Sivu 1/4

Fiat 127 mystiset äänet

ViestiLähetetty: 13.06.2018 17:01
Kirjoittaja Prokkis
Päivää. Tuli hommattua tämmönen -83 127 Stella. Tänään töistä kotiin ajellessa alkoi kuulumaan konepellin alta kova "säksätys". Kuuluu sekä vapaalla, että vaihde silmässä ja äänen taajuus nousee kierrosten mukana. Mistähän lähteä vikaa etsimään? Auto käy normaalisti, mitä nyt ei pieniä tyhjäkäyntiongelmia lasketa.

Re: Fiat 127 mystiset äänet

ViestiLähetetty: 13.06.2018 17:07
Kirjoittaja Sämpy
Olisiko pakoputken kiinnitys pakosarjaan löystynyt? Siinä on ruuvikiristeinen rengas ympärillä, vaatii monasti tahnaa pakosarjan ja putken väliin että tiivistyy kunnolla.

Re: Fiat 127 mystiset äänet

ViestiLähetetty: 13.06.2018 17:26
Kirjoittaja Prokkis
Noniin, syypää alkoi löytyä. Tuossahan on tietysti ollut prikka mukana ja se on nyt päätynyt johonkin väärään koloseen ja aiheuttaa äänen

Re: Fiat 127 mystiset äänet

ViestiLähetetty: 13.06.2018 18:27
Kirjoittaja Sämpy
Outs. Noissa pitäisi olla holkki pinnapultin ympärillä kuten ainakin ylemmässä, sitten iso yhtenäinen peltilevy joka peittää koko kumihelan ja molemmat pultit ja sitten nyloc mutterit. En muista että olisi prikkaa, ainakaan muissa Fiatin malleissa.

Käsittämättömiä kököstyksiä noista löytyy, sen jälkeen kun on kiristetty ensin kaasuttimesta kierteet hajalle ja nyloc mutteritkin on löysät kun on avattu ja suljettu 50 kertaa. Huolimatonta huoltoa noin riskialttiiseen paikkaan.

Ei kai muuta kuin sylinterikansi auki ja katsomaan mitä löytyy. Onneksi tönärikone on simppeli laitos.

Re: Fiat 127 mystiset äänet

ViestiLähetetty: 13.06.2018 18:39
Kirjoittaja Prokkis
Purinkin tieltä jo ylimäärästä kilkettä pois. Mitäs tuossa kannen ja venttiilikoneiston irrotuksessa voi ryssiä? Suhteellisen noviisina tässä ollaan liikenteessä. Kasatessa venttiilikoppaan ja kanteen toki uudet tiivisteet.

Re: Fiat 127 mystiset äänet

ViestiLähetetty: 13.06.2018 20:30
Kirjoittaja Sämpy
no vedet kannattaa laskea ensin pois, mutta menee sitä siltikin öljyjen sekaan joten öljyt vaihtoon samalla. Työntötankojen järjestystä ei parane sekoittaa. Olikos näissä keinuvivun akselin kiinnityspultit ne joita on onnistuttu korkkaamaan irti kannesta, mutta se lienee enempi kasausvaiheen juttuja. Samoin kuin kannenpulttien kierteiden läpikäynti kierretapilla yms.

Sitähän ei tiedä oliko tuossa putsarissa ennenkään tuon enempää kiinnikkeitä, mutta antaa tuo varteenotettavan epäilyn tapahtumien kulusta. Tähystimellä tietty pääsisi kurkkaamaan sylintereihin tulpanreiän kautta. Ainakin biltsun tähystimessä on peili jolla näkee takaviistoon esim. venttiilit. Kuvan/peilin laadusta voi sitten ollakin montaa mieltä..

Re: Fiat 127 mystiset äänet

ViestiLähetetty: 13.06.2018 20:59
Kirjoittaja stella
Prokkis kirjoitti:Noniin, syypää alkoi löytyä. Tuossahan on tietysti ollut prikka mukana ja se on nyt päätynyt johonkin väärään koloseen ja aiheuttaa äänen


Mikäs toi kaasarin kurkussa makaava pultti on??? :roll: .....Onneksi ei ole edennyt pidemmälle :shock:

Re: Fiat 127 mystiset äänet

ViestiLähetetty: 13.06.2018 21:16
Kirjoittaja Prokkis
Putsari ollut ilmeisesti tuolla kiinni ja veikkaisin, että siinä on ollu prikka, joka on nyt päätynyt kaasarin kautta johonkin pyttyyn

Re: Fiat 127 mystiset äänet

ViestiLähetetty: 13.06.2018 21:26
Kirjoittaja Luigi
Jos haluaa vain prikan pois, saattaa se onnistua tulpanreiän kautta pienellä magneettinostimella (paineilmaa vaikka avuksi, jos ei meinaa osua.) Onhan se tietysti voinut siellä takoa palotilaan jälkeä, mutta tuskin ne siitä pahenee, jos vaikka haluaa ajella ajokauden ensin loppuun. Tämä tietenkin edellyttäen, ettei prikka ole mennyt palasiksi, jolloin palasia saattaisi jäädä männän ja pytyn väliin. Varmintahan sen on avata kansi, ja työntötankokoneessa se on melko yksinkertainen homma.

Re: Fiat 127 mystiset äänet

ViestiLähetetty: 13.06.2018 22:03
Kirjoittaja stella
Ja jos se prikka on sopivasti jäänyt venttiililautasen/seetipinnan väliin, niin venttiiliremppaa on myös tiedossa :| ...

Re: Fiat 127 mystiset äänet

ViestiLähetetty: 14.06.2018 11:44
Kirjoittaja Wesulius
Luigi kirjoitti:Jos haluaa vain prikan pois, saattaa se onnistua tulpanreiän kautta pienellä magneettinostimella (paineilmaa vaikka avuksi, jos ei meinaa osua.) Onhan se tietysti voinut siellä takoa palotilaan jälkeä, mutta tuskin ne siitä pahenee, jos vaikka haluaa ajella ajokauden ensin loppuun. Tämä tietenkin edellyttäen, ettei prikka ole mennyt palasiksi, jolloin palasia saattaisi jäädä männän ja pytyn väliin. Varmintahan sen on avata kansi, ja työntötankokoneessa se on melko yksinkertainen homma.

Jos prikka on jäänyt männän ja paljeraon väliin , on todennäköisesti myös ylin männänrengas jumissa ja jos silla vaan ajaa kuluu sylinterikin pilalle.

Re: Fiat 127 mystiset äänet

ViestiLähetetty: 14.06.2018 19:04
Kirjoittaja Prokkis
Siellähän se prikka oli yhtenä myttynä. Palotilaan oli hakannut suht rumaa jälkeä. Ai että pistää ärsyttämään tuommoset kötöstykset mitä mennään tekemään, jälki on sitten sen mukaista.

Edit. Mistähän löytyisi tiiviste termarin kotelon ja lohkon väliin? Ja muistaako joku ulkoa minkäkokonen kuusiokolo sopii öljyroppuun.

Re: Fiat 127 mystiset äänet

ViestiLähetetty: 14.06.2018 19:25
Kirjoittaja stella
Prokkis kirjoitti:Siellähän se prikka oli yhtenä myttynä. Palotilaan oli hakannut suht rumaa jälkeä. Ai että pistää ärsyttämään tuommoset kötöstykset mitä mennään tekemään, jälki on sitten sen mukaista.

Tuon Kannenhan saa vielä tasohionnalla tehtyä toimivaksi....ei nuo prikan hakkaamat jäljet kantta ole pilanneet.....toki ovathan ne ilkeän näköisiä :roll:

Re: Fiat 127 mystiset äänet

ViestiLähetetty: 14.06.2018 21:46
Kirjoittaja Luigi
Wesun huomio renkaan jumimisesta oli kyllä hyvä. Ei vain taida saada tarkistettua ilman männän irrottamista. Sen verran reunassa kuitenkin hakannut, että potentiaalia rengasuran painumiselle voi olla.

En tiedä millaisesta tiivisteestä on kyse, mutta paperitiivisteen saa helposti tehtyä, kun käy ostamassa samanpaksuista tiivistepaperia. Siitä tekee jatkossakin puuttuvia tiivisteitä.

Re: Fiat 127 mystiset äänet

ViestiLähetetty: 15.06.2018 07:16
Kirjoittaja Sämpy
Ja sitten kun remppa karkaa lapasesta, kannattaa hommata koko tiivistesarja. Motonetistakin saa, mutta tiettävästi siinä ei ole Stefoja mukana (?)
esim. tuolta:
https://www.saminosat.net/tuotteet.html?id=47527/699245

Löytyy tietty myös jakopään ketjusarjat, männänrenkaat ja laakerit. Kytkinsarjat on loppu, tulee vasta reilu kuukauden päästä.

Ja tietysti pelkkää kansitivariakin on, saanee toki melkein mistä vaan.
https://www.saminosat.net/tuotteet.html?id=47529/575195