850 käsijarru toispuoleinen

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Nollakaks
Viestit: 7
Liittynyt: 01.07.2018 21:39

850 käsijarru toispuoleinen

Viesti Kirjoittaja Nollakaks »

Saksalaisten harrastepelien jälkeen tää 850 Spider hämmentää.
Käyttöjarrut toimii hyvin ja ottaa tasaisesti, mutta käsijarru pitää vain toiselta puolelta.
Auton alta vaijeria kiristämällä kahvan liikettä saa säädettyä ja hyvän puolen ottamaan aikaisemmin kiinni,
mutta eikö tuossa oikeasti ole mitään tapaa säätää käsijarrua puolelta toiselle?

Rummun kun aukaisee niin näkee että tuollainen rauta pitäisi liikuttaa jarrukenkiä, mutta ei ei kyllä liikuta
kenkiä nimeksikään, onko noi jotain tinaa ja kulunut, vai enkö vaan ymmärrä mistä säätää?
Ja jos on kulunut niin saako rautaa irrallisena vai onko sitten koko jarruremppa edessä?
Ei hirveästi hotsittais kesken ajokauden kun toisella puolen rumpu ei suostu lähtemään siististi irti :D


Kiitos,Grazie, Danke
stella
Viestit: 2009
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: 850 käsijarru toispuoleinen

Viesti Kirjoittaja stella »

Laitas kuvaa siitä rummun sisäosien tilanteesta...
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: 850 käsijarru toispuoleinen

Viesti Kirjoittaja 100D »

Jos jarrurummut ovat pahasti kuluneet, niin uudet maksavat alle 30€ Motonetissa.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8331
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 850 käsijarru toispuoleinen

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Onko jarrukengät sillä kitkasäädöllä, eli isot pyöreät prikat puristaa kenkiä. Jos toisella puolen säätö luistaa eli kengät vetäytyy liikaa rummusta kun ei jarruta, voi olla ettei kässärin liike riitä vaikka poljinjarrussa riittääkin.

Näin arvailuna ilman parempaa mallikokemusta, en löytänyt netistä yhtään kuvaa mimmonen vipusysteemi näissä on. Autoilla ikää puol vuossataa niin pitänee katsoa ihan analogiaversiosta vintin kirjahyllystä. :D
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Nollakaks
Viestit: 7
Liittynyt: 01.07.2018 21:39

Re: 850 käsijarru toispuoleinen

Viesti Kirjoittaja Nollakaks »

Sämpy kirjoitti:Onko jarrukengät sillä kitkasäädöllä, eli isot pyöreät prikat puristaa kenkiä. Jos toisella puolen säätö luistaa eli kengät vetäytyy liikaa rummusta kun ei jarruta, voi olla ettei kässärin liike riitä vaikka poljinjarrussa riittääkin.

Näin arvailuna ilman parempaa mallikokemusta, en löytänyt netistä yhtään kuvaa mimmonen vipusysteemi näissä on. Autoilla ikää puol vuossataa niin pitänee katsoa ihan analogiaversiosta vintin kirjahyllystä. :D
Kiitos nopeista kommenteista. Rumpu on priima, jossain vaiheessa laitteen kunnostusta vaihdettu, ei tunnu kynnellä pientäkään uraa.
Tässä pari kuvatusta.
Fiatin takajarru pienennetty.jpg
Fiatin takajarru pienennetty.jpg (34.61 KiB) Katsottu 5968 kertaa
Tässä koko jarru, käsijarrun vaijeri tulee suunnilleen klo kahdesta, jarrusylkän alla tuo vipu mikä liikuttaa paloja.
Kitkasäätö ilmeisesti nuo kirkkaat tapit ja prikat? Ei näytä kuluneelta, mutta pystyykö niitä kiristämään jotenkin?
jarru lähikuva.jpg
jarru lähikuva.jpg (65.33 KiB) Katsottu 5968 kertaa
Ja tässä tarkemmin tuo kässäriä käyttävä vipu, punaisella nuolella merkattuna.
mikahai
Viestit: 483
Liittynyt: 11.09.2007 18:08
Paikkakunta: Haukipudas

Re: 850 käsijarru toispuoleinen

Viesti Kirjoittaja mikahai »

tuo automaatti säätö ei vaikuta käsijarrun toimintaan.
omaankin kasipuokkiin jouduin hitsaamalla täyttämään nuo käsijarru vivut.
ota käsijarruvaijeri vivusta irti vipu palautuu tuon jousen voimasta lähtö asentoon.
tutki sitten tuleeko vivun ja jarrukengän väliin (kuvassa vasemmanpuolinmaisen) reilu välys.
jos tulee niin täytehitsaa vivun hahloa n 2-4mm. (riippuu kulumisesta)
Fiat X1/9 -81
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
stella
Viestit: 2009
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: 850 käsijarru toispuoleinen

Viesti Kirjoittaja stella »

Itse tein omaan Seat Malagaan just tuohon samaiseen välitankoon täytehitsauksen (Samat jarrut, kuin Fiateissa).....Ja käsijarrun teho kohosi reippaasti, kun katsastuksessa se todettiin 8-) ....Eli suosittelen sitä välitangon täytehitsausta ;)
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3355
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: 850 käsijarru toispuoleinen

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Ensimmäisenä vaihtaisin jarrukengät, vaikuttavat kuluneelta. Ja jos rumpu ei lähde suosiolla irti, on se kulunut. Ruoste irtoaa kolistelemalla. Ei ole käynyt selville, kumpi puoli on huono? Priimassa rummussa vai siinä joka ei lähde irti.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8331
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 850 käsijarru toispuoleinen

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Näissäkö ei ole mitään säätöä kässärimekanismissa rummun sisällä?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
bambino
GFF
Viestit: 405
Liittynyt: 22.08.2006 11:36
Paikkakunta: Suolahti

Re: 850 käsijarru toispuoleinen

Viesti Kirjoittaja bambino »

Ei ole säätöä rummun sisässä.
Kengät tosiaan näyttää jo kuluneilta.
Tarkasta myös, että liikkuuko tuo välitanko siitä
nivelen kohdalta. Ne saattaa ruostua jumiin ja silloin
sen liike jää toispuoleiseksi ja vajaaksi.
Fiat 126 1975
Fiat 500 Nuova 1963
"Huvipuistolaite" reunion
500L 1,4
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8331
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 850 käsijarru toispuoleinen

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Eikä sekään auta jos vaijeri hieman ahistaa toiselta puolen, voima luonnollisesti suuntautuu sinne sutjakammalle puolelle. Muistan kerran kun 323:sen kässärin kanssa tappelin, lopputulos oli että piti nöyrästi kaikki komponentit systeemistä käydä läpi, jokainen nivel kummaltakin puolen herkistää jne. Ei onnistunut tasapaino pikakonsteilla, vaikka kuinka kiire oli olevinaan.

Saakos näihin kenkiä ihan normikaupoista? Ei ole tullut verkkokauppaankaan vielä näitä hommattua, kun ei tullut oman tukkurin listoilla vastaan enkä ole ehtinyt alkaa metsästämään.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
bambino
GFF
Viestit: 405
Liittynyt: 22.08.2006 11:36
Paikkakunta: Suolahti

Re: 850 käsijarru toispuoleinen

Viesti Kirjoittaja bambino »

Luulisin että kengät on samat kuin nämä 127, 128, Uno jne jne....
Fiat 126 1975
Fiat 500 Nuova 1963
"Huvipuistolaite" reunion
500L 1,4
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8331
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 850 käsijarru toispuoleinen

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ei kai ole? Vanhemmissa (600/850) on isommat rautaosat pienin eroin? Motonetista saa kyllä molempia malleja, 127 kengätkin on sen hintaiset Motonetissä ettei kannata omaan kauppaan edes maailmalta ottaa, kun ei jäisi yhtään katetta melkein joutuisi tappiolla myymään, sama olisi ostaa nekin kauppaan Motonetistä.. :D

Ulkomaan listat menee tosin näissä täysin ristiin, ei ota mitään tolkkua, jotkut antaa 850:seen samat kengät kuin 127..

Sitten on tietty vielä vanhemmat joissa mekaaniset eikä kitkasäädöt..
Joka tietää näistä paremmin voi toki vinkata. Pitääkin vähän plärätä valmistajien listoja, sieltä saa parempaa tietoa kuin verkkokaupoista.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
bambino
GFF
Viestit: 405
Liittynyt: 22.08.2006 11:36
Paikkakunta: Suolahti

Re: 850 käsijarru toispuoleinen

Viesti Kirjoittaja bambino »

Ok. Vai näissäkin on sit pieniä eroja. Mulla on jonkin laatikon pohjalla tuollaiset 850 kengät joissa
ei ole paikoillaan noita automaattisäädön osia. Jos sellaisia tarvitsee vaikka tähän autoon niin
ne kyllä joutaa, vai pitäisikö ne oikein laittaa tuonne myydään osastoon. No jos kuka tarvitsee laittaa vaikka viestin.
Fiat 126 1975
Fiat 500 Nuova 1963
"Huvipuistolaite" reunion
500L 1,4
100D
Viestit: 428
Liittynyt: 14.06.2008 20:28

Re: 850 käsijarru toispuoleinen

Viesti Kirjoittaja 100D »

Isoin ero kengissä lienee kenkien kiinnitystapin sekä alemman jousen kiinnitysreikien paikassa. Ne ovat hieman eri kohdassa.
Vastaa Viestiin