1.2-16v ja 1.4-16v koneiden eroja

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
tovayryn
Viestit: 85
Liittynyt: 13.05.2018 07:14
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

1.2-16v ja 1.4-16v koneiden eroja

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Moi,

Miten eroaa otsikon mukaiset moottorit, mitä on käytetty bravassa ja stilossa esimerkiksi.

Ovatko identtisiä kaksosia joissa toisessa vain on isompi iskutilavuus vai onko paljon
fyysisiä eroja?

Kiitos.
Tommi Väyrynen
Fiat 127 Special -81.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 1.2-16v ja 1.4-16v koneiden eroja

Viesti Kirjoittaja wellu »

En näistä kamalasti tiedä, mutta ainakin mk2 Puntossa on 1.2/16V:ssa erilainen öljypumppu ja apulaitehihnapyörä, kuin Bravx 1.2/16V:ssa. Luulisin, että Stilossa on tämä sama juttu, kuin Puntossa, Bravx:n ollessa ns. "vanhaa sukupolvea".

Jostain ulkomaan datasheeteistä (ja tältä foorumilta) luin parisen vuotta sitten, että 1.4:ssa olisi äkäisemmät nokat, kuin 1.2:ssa. Tai tarkemmin niin, että 1.4:ssa olisi samat nokat, kuin Punto Sportingin 1.2//16V:ssa, jotka ovat eri kuin Bravx:n 1.2/16V.
En tiedä varmaksi, kun en ole kuunaan noita "kireitä" päässyt noihin "laiskoihin" vertaamaan.
Minkä huollan, sen korjaan...
tovayryn
Viestit: 85
Liittynyt: 13.05.2018 07:14
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: 1.2-16v ja 1.4-16v koneiden eroja

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Kiitos vastauksesta. Oon tässä koittanut tutkia pitkin googlea että löytäs niistä mittoja.

Eniten kiinnostaa se, että onko ne fyysisesti samoja kooltaan? Eli ulkoisesti ns samankokosia, iskutilavuudeltaan vaan erilaisia sitten?
Huonosti löytyy netistäkään faktaa aiheesta.
Tommi Väyrynen
Fiat 127 Special -81.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 1.2-16v ja 1.4-16v koneiden eroja

Viesti Kirjoittaja wellu »

Taitaa olla ulkoisesti katsoen identtisiä. Merkin tunteva tajuaa korkeintaan jostain moottorikorvakon kiinnityspisteistä tms. paikasta, mutta eikös Stilossakin ole ollut 1.2:sta? Tuolloin ihan identtinen "isolohkon" kanssa ulospäin...

Poraus niissä on erilainen, mutta lohko ulkomitoiltaan lienee sama. Alhaalta katsoen taitaa uudemmissa olla semmoinen tukirauta/"länget" kytkinkopan alapuolen ympäri, joka kiinnittyy molemmin puolin lohkoa. Vanhemmassa Bravx 1.2:ssa se on vain lohkon takapuolella oleva rauta.
Minkä huollan, sen korjaan...
tovayryn
Viestit: 85
Liittynyt: 13.05.2018 07:14
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: 1.2-16v ja 1.4-16v koneiden eroja

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

wellu kirjoitti:Taitaa olla ulkoisesti katsoen identtisiä. Merkin tunteva tajuaa korkeintaan jostain moottorikorvakon kiinnityspisteistä tms. paikasta, mutta eikös Stilossakin ole ollut 1.2:sta? Tuolloin ihan identtinen "isolohkon" kanssa ulospäin...

Poraus niissä on erilainen, mutta lohko ulkomitoiltaan lienee sama. Alhaalta katsoen taitaa uudemmissa olla semmoinen tukirauta/"länget" kytkinkopan alapuolen ympäri, joka kiinnittyy molemmin puolin lohkoa. Vanhemmassa Bravx 1.2:ssa se on vain lohkon takapuolella oleva rauta.
Kiitokset. Tätä tietoa tässä kaivattiinkin nyt ensi alkuun :)
Tommi Väyrynen
Fiat 127 Special -81.
tovayryn
Viestit: 85
Liittynyt: 13.05.2018 07:14
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: 1.2-16v ja 1.4-16v koneiden eroja

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

Onko 1.6-16v vielä samaa koneperhettä vai jo eri mosa kokonaan?
Tommi Väyrynen
Fiat 127 Special -81.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 1.2-16v ja 1.4-16v koneiden eroja

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

tovayryn kirjoitti:Onko 1.6-16v vielä samaa koneperhettä vai jo eri mosa kokonaan?
Se on jo jotain aivan muuta.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: 1.2-16v ja 1.4-16v koneiden eroja

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Ot
1.6 on kuitenkin ihan ok puhkuva kone ahdettuna.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 1.2-16v ja 1.4-16v koneiden eroja

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

wellu kirjoitti:En näistä kamalasti tiedä, mutta ainakin mk2 Puntossa on 1.2/16V:ssa erilainen öljypumppu ja apulaitehihnapyörä, kuin Bravx 1.2/16V:ssa. Luulisin, että Stilossa on tämä sama juttu, kuin Puntossa, Bravx:n ollessa ns. "vanhaa sukupolvea".

Jostain ulkomaan datasheeteistä (ja tältä foorumilta) luin parisen vuotta sitten, että 1.4:ssa olisi äkäisemmät nokat, kuin 1.2:ssa. Tai tarkemmin niin, että 1.4:ssa olisi samat nokat, kuin Punto Sportingin 1.2//16V:ssa, jotka ovat eri kuin Bravx:n 1.2/16V.
En tiedä varmaksi, kun en ole kuunaan noita "kireitä" päässyt noihin "laiskoihin" vertaamaan.
Se oli niin , että tehtaalla tehdyssä ilmastoidussa on erilaine öljypumppu,
Nuo bravat ja bravot taitaa kaikki olla jälki ilmastoituja
KJS
Viestit: 47
Liittynyt: 07.11.2007 17:52
Paikkakunta: Nokia

Re: 1.2-16v ja 1.4-16v koneiden eroja

Viesti Kirjoittaja KJS »

Mites se oli tuon BravX:ssä käytetyn 1.2 16V:n kanssa. Jos jakohihna katkeaa, niin osuuko männät venttiileihin ja tulee venttiilisalaattia, vai onko vapaasti pyörivä kuten vanhemmat firet?
Fiat Croma turbo i.e. ja muuta Alfa sekä yksi pahnawagen + pari käyttöautoa
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 1.2-16v ja 1.4-16v koneiden eroja

Viesti Kirjoittaja wellu »

KJS kirjoitti:Mites se oli tuon BravX:ssä käytetyn 1.2 16V:n kanssa. Jos jakohihna katkeaa, niin osuuko männät venttiileihin ja tulee venttiilisalaattia, vai onko vapaasti pyörivä kuten vanhemmat firet?
Tulee täystuho. Pahassa tapauksessa (kierroksilla vaihde päällä) menee alakertakin entiseksi.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin