todella "pelastusenkeliksi" aika pirun monessa paikassa. Tuolla lähti pakasteherneestä pakosarjan/etuputken liitoksen pultit, volvon jarrukilven pultit, useammatkin pakoputken liitokset yms...
Kulkee yleensä aina autossa mukana pienen sytkärikaasupullon kanssa (voi täyttää), tolla on kätevä sytyttää nuotiokin.
Mutta mulla on tämmönen:
https://www.ikh.fi/fi/kaasupoltin---juotin-kem12500" onclick="window.open(this.href);return false;
Osoittautunut todella "pelastusenkeliksi" aika pirun monessa paikassa. Tuolla lähti pakasteherneestä pakosarjan/etuputken liitoksen pultit, volvon jarrukilven pultit, useammatkin pakoputken liitokset yms...
Kulkee yleensä aina autossa mukana pienen sytkärikaasupullon kanssa (voi täyttää), tolla on kätevä sytyttää nuotiokin.
Minkä huollan, sen korjaan...
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Unon nopeusmittarin vaijerin irrotus vaihdelaatikosta
Homma hoidettu!
Ei tuonne kyllä isolla työkalulla ole asiaa, joten hetken tuumaus tuotti tulosta. Ensin ankara puhdistus tulpan ympäriltä, sitten yöksi hieman irrotuskemikaalia (jossei muuta, niin henkiseksi tueksi...). Väkästelin sitten 8mm harjaterästangosta n. 60 cm pitkän ja päästään teräväksi viistetyn lyöntituurnan, jonka terä sopi juuri tuohon tulpan ulkopuoliseen särmään. Ensi naputtelulla jo alkoi liikahtaa, vaati puolenkymmentä muutaman asteen kiertymistä tällä konstilla, niin lähti hienosti sitten jo sormenpäillä. Kohtalaisesti lopulta mahtui vetarin aukosta tuonne, pienen led-työvalon vaan vaati sinne lähettyville. Jos olisi irrottanut vielä raidetangon, niin tilaahan olisi ollut suorastaan ruhtinaallisesti! Uuden tulpan kierteisiin sipaisin ohuesti kuparitahnaa, enkä kiristänyt momenttin, vain sormin niin, että itse vaijerin pää ei enää mitenkään heilunut. Hyvin pelasi koeajolla.
Tuossa "lopullisen voiton" avaimet:
Ei tuonne kyllä isolla työkalulla ole asiaa, joten hetken tuumaus tuotti tulosta. Ensin ankara puhdistus tulpan ympäriltä, sitten yöksi hieman irrotuskemikaalia (jossei muuta, niin henkiseksi tueksi...). Väkästelin sitten 8mm harjaterästangosta n. 60 cm pitkän ja päästään teräväksi viistetyn lyöntituurnan, jonka terä sopi juuri tuohon tulpan ulkopuoliseen särmään. Ensi naputtelulla jo alkoi liikahtaa, vaati puolenkymmentä muutaman asteen kiertymistä tällä konstilla, niin lähti hienosti sitten jo sormenpäillä. Kohtalaisesti lopulta mahtui vetarin aukosta tuonne, pienen led-työvalon vaan vaati sinne lähettyville. Jos olisi irrottanut vielä raidetangon, niin tilaahan olisi ollut suorastaan ruhtinaallisesti! Uuden tulpan kierteisiin sipaisin ohuesti kuparitahnaa, enkä kiristänyt momenttin, vain sormin niin, että itse vaijerin pää ei enää mitenkään heilunut. Hyvin pelasi koeajolla.
Tuossa "lopullisen voiton" avaimet:
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!