Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Niinno oikein vanhoissa isokuutioisissa pitkäiskuisissa hidaskäyntisissä moottoreissa nakutus vaivasi oikeinkin paljon. Silloin 1900 luvun alussa ei oikein näitä thermodynamiikan juttuja vielä hiffattu mutta muutama vuosikymmen jälkeen ne oli jo hallussa kuten tänäpäivänäkin.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Eikös Mazda ole uudessa Skyactivessä tuon vienyt aika äärimmäisyyksiin? Eli tavallaan kipinällä liipaistaan nakutus. Kipinän luoma lisäpaine sytyttää koko seospatruunan kerralla jokapuolelta eikä perinteistä liekkirintamaa ole. Tosin tuon hallitseminen kaikkine muuttujineen on varmasti aika jännää puuhaa. On varmaan osien mitoituksetkin vähän jotain muuta kun perinteisessä bensakoneessa.

Nykyäänhän dieseleissäkin suihkutellaan vissiin jo kohta kymmenkunta kertaa että saadaan palotapahtumaa hallittua paremmin eikä ole niin perinteinen nakuttava käynti ja kestää suurempia vääntöjä ottaa. Hurja on varmasti painepiikki tuossa Mazdan systeemissä, tosin välttämättä eivät lie ihan kaikkea tekniikasta kerro. Ei kuitenkaan parilitraisessa vaparibensassa väännöt ole kun reilut 200 Nm, että ei ero ole suuri jos sitä edes on perinteiseen tekniikkaan nähden. Sikäli en ihan usko, että palotapahtuma täysi räjähdys olisi. Pelataanko sitten laihalla seoksella palonopeutta vai miten lie tuota hallitaan.

Kasissa näkyi penkissä hienosti vääntökäyrässä piikkiä kun sytkäennakolla leikkien se vähän koitti rapista. Jos antaisi naulata niin hetken saisi vääntöä rajusti lisää. Tuossa oli siis se tilanne, että seos syttyi vasta yläkuolon jälkeen mutta palotapahtuma ei ollut enää perinteinen. Hitusen enempi sivuun ja palotapahtuma onkin jo mäntää vastassa jolloin vääntö romahtaa.

Käsittääkseni esimerkiksi kartingissa on koitettu kikkailla palonopeuksilla kun säännöt muuten rajaa moottorin virittämistä aika tarkkaan.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tuossa skyactivessa idea on, että ilman pyörteilyllä ja suorasuihkutuksella saadaan rikas seos tulpan ympärille, kun muaalla sylinterissä on periaatteessa pelkkää ilmaa --> sylinterin laskennallinen seossuhde on reilusti yli Lambda1, mutta palotapahtuma on lambda1.

Skyactiv on periaatteessa todella hieno oivallus (itseasiassa sama tekniikka on VW TSI:ssä), mutta siinä on omat ongelmansa. Ei ole mikään Mazdan kruunun jalokivi ko. moottoritekniikka. Murheita riittää...

Lambda1:stä ei voida mennä laihempaan suuntaan, koska typen oksidien määrä räjähtää käsiin (paitsi wiinakoneessa ;) )! Tämän takia moni kaasutinkoneinen auto voi mennä hämmentävän pienellä bensalla tasaisessa maantieajossa, koska kaasuttimien aikaan mokomia ei kamalasti vanhalla mantereella kytätty --> kaasutin on voitu mitoittaa niin että mennään osakaasulla laihaseoksella.

Tosin, epäilisin myös tuon allekirjoituksen Bravon (1.2 16V) menevän tietyissä tilanteissa laihaseoksella. Kulutuslukemat ovat niin pieniä ja tulpat rikollisen puhtaat jos yhtään enemmän maantietä ajaa. Tosin, nykybensalla tulpat eivät ruskistukkaan, kuten ennen.

Nakumontusta... Nakutusta voidaan ehkäistä myös rikkaalla seoksella. Kuitenkin vielä 90-luvulla kun maantiekuluksia optimoitiin, saattoi tietyissä tilanteissa päästä yli lamba 1:n. Tällöin matalaoktaanisella bensalla voi olla nakutusriski oleellinen, minkä epäilen olevan syynä kyseiselle nakumontulle ja sen olemassaololle vielä ruiskuaikanakin. Tuosta Bravostakin kun moinen löytyy... En ole motikan koodia niin tutkinut, miten reagoi nakutukseen joten siitä en voi johtopäätöksiä vetää.

Pieniä eroja, mutta jokainen voi miettiä mitä tekee kulutukselle. Vaikka 100km tasaisella nopeudella Lambda 1.15 vs. lambda 1. Siinä on 15% ero. Samasta syystä kiihdyttely nostaa äkkiä kulutusta, jos kiihdytyksessä lambda painuu alle 0.9 ja 100km:n keskiarvo on vaikka 0.95 (5% ero).

Omat molemmat autot menevät pienimmillään reippaalla matkavauhdilla. Volvo ottaa ~12.2l etanolia sadalle kilometrille keskinopeudella 120km/h (kokoajan 140km/h ja aina ohi kaikista). "Herne" eli tuo bravo vie oikein supernätisti ajamalla max. 90km/h nopeudella ~4.2l/100km, mutta olen ajanut 120km:n matkan alle tuntiin niin, että 95-oktaanista polttoainetta paloi noin 5,45l/100km. Yhdistävä tekijä kaikissa on tasainen nopeus.


Karkasi muuten aika kauas punton kannen paksuudesta. :lol: Modet, oma aihe?
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Jimi
Viestit: 510
Liittynyt: 26.06.2003 07:24
Paikkakunta: Seinäjoki / Panttila
Viesti:

Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus

Viesti Kirjoittaja Jimi »

Mielenkiintoista keskustelua, jatkakaa vain, mutta tuon vois tosiaan siirtää oman otsikon alle, niin muutkin kiinnostuneet voisivat sen löytää.

Mutta alkuperäiseen kysymykseen, mittasin palotilan ja pääsin tulokseen 24cc.
Fiat 128 rally -72
Yugo koral 45 -90
Zastavat -79 ja -80
Fiat puntot -95, -03 ja -06
Fiat Doblo 1.4 -06
Fiat Stilo 1.2 -04
Kuva

http://jimin.galleria.fi/kuvat/
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus

Viesti Kirjoittaja Stefa »

^^ Kyllähän ne Skyactivesta väittävät ettei se ole perinteinen kipinäsytytteinen. Hirveästi en siihen ole perehtynyt, mutta eikös se ole perinteinen imusarjaruisku joka antaa laihaseoksen koko sylinteriin ja sitten puristustahdin lopussa tökätään suoraan tulpan liki lisärikastus että kipinä sytyttää edes mitään. NOxeihin taisi juju juuri olla ettei ole liekkirintamaa jonka reunoilla sitä NOxia syntyy. Kun koko seos lähtee kerralla, niin ei ole rajaa missä NOxit syntyy vaikka seos on laiha. Ruttuahan tuossa taisi olla jotain 16, että sikälikin vääntöä ja taloudellisuutta pitäisi olla, mutta ei vain ihan reaalimaailmaan tahdo teoria täysin siirtyä ikävien rajoitteiden takia. Jotenkin tuo puristus pistää myös arvelemaan että olisiko siellä jokin atkinson-henkinen ratkaisu vähän laskemassa dynaamista ruttua ajoittain :roll: Jos ei muuta niin ehkä sähkökaasu edes..

Kyllähän vähän roplattu kaasarikone vetää mukisematta vielä 15..16 seossuhteilla, mutta ainakaan itse en ole saanut säätöjä kautta linjan hyviksi siten että matkaa menisi noin ja kuormalla rikastaisi. Pikemminkin tahtoo progressio tehdä kiusaa ja siksi joutuu matka-ajoakin rikastamaan ettei kevyessä kiihdytyksessä nykisi. Tosin mulla on aina yleensä ollut joku virinokka ja kaasarikaan ei ihan ahtain versio.. Ehkä miedolla nokalla ja pienellä kaasarilla tuo onnistuisi, ei vaan oikein kiinnosta moista moottoria koittaa tehdä.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Punto 75sx:n kannen paksuus

Viesti Kirjoittaja wellu »

Joku FIREuuno/Y10 ja 22mm weber.

Yykkällä ajoin oman ennätyksen 3,Xl/100km. Mutta toisaalta koppa on paljon vaikkapa Bravoa kevyempi (ja kone melkein puolet tehottomampi).


Toyotalla ainakin on kaasuläppä "korvattu" kuumassa moottorissa venttiilien ohjauksella. En muista missä kaikissa moottoreissa, mutta siis kylmäkäynnistyksessä on kaasuläppä käytössä ja lämpötilan X ylittyessä menee läppä selälleen ja kaasunvaste hoidetaan imuventtiilien avautumaa säätämällä = vähemmän pumppaushäviöitä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin