lancia prisma 1,6 ie -88 kannen ja nokkien pulttien kireys.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
RACING 131
Viestit: 4
Liittynyt: 03.01.2003 04:21
Paikkakunta: viitasaari

lancia prisma 1,6 ie -88 kannen ja nokkien pulttien kireys.

Viesti Kirjoittaja RACING 131 »

:roll: mikäköhän on kyseisen kannen pulttien ja välikannen tiukkuus...kun ei oo tietoo eikä löydy kirjallisuutta kuin ulkomailta tilaamalla... :?:

:wink: sit toinen pien kymysys et mikä muu voi aiheuttaa painetta koneeseen et se työntää öljyt pihalle kopan tiivisteiden välistä kuin että huohotin letku tukossa...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Uskoakseni voit käyttää samoja arvoja kuin Croman pulteille, voin katsoa ne maanantaiksi jos muistan, ja ellei -HH- ehdi ennen minua. ;-)

Öljyn pursumiseen voi olla sekin syy, että öljy on liian kankeaa eikä tahdo palailla nokkakoteloista tarpeeksi liukkaasti koska paluukanavat on melko ahtaat. Kaverilla tuli Ahvenistolla öljyt stefoista läpi...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8812
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Itse kanssa käyttäisin Croman/Theman arvoja mutta mäkään niitä en saa ennen maanantaita...

Oletko varma ettei huohotin ole tukossa? Normaalikäytössä tuosta öljyn palaamisen vaikeudesta nokkakansista ei ole ongelmia, radalla voi käydä hassusti. Tietysti RACING 131 olet varmaan muistanut ettei kylmälle koneelle anneta kauheasti kierroksia ennen kuin öljyt ovat lämmenneet (joku jäykkä mineraalip*aska nostaa öljynpaineet meniaan aika älyttömiksi kylmänä kierroksilla...).
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
RACING 131
Viestit: 4
Liittynyt: 03.01.2003 04:21
Paikkakunta: viitasaari

Viesti Kirjoittaja RACING 131 »

jeps...kyllä noi pulttien kireys arvot kerkee myöhemminkin saada kun eipä noita välikannen tiivisteitä viitti ruveta ulkosalla pakkasessa vaihtaa kun joutus koneen nostaa pois ennen kuin pultit saa auki :evil: koska toi imusarja on tiellä joka pitäis ensin irroittaa ja ne pultit on taas niin hankalassa paikassa että pitää koko kone nostaa pois, fiat 131:ssä toi kone on paljon paremmin huollonkannalta eli pitkittäin ja tilaa löytyy ympäriltä työskennelläkin...eli kevväämmällä... :lol: vaihdoin vain venttiili koppien tiivisteet ja huomenna aukaisen ton huohottajan letkut jotta näkee varmasti et ei oo tukossa...oon käyttänyt täyssynteettistä 5w-50w eurol merkkistä öljyy...mut ei tietoo mitä öljyy ollut aikaisemmin koneessa joten voip olla et on menny mineraalit ja täyssynteettiset sekasin... joten tietääkseni ne voip keskenään tehdä vaahtoa mikä voi aiheuttaa huohotinletkun tukkeutumisen....mitäs tästä opimme jos ei oo varma mitä öljyy koneessa on niin vaihda kaikki öljyt uusiin :wink:
"onneksi on mitä maanmainioin ulkoremontti keli ei sitä muuta tekikskään .... 8) "
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Niinhän siinä kävi että maanantai olikin rokulipäivä, joten kirjoittelen nyt vasta. :-)

Nokkakotelon M8 pulteille on 2.2 daNm, ja kannenpulttien kiristys 4 daNm + 90 astetta + 90 astetta. Yksi daNm on 10 Nm, eli melkein sama kuin 1 kpm. Meniköhän noi yksiköt nyt oikein...

Multa löytyis tuo koko taulukko nyt PDF:nä, mutta ei ole paikkaa mihin laittaa kun en pysty päivittämään omia kotisivujani, ongelmia SSH-yhteyksissä... :cry:

Olen vähän semmoista kuullut että Shellin öljyt on aika halukkaita vaahtoamaan vaikka kesällä toimisivatkin kunnolla... itselläni on talvella käyttöautossa Mobilit mutta kesällä nuo ohenee liiaksi. TB:n synteettiset on toimineet myös kivasti...

Seiskaani en enää Mobil 1 RF:ä laita, parin ratakierroksen jälkeen öljynpaineet barin alhaisemmat kuin normaalisti... Kun olisikin varaa kunnollisiin Motul 300V tai Redline esteripohjaisiin noiden markettitököttien sijasta...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Sain yhteydet wörkkimään, PDF löytyy nyt osoitteesta

http://www.ele.tut.fi/~vvieri/misc/themabolts.pdf

Poistan sen muutaman päivän kuluttua tilaa viemästä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin