Bravon pyöränkulmat
Bravon pyöränkulmat
Säädin Bravostani pyöränkulmia, kun ratti oli aavistuksen vinossa vasemmalle, niin oikean etupyörän camber on jotain -1,2 astetta ja vasemman -0,3 tai jotain. Takapää aurasi vasemmalta 0,17 ja oikealta vähän vähemmän. En nyt tarkemmin muista nuita lukemia.
Kun siis pyöränkulmista voi säätää ainoastaan aurausta edestä, onko kukaan testannut näitä:
http://www.mister-auto.fi/fi/kallistuma ... MC110.html
Että saisko näillä säädettyä myös camberin molemmilta puolilta samanlaiseksi? Ja minkä pulttien tilalle nämä laitetaan, kun en kuvia löydä mistään? Joustintuen alapään pulteiksiko?
Tässähän alkaa kaipaamaan edellistä autoa (Hyundai) jossa oli monivarsituenta takana, niin sai säädettyä takaakin camberin ja aurauksen kohilleen ja auton kulkukulman nollaan.
Kun siis pyöränkulmista voi säätää ainoastaan aurausta edestä, onko kukaan testannut näitä:
http://www.mister-auto.fi/fi/kallistuma ... MC110.html
Että saisko näillä säädettyä myös camberin molemmilta puolilta samanlaiseksi? Ja minkä pulttien tilalle nämä laitetaan, kun en kuvia löydä mistään? Joustintuen alapään pulteiksiko?
Tässähän alkaa kaipaamaan edellistä autoa (Hyundai) jossa oli monivarsituenta takana, niin sai säädettyä takaakin camberin ja aurauksen kohilleen ja auton kulkukulman nollaan.
Re: Bravon pyöränkulmat
Bravo brava marea. Näihin saa alatukivarsia niin ne tahtoo olla eri valmistajien kesken erimittaisia. Siinä menee camberi sitten mihin menee jos ei vaihda parina alatukivarsia. Ajoon tuo ei hirveästi vaikuta.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Bravon pyöränkulmat
Kyse on uudemmasta Bravosta. Ja tottakait camber vaikuttaa ajoon.
Re: Bravon pyöränkulmat
Tietämättä sen kummemmin (en muista) tarkasti, minkälainen alustarakenne tuossa uudemmassa bravossa on, niin silti kommentti...jarikin kirjoitti:Kyse on uudemmasta Bravosta. Ja tottakait camber vaikuttaa ajoon.
Mainitsemasi arvot kuullostavat ihan normaalilta. Nykyautot lätkitään roboteilla kasaan ilman sen kummempia tarkastuksia. Esimerkiksi ranskalaisia autoja olen 20km ajettuna suunnannut, joissa taka-akseli niin päin helvettiä, ettei AVK tai TRAFI moista hyväksyisi. Silti kulkee suoraan jne.
Jos auto kulkee vakaasti ja suoraan, niin en murehtisi. Tottakai se paranee hiomalla täydellisyyttä, mutta jokainen tyylillään onko tarve.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Bravon pyöränkulmat
On aikaa kun viimeksi uudempaa bravoa laittanut mutta pherssonin yläkiinnikkeen saa muistaakseni laitettua mihin vain asentoon ko bravossa.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Bravon pyöränkulmat
Perssoni on etupäässä ja "jäykkä" akseli takana, joka on vaan kahdella puslalla korissa. Tietääkseni etutukivarret on samat kuin Stilossa. Liekö taka-akselikin sama tai suunnilleen sama?
Kyl se kohtuullisen suoraan menee, mutta ratti on vinossa vasemmalle ja jos tie viettää voimakkaasti penkkaan päin, niin auto pyrkii pikkuhiljaa sinne. Ensimmäisellä kerralla suuntasin aurauksen ohjearvojen mukaan haritukselle, niin ratti oli aika paljonkin vinossa oikealle ja auto veteli todella voimakkaasti ja ohittaessa piti kääntää kunnolla oikealle, ettei auto mene väärältä kaistalta vasemmalle ojaan ja sitten omalle kaistalle palattaessa taas nopea ohjaus vasemmalle, ettei mene oikealle ojaan Uudelleen suuntaus lähelle nollaa paransi tuon vaivan.
Mutta kyllä se vaan häiritsee, kun camber on toisella puolella niinkin paljon erilainen kuin toisella.
Liekö Bravossa (ja Stilossa?) yläpää symmetrinen vai vaikuttaisko sen pyöräyttäminen eri asentoon camber-kulmaan?
Kyl se kohtuullisen suoraan menee, mutta ratti on vinossa vasemmalle ja jos tie viettää voimakkaasti penkkaan päin, niin auto pyrkii pikkuhiljaa sinne. Ensimmäisellä kerralla suuntasin aurauksen ohjearvojen mukaan haritukselle, niin ratti oli aika paljonkin vinossa oikealle ja auto veteli todella voimakkaasti ja ohittaessa piti kääntää kunnolla oikealle, ettei auto mene väärältä kaistalta vasemmalle ojaan ja sitten omalle kaistalle palattaessa taas nopea ohjaus vasemmalle, ettei mene oikealle ojaan Uudelleen suuntaus lähelle nollaa paransi tuon vaivan.
Mutta kyllä se vaan häiritsee, kun camber on toisella puolella niinkin paljon erilainen kuin toisella.
Liekö Bravossa (ja Stilossa?) yläpää symmetrinen vai vaikuttaisko sen pyöräyttäminen eri asentoon camber-kulmaan?
Re: Bravon pyöränkulmat
Muistaakseni yläpään ei pitäisi olla symmetrinen. Siksi sen asentoa tuossa pohdin.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Bravon pyöränkulmat
Löysin netistä sellaisen jutskan kuin eLearn. Siellä Nuova Bravon front wheel geometryn kohdalla sanotaan näin:
"
CAMBER CHECK
The front wheel camber cannot be adjusted. If the reading is not within specified values, check the lower wishbone and the body.
Front wheel camber (degrees)
- 40’ +/- 30’
(Standard A and Standard 0)
"
Wishbone, googlella käännettynä "toivomusluu" tarkoittanee tässä tapauksessa kolmiotukivartta.
Että tästä voin siis päätellä jonkun edellisistä omistajista tömmäyttänneen auton oikean etunurkan johonkin, koska oikean etupyörän camber on viturallaan. Vasemmalla on oikein siis. Ja luultavasti siksi oikean etupyörän laakerikin on alkanut ääntämään.
Perhana, rahan menoa taas siis tiedossa kun symmetrisyyden säilyttämiseksi tukivarretkin olis hyvä vaihtaa molemmat yhtäaikaa. Samalla vois vaihtaa myös raidetangot, koska mutteri ei meinaa liikkua millään vaikka annoin kunnolla lämpöä ja läheisyyttä.
"
CAMBER CHECK
The front wheel camber cannot be adjusted. If the reading is not within specified values, check the lower wishbone and the body.
Front wheel camber (degrees)
- 40’ +/- 30’
(Standard A and Standard 0)
"
Wishbone, googlella käännettynä "toivomusluu" tarkoittanee tässä tapauksessa kolmiotukivartta.
Että tästä voin siis päätellä jonkun edellisistä omistajista tömmäyttänneen auton oikean etunurkan johonkin, koska oikean etupyörän camber on viturallaan. Vasemmalla on oikein siis. Ja luultavasti siksi oikean etupyörän laakerikin on alkanut ääntämään.
Perhana, rahan menoa taas siis tiedossa kun symmetrisyyden säilyttämiseksi tukivarretkin olis hyvä vaihtaa molemmat yhtäaikaa. Samalla vois vaihtaa myös raidetangot, koska mutteri ei meinaa liikkua millään vaikka annoin kunnolla lämpöä ja läheisyyttä.
Re: Bravon pyöränkulmat
Miten olet camper kulman mitannut?
Re: Bravon pyöränkulmat
Nämä nelipyöräsuuntauslaitteet mittaa ja näyttää kaikki kulmat https://1drv.ms/u/s!ApH5J8zkEMqWlyMmTajRbbLxOmLG
Re: Bravon pyöränkulmat
Voihan sitä tolpan pultinreikää vähän pirrata ja säätää siten kohdalleen. Sitten vain prikka päälle ja hitsihepillä kiinni. 1,2 negatiivista tuntuu kyllä aika paljolta käyttöautossa.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.
Re: Bravon pyöränkulmat
No juu , mutta onko auto nosturilla suorassa?jarikin kirjoitti:Nämä nelipyöräsuuntauslaitteet mittaa ja näyttää kaikki kulmat https://1drv.ms/u/s!ApH5J8zkEMqWlyMmTajRbbLxOmLG
Onko maavara sama vas. ja oik. , oliko kujettaja mukana harvoin auto ajaa yksin ainakaan vielä.
Noihin vaikuttaa niin moni asia, jotai ei tule ottaneeksi huomioon ennekuin oikein perehtyy ja alkaa säätämään ja ihmettelemään arvoja.
Re: Bravon pyöränkulmat
Totta. Arvot saa perseelleen tai kohdalleen (miten ajattelee) painamalla pikkurillillä renkaan kylkeä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Bravon pyöränkulmat
Oli auto siten miten pitikin. Fiat ei käske laittaa autoon lisäpainoja tai tankkia tiettyyn täyttöasteeseen nelipyöräsuuntausta varten kuten bemari esim. Heiluteltiin koko kotteroa, kun tutkittiin mikä vaikuttaa takapyörän auraukseen.
Jotta kulmat sais enemmän kohdilleen, se kait vaatisi taka-akselin puslien vaihdon ja etualatukivarsien vaihdon, ehkä myös etuylätukien uusinnan. Tokihan nuo on vähän painuneita kun kilometrejä on jo yli 252 tuhatta ja kaikki alustan osat koiranluita lukuunottamatta on alkuperäisiä.
En minä mitään patentteja ala rakentaa, tai suurennella tai muutella reikiä tai muuta sellasta. Parempi kun vaihtaa alkuperäistä laatua vastaavia osia vanhojen tilalle. Onneksi hiivattiin ei ole maailman kalleimmat varaosat, paitsi dieselsuodatin suomessa.
Jotta kulmat sais enemmän kohdilleen, se kait vaatisi taka-akselin puslien vaihdon ja etualatukivarsien vaihdon, ehkä myös etuylätukien uusinnan. Tokihan nuo on vähän painuneita kun kilometrejä on jo yli 252 tuhatta ja kaikki alustan osat koiranluita lukuunottamatta on alkuperäisiä.
En minä mitään patentteja ala rakentaa, tai suurennella tai muutella reikiä tai muuta sellasta. Parempi kun vaihtaa alkuperäistä laatua vastaavia osia vanhojen tilalle. Onneksi hiivattiin ei ole maailman kalleimmat varaosat, paitsi dieselsuodatin suomessa.
Re: Bravon pyöränkulmat
Voihan siihen vaihtaa kaiken mahdollisen, mutta ei lie siltikään mitään takeita, että se olisi tehtaan toleranssissa. On siellä jokaisessa pultinreiässä pieni väljä kuitenkin, joten jo ne toiseen laitaan pakottamalla saa jotain aikaan. Tosin pysyykö ne on sitten toinen asia. Normiajojssa voi pysyäkin kunnes johonkin reilumpaan monttuun ajaa. Enempi itse luottaisin hitsattuun prikkaan säätönä, mitä vaikka noihin alunperin etsimiisi kikkapultteihin. Jos ei esimerkiksi jousia ole vaihdettu 250 tkm aikana, niin eiköhän ajokorkeuskin ole vähän muuttunut ja sitenkin kulmat jo vähän eri.
Tuo on kyllä totta, että autoissa pitäisi olla kunnon reilut säädöt joka suuntaan. Tosin tässä jonkun aikaa yhden monivarsituetun taka-akselin elämää sivusta seuranneena, niin siinä on muuten aika monta kuluvaa puslaa Jos noita varsia yksi kerrallaan vaihtaa, niin kun kierros alkaa olla käyty läpi, niin saakin aloittaa alusta ja aina vaan kolisee ja nitisee.
Tuo on kyllä totta, että autoissa pitäisi olla kunnon reilut säädöt joka suuntaan. Tosin tässä jonkun aikaa yhden monivarsituetun taka-akselin elämää sivusta seuranneena, niin siinä on muuten aika monta kuluvaa puslaa Jos noita varsia yksi kerrallaan vaihtaa, niin kun kierros alkaa olla käyty läpi, niin saakin aloittaa alusta ja aina vaan kolisee ja nitisee.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Sheivaa mun dekkii.