Sivu 2/4

Re: Fiat 127 mystiset äänet

Lähetetty: 16.06.2018 15:25
Kirjoittaja Prokkis
Yks venttiili oli pikkusen vääntynyt, se vaihettiin uuteen. Nyt alkas olla fiiatti takasin kasassa mutta ei lähde käyntiin

Re: Fiat 127 mystiset äänet

Lähetetty: 16.06.2018 15:28
Kirjoittaja Sämpy
Olisko jakaja 180 astetta eli puoli kierrosta pielessä?

Re: Fiat 127 mystiset äänet

Lähetetty: 16.06.2018 15:45
Kirjoittaja Prokkis
Sämpy kirjoitti:Olisko jakaja 180 astetta eli puoli kierrosta pielessä?
Jätin akun laturiin, pitää myöhemmin koittaa käännellä jakajaa. Tulpanjohtojen järjestys tuolla kannen päässä, onko se yksyhteen virranjakajan numeroiden kanssa

Re: Fiat 127 mystiset äänet

Lähetetty: 16.06.2018 16:50
Kirjoittaja stella
Sytytysjärjestys on 1-3-4-2.....Kannessakin taitaa olla tällänen numreosarja siinä kaasarin kohdilla muistaakseni.

Re: Fiat 127 mystiset äänet

Lähetetty: 16.06.2018 19:02
Kirjoittaja Prokkis
Nyt on pyöritelty suuntaan jos toiseen jakajaa. Ei edes lupaile käyntiin, kokeilin kaataa bensaa suoraan kaasariinkin.Mitään en tuosta ymmärrä. Pitänee hakea kirjastosta 127 korjausopas ja sen avulla syventyä.

Re: Fiat 127 mystiset äänet

Lähetetty: 16.06.2018 19:17
Kirjoittaja wellu
Jakajan kannesta katsoo johtojen numerot ja kytketään johdot syt. järjestyksen mukaan 1-3-4-2
Jos ei kannessa ole merkkejä, niin sylinteri 1 YKK ja katsoo jakajasta mihin pyörijä osoittaa. Sitten siitä lähtee 1, seuraava on 3, sitten 4 ja lopuksi 2.

Minulla mykistyi 127 kerran startatessa ihan kokonaan. Sylinterikannen takaosasta rintapeltiin lähtevä maadoituskaapeli (semmoinen metallinen leveä lattakaapeli) oli niin hapettunut, että ihan pieni tökkäisy siihen riitti, ettei sähkö kulkenut. Heiluttelin kaapelia ja kaveri starttasi, kun saatiin auto käyntiin, pysyi käynnissä kunnen sammutti. Sen jälkeen ei enään luvannutkaan vaikka starttasi hyvin.

Tarkista se kaapeli ja katso tuleeko kipinä. Tekniikka on niin yksinkertainen, ettei siinä voi olla isoa vikaa.

Re: Fiat 127 mystiset äänet

Lähetetty: 16.06.2018 21:19
Kirjoittaja Sämpy
Sii hommahan kannattaa suorittaa näin:

1: Ota puolalta jakajan kanteen tuleva sytkäjohto irti jakajan kannesta, jätä toinen pää kiinni sytytyspuolaan. Irroita jakajan kansi. Käännä moottori niin, että jakajan kärjet on kiinni. Vie puolalta tuleva sytkäjohto lähelle jotain moottorin metalliosaa, n. 1mm etäisyydelle. Koita saada pysymään paikoillaan laittamalla teippiä/painoa päälle tms ettei tarvitse käsin pitää. Laita virtalukosta sytytysvirrat päälle. Sormella tai puutikulla (ei metallityökalulla) avaa virranjakajan kärkiä.

Aina kun kärjet aukeaa, pitäisi korkeajännitejohdosta lyödä sininen kipinä.

Sitten tiedetään toimiiko kärjet ja puola ja moottorin maadoitus, jos kipinä tulee. Niin ja muista nyt laittaa sytytysvirta pois päältä.

2: Pyöritä moottoria käsin tai startilla ja tarkista että kärjet on vuoronperään auki ja kiinni. Kärkien aukeemismäärään on toki joku ohjearvo, mutta kunhan on yhtäpaljon tai vähän enemmän kiinni kuin auki riittää kyllä käyntiinlähtöön. Tarkista samalla, kumpaan suuntaan virranjakajan pyörijä pyörii kun moottori pyörii myötäpäivään.

3: Avaa venttiilikoppa ja tarkista moottorin ajoitus. Pyöritä moottoria myötäpäivään, kunnes 4. sylinterin pakoventtiili aukeaa. Jatka hitaasti kunnes sama venttiili sulkeutuu ja 4. sylinterin imu aukeaa. Käännä takaisin ja etsi kohta, jossa pakoventtiili juuri sulkeutuu ja imu alkaa avautua eli venttiilit "vaihtaa". Nyt on 1. sylinteri sytytysvuorossa. Laita venttiilikoppa kiinni. Jakopäässä tai vaihdelaatikon päältä vauhtipyöräreiästä saattaa näkyä ajoitusmerkit joita voi hyödyntää loppusäätöön, nyt kun tiedetään minkä sylinterin sytytyshetki on vuorossa.. Tavoite olisi saada sytytysennakon kohdalle eli muutama aste ennen ykk:ta

4. Käännä virranjakajan runkoa vastakkaiseen suuntaan kuin sen pyörijä kohdassa 2. pyörii. Etsi kohta, jossa kärjet ovat juuri alkamassa avautua. Nyt pyörijän pitäisi osoittaa sylinteriin 1 menevään nastaan. Tarvittaessa vaihda johtojen järjestystä tai nosta jakaja ylös ja käännä sen akselia kunnes saat asennon oikein. Älä käännä moottoria, ainoastaan jakajaa.

Sitten taas kokeilemaan. Jakajaa ei pitäisi enää joutua kääntämään kuin sentti puolelleen että saa heräämään, sitten ajoituslampulla loput. Tätä varten pitää toki oikeat ajoitusmerkit selvittää.

Re: Fiat 127 mystiset äänet

Lähetetty: 16.06.2018 21:39
Kirjoittaja stella
Itsekkin meinasin ehdottaa, että tarkista, että kipinä tulee.....Jos kipinä tulee, niin vaikka jakaja oliskin asetukseltaan pielessä, niin taatusti jokin sylinteri silloin tällöin antaa jonkunlaisen "pötsäyksen", joko putkessa tai sitten kaasarin kurkussa ;) ...

Re: Fiat 127 mystiset äänet

Lähetetty: 17.06.2018 12:36
Kirjoittaja Prokkis
Kipinä tarkistettu ohjeiden mukaan ja hyvin lyö sinistä kipinää. Mistäs tätä konetta saa helpoiten pyöritettyä käsin?

Re: Fiat 127 mystiset äänet

Lähetetty: 17.06.2018 15:10
Kirjoittaja Nipa
Rengas ilmaan ja 4-vaihde päälle. Rengasta pyörittämällä.

Re: Fiat 127 mystiset äänet

Lähetetty: 17.06.2018 16:01
Kirjoittaja GreenThing
^ilman tulppia.

Re: Fiat 127 mystiset äänet

Lähetetty: 18.06.2018 13:56
Kirjoittaja hankala
Jos kerran on hyvä kipinä niin seuraavaksi pitää kääntää katse bensapuoleen, onko varmasti letkut oikein paikoillaan, meno ja paluu siis? Kuullostaa aika perussetiltä, mutta joskus menee viisaskin vipuun

Re: Fiat 127 mystiset äänet

Lähetetty: 18.06.2018 16:24
Kirjoittaja Prokkis
Noniin nyt on taas väännelty ja käännelty. Pikkusia tupsauksia oli jo kurkussa havaittavissa. Pitää illalla ottaa kaveri avuks ja startatessa pyöritellä jakajaa. Letkut kyllä pitäisi kaiken järjen mukaan olla ok ja suodattimessa kyllä on polttoainetta.

Re: Fiat 127 mystiset äänet

Lähetetty: 18.06.2018 16:47
Kirjoittaja Prokkis
Aloin miettimään voikos tuon venttiilikoneiston kiristää liian tiukkaan? Eikös silloin jää venttiilit kantamaan

Re: Fiat 127 mystiset äänet

Lähetetty: 18.06.2018 17:06
Kirjoittaja wellu
Prokkis kirjoitti:Aloin miettimään voikos tuon venttiilikoneiston kiristää liian tiukkaan? Eikös silloin jää venttiilit kantamaan
Voi, jää.