850 Coupé ei käynnisty talven jäljiltä
Re: 850 Coupé ei käynnisty talven jäljiltä
Pimenneet tulpat oli yksi vika, ja toinen on nyt se, että ei saa bensaa kunnolla. Mulla oli sama homma, kuten jo taisin mainita. Vikana oli tukkeutunut bensansuodatin. Vika oli sekä liassa (tankkiin pääsi viime vuonna putoamaan hieman tiivistesilikonia, joka oli turvonnut vielä bensassa, lisäksi sinne oli jostain päässyt uiskentelemaan joku toukka???), että idioottimaisessa suodattimen rakenteessa, joka keräsi käytännössä roskat tuloputkeen, eikä itse filtteriin:
https://1drv.ms/u/s!AiQwQq0Hz81Sg85ZQwzy3vMIELcqQw" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinulla voi olla vika suodattimessa, bensapumpussa, tai ilmavuodossa bensaletkujen imupuolella. Jos on läpinäkyvät letkut, niin ilmavuodon näkee hyvin. Eikun letku irti kaasarista ja johonkin astiaan - ja varuilta puolasta matalajännitejohdot irti, ettei kipinöi - ja katsomaan, tuleeko bensaa startatessa kunnolla. Etralta saa Toppflex-letkua, joka on läpinäkyvää polttoaineletkua.
https://1drv.ms/u/s!AiQwQq0Hz81Sg85ZQwzy3vMIELcqQw" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinulla voi olla vika suodattimessa, bensapumpussa, tai ilmavuodossa bensaletkujen imupuolella. Jos on läpinäkyvät letkut, niin ilmavuodon näkee hyvin. Eikun letku irti kaasarista ja johonkin astiaan - ja varuilta puolasta matalajännitejohdot irti, ettei kipinöi - ja katsomaan, tuleeko bensaa startatessa kunnolla. Etralta saa Toppflex-letkua, joka on läpinäkyvää polttoaineletkua.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: 850 Coupé ei käynnisty talven jäljiltä
Taas on tutkittu. Otin bensaletkun irti ja pään pulloon (irroitin toki myös kaikki puolan piuhat ettei nyt sattuis mitään) ja pyöritin hetken konetta ja kyllä sinne pulloon liraus kertyi. En sitten tiedä paljonko sinne pitäisi tulla kun en kovin kauan pyörittänyt eikä vanha akku jaksanut kovin tehokkaasti edes pyörittää. Pistin letkun paikoilleen ja Puolaan piuhat kiinni. Katsoin sen verran kärkiä että ei ole piikkiä ja näyttävät avautuvan, sen verran on klappia jakajassa että pystyy ihan vähän kääntämään. Moottorin pyörittämiseen käsin ei nyt ollut sopivaa työkalua. Koitin käynnistää ja sain houkuteltua hetkeksi käymään, nyt otti kierroksiakin 4-5000 ennen kuin sammui. Sama toistui pari-kolme kertaa, hetkeksi käynnistyy, ottaa kierroksia 4-5 tuhatta ja sitten sammuu. Eli vaikuttaisi vahvasti polttoaineen saantiin liittyvältä ongelmalta. Polttoainepumppua liikuttava tanko tuskin lyheni talven aikana joten voitaneen olettaa että bensaa menee kaasuttimelle sama määrä kuin silloin kun kone toimi. Jollei sitten bensaletkuun ole tullut vuotoa. Eikö kaasari sitten jakele juomaa sovitusti? Pitää vissiin irrottaa se ja tutkia tai viedä osaavammalle tsekattavaksi. Mutta joo, tuntuu sentään lievältä edistymiseltä
Re: 850 Coupé ei käynnisty talven jäljiltä
Taitaa kaasarilla olla bensapula. Kaasari lienee ainakin auttavassa kunnossa jos kierroksia noinkin ottaa. Samilla näyttäisi olevan tarkoitukseen sopiva pumppu: https://www.saminosat.net/tuotteet.html?id=38958/574367" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja väsynyt akku kannattaa vaihtaa tuoreempaan, niin paremmin pyörittää.
Ja väsynyt akku kannattaa vaihtaa tuoreempaan, niin paremmin pyörittää.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: 850 Coupé ei käynnisty talven jäljiltä
Ei ole minulla kokemusta 850 Coupesta, mutta yksi Uno minulla on ollut joka oirehti pahimmillaan samanlailla, kun kaasutin sakkautui tukkoon.
Erehtyi painamaan yhtään enempi kaasua ---> kiekaisi, yskäisi ja sammui. Kaasuttimen ultraäänipesu auttoi ongelmaan.
Mutta, bensapumppuhan on helppo testata. Letku kaasuttimen kyljestä irti, kaveri starttaamaan ja katsoo mitenkä ruikkii letkusta bensaa. Ehjän kalvopumpun pitäisi ruikkia ihan reippaasti konehuoneesta pihalle. Huono pumppu lupluttaa bensan juuri letkusta pihalle...
Erehtyi painamaan yhtään enempi kaasua ---> kiekaisi, yskäisi ja sammui. Kaasuttimen ultraäänipesu auttoi ongelmaan.
Mutta, bensapumppuhan on helppo testata. Letku kaasuttimen kyljestä irti, kaveri starttaamaan ja katsoo mitenkä ruikkii letkusta bensaa. Ehjän kalvopumpun pitäisi ruikkia ihan reippaasti konehuoneesta pihalle. Huono pumppu lupluttaa bensan juuri letkusta pihalle...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: 850 Coupé ei käynnisty talven jäljiltä
Pumppu on tuore ja ehjä, irroitin sen viime syksynä, avasin ja totesin melko tuoreeksi osaksi eli sitä ei tarvi vaihtaa, uusi akkukin on mutta se on kotona latauksessa ja kävin auton luona fillarilla niin ei jaksanut roudata Auton luona oli se vanha akku. Kaasari on putsattu, purin, putsasin ja kasasin talven aikana. Mietin vain että tuliko tehtyä jotain väärin kun tosiaan ei tunnu syötävän bensaa oikeita määriä.
Re: 850 Coupé ei käynnisty talven jäljiltä
Saisiko kaasuttimesta kantta irti, jotta näkisi paljonko kohokammiossa on bensaa? Ja toisaalta saisi sen täytettyä ja kokeiltua käyntiin, kohokammion bensat riittää kyllä hetkeksi paikoillaan käyttämiseen.
Jos siinä pumpussa on muovinen välipala pumpun ja lohkon välillä, nekin turpoaa aina ei pelkästään ole tanko lyhyt. Jankkaan tästä sen takia, kun on esim. 127:ssa todella yleinen ongelma että liian pienellä vipuliikkeellä pumppu ei tuota tarpeeksi painetta, varsinkin jos väliin on lisätty suodatin. Jos siinä pumpun ja lohkon välissä jommalla kummalla puolen muovivälipalaa on paperitiiviste, senkin pois jättämällä voi testata eli saa vähän lisää liikettä pumpulle.
Kaasuttimen kasausvirheeseen en nyt keksi ideaa joka sopisi oireisiin, paitsi tietysti joku irti tai tukossa. Mutta pitää miettiä. Tosiaan siinä missä bensa menee kaasuttimeen on usein ison messinkikannan alla metalliverkkosuodatin, onko se avattu ja putsattu.
Jos siinä pumpussa on muovinen välipala pumpun ja lohkon välillä, nekin turpoaa aina ei pelkästään ole tanko lyhyt. Jankkaan tästä sen takia, kun on esim. 127:ssa todella yleinen ongelma että liian pienellä vipuliikkeellä pumppu ei tuota tarpeeksi painetta, varsinkin jos väliin on lisätty suodatin. Jos siinä pumpun ja lohkon välissä jommalla kummalla puolen muovivälipalaa on paperitiiviste, senkin pois jättämällä voi testata eli saa vähän lisää liikettä pumpulle.
Kaasuttimen kasausvirheeseen en nyt keksi ideaa joka sopisi oireisiin, paitsi tietysti joku irti tai tukossa. Mutta pitää miettiä. Tosiaan siinä missä bensa menee kaasuttimeen on usein ison messinkikannan alla metalliverkkosuodatin, onko se avattu ja putsattu.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: 850 Coupé ei käynnisty talven jäljiltä
Läpinäkyvä bensaletku auttaisi selvittämään, kulkeeko bensan mukana ilmakuplia. Ei juuri saisi kulkea, koska ne on merkki vuodosta tai tukoksesta imupuolella. Esim. vuotavia bensansuodattimia on tupannut esiintymään. En alkaisi kaasaria purkamaan vielä tässä vaiheessa. Bensapulaan nuo oireet kuitenkin selvästi viittaa.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: 850 Coupé ei käynnisty talven jäljiltä
Kävin taas tutkailemassa ja sain taas hetkeksi käyntiin kunnes sammui, oletettavasti bensan puutteeseen. Irrotin bensaletkun pumpusta ja laitoin toisen letkun ja sen pään pulloon testatakseni pumpun toimintaa. Kyllä se sinne jonkin verran lirutti kun hetken starttia pyöritteli mutta aika vähän. Otin sitten pumpun irti ja purin. Ihan kunnossa tuo näyttää olevan mutta mietin että jos siitä mustasta 'välipalasta' jonka sisällä tanko liikkuu hioisi millin pari pois niin pumpun kalvon liike olisi pitempi ja tehokkaampi. Minkähän verran siitä uskaltaa ottaa, 5mm? Vai pitääkö vain ottaa milli kerrallaan ja kokeilla?
Re: 850 Coupé ei käynnisty talven jäljiltä
Jep, milli kerrallaan. Jossain vaiheessa vaan löytyy sopiva pituus ja pumppu rupeaa toimimaan oikein. Liian paljon jos ottaa pois, niin käy pumpun kestävyyden päälle.
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
http://kuvablogi.com/blog/3225/
Re: 850 Coupé ei käynnisty talven jäljiltä
Mulla oli yhdestä 850 koneesta kulunut bensapumpun tappia nostava epäkeskopinta nokka-akselista pois.toivotaan nyt että ei olis sellainen vika.
Re: 850 Coupé ei käynnisty talven jäljiltä
Eikös se tapin liike säädetä tiivisteen paksuutta muuttamalla? Jos nokka puuttuu, niin silloin ei tietysti auta, Sähköpumppu auttaa silloinkin.
Re: 850 Coupé ei käynnisty talven jäljiltä
Tuossa on niin ohuet tiivisteet molemmin puolin sitä ’välipalaa’ ettei niitä voi enää ohentaa, siispä ohennamme välipalaa. Sähköpumppu on tosiaan sitten se ’viimeinen’ keino jolla bensa saadaan kulkemaan mutta kokeillaan nämä muut konstit nyt ensin.
Re: 850 Coupé ei käynnisty talven jäljiltä
Ennenkuin alat välipalaa ohentamaan, voi kokeilla käynnistystä kaasaria "tuttipullolla" syöttämällä. Toki kaveria ja varovaisuuttä tämä testi vaatii.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.