Punto -06 takapyörän laakerin kiristysmomentti

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.

Punto -06 takapyörän laakerin kiristysmomentti

ViestiKirjoittaja jassukata » 13.05.2018 00:05

Niin onko tuohon joku kiristysmomentti olemassa? Pitäisi vaihtaa jarrukengät ilmeisesti, ja näkyvät irroittavan navan laakereineen työn helpottamiseksi. Onnistuuko irroittamatta vai miten tuo käsijarruvaijeri irtoaa jos ei irroita napaa. Autossa on ABS.
jassukata
 
Viestit: 15
Liittynyt: 16.03.2017 22:38

Re: Punto -06 takapyörän laakerin kiristysmomentti

ViestiKirjoittaja väisänen » 13.05.2018 09:34

Joo momentilla.
Voin tsekata autodaattasta jos kukaan toinen ei ehdi ensin...
Mutterin voi tietysri merkata ja laittaa samaan kohtaan. Noin parisataa Nm on yleensä aika ok.
Laakerin sisäkooli tahtoo kaksirivisessä viistokuulalaakerissa aikas usein irrota jos ottaa akselistaan irti. Sitten on kuulat ympäri pihamaata ja haetaan hiekan joukosta :lol:
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma

-Yamaha L-jetronikilla
Avatar
väisänen
 
Viestit: 3622
Liittynyt: 11.03.2006 20:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Punto -06 takapyörän laakerin kiristysmomentti

ViestiKirjoittaja wellu » 13.05.2018 09:45

Onnistuu se jarrujen tekeminen muistaakseni irroittamatta napaakin. Vaatii tosin näppäryyttä ja hermoja.

Pahin vaihe saada kengät jousineen paikoilleen hajoittamatta mitään.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3791
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Punto -06 takapyörän laakerin kiristysmomentti

ViestiKirjoittaja jassukata » 13.05.2018 10:19

Okei, pitänneen lähteä ihmettelemään mikä on kun päsähtyessä kuulemma jurisee lopussa ennen stoppia. Päättelin että liinat loppu mut selvinnee sitte ja uudet on valmiina jousisarjoineen. Jossain youtubessa oli kiristys 280 nm tai 2,8 kg. Eli ei paljon mitään. Siis normi kartiolaakeri joita ennenkin kiristetty ilman momenttia niin ettei välystä jää ?
jassukata
 
Viestit: 15
Liittynyt: 16.03.2017 22:38

Re: Punto -06 takapyörän laakerin kiristysmomentti

ViestiKirjoittaja wellu » 13.05.2018 10:24

280nm on paljon...


Eikös noissa ole kaksirivinen kuulalaakeri, ei kartiorulla. Kartiorullalaakerihan on semmoinen, ettei saa ylikiriä tai jättää löysälle. Periaatteessa sama on tuon kuulalaakeroinninkin kanssa, muttei jää väljäksi/tiukaksi samanlailla.
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3791
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Punto -06 takapyörän laakerin kiristysmomentti

ViestiKirjoittaja väisänen » 13.05.2018 10:29

Joo 280 Nm on 28 kg metrin varren päässä eli aika paljon.

Se että kiristetäänkö laakeri momenttiin vai säädetäänkö käsipelillä välys riippuu laakerin rakenteesta. Esim. Nissani käyttää kahta vastakkaista kartiorullaa ja se laitetaan momenttiin. Laakerin sisäkoolit on aina tällaisissa ratkaisuissa yhdessa ja se määrää millainen välys laakeriin jää.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma

-Yamaha L-jetronikilla
Avatar
väisänen
 
Viestit: 3622
Liittynyt: 11.03.2006 20:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Punto -06 takapyörän laakerin kiristysmomentti

ViestiKirjoittaja jassukata » 13.05.2018 14:44

Homma hoidettu, vaihdoin kengät irroittamatta laakeria. Oli etummainen kenkä vasemmalta jo raudalla, siksi jurisi. Se vaan että siinä on takimmainen sylinteri jumissa enkä jaksanut tuolla helteellä alkaa tappelemaan sen kanssa joten pitää joskus palata aiheeseen.
Miten se automaattisäätö oikein toiminnee siinä kun on se ratas systeemi missä peltilirppa pitää ettei pyöri toiseen suuntaan, mikä siinä kääntää tarpeentullen pidemmäksi säätötankoa?
jassukata
 
Viestit: 15
Liittynyt: 16.03.2017 22:38

Re: Punto -06 takapyörän laakerin kiristysmomentti

ViestiKirjoittaja wellu » 13.05.2018 16:17

Se toimii tavallaan "puristumalla".

Helpompaa näin:
- Yksi pyöränpultti irti
- Katsot missäkohti ratas näkyy pylränpultin reijästä
- Lattapää meisselillä nitkuttelet sitä hammaspyörää kireämmälle välillä testaten


Näin saatu aina tehokkaampi käsijarru mitä käyttöjarru, ero 0%
"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.
Avatar
wellu
 
Viestit: 3791
Liittynyt: 16.12.2004 08:24
Paikkakunta: Jyväskylä


Paluu Tekniikka ja virittäminen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot]