Antakaas poijjaat ny tälle naiselle jotain vinkkejä miten edetä...
Homman nimi on sellanen, että viikko sitten hyppäsin Ducaton rattiin ja parin yskähdyksen jälkeen se lähti käymään, mutta ei niin vaivattomasti kuin aiemmin. Huristelin sillä kolmisenkymmentä kilometriä, sammutin sen ja starttasin kotimatkaa varten noin varttia myöhemmin. Käynnistyi kuin palmun alta. Pääsin kotipihaan ja tajusin peruuttaneeni sen hieman liian pitkälle (piha on hieman kalteva), joten ajattelin ajaa sitä parisen metriä eteenpäin, mutta Ducatopa oli toista mieltä. Ei starttaa, naksuu vaan. Okei, ensimmäinen juttu mikä tulee mieleen on vaihtaa akku. Eikun kauppaan ja uusi akku tilalle. Vanha olikin jo 2000-luvun alkupuolelta. Kengät paikalleen, tarkastus että ovat varmasti kiinni ja uusi yritys. Naks naks. Okei. Hmm. Seuraavaksi siis startin kimppuun. Vanha pois ja kaupasta uusi tilalle. Jestas mikä homma, mutta tulipahan vaihdettua. Kuskin penkille mars ja kääntö virta-avaimesta. Hyrisee, pyörittää, lupaileekin, diesel tuoksahtaa, mutta ei vaan käynnisty. Irrotin sen magneetti-härpäkkeenkin ja putsasin vähän liittimiä mutta siihen sitten taidot loppuivatkin. Nyt sitten niitä rautalanka-ohjeita kaipaisin. Dieseliä on tankissa reilu kymmenen litraa mutta jotenkin vaikuttaisi, että se ei saa polttoainetta. Mistä jatketaan? Mitä seuraavaksi? Ja tosiaan jos ihan rautalangasta vääntäisitte niin saatettais saada vanhus jälleen tien päälle ja mun piha siistimmäksi kaikesta puutarhajätteestä. Kiitos jo etukäteen.
Ducato Maxi 2.8 TDi vm. -99 ja käynnistysongelma
Re: Ducato Maxi 2.8 TDi vm. -99 ja käynnistysongelma
Oletetaan, ettei ajoneston valo jää palamaan, koska lupailee. Suodattimen vaihto ei varmasti ole pahitteeksi, jos ei tietoa milloin vaihdettu. Samassa yhteydessä järjestelmän ilmaus. Tuossa mallissa on kaiketi käsipumppu, jolla voidaan varmistaa, että siirtopumppu toimii ja ilmaantuu kunnolla. Samalla polttoainevuotojen tutkinta ja jos ei löydy niin starttaamaan. Jos on saanut ilmaa siinä kaltevassa pihan kohdassa, niin kovahermoisempi kaveri auttaisi pilotilla käyntiin. Voi joskus starttauttaa pitkäänkin.
Re: Ducato Maxi 2.8 TDi vm. -99 ja käynnistysongelma
Se 10 litraa tankissakaan ei ole paljoa, helposti voi hörpätä polttoainelinjaan ilmaa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Ducato Maxi 2.8 TDi vm. -99 ja käynnistysongelma
Kiitos vastauksistanne. Mun tietääkseni tuossa ei ole ajonestoa, ei siinä oo avaimessa edes patteria, mutta joku sirun näköinen kyllä löytyy. Mikä se on?
Magneetti-venttiilin toiselta puolelta (pumpun puolelta) tihkuu kyllä dieseliä startatessa, pitäiskö tuo venttiili vaihtaa?
Magneetti-venttiilin toiselta puolelta (pumpun puolelta) tihkuu kyllä dieseliä startatessa, pitäiskö tuo venttiili vaihtaa?
Re: Ducato Maxi 2.8 TDi vm. -99 ja käynnistysongelma
Ajonesto lienee poistettu vaikka ei se patteria tarvitse. Magn venttiili kaiketi sammuttajan solenoidi. Ainakin sen tiiviste pitää vaihtaa ja katsoa että jännite tulee ja naksuu kun jännitettä saa
Re: Ducato Maxi 2.8 TDi vm. -99 ja käynnistysongelma
Se siru nimenomaan on se ajoneston tunnistin, ei tarvitse patteria toimintaansa, yleensä se on sellainen lasiputki, joskus ihan vaan neliön mallinen musta muovinpalaDucato99 kirjoitti:...mutta joku sirun näköinen kyllä löytyy. Mikä se on?...
Jos ajonesto on päällä, ei edes lupaile käyntiin
Kaikki on aina vaikeeta!