1242cc ykspisteruiskuna ja seokset seilaa

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
Jimi
Viestit: 510
Liittynyt: 26.06.2003 07:24
Paikkakunta: Seinäjoki / Panttila
Viesti:

1242cc ykspisteruiskuna ja seokset seilaa

Viesti Kirjoittaja Jimi »

Eli rakentelin 55-Puntoon tuollaisen koneen, eli 75-Punton kone 55:n muokatulla ykspisteruiskulla.

Nyt on ongelmana seosten reipas aaltoilu. Hieman aaltoilu pieneni kun säädin bensan paietta isommalle

Itse kuvittelen vian johtuvan 75:n MPI-imusarjasta, eli siinähän on iso kammio kaasuläpän alla, ja nyt kun bensa syötetään ilman sekaan jo ennen tuota kammiota, niin rikkaampi seos menee sylintereihin 2 ja 3, ja sylinterit 1 ja 4 saa hieman laihempaa seosta.

Seuraavaksi ajattelin muokata 55:n ykspisteimusarjan kiinni 75:n kanteen, hieman askartelua se vaatii, koska ylemmät pultit on eri kohdissa SPI- ja MPI-kansissa ja imusarjan kanavat on reilusti pienemmät.

Onko suuri raati kanssani samaan mieltä, vai voisko vika tulla jostain muualta?

P.S. Nyt on vielä ajeltu 98 bensalla, etanooliin siirrytään vasta kun tuo ongelma saadaan ensi pois kuvioista.
Fiat 128 rally -72
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
Kuva

http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Avatar
Jimi
Viestit: 510
Liittynyt: 26.06.2003 07:24
Paikkakunta: Seinäjoki / Panttila
Viesti:

Re: 1242cc ykspisteruiskuna ja seokset seilaa

Viesti Kirjoittaja Jimi »

Tuolta löytyy video, miten se seilaa, ja auto käy tuossa koko ajan 800rpm tyhjäkäynti

VIDEO

Ajaessa mittari pysyy reilusti "OPTIMAL"-alueella, mutta seilaus on samaa luokkaa, ja kaasulattiassa hyppää lähes "RICH"-alueen laitaan.
Fiat 128 rally -72
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
Kuva

http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: 1242cc ykspisteruiskuna ja seokset seilaa

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

Sulla taitaa olla kapeakaista lambda? Mitä joskus olen autojen kyydissä ollut missä tuollainen 52mm kapeakaistamittari, aika isoja heijauksia ne on minusta tehneet. En lähtisi itse kovin tarkkaa diagnoosia tekemään vielä tuon kapeakaistamittarin perusteella.
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: 1242cc ykspisteruiskuna ja seokset seilaa

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Seosten aaltoiluahan katin toiminta suorastaan vaatii.

Noihin halpoihin mittareihin suhtautuisin hieman varauksella, ja tutkailisin lambdan näyttämää vaikka yleismittarilla. Onko mittari kytketty samaan lambdaan, jota moottorin ohjaus käyttää? Sitä ei käsittääkseni oikein suositella.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Jimi
Viestit: 510
Liittynyt: 26.06.2003 07:24
Paikkakunta: Seinäjoki / Panttila
Viesti:

Re: 1242cc ykspisteruiskuna ja seokset seilaa

Viesti Kirjoittaja Jimi »

Luigi kirjoitti: Noihin halpoihin mittareihin suhtautuisin hieman varauksella, ja tutkailisin lambdan näyttämää vaikka yleismittarilla. Onko mittari kytketty samaan lambdaan, jota moottorin ohjaus käyttää? Sitä ei käsittääkseni oikein suositella.
Erillisellä nelijohtoisella lambdalla, ja lämmityspiirikin on kytketty, mutta tosiaan kapeakaista.

Mutta kyllä tuon aaltoilun tuntee myös ajoon.

Voishan sitä signaalia mittailla yleismittarilla, vaikka taidan vaihtaa sen imusarjan jokatapauksessa.

Laajakaista on hankintalistalla, mutta kyllä tuollakin ihan tajuttoman laihan ja rikkaan seoksen huomaa, koneen kun sai käyntiin, niin kierroksen verran sai säätää painetta isommalle ennenkuin neula nousi edes asteikolle
Fiat 128 rally -72
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
Kuva

http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 1242cc ykspisteruiskuna ja seokset seilaa

Viesti Kirjoittaja wellu »

Kapeakaistassa syy.

Katalysaattoeiruisku heijaa aina seoksia, ellei mennä lambdasäädön ulkopuolella (eli liian kylmä tai kiihdytysrikastus).

Edes lambdasäätö tiputettuna pois pelistä ja pakotettuna moottori Lambda1 ei kapeakaista pysy paikoillaan vaan hyppii sinnetänne. Suunnan sillä saa, mutta ei ole tarkka.


Minulla hyviä kokemuksia PLX:n laajakaistasta ja hiljan oli jollain suomalaisella nettikaupalla myynnissä 199€ semmonen.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 1242cc ykspisteruiskuna ja seokset seilaa

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Niin monojetin ecuhan ohjaa kapeakaista lambdan peruusteella seosta , ja se ajaa kokoajan sitä rich /lean , tämä on se lambda vaihtelu, se on kaikissa katti autoissa, ja sen tosiaan tuntee persuuksissa kiihdyttäessä.
Monojetin toimintahan perustuu pääasiassa lambda ohjaukseen ( lambdan seosikkuna on todella laaja) , lisäksi kaasuläpän asento ja kierrosluku ovat toiseksi tärkeimpiä, sitten on vielä moottorin lämpö kylmäkäynnistykseen ja imuilman lämpö kuumiin/ kylmiin olosuhteisiin.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: 1242cc ykspisteruiskuna ja seokset seilaa

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Jos se seilaus tuntuu ajossa oikein selvästi niin lisää bensapainetta.

Kun tätä lambdaohjattua laidasta laitaan seilaavaa seossäätöä seuraa laajakaistalla voi aika usein todeta että se seosikkuna onkin todella kapea ja seossuhteen vaihtelu onkin todella pientä. Kapeakaistan jännitevaihtelu 0,4-0.9 poikkeaa todella vähän stoikiometrisestä.

Toki jos on vaihdettu isompi kaasuläppä monojettiin seos tahtoo päästä liian laihalle osakuormalla ja siihen ainoat lääkkeet on softaus tai bensapaineensäätö. Nostettu bensapaine tietenkin rikastuttaa täyskaasulla jo ennestään rikasta seosta. Mutta kuten wesku laittoi on monojetin lambda korjaus aikas laaja.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 1242cc ykspisteruiskuna ja seokset seilaa

Viesti Kirjoittaja wellu »

Puntosta kun kyse, en voi varmaksi sanoa, mutta ainakin Boschin monojetissä pystyi hiukan "huijaamaan" kaasuläppäasennon tunnistinta kääntämällä.

Sillä voisi sitä osakaasun aluetta hakea.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: 1242cc ykspisteruiskuna ja seokset seilaa

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Onko Puntossa muuta 1-pisteruiskua ollut, kuin Marelli IAW:tä?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: 1242cc ykspisteruiskuna ja seokset seilaa

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Jos siinä on sytkäriohjaus samassa niin veikkaan lisääntynyttä kulutusta. Bensapuolen saa yleensä aina jotenkin kohdilleen mutta sytkäri on sitten missä on jos kaasuläppää avarrettu.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Jimi
Viestit: 510
Liittynyt: 26.06.2003 07:24
Paikkakunta: Seinäjoki / Panttila
Viesti:

Re: 1242cc ykspisteruiskuna ja seokset seilaa

Viesti Kirjoittaja Jimi »

Vaihdoin tänään imusarjan muiokattuun SPI:n sarjaan, mittarin aaltoilu väheni puoleen, ja se ajoon tuntunut aaltoilu katosi lähes kokonaan. Ja pienempi kanavainen sarja paransi vääntöä, ainakin perstuntumalla arvioituna.

Vielä pitää asentaa irrallinen bensanpaineen säädin, joka ottaa huomioon imusarjan alipaineen, eli saadaan aikaan kiihdytysrikastus. Mutta säätimeen pitää saada ensin löysempi jousi, tuo nykyinen kun ei anna säätää painetta alle kahden kilon.

Sytkän säätämiseksi on jo hankittu pari Unon jakajaa hyllyyn

Ja vaihtaa isompi bensapumppu, ja sitten alkaa olla viinan tankkaus ajankohtainen.
Fiat 128 rally -72
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
Kuva

http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 1242cc ykspisteruiskuna ja seokset seilaa

Viesti Kirjoittaja wellu »

Mitä sinä noinniinkuin puuhaat ja mihin kokoonpanoon on tulossa? Ruiskun kanssa paineen säätely kuulostaa vähän hätäiseltä ratkaisulta, mihin tähtäät sillä?

Budjettiviinakone 1.2:een? Epäilisin moisen onnistuvan ihan vain isommalla suuttimella. Tosin monojetistä kyse, niin voi olla vaikeaa. IAW:sta en tiedä, miten osaa sopeutua.

Bosch Motronic näyttäisi eri versioineen osaavan yllättävän hyvin toimia ihan vain 30% isommilla suuttimilla ja etanolia tankissa, muttei välttämättä päde tähän.

Paineen nosto/lasku ei vaikuta suuttimen virtaukseen ihan kamalia. Tosin matalilla paineilla voi alkaa suuttimen toiminta häiriintymään, näihinhän löytyy specsit valmistajien taholta yleensä. Usein on suuttimille annettu ns. "minimitoimintapaine", jonka allakin suutin toki aukeaa muttei enään toimi ideaalisesti.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Jimi
Viestit: 510
Liittynyt: 26.06.2003 07:24
Paikkakunta: Seinäjoki / Panttila
Viesti:

Re: 1242cc ykspisteruiskuna ja seokset seilaa

Viesti Kirjoittaja Jimi »

Mitä sinä noinniinkuin puuhaat ja mihin kokoonpanoon on tulossa?
Se on pitkä tarina, mutta tässä tiivistelma

Homma lähti siitä kun pari vuotta aikaa purin -99 75-Punton, ja sen moottori jäi nurkkiin ja äiteen 55-puntosta katos samoihin aikoihin öljynpaineet. Mutta äitin mielestä sitä ei kannattanut korjata, koska kuulemma kahden eläkeläisen pitäis pärjätä yhdellä autolla.

Nyt keväällä rupes kuulumaan valitusta, että isä lähtee aina sillä ainoolla autolla matkassa, ja pari kuukautta aikaa tuli kyselyitä, jos sen vanhan Punton vois vielä korjata.

Äiti täytti eilen 70V, ja niputettiin isän kanssa sille vanha Punto synttärilahjaksi, koska nurkkiin oli jäänyt hiemen noita Firen osia. Ja kun sitä 75:n kantta piti oikaista, niin ajattelin samalla kokeilla miten se toimis viinalla, jos se ei tuu toimimaan, niin osia on sen verran, että ruiskut sun muut pystyy palauttamaan alkuperäisiksi.

Isompaa suutinta (escort 1.6) kokeilin, mutta jostain syystä sillä päästöt meni konttorin mittarilla CO 12.5 ja HC 3000, eli laitoin vakion takaisin, mulla on kyllä pari muutakin isompaa suutinta, mutta niitä en oo vielä ehtinyt kokeilla, koska kone saatiin käymään maanantaina ja auto piti ehtiä vielä katsastaa ja myllyttää, ja lahja piti "luovuttaa" eilen aamulla.

Vakiona 1-pisteruiskun bensan paineet lienee noin 0.8, eli tuollaisella 1:1 paineensäätimellä pitäis saada kiihdytystilanteessa paineet hetkellisesti nousta noin 1.2, eli herääminen pitäis edes "parantua", mutta ainakin brittien vertaistukiryhmät kertoo, että vakiopumput riittää valmistajasta riippuen 1-1.5 kiloon, eli siksi olis ajatus vaihtaa se pumppu 75:sen vastaavaan.

Eli ihan mielenkiinnosta rakentelen, ja jos jotain opin, niin sitten voin rakentaa ihan oikeen E85-koneen monipisteruiskulla ja Megan ohjaamana, mutta se tulee johonkin ihan eri autoon
Fiat 128 rally -72
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
Kuva

http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 1242cc ykspisteruiskuna ja seokset seilaa

Viesti Kirjoittaja wellu »

Okei.

Sytkäpuolelle ei tarvitse tehdä mitään, jos kipinäteho riittää. Bensan vakioennakot toimivat yllättävän hyvin useissa moottoreissa, mitä olen päässyt eläessäni käpistelemään. Parannettavaa toki aina löytyy, mutta tiedän heti ainakin viisi erimerkkistä moottoria, jotka ovat päivittäisessä ajossa etanolilla vakioilla bensan sytkäkartoilla.

Jos/kun saat bensalla toimimaan, niin kokeile vaikka ihan tyhjään tankkiin 20l etanolia. Näet, toimiiko ollenkaan. Yleensä vakioruiskulla (eli täysin muokkaamaton) tuolloin ilmenee voimattomuutta ja heikkokäyntisyyttä, sekä todella heikko käyntiinlähtö kylmänä <--- tällöin on yleensä kyseessä, että muutoin homma toimii, mutta polttoaine loppuu kesken (pieni suutin/suuttimet). Jos ei käy ollenkaan, vaan rötää eikä kulje yhtään mihinkään, niin silloin lambdakorjaus on ihan pielessä eikä ruisku ymmärrä yhtään mitä pitäisi tehdä <--- Tämä on yleensä merkkinä siitä, että lambdaikkuna on täysin ulkona, suuttimet ei riitä ja ruiskun arvot ovat sallittujen korjausarvojen ulkopuolella.

Kannattaa myös muistaa lambdasopeutuma. Eli itse kokeilisin ihan raakasti akku irti vuorokauden, viinaa tankkiin ja pelit tulille. Jos sillä pystyy ajamaan, mutta on vain voimaton, niin sitten se ~30% isompi suutin ruokkimaan ja uudestaan kokeilemaan.

Oma Bravo, -99 1.2/16V toimii pelkällä e85:lla yllättävän hienosti. Käy tyhjäkäyntiä hyvin ja lähtee liikkeelle, mutta puutuu heti jos kaasun painaa pohjaan, mikä on merkkinä siitä, että suuttimet loppuvat kesken. Siitä Bosch motronic, joka ilmeisesti osaa hanskata 30% isommat suuttimet ihan lambdan perusteella.

Sitten 1.6:nen bravx tai 1.8 Marea eivät toimineet ollenkaan pelkästään etanolilla. Marea alkoi nykiä 30km tankkauksen jälkeen ja sammui tienvarteen, nuo 1.6:set ei myöskään tykänneet. Käynti huonoa ja nippanappa jaksoi 100km/h mennä ruiskun vikavalon säestämänä. Noissa kaikissa lienee jokin MagnetiMarelli IAW/Denso ruisku, en tiedä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin