Bravo 2008 T-jet – Häiriö CAN-väylässä

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Must0ne
Viestit: 5
Liittynyt: 27.04.2017 17:49

Bravo 2008 T-jet – Häiriö CAN-väylässä

Viesti Kirjoittaja Must0ne »

Moi!

Braavoon on tullut mystinen vika parkkipolttimoiden kanssa. Näyttö herjaa "Check side light", mutta polttimot on vaihdettu eteen ja taakse monta kertaa. Eikä pala.

Ilmeisesti auton CAN-väylä on tulkinnut parkkien olevan oikassa eikä anna virtaa vasemmalle ollenkaan. Vikakoodiksi tulee U1601, mutta ei resetoidu akun irroittamisella tai OBD-lukijalla. :(

Lieneekö merkkihuollon paikka? Ulkomailla tuntui olevan yleinen mutta yhtä mysteerinen ongelma.

Onko muilla ollut, tai tietääkö joku jotain gurua joka tämän kanssa osais auttaa? Asun Joensuussa.
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Bravo 2008 T-jet – Häiriö CAN-väylässä

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Miten kilpivalot, onko ne ehyet?
Onhan parkkivalot ja kilpivalot 5-wattiset, eikä esim 4 wattiset?
tare
Viestit: 479
Liittynyt: 25.06.2004 14:40

Re: Bravo 2008 T-jet – Häiriö CAN-väylässä

Viesti Kirjoittaja tare »

Rekisterikilven rikkinäiset polttimot ilmoittavat vian eri tekstillä. En kyllä muista mitä silloin luki.
Entiset :
Fiat 127 900 L
Fiat Ritmo 65 L
Fiat Regata 100 S i.e.
Fiat Croma i.e. abs
Fiat Bravo 80 SX
Fiat Stilo 95 5D

-------------------------------------------
Nykyiset :
Fiat Bravo T-jet 120 Selespeed (2010)
GFF
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Bravo 2008 T-jet – Häiriö CAN-väylässä

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Johtosarjavika tai sitten jokin "purkkivika". Vian paikallistaminen olisi kohtuu helppoa jos olisi kytkentäkaavio ja 10 h aikaa.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Must0ne
Viestit: 5
Liittynyt: 27.04.2017 17:49

Re: Bravo 2008 T-jet – Häiriö CAN-väylässä

Viesti Kirjoittaja Must0ne »

Kiitos vastauksista!

Kaikki on nyt yritetty ja jokainen polttimo on vaihdeltu. Käytin akkua irti joka kokeilun välissä, ja koetin nollata tuota U1601-koodia. Parkeissa ja kilvenvaloissa on nyt 100% 5W polttimot paikoillaan, mutta ei :(

Käytän huomenna teltta-autossa tutkimuksissa. Laitan tänne tuloksista..
Avatar
Isola
Viestit: 252
Liittynyt: 13.08.2011 12:31
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Bravo 2008 T-jet – Häiriö CAN-väylässä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Anteeksi maalaisuuteni, mutta miksi hakea vikaa polttimoista, kun auto kertoo väyläongelmasta?

Bravoa tuntematta en haluaisi arvailla kovin yksityiskohtaisesti, mutta kori-ECUn suunnallahan tuon vian luulisi olevan. Toimivatko kaikki muut korin sähköt - muut valot, ikkunat, keskuslukitus? Pääseekö kori-ECUn liittimeen helposti käsiksi, vai onko se piilotettu johonkin sulakerasian taakse? Sieltä voisi haeskelle katkeamisen rajamailla keikkuvia johtoja tai vaikka vain puhdistaa liittimen, ellei parempaa keksi.
Avatar
Must0ne
Viestit: 5
Liittynyt: 27.04.2017 17:49

Re: Bravo 2008 T-jet – Häiriö CAN-väylässä

Viesti Kirjoittaja Must0ne »

Noniin!

Delta-autossa liitettiin auto tietokoneeseen ja kun yhteys saatiin pelaamaan, Fiiu ilmotti pipiä olevan vähän joka sähkölaitteessa. Kone keräsi n. 20 eri väyläherjaa. Mittarit, radio, jarrut..

Ilmeisesti vika olisi ollut silloin nimenomaan CAN-väylässä tai korinohjausyksikössä. Laskutti vaan testerissä käytöstä ja suositteli käymään auton kaikki johdot ja korinohjausyksikön läpi hapettumien varalta :D

Aikani puhdistelin liittimiä, vaikka kaikki näytti puhtaalta, kunnes tajusin tietyn säännön häiriön synnyssä. Kun akun liitti takaisin, herja tuli vasta kun parkit laittoi päälle.

Mietin, jos se ei ole polttimo niin mikä valoihin liittyvä yksikkö se muuten voi olla..

Vika löytyi takakontin paneelin alta, vetokoukun johtosarjasta joka oli jäänyt joskus puristuksiin koria vasten. Eristin kesineen johtosarjan uudelleen.

"Vika" paikannettu ja huolet ohi! :thumb:
Vastaa Viestiin