Punto -06 takapyörän laakerin kiristysmomentti
Punto -06 takapyörän laakerin kiristysmomentti
Niin onko tuohon joku kiristysmomentti olemassa? Pitäisi vaihtaa jarrukengät ilmeisesti, ja näkyvät irroittavan navan laakereineen työn helpottamiseksi. Onnistuuko irroittamatta vai miten tuo käsijarruvaijeri irtoaa jos ei irroita napaa. Autossa on ABS.
Re: Punto -06 takapyörän laakerin kiristysmomentti
Joo momentilla.
Voin tsekata autodaattasta jos kukaan toinen ei ehdi ensin...
Mutterin voi tietysri merkata ja laittaa samaan kohtaan. Noin parisataa Nm on yleensä aika ok.
Laakerin sisäkooli tahtoo kaksirivisessä viistokuulalaakerissa aikas usein irrota jos ottaa akselistaan irti. Sitten on kuulat ympäri pihamaata ja haetaan hiekan joukosta
Voin tsekata autodaattasta jos kukaan toinen ei ehdi ensin...
Mutterin voi tietysri merkata ja laittaa samaan kohtaan. Noin parisataa Nm on yleensä aika ok.
Laakerin sisäkooli tahtoo kaksirivisessä viistokuulalaakerissa aikas usein irrota jos ottaa akselistaan irti. Sitten on kuulat ympäri pihamaata ja haetaan hiekan joukosta
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Punto -06 takapyörän laakerin kiristysmomentti
Onnistuu se jarrujen tekeminen muistaakseni irroittamatta napaakin. Vaatii tosin näppäryyttä ja hermoja.
Pahin vaihe saada kengät jousineen paikoilleen hajoittamatta mitään.
Pahin vaihe saada kengät jousineen paikoilleen hajoittamatta mitään.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Punto -06 takapyörän laakerin kiristysmomentti
Okei, pitänneen lähteä ihmettelemään mikä on kun päsähtyessä kuulemma jurisee lopussa ennen stoppia. Päättelin että liinat loppu mut selvinnee sitte ja uudet on valmiina jousisarjoineen. Jossain youtubessa oli kiristys 280 nm tai 2,8 kg. Eli ei paljon mitään. Siis normi kartiolaakeri joita ennenkin kiristetty ilman momenttia niin ettei välystä jää ?
Re: Punto -06 takapyörän laakerin kiristysmomentti
280nm on paljon...
Eikös noissa ole kaksirivinen kuulalaakeri, ei kartiorulla. Kartiorullalaakerihan on semmoinen, ettei saa ylikiriä tai jättää löysälle. Periaatteessa sama on tuon kuulalaakeroinninkin kanssa, muttei jää väljäksi/tiukaksi samanlailla.
Eikös noissa ole kaksirivinen kuulalaakeri, ei kartiorulla. Kartiorullalaakerihan on semmoinen, ettei saa ylikiriä tai jättää löysälle. Periaatteessa sama on tuon kuulalaakeroinninkin kanssa, muttei jää väljäksi/tiukaksi samanlailla.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Punto -06 takapyörän laakerin kiristysmomentti
Joo 280 Nm on 28 kg metrin varren päässä eli aika paljon.
Se että kiristetäänkö laakeri momenttiin vai säädetäänkö käsipelillä välys riippuu laakerin rakenteesta. Esim. Nissani käyttää kahta vastakkaista kartiorullaa ja se laitetaan momenttiin. Laakerin sisäkoolit on aina tällaisissa ratkaisuissa yhdessa ja se määrää millainen välys laakeriin jää.
Se että kiristetäänkö laakeri momenttiin vai säädetäänkö käsipelillä välys riippuu laakerin rakenteesta. Esim. Nissani käyttää kahta vastakkaista kartiorullaa ja se laitetaan momenttiin. Laakerin sisäkoolit on aina tällaisissa ratkaisuissa yhdessa ja se määrää millainen välys laakeriin jää.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Punto -06 takapyörän laakerin kiristysmomentti
Homma hoidettu, vaihdoin kengät irroittamatta laakeria. Oli etummainen kenkä vasemmalta jo raudalla, siksi jurisi. Se vaan että siinä on takimmainen sylinteri jumissa enkä jaksanut tuolla helteellä alkaa tappelemaan sen kanssa joten pitää joskus palata aiheeseen.
Miten se automaattisäätö oikein toiminnee siinä kun on se ratas systeemi missä peltilirppa pitää ettei pyöri toiseen suuntaan, mikä siinä kääntää tarpeentullen pidemmäksi säätötankoa?
Miten se automaattisäätö oikein toiminnee siinä kun on se ratas systeemi missä peltilirppa pitää ettei pyöri toiseen suuntaan, mikä siinä kääntää tarpeentullen pidemmäksi säätötankoa?
Re: Punto -06 takapyörän laakerin kiristysmomentti
Se toimii tavallaan "puristumalla".
Helpompaa näin:
- Yksi pyöränpultti irti
- Katsot missäkohti ratas näkyy pylränpultin reijästä
- Lattapää meisselillä nitkuttelet sitä hammaspyörää kireämmälle välillä testaten
Näin saatu aina tehokkaampi käsijarru mitä käyttöjarru, ero 0%
Helpompaa näin:
- Yksi pyöränpultti irti
- Katsot missäkohti ratas näkyy pylränpultin reijästä
- Lattapää meisselillä nitkuttelet sitä hammaspyörää kireämmälle välillä testaten
Näin saatu aina tehokkaampi käsijarru mitä käyttöjarru, ero 0%
Minkä huollan, sen korjaan...