903 pyörimissuunnan vaihto: rattaat ketjun tilalle?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Jarppak
Viestit: 20
Liittynyt: 25.03.2016 12:53

Re: 903 pyörimissuunnan vaihto: rattaat ketjun tilalle?

Viesti Kirjoittaja Jarppak »

nyt laitan nämä tiedot muistin mukaan ja voi olla heittoja :D 133 ,850,127,Kannet samanlaisia palotilan osalta ja venttiilien kokojen oasalta.127 ja 133 tuplaventiilijouset ,850 yksinkertaiset .muistaakseni männät nousevat millin alle lohkopinnan.sillä kaavalla jos laittaa 133 seen 127 kietokanget/männät ja kampiakselin männät tulevat 3,5 mm yli lohkopinnan. koska 133 iskunpituus 63,5mm,127 iskunpituus 68mm.tallistani löytyy kyllä133 ,127,850 moottorit purettuna ja löytyy myös 127 moottori pyörimissuunta muutettuna ,se onnistuu hyvin myös 850/133 nokka-akselilla ja niiden apuakselilla.mulla on se koekäyttö penkissä toimii siinä hyvin..mielestäni männät ovat samanlaisia,903 kietokanget 2,3mm pitemmät kun 850. mutta kun on näitä fiatteja ja seatteja ,onko niissä sitten eroja ?mulla kaikki seatteja paitsi yksi 903cc fiat moottori.
Kesäautoilija
Viestit: 109
Liittynyt: 24.08.2011 17:28
Paikkakunta: Vantaa

Re: 903 pyörimissuunnan vaihto: rattaat ketjun tilalle?

Viesti Kirjoittaja Kesäautoilija »

Okei, ensinnäkin tahtoisin jättää vertailut Fiat 850 moottoriin pois tästä jutustelusta sillä sellaista ei tallistani löydy ja näin ollen mitään osia sellaisesta ei ole käytettävissäni. Ainakaan toistaiseksi.
850:n moottorissahan todettiin lohkon korkeudenkin olevan erilainen 127:n ja 133:n moottoreihin nähden, joka sekoittaa erilaisten osien vaihtokelpoisuuden tutkimista.
Näiden kahdenkin moottorin kanssa näyttää tulevan ajatteluvirheitä tältä osin.

Tuosta männän tulemisesta yli lohkopinnan käytettäessä 133:n moottorissa 903-moottorin kampiakselia ja kiertokankia olen itse ajatellut hieman eri tavalla.

Ensinnäkin, tuolla aiemmissa viesteissä jo todettiin että 903:n kiertokanget ovat lyhyemmät kuin 133:n omassa moottorissa. Mitenkö paljon? En tiedä?

Toiseksi, (luotetaan tietoon että 133:n 843 cc ja 127:n 903 cc moottorit ovat "lohkokorkeudeltaan" samat) jos ajatellaan että asentamalla 133:n moottoriin 903:n kampiakseli jossa on siis 4,5 mm pidempi iskunpituus, tarkoittaa se sitä että mäntä kulkee sekä ylhäällä että alhaalla 2,25 mm yli sen mitä 133:n omalla kampiakselilla. Jos männän laki aiemmin jäi 1 mm lohkon plaanaustason alapuolelle niin 903:n kampiakselilla se ylittäisi plaanaustason 1,25 mm (-1 mm +2,25 mm). Ei siis 3,5 mm kuten Jarppak laskeskeli.

Miten paljon lyhyemmät nuo 903:n kiertokanget sitten ovat verrattuna 133:n 843 moottoriin? olisiko mahdollisesti tuon 2,25 mm (tietääkö kukaan varmasti?) jolloin niitä käyttämällä se männän yläkuolokohta jäisi samalle tasolle kuin aiemmin eli männän laki 1 mm lohkon tasopinnasta alaspäin.

Ja minkälaisen puristussuhteen tämä muutos sitten toisi mottoriin? Ovatko Argentiinan veijarit tehneet juuri pelkästään tämän muutoksen moottorin mekaaniseen puoleen IAVA-versiossaan jossa puristussuhde on 9,4:1?

Yritin tuolta Argentiinan Fiat 133 kerholaisilta kysellä IAVA-version nokka-akselin ajoituksia mutta nähtävästi kielimuuri esti keskustelun sillä tieto jäi saamatta.
Käyttivätkö he kenties samaa nokka-akselia mitä käytettiin Espanjalaisten valmistamassa tehokkaammassa versiossa "Especial", moottorin koodi: DH.

Hallussani olevasta espanjankielisestä "korjaamokäsikirjasta" löytyy nimittäin tieto että Seat (Espanja) on tehnyt myös tehokkaampaa 44 hp "Especial" versiota 133:sta. Siinä on 843 moottori mutta erilainen kaasutin sekä erilainen nokka-akseli. Pienin muutoksin on saatu siis 37 hp nostettua 44 hevosvoimaan. Tuossa tehokkaammassa versiossa näyttäsi tuon kirjasen mukaan olleen käytetyn myös levyjarruja edessä. Mahtoiko tällaista versiota 133:sta tullut yhtään kappaletta Suomeen?
Jarppak
Viestit: 20
Liittynyt: 25.03.2016 12:53

Re: 903 pyörimissuunnan vaihto: rattaat ketjun tilalle?

Viesti Kirjoittaja Jarppak »

Kirjoituksessani oli tosiaan virheitä :oops: tämä sinun laskelma oikein"133:n moottoriin 903:n kampiakseli jossa on siis 4,5 mm pidempi iskunpituus, tarkoittaa se sitä että mäntä kulkee sekä ylhäällä että alhaalla 2,25 mm yli sen mitä 133:n omalla kampiakselilla"
Kirjoitin 850 ,koska oletin että seat 850 843cc ja seat 133 843cc moottorit olisivat samanlaisia lohkon korkeudeltaan ja kiertokankien osalta mutta näin ei olekaan kun mittailin.luulo ei ole tiedon väärtti :D mäntien lakikorkeus fiat pandan 903cc 30,7mm ja 133 33,5mm männäntapin keskelle . fiat pandan 903cc kiertokanki/mäntä paketti 2,7 mm lyhyemmät kuin 133.mitta otettu männän laki /ala silmukka)kiertokangen pituus jos oikein laskin fiat pandan 903cc koneessa 0,1 mm enemmän verraten 133.
Minun 133 lohkon kokonaiskorkeus182 mm eli millin jopa tuota fiat pandan 903cc lohkoani korkempi (rullamitta mittaus).133 lohkon korkeus runkolaakeripukin kiinnitys pinnasta 178,5mm ,fiat pandan 903cc 178mm(rullamitta mittaus).Minun 127 moottoristani minkä pyörimissuunta käännetty on silpastu 1mm lohkosta pois ja olen sen puristussuhteen jo unohtanut :Dtoivon mukaan pysyy nipussa.... mulla on myös virtasen maurin jyrkempi nokka siinä..puristuspaine mittaus 10,7 bar
Vastaa Viestiin