903 pyörimissuunnan vaihto: rattaat ketjun tilalle?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2603
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: 903 pyörimissuunnan vaihto: rattaat ketjun tilalle?

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Mitenkäs meinasit hoitaa öljypumpun?
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: 903 pyörimissuunnan vaihto: rattaat ketjun tilalle?

Viesti Kirjoittaja 100D »

Rattailla nokan pyörimissuunta säilyy alkuperäisenä, joten ainoa tarvittava muutos on mäntien kääntäminen.
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2603
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: 903 pyörimissuunnan vaihto: rattaat ketjun tilalle?

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Aivan aivan... Ajattelin asian väärinpäin. :lol:
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Kesäautoilija
Viestit: 109
Liittynyt: 24.08.2011 17:28
Paikkakunta: Vantaa

Re: 903 pyörimissuunnan vaihto: rattaat ketjun tilalle?

Viesti Kirjoittaja Kesäautoilija »

Okei, hyvä, helpottaa asiaa jos laakereiden pyörimissuuntaa ei tarvitse pähkäillä.

Sitten jää jäljelle tuon vesipumpun ideointi. Jonkin laatuisella adapterilla varmaan saa asennettua alkuperäisen vesipumpun (4 pulttinen kiinnitys) tuohon seiskan 903:een (3 pulttinen kiinnitys) mutta toinen vaihtoehto olisi ehkä sähköinen vesipumppu sekä jäähdyttimen tuuletus. Kaikenlaisia sähköisiä pumppujahan on näköjään tarjolla ja joissain ulkomaisissa "talleissa tapahtuu" kertomuksissa näkee niitä käytetyn. Jonkinlainen "varauksellisuus" niitä kohtaan on kuitenkin itsellä olemassa. Lienee kuitenkin varminta kehitellä adapterilevy 133:n omalle vesipumpulle, vai mitä muut on mieltä tästä asiasta?

Täältä foorumiltahan kyllä löytyy tarinaa tästä pyörimissuunnan vaihtamisesta mutta kun olen ne nyt kaikki pariin kertaan lukenut läpi niin jotensakin ristiriitaista tietoa siellä tarjotaan paikka paikoin. Myöskään yhtään toteutuneen projektin kuvausta alusta loppuun en ole löytänyt. Olisi mukava kuulla jonkun onnistuneen vastaavan projektin toteuttaneen kertomus siitä miten kaikki meni, mitä kaikkea tehtiin ja mikä oli pyörimissuuntansa vaihtaneen moottorin lopullinen luotettavuus.

Jos oma projekti pääsee toteutusvaiheeseen niin siitä syntyy kyllä dokumentoitu projektikuvaus. Kaikki tieto siis otetaan kiitollisena vastaan.
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: 903 pyörimissuunnan vaihto: rattaat ketjun tilalle?

Viesti Kirjoittaja 100D »

133 ja 127 lohkot ovat saman korkuisia, entäpä jos laittaisitkin 133 lohkoon seiskan kampiakselin ja männät kiertokankineen?
Jarppak
Viestit: 20
Liittynyt: 25.03.2016 12:53

Re: 903 pyörimissuunnan vaihto: rattaat ketjun tilalle?

Viesti Kirjoittaja Jarppak »

127 seat lohkoja löytyy mihin saa 133 vesipumpun kiinni tekemällä yhden m8 kierteen...
tiiivistepinta sellainen että käy 133 vesipumpuntiiviste..
Jarppak
Viestit: 20
Liittynyt: 25.03.2016 12:53

Re: 903 pyörimissuunnan vaihto: rattaat ketjun tilalle?

Viesti Kirjoittaja Jarppak »

133 iskunpituus 63,5mm,127 iskunpituus 68mm
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: 903 pyörimissuunnan vaihto: rattaat ketjun tilalle?

Viesti Kirjoittaja 100D »

Kyse olikin lohkon korkeudesta. Pitkäiskuisemmalla seiskan.kampuralla ja lyhyemmillä veiveillä siitä saa 903cc kokoisen.
Kesäautoilija
Viestit: 109
Liittynyt: 24.08.2011 17:28
Paikkakunta: Vantaa

Re: 903 pyörimissuunnan vaihto: rattaat ketjun tilalle?

Viesti Kirjoittaja Kesäautoilija »

Hyvä. Lohkojen korkeustieto oli myös erittäin tarpeellinen. Tästäkin asiasta oli kyllä arvailuja tuolla joissakin aiemmissa keskusteluissa mutta varma tieto ymmärtääkseni puuttui. Tuo 903 moottori joka minulla tallissa lepää on Seat-lohko.

Nähtävästi sitten männätkin ovat näissä saman mittaiset (tapin keskeltä männän lakeen) joten jos siirrän 903 moottorista veivin ja kiertokanget alkuperäiseen moottoriin niin voin valita kummastako moottorista otan käytöön männät. Edellyttäen tietysti että hoonauksella selvitään. 133:lla on ajettu 97000 km (varma tieto, ekalla mittarikierroksella mennään) ja sen kuluneisuus selviää vasta kun pääsee kurkkaamaan sisään.

Alkuperäinen ajatus oli että käännän tuon Seat 903:n pyörimissuunnan jotta saan valmiiksi laitetun moottorin 133:n perään kun sieltä irtoaa alkuperäinen kuntokartoitusta varten. Jäisi tuo "pukeilla olo" mahdollisimman lyhyeksi. Tämä kikotin on ollut omistuksessani vuodesta 2011 ja moottorista on kuulunut tietynlaista "kolinaa" koko sen ajan. Siis tietysti ainoastaan moottorin ollessa käynnissä . . . hmm . . . noh, pari kolme tuhatta kilometriä olen sillä ajanut ja "kolina" ei ole siitä pahentunut mutta ei myöskään parantunut joten olisi aika vilkaista että kuka siellä koputtelee.
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: 903 pyörimissuunnan vaihto: rattaat ketjun tilalle?

Viesti Kirjoittaja 100D »

Minulla olisi hyvä ylikokoon porattu 850 moottori pattipää männillä jouten. Sen kanssa ei tarvitsisi miettiä pyörimissuuntia ;)
Jarppak
Viestit: 20
Liittynyt: 25.03.2016 12:53

Re: 903 pyörimissuunnan vaihto: rattaat ketjun tilalle?

Viesti Kirjoittaja Jarppak »

Mittasin fiat panda 903cc lohko181mm ja seat 850 lohko 176,5 rullamitalla mitattuna .
seat 133 lohkokin löytyy ,oli vaan vähän pahassa paikassa en päässy mittaan.
Jarppak
Viestit: 20
Liittynyt: 25.03.2016 12:53

Re: 903 pyörimissuunnan vaihto: rattaat ketjun tilalle?

Viesti Kirjoittaja Jarppak »

Kukas noita 903 tappikoneen rataspareja myy? ( pyörimissuunnan vaihtamiseen )
Kesäautoilija
Viestit: 109
Liittynyt: 24.08.2011 17:28
Paikkakunta: Vantaa

Re: 903 pyörimissuunnan vaihto: rattaat ketjun tilalle?

Viesti Kirjoittaja Kesäautoilija »

Olen löytänyt niitä ainakin kahdesta paikasta. toinen oli tämmönen kuin Scuderia Topolino.
Toivottavasti linkki toimii:

http://www.abarth-online.de/epages/6209 ... ts%2F03-34
Kesäautoilija
Viestit: 109
Liittynyt: 24.08.2011 17:28
Paikkakunta: Vantaa

Re: 903 pyörimissuunnan vaihto: rattaat ketjun tilalle?

Viesti Kirjoittaja Kesäautoilija »

Tuollainen kuin "Bernimotor" listaa luettelossaan oikein vinohammastetun version mutta en löydä hintaa enkä saatavuutta heidän sivuiltaan:

Toivon jälleen että linkki toimii:

http://www.bernimotori.com/abarth_engin ... 0_bialbero
Kesäautoilija
Viestit: 109
Liittynyt: 24.08.2011 17:28
Paikkakunta: Vantaa

Re: 903 pyörimissuunnan vaihto: rattaat ketjun tilalle?

Viesti Kirjoittaja Kesäautoilija »

Palatakseni tuohon vaihtoehtoon B jossa vaihdetaan 133:n moottoriin 903:n kampiakseli ja kiertokanget.

127:n 903 moottorissahan puristussuhde on kaiketi siinä 9:1:n tieppeillä.
Käsittääkseni näissä suomeen tuoduissa 133:ssa on puristussuhde ollut myös 9:1 tai sinne päin ja 37hp. (korjatkaa jos olen väärässä)
(Espanjan markkinoille tarkoitetussa 85 oktaanista syövässä mallissa 8,1:1 ja 34hp).
Nähtävästi tekivät Espanjassa jotain "Special" mallia jossa oli ainakin hieman erilainen nokka-akseli ja tehoa 44hp. Puristussuhde myös 9:1.
Argentiinan pojat teki 133:n IAVA versiota (903cc moottorilla) jossa eri tietolähteiden mukaan puristussuhde oli 9,4:1 ja hevosvoimia tuosta myllystä saatiin noin 50.

Jos nyt toimitaan niin että laitetaan ne 133:n 903-moottorin kampura ja veivit 133:n moottoriin niin mitenköhän ylös mahtaa nousta puristussuhde?
Mahtaako 127:n 903-moottorissa ja 133:n moottorissa olla eroa sylinterikansien palotilan tilavuudella?
Ylipäätään, onko noiden moottoreiden sylinterikansissa eroa? Jos on niin missä?
Vastaa Viestiin