Fiat 127 mystiset äänet

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Prokkis
Viestit: 22
Liittynyt: 13.06.2018 16:56

Re: Fiat 127 mystiset äänet

Viesti Kirjoittaja Prokkis »

wellu kirjoitti:
Prokkis kirjoitti:Aloin miettimään voikos tuon venttiilikoneiston kiristää liian tiukkaan? Eikös silloin jää venttiilit kantamaan
Voi, jää.
No ei ollut liian tiukassa, kyllä siellä välykset tuntui olevan
Prokkis
Viestit: 22
Liittynyt: 13.06.2018 16:56

Re: Fiat 127 mystiset äänet

Viesti Kirjoittaja Prokkis »

No nyt kun pyöriteltiin jakajaa niin lähti käymään, pienestä oli kiinni jakajan asento. Aikaisella tuntus silti sytytys olevan ja pikkusen kun käännettiin myöhäsemmälle niin ei jaksanut enää käydä ollenkaan. Sittempä ei enää etes startannu. Jatketaan kunhan keretään, jospa se siitä.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat 127 mystiset äänet

Viesti Kirjoittaja wellu »

Seiska on todella tarkka sytytyksestään. Ihan inan liian myöhäisellä, niin ei jaksa kulkea mihinkään ja marginaalisesti liian aikaisella --> nakuttaa.

Ittellä meni pari iltaa aikanaan ajamalla säätää tuo sytytys, mutta on tehtävissä.

98:ia tankkiin ja säätämään. Omasta mielestäni paras oli ihan nakutuksen rajalla. Tuolloin oli tyhjäkäynti vähän ruman kuuloinen (tai ei pörissyt tasaisesti, niinkuin yleensä tämän ikäiset autot, vaan vähän vaikean kuuloinen nuotti oli), mutta jaksoi kulkea pirteästi eikä vienyt bensaa paljoa mitään.

Herkimmin nakutus ilmenee osakaasulla väännättäessä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Prokkis
Viestit: 22
Liittynyt: 13.06.2018 16:56

Re: Fiat 127 mystiset äänet

Viesti Kirjoittaja Prokkis »

No nyt on saatu ihan kunnolla pyörimään. Liekköhän joku kaasuttimen säätö mennyt tuossa nyt vituralleen kun pitää talla pohjassa käynnistää. Kierroksia ottaa kyllä hyvin, mutta tyhjäkäynnillä ei jaksa pyöriä, ryypyn kun laittaa päälle käynti vain huononee. Jakajaa kyllä hinkattiin eikä tyhjäkäyntiä löytynyt.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat 127 mystiset äänet

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tarkista kaasuttimesta tyhjäkäynnin seos (pieni messinkinen suutinruuvi jossain kaasuttimen jalassa kaasuläpän korkeudella/hieman alapuolella) ja tyhjäkäynnin kaasun perusasento (kaasuläpän akselilta kaasuvaijerin tienoilta löytyvä ruuvi, joka avaa kaasuläppää kiinnipäin ruuvatessa).

Jos ei noilla tokene ja sytytys, tulpat ja bensansaanti on ok, niin kaasuttimen putsaus.
Minkä huollan, sen korjaan...
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Fiat 127 mystiset äänet

Viesti Kirjoittaja stella »

Ja jos menee siihen tilanteeseen, että kaasari pitää putsata, niin suosittelen Ultraäänipesurin käyttöä tässäkohtaa ;) ....Nimimerkillä viime kesänä oli minun Mk1 VW Polosta tyhjäkäynnit täysin kateissa (kaasaria putsasin monta kertaa Brackleenillä/paineilmalla=Ilman toivottua tulosta)...Sitten ostin Motonetistä Ultraäänipesurin....Ja purkasin kaasarin, ja upotin sen sinne Ultraäänipesurin altaaseen......Ja Kaasarin kokoamisen jälkeen oli,kuin olikin se kadonnut tyhjäkäynti taasen palannut :shock: ... 8-)
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat 127 mystiset äänet

Viesti Kirjoittaja wellu »

stella kirjoitti:Ja jos menee siihen tilanteeseen, että kaasari pitää putsata, niin suosittelen Ultraäänipesurin käyttöä tässäkohtaa ;) ....Nimimerkillä viime kesänä oli minun Mk1 VW Polosta tyhjäkäynnit täysin kateissa (kaasaria putsasin monta kertaa Brackleenillä/paineilmalla=Ilman toivottua tulosta)...Sitten ostin Motonetistä Ultraäänipesurin....Ja purkasin kaasarin, ja upotin sen sinne Ultraäänipesurin altaaseen......Ja Kaasarin kokoamisen jälkeen oli,kuin olikin se kadonnut tyhjäkäynti taasen palannut :shock: ... 8-)
Itellä viidesti kaasutin ollut tukkeessa milloin mistäkin katiskasta, joka kerralla UÄ-pesuri oli ainoa apu. 8-)

Yksi tapaus oli käynyt kahdella oikealla korjaamolla, joissa oli toisessa asennettu kaasuttimen täysi huoltosarja ja kerrottu että puhalleltu paineilmalla ja ties millä läpi, kun taas toisessa kerrottiin että jako on sekaisin (fordin kent tappikone). Tunnin ajan UÄ:tä ja kasaan ---> täydelliset päästöt ja tyhjäkäyntiä, jonkalaista ei omistajan mukaan ollut koskaan käynyt. 8-)
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 127 mystiset äänet

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Täälläkin on Motonetin olikohan toiseksi halvin pesuri, kuitenkin oikea rst pönttö lämmityksellä, tuonut monasti pika-apua.

En vaan ole jaksanut metsästää näille juuri sitä oikeaa pesuainetta, niin jos on aikaa olen kiikuttanut moottorikoneistamolle pesuun kunnon laitteilla. Kyllä sen jäljessä huomaa, Motonetin laitteilla ja aineilla en ikinä saisi niin puhdasta.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Prokkis
Viestit: 22
Liittynyt: 13.06.2018 16:56

Re: Fiat 127 mystiset äänet

Viesti Kirjoittaja Prokkis »

Pidetään mielessä tuo uä-pesuri. Kyllä sieltä jonkinsortin tyhjäkäyntiä alkoi löytyä. Tsekkasin vielä katkojan käret, kärkiväli oli varmaan lähempänä milliä kuin puolta milliä, voinee tuostakin johtua tuo huono tyhjäkäynti. Pitää huomenna säätää kohdalleen kun rakotulkki oli mennyt liian hyvään jemmaan.
Prokkis
Viestit: 22
Liittynyt: 13.06.2018 16:56

Re: Fiat 127 mystiset äänet

Viesti Kirjoittaja Prokkis »

Kärkiväli korjattu kuntoon ja nyt tuntuisi suht ok toimivan. Sytkäähän voi vielä joko ajamalla tai lampulla hienosäätää.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat 127 mystiset äänet

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Kärkivälisäätö on viitteellinen kotiasentajan työkalu, kun harvalla on kärkikulmamittaria kotona. Jakajan laakerien kuluminen yms vaikuttaa asiaan ja vanhemmiten pelkkä kärkivälisäätö ei välttämättä riitä, kokemusta on että voi mennä pahastikin pieleen. Oleellisempaa olisi kärkikulma eli kuinka kauan kärjet on kiinni ja auki. Tämän pystyy jotenkuten katsomaan silmälläkin pyörittelemällä, mutta taas jos jakajassa on väljyyttä, todellisuus selviää vasta käynnissä. Olisi siis hyvä jos olisi sellainen ajoituslamppu tai yleismittari, jolla pystyy näkemään kärkikulman.

Ei ole nyt korjausopasta käsillä, mutta hatusta heitettynä 55-60 astetta kärjet kiinni ja 40-45 astetta auki? Summahan on nelisylinterisessä 90 astetta. Kumpaahan ne mittarit muuten mittaa, olisikohan tuota kiinni asentoa. Kun en itsekään noudata ohjeitani ja käytä mittaria vaikka sellainen toiminto bilteman autoyleismittarista löytyy, vaan olen pistänyt kärkikulmat jakajaa käsissä pyörittelemällä kohdilleen.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Prokkis
Viestit: 22
Liittynyt: 13.06.2018 16:56

Re: Fiat 127 mystiset äänet

Viesti Kirjoittaja Prokkis »

Noniin, nyt on viikonverran abaut päässyt ajelemaan. Tyhjäkäynnin ja käynnistyksen kanssa on vähän ropleemaa. Ryyppy päällä ei lähde käyntiin ja jos käynnissä ollessa laittaa ryypyn päälle-->sammuu. Lähtee kyllä käyntiin ilman ryyppyä, mutta pikkusenkin kun polkasee kaasua käynnistettäessä, ei lähde käyntiin. Eli pitää siis käynnistää ilman ryyppyä ja poljin ylhäällä, niinkuin nykyauto konsanaan. Tyhjäkäyntikierrokset kylmänä n1000rpm, lämpösenä taasen reilusti enemmän. Mikähän lie?
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat 127 mystiset äänet

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tyhjäkäynnin seoksen ja peruskaasun asetus pielessä (seos liian rikas ja tyhjäkäynnin perussäätö liian isolla)

Monesti auttaisi päästömittari, mutta itse olen aina säätänyt (muistin varaisesti) niin, että seosruuvista "hyväkäyntinen" säätö (ei röpötä tai pätki, käy kevyesti) ja sitten kaasuläpän säädöstä käyntiä pienemmälle. Jos moottori alkaa käymään huonosti käyntiä säätäessä, niin varovasti seosruuvista pientä hakemista suuntaan tai toiseen (korvakuulolla hyvä tasainen käynti). Kun tyhjäkäynti on saatu sinne noin 900rpm tuntumaan, niin kokeillaan miten reagoi kaasuun. Ei saisi nypyttää pintakaasulla ajaessa, eikä yskäistä kaasua avatessa.

Eli suomeksi: Kuumalla koneella haetaan käynti tasaiseksi alas niin, että lähtee kuumana myös käyntiin avainta näyttämällä.


Ryyppy avaa myös kaasuläppää ja sitä voi säätää. Muistaakseni siinä ryypyv vivustoissa on pieni ruuvi, joka vastaa kaasuläpän vivustoon. Sitä ruuvia säätämällä voi vaikuttaa kaasuläpän aukeamaan ryyppy päällä. Olen omistani säätänyt aina niin, että kaasuläppä aukeaa "vakiosäätöä" hieman enemmän. Tuolloin on vielä -32°C pakkasista hörähtänyt seiska ensimmäisestä käymään ja ryyppyä on voinut tiputtaa "puolilleen" jo minuutin jälkeen (tuolloin ryyppyläppä on jo melko raollaan ja moottori käy pääasiassa hiukan avautuneen kaasuläpän vuoksi reippaampaa tyhjäkäyntiä. Säästää bensaa yllättävän paljon, kun ei pyöri ryyppy-rikkaalla pitkään, vaan ainoastaan käynnistäessä).


Ehkä hiukan hankala teksti, mutta rohkeasti vain tekemään. 127:n 903 tikkukone lähtee säädöissään ollessaan ihan kelissä kuin kelissä avainta nopeasti näyttämällä käymään. En koskaan ole yhtä varmatoimista käynnistyjää nähnyt, kuin mitä omani aikanaan oli.
Minkä huollan, sen korjaan...
Prokkis
Viestit: 22
Liittynyt: 13.06.2018 16:56

Re: Fiat 127 mystiset äänet

Viesti Kirjoittaja Prokkis »

Taitaa olla kaasarilla nyt se pesun paikka. Ei ollut juurikaan vaikutusta tyhjäkäyntiin kun kääntelin seosruuvia aina ihan kiinni asti.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat 127 mystiset äänet

Viesti Kirjoittaja wellu »

Prokkis kirjoitti:Taitaa olla kaasarilla nyt se pesun paikka. Ei ollut juurikaan vaikutusta tyhjäkäyntiin kun kääntelin seosruuvia aina ihan kiinni asti.
Joo, kaasutin pesuun...

Moottorikoneistamoilla usein on ultraäänipesuri, joten kannattaa kysäistä mitä maksaisi sellaisella jos ei itsellä/tutuilla ole.

Purat kaasuttimesta kannen pois, suuttimet pois ja mm. kiihdytyspumpun kalvon pois. Kannesta irroita koho ja kohon neula. Avaa myös bensan tulolinjan suodin. Kaasuläpän väliin joku pultti tms., että jää raolleen, ei tarvitse purkaa läppiä pois.

Tiivisteet ja kumiosat kannattaa jättää pesusta pois. Jotkut uä-pesuaineet liuottavat kumia.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin