Bravon pyöränkulmat

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Bravon pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Säädin Bravostani pyöränkulmia, kun ratti oli aavistuksen vinossa vasemmalle, niin oikean etupyörän camber on jotain -1,2 astetta ja vasemman -0,3 tai jotain. Takapää aurasi vasemmalta 0,17 ja oikealta vähän vähemmän. En nyt tarkemmin muista nuita lukemia.

Kun siis pyöränkulmista voi säätää ainoastaan aurausta edestä, onko kukaan testannut näitä:
http://www.mister-auto.fi/fi/kallistuma ... MC110.html
Että saisko näillä säädettyä myös camberin molemmilta puolilta samanlaiseksi? Ja minkä pulttien tilalle nämä laitetaan, kun en kuvia löydä mistään? Joustintuen alapään pulteiksiko?

Tässähän alkaa kaipaamaan edellistä autoa (Hyundai) jossa oli monivarsituenta takana, niin sai säädettyä takaakin camberin ja aurauksen kohilleen ja auton kulkukulman nollaan. :)
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Bravon pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Bravo brava marea. Näihin saa alatukivarsia niin ne tahtoo olla eri valmistajien kesken erimittaisia. Siinä menee camberi sitten mihin menee jos ei vaihda parina alatukivarsia. Ajoon tuo ei hirveästi vaikuta.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Bravon pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Kyse on uudemmasta Bravosta. Ja tottakait camber vaikuttaa ajoon.
Avatar
wellu
Viestit: 6160
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Bravon pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja wellu »

jarikin kirjoitti:Kyse on uudemmasta Bravosta. Ja tottakait camber vaikuttaa ajoon.
Tietämättä sen kummemmin (en muista) tarkasti, minkälainen alustarakenne tuossa uudemmassa bravossa on, niin silti kommentti...

Mainitsemasi arvot kuullostavat ihan normaalilta. Nykyautot lätkitään roboteilla kasaan ilman sen kummempia tarkastuksia. Esimerkiksi ranskalaisia autoja olen 20km ajettuna suunnannut, joissa taka-akseli niin päin helvettiä, ettei AVK tai TRAFI moista hyväksyisi. Silti kulkee suoraan jne.

Jos auto kulkee vakaasti ja suoraan, niin en murehtisi. Tottakai se paranee hiomalla täydellisyyttä, mutta jokainen tyylillään onko tarve.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Bravon pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja väisänen »

On aikaa kun viimeksi uudempaa bravoa laittanut mutta pherssonin yläkiinnikkeen saa muistaakseni laitettua mihin vain asentoon ko bravossa.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Bravon pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Perssoni on etupäässä ja "jäykkä" akseli takana, joka on vaan kahdella puslalla korissa. Tietääkseni etutukivarret on samat kuin Stilossa. Liekö taka-akselikin sama tai suunnilleen sama?

Kyl se kohtuullisen suoraan menee, mutta ratti on vinossa vasemmalle ja jos tie viettää voimakkaasti penkkaan päin, niin auto pyrkii pikkuhiljaa sinne. Ensimmäisellä kerralla suuntasin aurauksen ohjearvojen mukaan haritukselle, niin ratti oli aika paljonkin vinossa oikealle ja auto veteli todella voimakkaasti ja ohittaessa piti kääntää kunnolla oikealle, ettei auto mene väärältä kaistalta vasemmalle ojaan ja sitten omalle kaistalle palattaessa taas nopea ohjaus vasemmalle, ettei mene oikealle ojaan :) Uudelleen suuntaus lähelle nollaa paransi tuon vaivan.
Mutta kyllä se vaan häiritsee, kun camber on toisella puolella niinkin paljon erilainen kuin toisella.

Liekö Bravossa (ja Stilossa?) yläpää symmetrinen vai vaikuttaisko sen pyöräyttäminen eri asentoon camber-kulmaan?
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Bravon pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Muistaakseni yläpään ei pitäisi olla symmetrinen. Siksi sen asentoa tuossa pohdin.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Bravon pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Löysin netistä sellaisen jutskan kuin eLearn. Siellä Nuova Bravon front wheel geometryn kohdalla sanotaan näin:

"
CAMBER CHECK
The front wheel camber cannot be adjusted. If the reading is not within specified values, check the lower wishbone and the body.
Front wheel camber (degrees)
- 40’ +/- 30’
(Standard A and Standard 0)
"

Wishbone, googlella käännettynä "toivomusluu" tarkoittanee tässä tapauksessa kolmiotukivartta. :)

Että tästä voin siis päätellä jonkun edellisistä omistajista tömmäyttänneen auton oikean etunurkan johonkin, koska oikean etupyörän camber on viturallaan. Vasemmalla on oikein siis. Ja luultavasti siksi oikean etupyörän laakerikin on alkanut ääntämään.

Perhana, rahan menoa taas siis tiedossa kun symmetrisyyden säilyttämiseksi tukivarretkin olis hyvä vaihtaa molemmat yhtäaikaa. Samalla vois vaihtaa myös raidetangot, koska mutteri ei meinaa liikkua millään vaikka annoin kunnolla lämpöä ja läheisyyttä.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Bravon pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Miten olet camper kulman mitannut?
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Bravon pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Nämä nelipyöräsuuntauslaitteet mittaa ja näyttää kaikki kulmat :) https://1drv.ms/u/s!ApH5J8zkEMqWlyMmTajRbbLxOmLG
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Bravon pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Voihan sitä tolpan pultinreikää vähän pirrata ja säätää siten kohdalleen. Sitten vain prikka päälle ja hitsihepillä kiinni. 1,2 negatiivista tuntuu kyllä aika paljolta käyttöautossa.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Bravon pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

jarikin kirjoitti:Nämä nelipyöräsuuntauslaitteet mittaa ja näyttää kaikki kulmat :) https://1drv.ms/u/s!ApH5J8zkEMqWlyMmTajRbbLxOmLG
No juu , mutta onko auto nosturilla suorassa?
Onko maavara sama vas. ja oik. , oliko kujettaja mukana harvoin auto ajaa yksin ainakaan vielä.
Noihin vaikuttaa niin moni asia, jotai ei tule ottaneeksi huomioon ennekuin oikein perehtyy ja alkaa säätämään ja ihmettelemään arvoja.
Avatar
wellu
Viestit: 6160
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Bravon pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja wellu »

Totta. Arvot saa perseelleen tai kohdalleen (miten ajattelee) painamalla pikkurillillä renkaan kylkeä. :roll:
Minkä huollan, sen korjaan...
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Bravon pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Oli auto siten miten pitikin. Fiat ei käske laittaa autoon lisäpainoja tai tankkia tiettyyn täyttöasteeseen nelipyöräsuuntausta varten kuten bemari esim. Heiluteltiin koko kotteroa, kun tutkittiin mikä vaikuttaa takapyörän auraukseen.
Jotta kulmat sais enemmän kohdilleen, se kait vaatisi taka-akselin puslien vaihdon ja etualatukivarsien vaihdon, ehkä myös etuylätukien uusinnan. Tokihan nuo on vähän painuneita kun kilometrejä on jo yli 252 tuhatta ja kaikki alustan osat koiranluita lukuunottamatta on alkuperäisiä.

En minä mitään patentteja ala rakentaa, tai suurennella tai muutella reikiä tai muuta sellasta. Parempi kun vaihtaa alkuperäistä laatua vastaavia osia vanhojen tilalle. Onneksi hiivattiin ei ole maailman kalleimmat varaosat, paitsi dieselsuodatin suomessa.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Bravon pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Voihan siihen vaihtaa kaiken mahdollisen, mutta ei lie siltikään mitään takeita, että se olisi tehtaan toleranssissa. On siellä jokaisessa pultinreiässä pieni väljä kuitenkin, joten jo ne toiseen laitaan pakottamalla saa jotain aikaan. Tosin pysyykö ne on sitten toinen asia. Normiajojssa voi pysyäkin kunnes johonkin reilumpaan monttuun ajaa. Enempi itse luottaisin hitsattuun prikkaan säätönä, mitä vaikka noihin alunperin etsimiisi kikkapultteihin. Jos ei esimerkiksi jousia ole vaihdettu 250 tkm aikana, niin eiköhän ajokorkeuskin ole vähän muuttunut ja sitenkin kulmat jo vähän eri.

Tuo on kyllä totta, että autoissa pitäisi olla kunnon reilut säädöt joka suuntaan. Tosin tässä jonkun aikaa yhden monivarsituetun taka-akselin elämää sivusta seuranneena, niin siinä on muuten aika monta kuluvaa puslaa :? Jos noita varsia yksi kerrallaan vaihtaa, niin kun kierros alkaa olla käyty läpi, niin saakin aloittaa alusta ja aina vaan kolisee ja nitisee.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Vastaa Viestiin