Ducaton jarrupoljin jäykistyy

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Aitio
Viestit: 7
Liittynyt: 28.07.2018 14:34

Ducaton jarrupoljin jäykistyy

Viesti Kirjoittaja Aitio »

Tulipa mieleen kysyä täältä kokeneemmilta että mistä voi johtua kun Ducaton (2.5 TDi ’96) jarrupoljin jäykistyy jos joutuu vähänkin useamman kerran jarruttelee kytkin pohjassa? Menee sen verran jäykäksi että sitä saa kyllä sitten painaa oikein voiman kanssa että menee pohjaan. Muutamia läheltä piti tilanteita tullut, kun ei meinaa jarrua saada pohjaan.. Kytkimen päästettyä jarrupoljin palautuu taas kyllä kun muutaman kerran sitä painelee.

Auto on menossa huoltoon ensi kuussa muista syistä, mutta jos saisi tämän samalla korjattua / säädettyä niin hyvä olisi.

Ajatuksia, kokemuksia, vinkkejä? Thanks!
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Ducaton jarrupoljin jäykistyy

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Alipainetehostimen alipaine loppuu. Siinä syy.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Aitio
Viestit: 7
Liittynyt: 28.07.2018 14:34

Re: Ducaton jarrupoljin jäykistyy

Viesti Kirjoittaja Aitio »

väisänen kirjoitti:Alipainetehostimen alipaine loppuu. Siinä syy.
Kiitos! Se oli nopea vastaus. Onkohan tuo kuinka iso remppa, ei itsellä mitään kokemusta tällaisesta?
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Ducaton jarrupoljin jäykistyy

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Minulla ei ole sen enempää tietoa ja en ducatoa tunne ja en niihin halua koskeakaan mutta alipainepumppu huono, alipainesäiliö, jokin alipainelinja tai tehostin vuotaa.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Neverth
Viestit: 353
Liittynyt: 03.11.2012 14:45

Re: Ducaton jarrupoljin jäykistyy

Viesti Kirjoittaja Neverth »

Jos useamman pumppauksen teet niin alipaine vain loppuu.

Ducatosta en ole varma mutta laturin perässä yleensä pumppu on. Kytkin pohjassa -> ei kierroksia -> pumppu tekee vähemmän hommia.

Saa bensavehkeistäkin tuon kun lyö isoa vaihdetta matalilla kierroksilla ja kaasu pohjassa jarruttaa muutaman kerran. Ei ole imusarjassa alipainetta.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Ducaton jarrupoljin jäykistyy

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Tuossa 2.5 sofimissa alipainepumppu on moottorin etupuolella ruiskutus pumpun vieressä.

Tuo kuulostaa alipaine vuodolta, onkos tuossa alipaineella jotain egr tai muuta vastaavaa , kannattaa tarkastaa kaikki alipaineletkut ja liitokset.
Jos siellä joku egr tai vastaava niin voi ohjaus solenoidikin vuotaa.
Aitio
Viestit: 7
Liittynyt: 28.07.2018 14:34

Re: Ducaton jarrupoljin jäykistyy

Viesti Kirjoittaja Aitio »

Kiitos kommenteista. Tuo jarrupoljin jäykistyy jo n. kolmella painalluksella, eli aivan liian herkästi mielestäni. Työpakussa saa pumppaa jo useasti ennen kuin alkaa poljin jäykistyä. Teknisesti oon sen verran noviisi että esim. egr ei sano mulle mitään. Mutta mainitsen huollossa, että tarkistaa nuo mahdolliset vuodot yms...
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: Ducaton jarrupoljin jäykistyy

Viesti Kirjoittaja hankala »

Egr on pakokaasun takaisinkierrätysventtiili, saasteenpoistolaitteistoa.
Vahvasti epäilen alipainevuotoa myös minä, haljennut letku, liitos tms. Kyllä oikein toimivalla järjestelmällä kestää pumpata jarrua ihan kunnolla.
Kaikki on aina vaikeeta!
Vastaa Viestiin