Sivu 1/3

903 pyörimissuunnan vaihto: rattaat ketjun tilalle?

Lähetetty: 08.08.2018 08:40
Kirjoittaja Kesäautoilija
Mahtaako kenelläkään olla kokemusta 903 tappikoneen pyörimissuunnan vaihtamisesta käyttäen hyväksi ratasparia jotka asennetaan jakopään ketjun tilalle?
Lähinnä askarruttaa se pitääkö ratassatsi meteliä (näyttää olevan lähinnä suorahampaisia rattaita tarjolla) ja kestääkö miten käyttöä?

Re: 903 pyörimissuunnan vaihto: rattaat ketjun tilalle?

Lähetetty: 10.08.2018 11:10
Kirjoittaja Wesulius
Kyllä kestää , kunhan välys on oikea.

Re: 903 pyörimissuunnan vaihto: rattaat ketjun tilalle?

Lähetetty: 13.08.2018 13:54
Kirjoittaja VTO
Onko tuossa koneessa männäntappi keskellä kiertokankea? Kerran meni yhdessä Fiat-moottorissa männät väärinpäin (180-astettta) paikalleen ja kangen hela antautui aika nopeasti. Se taisi ollakin ainoa ero, minkä huomasi.....

Re: 903 pyörimissuunnan vaihto: rattaat ketjun tilalle?

Lähetetty: 13.08.2018 22:31
Kirjoittaja Wesulius
VTO kirjoitti:Onko tuossa koneessa männäntappi keskellä kiertokankea? Kerran meni yhdessä Fiat-moottorissa männät väärinpäin (180-astettta) paikalleen ja kangen hela antautui aika nopeasti. Se taisi ollakin ainoa ero, minkä huomasi.....
Siis tarkoitat keskellä mäntää, ei ole joten männät joutuu pyöräyttää 180 astetta.
Sitte on venttiilin kolot väärässä kohtaa , no sorvissa amme männän lakeen ja mutka pakosarjan päähän ni johan alko homma toimii.

Re: 903 pyörimissuunnan vaihto: rattaat ketjun tilalle?

Lähetetty: 14.08.2018 11:24
Kirjoittaja Kesäautoilija
Korjaamokäsikirjan mukaan männäntappi on 2mm sivussa keskeltä. Ajattelin pyöräyttää mäntä/kiertokanki-yhdistelmän kokonaisuudessaan 180 astetta ympäri niin tulee kangen alapään laakeriliuskatkin pyörimissuunttan nähden oikein päin.

"Venttiilin kolot väärässä kohtaa"? siis männissäkö?
Samaisen korjaamokäsikirjan mukaan mäntien laki on tasainen. En ole moottoria vielä avannut joten oikeaa tilannetta en tiedä.

Mutta mutta, mikä "mutka pakosarjan päähän"?

Re: 903 pyörimissuunnan vaihto: rattaat ketjun tilalle?

Lähetetty: 14.08.2018 12:48
Kirjoittaja Wesulius
Kesäautoilija kirjoitti:Korjaamokäsikirjan mukaan männäntappi on 2mm sivussa keskeltä. Ajattelin pyöräyttää mäntä/kiertokanki-yhdistelmän kokonaisuudessaan 180 astetta ympäri niin tulee kangen alapään laakeriliuskatkin pyörimissuunttan nähden oikein päin.

"Venttiilin kolot väärässä kohtaa"? siis männissäkö?
Samaisen korjaamokäsikirjan mukaan mäntien laki on tasainen. En ole moottoria vielä avannut joten oikeaa tilannetta en tiedä.

Mutta mutta, mikä "mutka pakosarjan päähän"?


En nyt enää muista oliko siinä venttiilin koloja, ammeen soravisin kuitenkin ja mutkalla tarkoitin turboahdinta.

Re: 903 pyörimissuunnan vaihto: rattaat ketjun tilalle?

Lähetetty: 14.08.2018 13:34
Kirjoittaja kappa12
Wesulius kirjoitti:En nyt enää muista oliko siinä venttiilin koloja, ammeen soravisin kuitenkin ja mutkalla tarkoitin turboahdinta.
Ei oo koloja. Mahlen männis, jotka tuohon isän satakakseiskaan laitettiin, oli nuoli että 903 mäntä toisinpäin ja 850 toisinpäin.

Re: 903 pyörimissuunnan vaihto: rattaat ketjun tilalle?

Lähetetty: 17.08.2018 12:35
Kirjoittaja Jarppak
kiertokanken toinen öljyreikä heittää männän tapille toinen nokka-akselille.minä kääntäisin männät mutta en kiertokankia.

Re: 903 pyörimissuunnan vaihto: rattaat ketjun tilalle?

Lähetetty: 17.08.2018 14:49
Kirjoittaja Kesäautoilija
Jaahans, semmonen juttu kankien kanssa. Sitten kankien alapään laakeriliuskat kiertää väärin päin. Mahtaako kestää noin?

Re: 903 pyörimissuunnan vaihto: rattaat ketjun tilalle?

Lähetetty: 17.08.2018 17:01
Kirjoittaja mikahai
mitä tarkoitat sillä että laakeriliuskat kiertää väärinpäin ?

Re: 903 pyörimissuunnan vaihto: rattaat ketjun tilalle?

Lähetetty: 17.08.2018 19:33
Kirjoittaja Sämpy
En tiä seiskasta, mutta eikö lukitusnököt ole kangissa yleensä samalla puolen kampuraa, eli toinen liuska on aina "väärään suuntaan", pyöri kumpaan suuntaan vaan? Ja vastaavasti toinen oikeinpäin, mikä tukee sitä toistakin.

Re: 903 pyörimissuunnan vaihto: rattaat ketjun tilalle?

Lähetetty: 17.08.2018 20:22
Kirjoittaja väisänen
Se laakeriliuska "lukitus" on ennemmin asennuskohdistin kuin lukitus. Laakeriliuska pitää olla karvan pidempi mitä kiertokangen laakeripesä. Puristus pitää sen paikoillaan. Näin jopa wärtsilän isoissa tiisseleissä. Niissä lasikuulapuhallettiin tosin liuskat et pysyivät paikoillaan...

Re: 903 pyörimissuunnan vaihto: rattaat ketjun tilalle?

Lähetetty: 17.08.2018 21:11
Kirjoittaja mikahai
samaa mieltä väisäsenkaa tuo nökö vain kohdistusta varten.
tuota kohdistus nököä ei ole edes kaikissa moottoreissa.
yhden ranskalaisten tekemän dieseliin ku tein remontin tuota ei ollut ollenkaan.
uskoisin että laakeriliuskoille ei ole varsinaisesti pyörimissuuntaa.

Re: 903 pyörimissuunnan vaihto: rattaat ketjun tilalle?

Lähetetty: 17.08.2018 21:23
Kirjoittaja väisänen
Joo kuuluisien spm kankien kanssa pikkuisen paininut niin on ehkä vähän kokemusta asiasta. En kyllä muuten mitään mistään tietäisi.

Re: 903 pyörimissuunnan vaihto: rattaat ketjun tilalle?

Lähetetty: 17.08.2018 21:54
Kirjoittaja Jarppak
Esim uudemmissa ford moottoreissa ei ole ollenkaan niitä lukitusnököjä ,liuskat pysyvät paikoillaan puristuksen voimmalla niinkun äskön totesivat....