Bravon vaihdelaatikko
Bravon vaihdelaatikko
Bravo vuosimallia 2010 1,4 90hv moottori 6-vaihteinen manuaali alkoi pari kuukautta sitten pitää ääntä, joka on nyt voimistunut. Autolla ajettu 110 tkm, ja vaihteisto toiminut aina erinomaisesti, ei mitään takertelua ja kaikki vaihteet menevät hienosti ja jämäkästi päälle, ml. pakki. Huollossa sanoivat että jotain vikaa vaihdelaatikossa on ja itsekin sen kyllä huomaan. Ääntely riippuu vaihteesta ja esim. kytkimen painaminen muuttaa sitä. Vetoakselin tiiviste kuulemma myös vuotaa. Nyt tuli mieleeni että voisiko kyseessä olla öljyn puute? Pitää toki tarkistaa, mutta huoltokuiteista en löydä mainintaa vaihteistoöljystä. Onko kokemusta miten usein öljyt vaihdetaan ja voisiko öljyn vähyys aiheuttaa tuon ääntelyn?
Ja sitten vielä, jos jollain olisi hyllyssä kunnossa oleva vaihdelaatikko, niin olisin siitä toki kiinnostunut.
Ja sitten vielä, jos jollain olisi hyllyssä kunnossa oleva vaihdelaatikko, niin olisin siitä toki kiinnostunut.
Re: Bravon vaihdelaatikko
Kanattaa ensin vaihtaa öljyt ja täyttää hieman yli niin päittäislaakerit saavatkunnolla öljyä.
Samalla öljyn joukkoon kannattaa laittaa rvs lisäaine.
Useimissa vaihteistoissa ongelma on liian pieni öljymäärä ja roiske voitelun toimimattomuus pienillä nopeuksilla ja juurikin talvella kun oljyt on kankeita.
Ylitäyttö auttaa öljyn roiskumista ylemmille laakereille.
Haittaa ylitäytöstä ei ole kuin suurempi öljymäärä joka maksaa hieman enemmän ja jos oikeen paljon ylitäyttääniin tulee huohottimesta ulos ja sotkee konehuoneen.
Samalla öljyn joukkoon kannattaa laittaa rvs lisäaine.
Useimissa vaihteistoissa ongelma on liian pieni öljymäärä ja roiske voitelun toimimattomuus pienillä nopeuksilla ja juurikin talvella kun oljyt on kankeita.
Ylitäyttö auttaa öljyn roiskumista ylemmille laakereille.
Haittaa ylitäytöstä ei ole kuin suurempi öljymäärä joka maksaa hieman enemmän ja jos oikeen paljon ylitäyttääniin tulee huohottimesta ulos ja sotkee konehuoneen.
Re: Bravon vaihdelaatikko
Näissähän on Opelin M32-laatikko, joille tuo laakereiden hajoaminen on hyvin yleinen ominaisuus. Hyvä puoli asiassa on se, että laatikon korjaamisesta alkaa olemaan joka puolella maata kokemusta, mutta tässä vaiheessa öljyn lisääminen sitä tuskin korjaa. Mitä kauemmin sillä meluavana ajaa, sitä enemmän siihen alkaa kertyä korjattavaa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Bravon vaihdelaatikko
^ vapareissa on sama c514 laatikko kun stilossakin
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Re: Bravon vaihdelaatikko
Misäspäin valtakuntaa se lootan tarve ois?
Re: Bravon vaihdelaatikko
Eikoöks tuohon c514 vaihteistoon saa vaihdettua päälaakerit päätykopankautta.
Eli vaihteistoa ei tarvitse edes irrottaa autosta.
Eli vaihteistoa ei tarvitse edes irrottaa autosta.
Re: Bravon vaihdelaatikko
Espoossauk350 kirjoitti:Misäspäin valtakuntaa se lootan tarve ois?
Re: Bravon vaihdelaatikko
Tämä olikin uutta tietoa. Taas oppi jotain.75 ELX kirjoitti:^ vapareissa on sama c514 laatikko kun stilossakin
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
-
- Viestit: 1914
- Liittynyt: 09.04.2012 14:39
Re: Bravon vaihdelaatikko
Stilon 1.6 laatikko on vahvistettu firen laatikko?. Kytkinkopan joutuu vaihtaa jos fireen laittaa.
aikoinaan stilon 1.6 koneeseen tuli tuikattua 6-v firen perus loota. Kesti mulla 60tkm ja nykyisellä omistajalla myös käytössä.
Fireen menee myös C635?
aikoinaan stilon 1.6 koneeseen tuli tuikattua 6-v firen perus loota. Kesti mulla 60tkm ja nykyisellä omistajalla myös käytössä.
Fireen menee myös C635?
Bravo t-jet
Re: Bravon vaihdelaatikko
Laitoin 08 1,9 dieseli-Bravon laatikkoon RVS:n. Öljyn olen vaihtanu viime kesänä Castrolin kalliisiin GL4+ öljyihin, mutta silti pakkasella kakkoselle vaihtaminen oli nahkeaa ja nyttemmin vitosella 90 nopeudessa on alkanut kuulua hienoinen soiminen / vingunta aina kun veto on päällä.
Auto oli nyt nosturilla ja täyttöropusta tuli varmaan puoli litraa öljyä ulos kun ropun avasi. Ilmeisesti olin täyttänyt hieman liikaa, kun vaihdon tein etupää ajettuna rampeille jolloin auto oli hieman keula ylöspäin eikä keulan puolella olevasta tyhjennysropusta ole ilmeisesti siis kaikki vanha öljy tullut pois.
Nyt nosturilla huomasin myös toisen tyhjennysropun tasauspyörästön puolella, pitääkin sieltä kautta tyhjentää seuraavalla kerralla. Lähelle 2 litraa viime kesänä laitoin ja jos kun vanhaa öljyä oli jäljellä, oli laatikossa siis ylitäyttö. 1,8 litraa on ohjeen mukaan määrä.
Mutta. Öljyn imeminen rvs:n ruiskuun on lähes mahdotonta vaihteistosta, ei letku mene niin syvälle että sitä sieltä voi imeä ja öljy+rvs -liemen takaisin puhaltaminen on vaikeaa koska vaihteisto ei "ime" täyttämistä kunnolla. Joten en tiedä sainko laatikkoon koko tuubillista rvs:sää. Ajoin eilen yli 500 km, mutta ei vitosvaihteen ääni poistunut tuolla matkalla. _Ehkä_ vaihteiden päälle meneminen varsinkin pienemmälle vaihtaessa muuttui ihan hievenen jouheammaksi, mutta vasta talvi näyttää oliko aineella vaikutusta kakkosvaihteen tahmeuteen kylmänä.
Kulutukseen ei vaikuttanut mitenkään. Auton ajotietokoneen mukaan 5,1 taisi olla tuon matkan kulutus.
RVS:n ohjeen mukaan käsittely olisi tekeytynyt noin 1000 km:n jälkeen. Eli parin viikon päästä näkee oliko sillä vaikutusta että joudunko tekemään toisen käsittelyn. Saman ohjeen mukaan paljon ajetuille olisi hyvä tehdä toinenkin käsittely.
Auto oli nyt nosturilla ja täyttöropusta tuli varmaan puoli litraa öljyä ulos kun ropun avasi. Ilmeisesti olin täyttänyt hieman liikaa, kun vaihdon tein etupää ajettuna rampeille jolloin auto oli hieman keula ylöspäin eikä keulan puolella olevasta tyhjennysropusta ole ilmeisesti siis kaikki vanha öljy tullut pois.
Nyt nosturilla huomasin myös toisen tyhjennysropun tasauspyörästön puolella, pitääkin sieltä kautta tyhjentää seuraavalla kerralla. Lähelle 2 litraa viime kesänä laitoin ja jos kun vanhaa öljyä oli jäljellä, oli laatikossa siis ylitäyttö. 1,8 litraa on ohjeen mukaan määrä.
Mutta. Öljyn imeminen rvs:n ruiskuun on lähes mahdotonta vaihteistosta, ei letku mene niin syvälle että sitä sieltä voi imeä ja öljy+rvs -liemen takaisin puhaltaminen on vaikeaa koska vaihteisto ei "ime" täyttämistä kunnolla. Joten en tiedä sainko laatikkoon koko tuubillista rvs:sää. Ajoin eilen yli 500 km, mutta ei vitosvaihteen ääni poistunut tuolla matkalla. _Ehkä_ vaihteiden päälle meneminen varsinkin pienemmälle vaihtaessa muuttui ihan hievenen jouheammaksi, mutta vasta talvi näyttää oliko aineella vaikutusta kakkosvaihteen tahmeuteen kylmänä.
Kulutukseen ei vaikuttanut mitenkään. Auton ajotietokoneen mukaan 5,1 taisi olla tuon matkan kulutus.
RVS:n ohjeen mukaan käsittely olisi tekeytynyt noin 1000 km:n jälkeen. Eli parin viikon päästä näkee oliko sillä vaikutusta että joudunko tekemään toisen käsittelyn. Saman ohjeen mukaan paljon ajetuille olisi hyvä tehdä toinenkin käsittely.
Re: Bravon vaihdelaatikko
Jos on laakerikulumaa tms. kulumaa, joka on pintaa syönyt, niin siihen ei RVS auta.
Ylitäyttö ei niin vaarallista ole. Nykylaatikoissa on huohottimet joista ylimääräinen tulee ulos ja suomen ilmasto lopultakin niin viileää, ettei öljyjen lämpölaajeneminenkaan ole niin iso huoli (etenkin kun on tuo huohotin).
Onhan toki puoli litraa silti melko reilusti.
Ylitäyttö ei niin vaarallista ole. Nykylaatikoissa on huohottimet joista ylimääräinen tulee ulos ja suomen ilmasto lopultakin niin viileää, ettei öljyjen lämpölaajeneminenkaan ole niin iso huoli (etenkin kun on tuo huohotin).
Onhan toki puoli litraa silti melko reilusti.
Minkä huollan, sen korjaan...
-
- Viestit: 1914
- Liittynyt: 09.04.2012 14:39
Re: Bravon vaihdelaatikko
M32 laatikon öljymäärä 2,4l mutta sinne kannattaa tuikata 3litraa.
Bravo t-jet
Re: Bravon vaihdelaatikko
Pitkällisen pohdiskelun ja etsimisen jälkeen päädyttiin hankkimaan Ruotsista tehdaskunnostettu vaihdelaatikko. Kallis se toki on, mutta mukana tuli 1 vuoden takuu / 40tkm. Laatikon vaihdossahan ei mene kolmea tuntia kauempaa ja samalla tuli kytkin laitettua uuteen uskoon. Laatikko on erittäin hyvä, ei mitään takeltelua vaihteita kytkettäessä.
Re: Bravon vaihdelaatikko
Yli tonni ajettu käsittelystä. Kyllä ne vaihteet nyt solahtaa hyvin päälle, mutta vitosen soiminen 90 nopeudessa ei ole täysin loppu. Mutta ihan kun se ois hieman heikentynyt.
-
- Viestit: 1914
- Liittynyt: 09.04.2012 14:39
Re: Bravon vaihdelaatikko
Viileä? jollain pamahti ölöjyyä maantielle 200litra karkkilas tms? Lähi päivinä uutinen oli...wellu kirjoitti:Jos on laakerikulumaa tms. kulumaa, joka on pintaa syönyt, niin siihen ei RVS auta.
Ylitäyttö ei niin vaarallista ole. Nykylaatikoissa on huohottimet joista ylimääräinen tulee ulos ja suomen ilmasto lopultakin niin viileää, ettei öljyjen lämpölaajeneminenkaan ole niin iso huoli (etenkin kun on tuo huohotin).
Onhan toki puoli litraa silti melko reilusti.
Bravo t-jet