Fiat Punto 55 jäähdytinnesteen lämpötilan varoitusvalo.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Shepuz
Viestit: 1
Liittynyt: 22.07.2018 08:43

Fiat Punto 55 jäähdytinnesteen lämpötilan varoitusvalo.

Viesti Kirjoittaja Shepuz »

Tervehdys.
Hankin itselleni jonkin aikaa sitten käytettynä Fiat Punto 55, näitä vanhempia karvalakkimalleja missä ei ole kierrosmittaria saati jäähdytinnesteille lämpömittaria, pelkästään punanen varoitusvalo.
Kysymykseni liittyykin tähän varoitusvaloon. Onko normaalia hetken ajamisen jälkeen kun moottori on lämmenyt jo jonkin verran, että tämä kyseinen varoitusvalo palaa himmeästi niin ettei sitä huomaa ellei ole tarpeeksi pimeää? Yrittänyt etsiä tietoa netistä että miten tuon varoitusvalon pitäisi käytännössä toimia että onko se vaan on/off vai toimiiko vähän niinkuin lämpömittari että kun moottori on normaalilämmöissä niin kyseinen valo palaa silleen hyvin himmeesti että ehkä pimeän aikaan näkee vähän punaista kajoa?

Kiitos vastauksista näin etukäteen.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Punto 55 jäähdytinnesteen lämpötilan varoitusvalo.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Se valo joko palaa tai ei pala. Eli ei pitäisi himmeänä palaa.

Nyt sitten on kaksi vaihtoehtoa. Joko valo "yrittää" palaa, mutta jonkin kosketushäiriön tms. takia palaa vain himmeästi. Tai sitten valon ei olisi tarkoitus palaa, mutta jonkin kosketuhäiriön takia (esim. mittariston maavika tms) palaa himmeästi.

Nyt pitäisikin saada selville mahdollisimman nopeasti, palaako valo (kone käytännössä keittää) vai onko jokin muu häiriö. En muista missäpäin on puntossa jäähdytysveden lämpöanturi (voi olla termostaatissa, tai kannen takaosassa jossain imusarjan välissä), enkä muista miten toimii, mutta sillä voi testata toimiiko valo. Jos on ns. moottoriin maadottuva anturi, niin vaikka meisselillä kytkee anturille tulevan johdon "maihin" (moottorin kylkeen) = valon pitäisi syttyä. Tai jos on kaksijohtoinen anturi, jonka läpimenovastusta mitataan, kytketään vaikka meisselillä navat yhteen = pitäisi valon syttyä.

Jos ei välttämättä halua/osaa kyseistä anturia etsiä ja mittailla/kytkeä sitä, niin toinenkin keino varmistua ettei kone ole ylikuuma on. Ostaa infrapunamittarin (Biltemasta esim. löytyy) ja mittailee sillä moottorin ja sylinterikannen lämpötiloja eripuolelta konehuonetta. IR-mittari ei tykkää kirkkaista pinnoista, joten alumiinia mitatessa (sylinterikansi) voi lukema näyttää välillä mitä sattuu, joten itse olenkin yleensä pyrkinyt mittaamaan termostaatilta lähtevän letkun juuresta, sylinterikannesta eripuolilta (pitäisi saada tasaisia lukemia) ja lämmityslaitteen kennolle lähtevän letkun juuresta (lämmityslaite päällä). Lämpötilat tuommoisessa pintamittauksessa pyörivät koneen ollessa kuuma (eli ajon jälkeen normaalilämpöinen=ylävesiletku kuuma) noin 70-90°C.

Lohdutuksen sananen, muistelisin aikanani ihmetelleeni eräässä 55:ssa samanlaista merkkivalon "hehkumista", mutta ei aiheuttanut toimenpiteitä ja autolla ajettiin yli 60tkm ilman lämpöongelmia. Tosin se valo on aika surkea ja syttyy aika korkeassa lämpötilassa, jolloin peli on jo menetetty.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin