Bravon pyöränkulmat

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Bravon pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja wellu »

Stefa kirjoitti:...jonkun aikaa yhden monivarsituetun taka-akselin elämää sivusta seuranneena... Jos noita varsia yksi kerrallaan vaihtaa, niin kun kierros alkaa olla käyty läpi, niin saakin aloittaa alusta ja aina vaan kolisee ja nitisee.
Tämän takia olen aina suositellut autojensa omistajille, että vaihtaa/vaihdattaa kaikki kerralla. Varsinkin mersuun suosittelen erittäin lämpimästi, koska tulee halvemmaksikin kuin yksi kerrallaan ja taas pääsee xxxtkm remontoimatta.

Mainitsit että takapään toinen puoli auraa enempi... Ilmoittaako kone taka-akselin kulkukulmaksi minkä? Ite olen sitä kulkukulmaa seurannut silmä kovana, jos on tehtaan toleranssissa eikä mikään toivottamasti pielessä, niin antaa mennä vaan.

Tuo etupään Camber-ero kyllä kuulostaisi vielä kuolleiden jousien toleranssiin menevältä. Yleensä muutenkin jos haluaa alustan kulmia hienosäätää, niin uusilla osilla suosittelisin tekemään. Kuluneiden kanssa voi olla, että vaikka saisikin "ihannearvon", on se sitten uusilla osilla ihan mettässä.

Onhan se hiukan kallista "vaihtaa kaikki" suuntauksen vuoksi, mutta mikä säätäminen ja harrastaminen ei olisi? :mrgreen:


Kampeaako auto suoraan ajaessa? Kuluuko renkaat tasaisesti? Onko puskureissa/alustan tukivarsissa/alustan palkkirakenteissa jälkiä mahdollisesta osumasta?
Minkä huollan, sen korjaan...
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Bravon pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Menee se kohtuullisen suoraan mut ratti on vähän vinossa vasemmalle. Nyt kun pyöränlaakerin vaihdoin ja näki lähemmin alatukivarren puslia esim, niin kyllähän sen vaihtaa voisi. Alapallokin on herkkä liikkumaan, ei väljä vielä. Yllättävän helposti kaikki irtosi. ABS anturikin lähti tuosta vaan ehjänä irti :) Eikä rässätessä vanha laakerikaan hajonnut kun painoi pyörännapaa pois.

Samalla vaihdoin joustintuen ylätuen laakerin ja ylätuki menee vain yhteen asentoon, koska on jousen mukaan vinossa tiettyyn suuntaan. Lätkä, millä joustintuki on ylhäältä korissa kiinni, on vaan pyöreä lätkä. Sitä kyllä saa pyöritellä mutta eipä siinä hullua hurskaammaksi tule :) Iskarin varressa on siis kaksi mutteria peräkkäin, luulin ensin että ampuuko jousi jännityksen pois kun konehuoneen puolelta mutterin avaa, mutta ei sentään. Soratiellä hakee, mutta johtunee osittain renkaistakin. Hirmu liukas on kitkarenkailla ajaa soralla..

Kyllä niitä renkaitakin tutkittiin ja tulkittiin kun suuntausta tein; vasen eturengas on ulkolaidalta kuluneempi, mutta en heti suoraan syyttäisi pyöränkulmia vaan ennemminkin reiluhkoa nopeutta oikealle kääntyvänssä moottoritien rampissa... Takarenkaat on tasasemmin kuluneet. Yhdessä vanteessa on reunassa jälki, että auto on ajettu joskus johonkin. Taisin tässä jo aikasemminkin kirjottaa, että siinä on varmasti syy siihen, että oikeassa eturenkaassa on reilusti negatiivinen camberkulma JA oikean etupyörän laakeri piti vaihtaa.

Alustassa ja pohjassa on jälkiä, kun ajoin porokolarin viimekesänä ja ajauduin soratieltä ulos tienluiskaan, jossa kynnettiin jonkun matkaa sivuluisussa. Ja eräällä tiellä heitosta auto otti pohjakosketuksen noin 80 vauhdissa. Fiatissa on todella pehmeä jousitus, lähipiirini Xsarassakin on jämäkämpi alusta. Vaikka ranskalaisia on totuttu pitämään pehmeinä, mutta tuolla sitikalla voi ajaa typeriin hidasteisiin ja varsinkin sieltä alas ihan eri vauhtia kun Bravolla.

Kulkukulma oli muistaakseni 0,06 astetta. Sehän on siis auton kulkukulma, eikä taka-akselin pelkästään.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Bravon pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja wellu »

Heikkotehoiset iskarit saavat alustan tuntumaan vesisängyltä. Ajamani bravot olleet kyllä jämäköitä, mutta toki mataluus ja etuylitys on yksi todella iso miinus näillä leveysasteilla.

Outoa, käyttämilläni laitteilla laitteisto ilmoitti nimenomaan taka-akselin kulkukulman. Jos se oli kovin perseellään, niin kysyi "haluatko suunnata taka-akselin aurauksen mukaan", jolloin etupään toleranssit hiukan siirtyivät.
jarikin kirjoitti:Alustassa ja pohjassa on jälkiä, kun ajoin porokolarin viimekesänä ja ajauduin soratieltä ulos tienluiskaan, jossa kynnettiin jonkun matkaa sivuluisussa.
Se on muuten tuossa se vian alku ja juuri. Ei tarvitse kovin kummoisesti tieltä ulos ajaa, niin nykyautoissa on alusta vähän jokasuuntaan vinksallaan.
Minkä huollan, sen korjaan...
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Bravon pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Auto meni jo mulle tullessa hieman ratti vinossa, aikalailla samalla tavalla kun nytkin, noin 58 tuhannen kilometrin jälkeenkin. Siksi nyt kun mahdollisuus oli opiskelun puitteissa, halusin pyöränkulmat tarkistaa. Ei ajettavuus muuttunut porokolarin jälkeen. Kerran olen yhdellä autolla osunut soratiellä monttuun niin, että ajettavuus meni ihan perseelleen.

En muista ilmoittiko laite muuta kuin vain että "kulkukulma 0,06 astetta", mutta sehän tarkottaa juurikin sitä miten suorassa auto on ajosuuntaan nähden. Ja sen määrää taka-akseli. Ratti voi olla suorassa, vaikka kulkukulma olisikin vähän vinossa ja kun sitten taka-akselin pyöränkulmat säädetään niin, että kulkukulma on nolla, ratti kääntyy ajaessa vinoon jos etupäähän ei kosketa.

En luota täysin katsastuksen iskaritestiin, mutta molempien etuiskarien kohdalla se oli jotain 75 % ja takana vähän vähemmän, mutta sama molemmilla puolilla. Joka on ehkä vähän ihme, koska iskarit on alkuperäiset.
Stefa
GFF
Viestit: 2765
Liittynyt: 14.09.2003 18:47
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Bravon pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tässä on muuten toisen Fiatin iskarin kiinnitys:

Kuva

Vähän aiheutti iskareiden vaihto normaalista poikkeavaa ohjelmaa.
Kääpiöitä oli kahdeksan ja kahdeksas heistä oli Hullu.
Sheivaa mun dekkii.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Bravon pyöränkulmat

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Aiheeseen sopivasti liittyen - mitkä olikaan nuova-Bravon suositusarvot etupäähän? Lähinnä tuo auraus kiinnostaa, ja oliko sporttialustaan poikkeavat kulmat?
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Vastaa Viestiin